Curentul, octombrie 1936 (Anul 9, nr. 3113-3143)

1936-10-27 / nr. 3139

A MDL IX No. 3159 PA6IN13 [■El Mărfi 27 Octombrie 1998 M W"."1 111 «MMI II ................ I !■ U Director: PAMFIL ŞEICARU REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Palatul Nifon str. Doamnei 1 et. I ! Redacţia 3-4088, Administraţia 3-4080 TELEFON ! Secretariatul şi Provincia , , 3-4086.Cabinetul directorului.... 34084 ABONAMENTE: Lei 700 pe an; 350 pe 6 luni; 200 pe 3 luni; pentru bănci, instituțiuni și administrații publice; le 1000 anual; pentru străinătate, lei 1700 pe an; -500 pe 6 luni; 500 pe 3 luni. Abonamentele încep la 1 / 15 ale lunei. Taxa poștală plătită în numerar conord. Dir. Generale P. T. T. nr. 55740/929 - 6 Dispoziţiunea pe care a luat-o Banca Naţională a României, potrivit căreia nu se pot exporta mărfuri pe baza de contracte încheiate înainte de devalorizarea francului francez, decât dacă se recalculează preţul, n’a fost privită, de toată presa, cu tot interesul pe care îl prezintă. In realitate această dispoziţie constitue, după o lună, singura şi cea mai importantă măsură care pune Institutul de emisiune în locul de apărător al intereselor pe care le are economia naţională. Noi am relevat faptul în numărul de Sâmbătă şi am făgăduit să-l urmăim în efectele sale pe măsura ce se vor produce-schimbul produselor care se exportă, să intre in tară o cantitate de devize cât mai mare. Ca atare şi pe scurt, ea poate să discute preţul produselor de export şi să se opuie atunci când aceste produse pleacă contra unui preţ prea mic. Este cunoscut de altfel faptul că în virtutea acestui drept B. N. R. a constatat o serie de fraude care se făceau, de conivenţă, spre a sustrage devize. Exportatorii noştri au încheiat contracte cu arme străine. După devalorizare B. N. R. s’a văzut In situaţia de a primi dela aceştia o valoare, in devize, mai mică, decât cea din contract. Ori aceasta înseamnă o pagubă a economiei nationale si atunci B. N. R. a dat cunoscuta dispozitiv. In legătură cu aceasta, B. N. R a dat următoarea circulară: atunci însă decizia trebue susţinuta cu toată tăria, pentru că reprezintă un act de apărare si de independenţă care ar trebui generalizat. SEVILLA, 24 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas transmite : In cursul zilei de eri o escadrilă de avioane naţionaliste, compusă din peste 20 de aparate au aruncat mai multe sute de bombe asupra centrelor fortificate ale Madridului. Ca de obicei, escadrila de bombardament era însoţită de avioane de vânătoare, pentru a putea întâmpina un eventual atac al aviaţiei guvernamentale. Avioanele de vânătoare naţionaliste nu au avut prilejul însă să intervină. Se observă în adevăr că de trei zile avioanele guvernamentale nu au mai apărut nicăeri pe front. Aerodromurile din Madrid, Getafe şi Quatro Viantos, par cu desăvârşire părăsite. Este drept că aviaţia guvernamentală a pierdut într’o lună aproape 30 TOLEDO 24 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas comunică: Coloanele de cavalerie de sub comanda colonelului Monasterio, operând la est de şoseaua Toledo. Madrid au atacat pe un front vast, mergând până la fluviul Tage, având ca obiectiv şoseaua care merge de la nord de Illescas spre râul Jarama, şosea situată la 5 km. de Aranjuez. Prin operaţia de azi s-au continuat manevrele de încercuire a Madridului pe la sud şi sud-est. La ora 10 colonelul Monasterio a cucerit satul Boroi, realizând în centrul depozitivului de atac un avans de capte km. de aparate. Totuşi această