Curierul Administrației Sălăjene, 2006 (Anul 8-9, nr. 1-22)

2006-01-15 / nr. 2

Curierul Trichineloză la porc și om în comuna Plopiș! Conferința de presă, organizată, în data de 18 ianuarie a.c., la Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Sălaj, a început cu referirile directorului executiv dr. Mircea Martin la focarul de trichineloză din comuna Plopiș, unde 29 persoane (cinci gospodării) au consumat carne de porc, 19 fiind spitalizate. Astfel, în urma notificării primite de la CSP Sălaj privind internarea la Spitalul județean, Secția Contagioase, a unor bolnavi cu suspiciune de trichineloză s-a dispus delegarea unei echipe formate din dr. CIUNT IONEL - director executiv adjunct, dr. CSUTAR NAGY LASLO - șef serviciu Sănătatea animalelor și dr. TIMPĂNARIU CĂLIN, medic veterinar de liberă practică în comuna Plopiș, care au efectuat ancheta epizotologică în gospodăriile cetățenilor: Blaga Florin, Plopiș, nr. 40, Cuc Gavrilă, Plopiș, nr. 42, Moise Gheorghe, Plopiș, nr. 43, Brise Dumitru, Plopiș, nr. 61, din care provin bolnavii. S-au făcut investigații și la Svar Viorica și Svar Georgeta, din saz, nr. 303, care au consumat carne din gospodăria lui Moise Gheorghe, fiind prezente la tăiatul porcului. In urma anchetei, s-a constatat că toate familiile suspecte de contaminare au consumat carne de porc provenită din sacrificările tradiționale ale unor animale crescute în gospodărie sau cumpărate, la care nu s-a solicitat examen tricineloscopic. De asemenea, toate familiile suspecte de contaminare au afumat carnea și preparatele din carne în gospodăria lui Blaga Florin, unde s-a organizat o masă comună. Cu ocazia anchetei, au fost puse sub sechestru sanitar veterinar toate cantitățile de carne și preparate din carne găsite în gospodăriile suspecte contaminate și au fost recoltate probe pentru examen de laborator. In urma examinării, prin metoda directă și digestie artificială, au fost puse în evidență larve de Trichinella Spiralis în proba nr. 3, recoltată de la Moise Gheorghe, conform Buletinului de analiză nr. 77/18.01.2006. Au fost dispuse măsuri de confiscare și dirijare pentru denaturarea tuturor cantităților de carne porc și preparate din carne din gospodăriile contaminate. Sigur că nu se întâmpla să fie atât de multe persoane internate în spital dacă se făcea examenul trichineloscopic. Potrivit sublinierilor directorului executiv al D.S.U.S.A. în anul 2005, a fost efectuat controlul trichineloscopic pentru 8807 porcine, din totalul de 66.487 capete. Un număr de peste 4900 examene s-au efectuat în abatoare, iar peste 3800 la probele aduse de la animalele sacrificate în gospodăriile populației, în condițiile în care controlul s-a făcut gratuit. Chiar dacă, începând din acest an, un examen tribinetoscopic va costa "în jur de 70.000 lei", bine ar fi ca ceea ce s-a întâmplat la Plopiș să dea gândit I Pentru că, totuși, este vorba de sănătatea noastră! ^ _ , 0^ Vasile Șandor PRINCIPALELE ACTE NORMATIVE APĂRUTE ÎN PERIOADA 5-20 ianuarie 2006 LEGI Legea calului, nr. 389/2005, M.Of. nr. 9, din 5 ianuarie 2005, Legea nr. 12 pentru modificarea și completarea Legii muzeelor și a colecțiilor publice nr. 311 /2003, M.Of. nr. 39, din 17 ianuarie 2005. Legea nr.1 pentru modificarea și completarea art. III din Ordonanța Guvernului nr. 19/1995 privind unele măsuri de perfecționare a regimului achizițiilor publice, precum și a regimului de valorificare a bunurilor scoase din funcțiune, aparținând instituțiilor publice, M.Of. nr. 41, din 17 ianuarie 2005. HOTĂRÂRI Hotărârea nr. 1832/2005 pentru modificarea și completarea Regulametului privind procedura de constituire, atribuțiile și funcționarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului și a modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum și punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 890/2005, M. Of. nr. 15, din 9 ianuarie 2006. Hotărârea nr. 37 privind modificarea art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 560/2005 pentru aprobarea categoriilor de construcții la care este obligatorie realizarea adăposturilor de protecție civilă, precum și a celor la care se amenajează puncte de comandă, M.Of. nr. 47, din 19 ianuarie 2006. ORDONANȚE Ordonanța nr.1 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul asigurărilor sociale, M.Of. nr. 57, din 20 ianuarie 2006. Ordonanța nr. 2 privind reglementarea drepturilor salariale și a altor drepturi ale funcționarilor publici pentru anul 2006, M.Of. nr. 57, din 20 ianuarie 2006. Ordonanța nr. 4 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului didactic din unitățile și instituțiile de învățământ, salarizat potrivit Legii nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, M.Of. nr. 47, din 19 ianuarie 2006. ^ NICOLETA MORAR, consilier juridic ! Vă prevenim, să nu suferiți ! TRICHINELOZĂ ȘI ECHINOCOCOZA PERICOLE CE POT FI EVITATE! TRICHIINELOZA este o boală parazitară transmisibila de la animale la om prin consumul de carne sau preparate din carne infectate. în județul nostru, boala a fost diagnosticată la porci în fiecare an din ultimul deceniu, dar, din păcate, în unele situații s-au înregistrat și îmbolnăviri la om. Diagnosticul bolii la animalele