dispariţie totală surprinde. Cercurile aviatice naţionaliste se întreabă dacă aviaţia guvernamentală nu pregăteşte vreo lovitură în stil mare. Pe de altă parte, se afirmă că nu este vorba de o lovitură în stil mare, ci că piiloţii guvernamentali refuză să mai execute zboruri. *. Postul de radio Sevilla comunică Uşoară activitate se semnalează pe diferite fronturi. Aviaţia naţionalistă a executat un sbor îndelungat deasupra Madridului, distrugând două baloane captive, care păreau a fi de poveniență rusă. La Oviedo, in prada de războiu părăsită de minieri, au fost socotite până acum 3000 puşti si 200 mitraliere. Ultimele ambasade straine se pregătesc să evada ora 11, cu tot bombardamentul intens al artileriei guvernamentale asupra satelor Illescas, Vangos şi Azana o alta co. Ioană naţionalistă s-a apropiat de de satul Yeles, de la nord est de Illescas, care va servi drept pivot pentru manevrele de încercuire conduse de generalul Varela. La amiază operaţiile se desfăşo.rau favorabil, guvernamentalii neopunând decât o slabă rezistenţă. Deaasupra Madridului, 50 de avioane naţionaliste au aruncat azi după amiază un an,peste invitând guvernul şi populaţia să s® predea, citeze Madridul. Toţi aparătorii Madridului care se află în primele linii sunt membri ai gărzilor civile de asalt şi miliţieni ai grupurilor anarch© - sindicaliste. Aceştia vor interveni probabil in ultimul moment al luptei. O persoană evadată din Bilbao a declarată că oraşul duce lipsă de alimentele de primă necesitate şi că numărul celor cari cer predarea oraşului sporeşte in fiecare zi. Revenind de pe frontul din Aragon d- Companys, şeful generalităţii catalane, părea foarte nemulţumit de rezultatele inspecţiei. Generalitatea din Barcelona a dat citară din funcţiuni pe toţi consilierii şi înalţii demnitari bănuiţi că nu sunt destul de favorabili guvernului, cum a comitetului de neintervenţie. Sub-comitetul s’a întrunit azi dimineaţă într’o şedinţă care a durat trei ore. La terminarea deliberărilor, d. Kagan, delegatul Uniunii Sovietelor a declarat că nu s’a luat nici o hotărîre şi că discuţiunile continuă. ŞI ITALIA SE RETRAGE H.CRIS, 24 (Rador). — Agenţia Havas transmit*te : Corespondentul din Eondra al lui „Le Hatin?” scrie: „In cursul serii, în vermele cercuri se crede că Grandi, ambasadorul Ita- Hei la Londra, va prinţi chiar astăşi instrucţiuni formale de a părăsi comitetul de coordonare şi dă a informa pe delegaţii celorlalte puteri, că, după părerea guvernului din Roma, acordul este anulat prin gestul floscovela CE FAC SINDICATELE SOCIALISTE FRANCEZE PARIS, 24 (Rador). D. Leon Jouhaux, secretarul general al sindicatelor socialiste, a declarat ori, în cursul unei manifestaţii în favoarea socialiştilor din Spania, ţintută la Velodromul de iarnă, că muncitorii francezi trebue să se unească pentru a apăra republica spaniolă. 1. Un alt conducător socialist, Zyromski, a vorbit într’un chip asemănător, declarând că totdeauna a fost partizanul sprijinirii directe a guvernamentalilor din Madrid. Primul efect Casele importatoare străine, cu care exportatorii români au luat contact în cursul zilei de ieri, sunt in fierbere, deoarece, deşi nu au perderi reale, se văd în situaţia de a perde un câştig care le căzuse din cer fără nici un risc şi fără nici o muncă. Se pare că eie vor obiecta că decizia B. N. R. nu este de natură a creia cazul de forţă majoră care să justifice neexecutarea contractului şi deci să pună la adăpost de orice penalitate pe exportatorii noştri. După cum se ştie în contractelede export există clauza neexecutării în caz de forţă majoră, B. N. R. fiind o instituţie particulară nu poate dispune prohibirea exportului şi deci nu poate creia cazul de forţă majoră. Aşa cred beneficiarii devalorizării din străinătate. Realitatea Realitatea este alta. B. N. R. are atât prin legea pentru comerţul de devize din 1932 şi legile următoare, cât şi prin raţiunea controlului valutar, dreptul de a se ocupa ca, în Dispoziţiunile B. N. R. Cu privire la exporturile ce se fac în baza unor contracte vechi, vă aducem la cunoştinţă că s’a hotărît de Consiliul de Administraţie ca executarea tuturor contractelor încheiate pentru export de cereale și orice alte mărfuri înainte de devalorizarea devizelor apusene, să se facă la cursul cel nou al monedelor devalorizate. Cu alte cuvinte, să se stabilească în valuta străină valoarea astfel încât atât în aur cât șî în lei, valoarea ce se va depune în clearing sau în devize libere, să fie aceiaşi ca şi înainte de devalorizarea ziselor monede. Veţi cere, prin urmare, de la toţi exportatorii, ca să factureze în valuta devalorizată astfel, încât rezultatul ce se va obţine să nu fie o diminuare nici în devize, nici în lei pentru economia noastră naţională. Concluzia In această situaţie fierberea importatorilor străini nu are nici un temei si în fata curţilor arbitrare procesele se vor câştiga, deoarece decizia B. N. R. este legală si în acelaş timp este justă, constituind un act de apărare a economiei naţionale care nu se lasă furată prin deciziuni unilaterale. Că acest lucru ar putea produce complicafiuni nu tie îndoim. Până Unde se află coloanele natonaliste Apărarea nmporturii românesc Centrele fortificate ale Madridului, bombardate Circulara B. N. R. şi obiecţiunile importatorilor străini Piloţii guvernamentali refuză să mai execute sboruri Hotărârile comitetului Asociaţiei generale a pretorilor Comitetul de conducere al Aspci la inamovibilitatea pretorilor,ciaţiei generale a pretorilor din România, s'a întrunit la Bucureşti, la Bucureşti, în ziua de 24 octombrie şi luând în desbatere Aplicarea nouii legi administrative şi doleanţele pretorilor, a întocmit un memoriu, prezentându-i d-lui ministru de interne Dimitrie Iuca, prin care se cere: 1. Acordarea, — în raport cu necesităţile, — a indemnizaţiilor prevăzute în art .119 din legea administrativă. 2. Acordarea gradaţiilor şi sporurilor de salar prevăzute în art. 120. 3. Punerea imediată în aplicare a dispoziţiunilor art. 122 privitoare 125, 26 şi 27 Octombrie a. 4. Revizuirea încadrărilor. Comitetul a mai hotărât, iar ministerul de interne a aprobat, ţinerea congresului general al pretorilor, pentru zilele de 15 şi 16 Decembrie a. c., cu ordinea de zi, care se va comunica ulterior pretorilor. Comitetul a intervenit la ministerul de interne, pentru ca prefecturile să acorde din oficiu pretorilor permisii pentru zilele în care se va ţine congresul. După aceia s-au pus la punct lucrările în vederea participării comitetului la congresul general al funcţionarilor, care va avea loc în Ud comunicat al comitetului naţional pentru pace In urma celor hotărâte la congresul păcii, ţinut în luna Septembrie la Bruxelles, a luat şi la noi fiinţă un comitet naţional pentru apărarea păcii. Acest comitet a lansat un manifest în care arată ce s’a discutat la Bruxelles — şi cari se cunosc din dările de seamă publicate la timp — subliniind în conclzie că, solidar cu reuniunea universală pentru pace, comitetul din România îşi propune să lupte pentru realizarea următoarelor deziderate: 1) Recunoaşterea intangibilităţii obligaţiilor ce decurg din tratatele internaţionale; 2) . Restrângerea înarmărilor prin convenţii internaţionale şi împiedecarea câştigului la producţia şi comerţul de arme; 3) întărirea Ligii Naţiunilor cu scopul de prevenire şi curmare a războiului prin organizarea securităţii colective şi ajutorării reciproce; 4) Organizarea în cadrele Ligii Naţiunilor a unui mecanism prin care să se poată modifica în bine situaţia internaţională care ameninţă să deslănţuie războiul. Furtună puternică înSas CONSTANȚA, 24. _ O furtu-^ nă puternică a bântuit azi noapte pe Marea Neagră şi pe întreg litoralul dobrogean. Furtuna a pus în pericol numeroase vase de pescari, care au fost surprinse la mare depărtare de ţărm. in dreptul capului Midia, o şalupă pescărească, proprietatea lui Tombarridis, în care se aflau opt pescari, fiind surprinsă de furtună în timpul pescuitului, a fost răsturnată. scufia irtuate Cei opt ocupanţi au scăpat cu viaţă după o luptă înverşunată de două ore cu valurile mării. Trei bărci pescăreşti, cari se aflau remorcate de şalupa amintită au fost înecate, împreună cu toate uneltele ce se aflau în ele, provocând pagube de peste 30 mii lei. Furtuna s-a potolit abia azi la orele 11 dimineaţa. In cursul după amiezii a căzut asupra oraşului o ploaie deasă şi rec®, <&newitmwfi. Visite de demnitari la Sinaia SINAIA, 24. D. Mircea Djuvara, ministru de justiţie a sosit astăseară la 7 juni. la Sinaia, venind cu automobilul din Capitală. D. ministru Djuvara va rămâne câteva zile în localitate, după care se va înapoia tot cu automobilul la Bucureşti. Sâmbătă a sosit în localitatea general Gabriel Marinescu prefectul Politiei Capitalei, venind cu masina de la București. * -+***la Primul ministru a sosit în Capitală D. G. Tătărescu președintele consiliului cu d-na s’au reîntors Sâmbătă in Capitală venind dele Belgrad. D-sa a venit insotit de sculptorul Mestrovici, care urmează să execute statuete regilor Carol si Ferdinand. In gara de Nord primul ministru a fost întâmpinat de d. M. Vlahide, secretarul general al prezidenţiei consiliului si d. M. Sibiceanu, directorul de cabinet al primului ministru. Ori primul ministru a fost pri- O. Gh. TATARESCU Franţa şi hotărârea Portugaliei PARIS, 24 (Rador). — Agenţia D. N. R. anunţat Din Casablanca se află că o luptă s’a produs în largul portului Malaga între crucişătoarele naţionaliste, cari se înapoiău delaţionaliste, bombardarea oraşului Cartagena şi două crucişătoare ale guvernamentalilor. ,, La luptă au participat și mai multe avioane nou După Madrid, Catalonia HARIS, 24 (Radiopress) Agenţia Havas anunţă: generalul Franco a declarată imediat după cucerirea Madridului, armatele naţionaliste vor înainta spre Catalonia, fiindcu nici un metru din teritoriul spaniol nu trebuie să rămână sub stăpânirea marxiştilor. După comunicarea Sovietelor la comisia de ««intervenţie Londra 24, (Rador). — In cursul şedinţei subcomitetului creiat de comisiunea de neintervenţie pentru a cere reprezentanţilor Uniunii Sovietelor sa dea clarificări în privinţa declaraţiei făcute ori, s’au depus, mit in audientă de M. S Regele- anunţă Agenţia Reuter, mari străduinţe pentru a se limpezi situaţia determinată de nota sovietică. Sub presiunea puternică a celorlalţi membri ai subcomitetului, d. Maiski, ambasadorul Sovietelor, a hotărît să ceară guvernului din Moscova amănunte suplimentare în privinţa notei adresată lordului Plymouth. Chestiunea care se pune pentru comitet este de a şti dacă Uniunea Sovietelor se mai socoteşte încă le dată prin acordul de neintervenţie ca şi celelalte state membre. Lordul Plymouth a declarat că ar înţelege sensul scrisorii trimisă dr guvernul rus D. Grandi a arătat că prin această scrisoare, Uniunea Sovietelor a hotărît că celelalte ţări aviolat acordul, insă n’a aşteptat hotărîrile condeiului, deşi procedur folosită da comitet a fost aprobată drtoţi delegaţi! CE INSEAMNA NOTA SOVIETICA ? MOSCOVA, 24 (Radiopress). — Agenţia Tass a dat un comunicat, în care se arată, că nota sovietică adresată comitetului de neintervenţie reprezintă avertismentul că Uniunea Sovietică, păstrând libertatea acţiunii lor, va putea părăsi comitetul de neintervenţie în orice moment.* LONDRA, 24 (Rador). — Azi dimineaţă a fost remis lordului Plymouth, preşedintele comitetului de neintervenţie în război Octombrie. ju|cjvj|jjjn Spania, răspunsul Recursurile au f°st admise portugaliei la acuzaţiile aduse Opoziţia susţine acum ca alege- i chestiunea călcării anoAia rile im vor mai putea avea Ioc la da- „ i?, ? + , + i g | ta fixată, deoarece listele de alegă- m®T?e oi neutralitate^ torj tui mai ai» căra eter« i de defini- Răspunsul va fi luat în exative, in urma sentinței tribunalului, minare în reuniunea de Mîer O măsură a direcţiei reglementării importului Ministerul Industriei şi Comerţului aduce la cunoştinţa celor interesaţi că a dat dispoziţii Direcţiunei Reglementării Comerţului Exterior, să nu mai înregistreze nici o cerere de creeare sau modificare de cotă, sau cerere de supracotă, decât după data de /•'* Noembrie crt. Această măsură a fost luată, pentru ca să se poată face în cele mai bune condiţiuni eliberarea permiselor de import pe trim. IV in cadrul cotelor importatorilor şi al disponibilului pe ţări comunicat de B. N. R. In ceia ce priveşte importul urmează să fie depuse la registraturile Direcţiunei Reglementării Comerţului Exterior numai după ce Ministerul va comunica prin presă, ţările unde vor fi disponibile pentru supracote. D-na Azana spre Barcelona GENEVA, 21 (Rador). — D-na Azana, soţia preşedintelui republice, spaniole a sosit ieri aici, unde a rămas câteva ore, însoţită de sora sa. D na Azana a plecat ieri spre Barcelona, unde se află d- Azana. Se amână alegerile la Camera de comerţ din Iaşi? IAŞI, 24. — Tribunalul local secţiile I şi IV, s-a pronunţat în recursurile electorale introduse pentru clarificarea situaţiei de unii comercianţi şi industriaşi locali, în vederea alegerilor Camerei de comerţ ce urmează să aibă loc la 29 0 profutnda impresie in Franţa PARIS 24 (Rador). — Agenţia Havas transmite: Hotărârea Portugaliei de a rupe relatiunile diplomatice cu guvernul spaniol din Madrid a produs o profundă impresie în cercurile diplomatice franceze. Din cauza importantei gestului şi a repercusiunilor internaţionale pe cam le-ar putea avea, în aceste cercuri se păstrează deocamdată cea mai mare rezervă. In cercurile politice, dimpotrivă, se declară că iniţiativa guvernului portughez pregăteşte recunoaşterea apropiată din partea Portugaliei a guvernului din Burgos ca singurul guvern legal al Spaniei şi că ea amiunţă la o dată mai mult sau mai puţin apropiată un gest asemănător din partea guvernelor Italiei şi Germaniei. In legătură cu grava controversă care s’a deslănţuit in comitetul de coordonare dela Londra intre Uniunea Sovietelor, pe de o parte şi Portugalia, Germania şi Italia, pe de altă parte, în privinţa furniturilor de arme livrate celor doua tabere din Spania, cercurile politice se arată ca recunoaşterea guvernului naţionalist din Burgos, în urma ruperii raporturilor diplomatice cu guvernul din Madrid, ar avea ca efect să dea un caracter de autorizaţie juridică furniturilor făcute naţionaliştilor, cari ar deveni pentru statele ce i-au recunoscut guvernul legal al Spaniei Tocmai din cauza incidentelor pe cari le-ar putea avea asupra pactului de neutralitate o situaţie in care două guverne s’ar găsi legalmente recunoscute în Spania de două grupuri diferite de puteri, hotărârea luată de Portugalia de A rupe relaţiile diplomatice este socotita foarte importantă în evoluţia conditiunilor internationale ereiate de războiul civil din Spania. Sovietele precizează LONDRA, 24. (Rador). — Ambasada Spaniei a remis ori la Foreign Ofice două note in care se află acuzaţiuni precise de călcare a regulilor de neintervenţie. Ele descriu sosirea la Sevilla a unor tineri germani şi a mai multor tunuri antiaeriene, pe borul unui vapor german, şi plecarea lor pe front în rândurile naţionaliştilor. Cele doua note mai relatează trecerea prin Strâmtoarea Gibraltar a ÎS submarine germane. In sfârşit ele arată că un vas portughez, asemănător cu un vas german, a scufundat vaporul spaniol „Fernndo”, pricinuind Înecarea căpitanului vasului și a 40 oameni din echipaj. Aceste Învinuiri sunt sprijinite jps date- D. Blum tot mai crede in miracolul democraţiei TOULOUSE 24, (Rador). — D. Blum, preşedintele consiliului de miniştri, într’o cuvântare rostită la teatrul Capitol, cu prilejul unei întruniri publice organizată de federaţia socialistă din Haute Garonne, a declarat între altele: Am toată încrederea în victoria şi progresul democraţiei. Experienţa actuală, denumită experienţa „Blum”, a fost determinată de Întrebarea dacă o coaliţie guvernamentală a democraţilor republicani şi a democraţiei proletariene ar putea să conducă statul iară să iasă din cadrul strict al metodelor democratice şi fără să se aducă atingere principiului libertăţii. Noi am făcut dovada oare vom putea noi să reuşim, menţinându-ne în cadrul strict democratic, prin jocul instituţiilor libere? Aceasta este o problemă. Sunt convins că noi vom continua să facem dovada, aşa cum am făcut-o şi până acum. Cred câ vom reuşi, cred că vom duce totul până la capăt. Vom reuşi, sunt sigur, graţie adâncii înţelepciuni politice a poporului, graţie prudenţii şi prevederii organizaţiunilor muncitoreşti şi ale partidelor proletariene, graţie prudenţii şi prevederii tuturor republicanilor cari ştiu ce partidă *e P-fio* nattief *S# B»î«ain ce priveşte rolul democraţiei în Europa afirm din nou că deaz voltarea şi preponderenţa spirit®, iui democratic este una din condiţiile formale ale păcii. Dacă democraţia ar exista pretutindeni nu ar mai putea să se ivească războaie. Manifestaţiile antiaustriace în... Turcia VIENA. 24 (Rador). — Ziarele protestează , împotriva manifestaţiilor anti-austriace pe care le fac naţional-socialisti austriac, cu prilejul vizitelor personalităţilor germane sau a trecerii prin Austria a grupurilor de turişti naţional- socialişti din Reich. fr Ziarele afirmă că principalul centru al acestei agitaţii este oraşul întndustrial loeben din Stiria. Astfel chiar eri* cu prilejul trecerei prin acest oraş a directorului căilor ferăta din Germania, d. Dorpmueller, naaţional-socialiştii austriaci au făcut o manifestaţie : f Ziarele cer să se ia severe măsurî de represiune Be crede că s’au şi dat ordine autor;tâţi!or poliţieneşti pen-» ! tm s Împiedec* repetarea unor asiM 1 de incidente.