în viață este incert, deoarece animalele infestate nu manifestă semne clinice. După tăierea porcilor, parazitul poate fi pus în evidență doar prin metode microscopice datorită dimensiunilor sale foarte mici și a faptului că nu provoacă modificări vizibile în carne, prin urmare singura posibilitate de diagnostic este examenul TRICHINELOSCOPIC. în abatoare, carnea de porc este examinată de către personalul calificat și atestat pentru acest scop sub supravegherea medicului veterinar, iar carcasele se marchează cu o ștampilă ovală cu inscripția ROMÂNIA - CONTROLAT. SANITAR VETERINAR , în centrul ștampilei găsindu-se indicativul județului unde carnea a fost examinată, numărul autorizației veterinare și codul de identificare a medicului veterinar. în gospodăriile populației, examinarea cărnurilor destinate consumului uman este obligatorie și se poate efectua la toate circumscripțiile sanitare veterinare prin prezentarea unei probe recoltate din pilierii diafragmei, în cantitate de 30 - 40 grame. în cazul când, în mod accidental, mușchii pilieri ai diafragmei au fost îndepărtați în timpul eviscerării, proba se recoltează din porțiunea musculară radiară a diafragmei sau din mușchii intercostali. Facem precizarea că în cazul recoltării probelor din alte regiuni anatomice, rezultatul examenului trichineloscopic este neconcludent. Probele, ambalate și individualizate corespunzător, se prezintă pentru examinare de către proprietarul animalului tăiat, în baza actului de identitate, iar rezultatul examinării se eliberează pe bază de semnătură. Examenul trichinetoscopic este gratuit pentru persoanele cu domiciliul în raza circumscripțiilor sanitare verinare la care se adresează și comanost pentru persoanele care doresc examinarea cărnii la o altă circumscripție sanitară veterinară decât cea în care își are domiciliul. ECHINOCOCOZA helminto-zoonoză majoră, produsă la om de forma larvară a cestodului Echinococcuss Granulosus, care ca adult parazitează în intestinul subțire la câine, este, de asemenea, o... boală ce poate fi evitată. Stadiul larvar al teniei echinococus, numit CHIST HIDATIC, poate fi întâlnit și la ovine, bovine, porcine Chistul hidatic se localizează cu predilecție în plămân sau ficat, evoluează progresiv și atinge dimensiuni foarte mari. Pentru a preveni infestarea omului și a animalelor, nu se vor da în hrana câinilor, organe provenite de la animale parazitare. Organele parazitare nu se dau în consum, acestea se vor distruge prin ardere sau îngropare adâncă. Deci, REȚINEȚI: RESPECTÂND CÂTEVA REGULI ELEMENTARE, EVITAȚI DOUĂ ZOONOZE MAJORE! ^ dr. MIRCEA MARTIN, director executiv Pașapoartele nu vor mai fi suspendate Legea 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate a fost modificată, eliminându-se măsura suspendării pașaportului pentru românii care au depășit termenul de 90 de zile de ședere în alte state, începând din data de 29 ianuarie a.c. autoritățile române au ridicat interdicțiile pentru românii care aveau suspendat dreptul de a folosi pașaportul, iar documentele de călătorie ale cetățenilor români care depășesc termenul legal de ședere în străinătate nu vor mai fi blocate, potrivit noilor modificări legislative. Românii care au avut reținute documentele de călătorie se pot prezenta la serviciile teritoriale de pașapoarte pentru a și le ridica. Excepție fac cetățenii returnați în baza unor acorduri de readmisie sau care au savârșit infracțiuni. ^ S. LUMINIȚA FECHETE Ședința extraordinară a Consiliului Județean Sălaj urmare din pag.1 modificarea organigramei și a statului de funcții ale Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj; Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulți Sălaj; Proiect de hotărâre privind completarea Regulamentului de organizare și funcționare al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj; Proiect de hotărâre privind modificarea componenței Comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulți Sălaj. Proiect de hotărâre prin care se ia act de demisiile reprezentanților Consiliului Județean Sălaj în Consiliul de Administrație al Spitalului Județean Sălaj și numirea altor reprezentanți. Raport privind activitatea Autorității Teritoriale de Ordine Publică Sălaj, pe anul 2005. Diverse. In deschidere, președintele TIBERIU MARC, a arătat că motivul convocării ședinței este determinat, în principal, de necesitatea aprobării bugetului propriu al Consiliului Județean, pe anul 2006, în termenul legal. Au fost prezenți la ședință toți cei 31 de consilieri. După prezentarea rapoartelor comisiilor de specialitate, au fost făcute observații și s-au purtat discuții la proiectele de hotărâri înscrise la punctele 4,7,10,12. Cu acordul consilierilor județeni, d-na Podur Florina a fost numită în Comisia de evaluare persoanelor cu handicap pentru a adulți Sălaj, iar domnii Brândușe Zamfir și Szefan Ladislau au fost numiți ca reprezentanți ai Consiliului județean în Consiliul de Administrație al Spitalului Județean Sălaj. Le dorim succes. Parteneriatul Public-Privat... urmare din pag.1 Evenimentul, aflat la cea de-a 111-a ediție s-a adresat reprezentanților administrației publice locale din regiunea istorică Ardeal- Banat, reunind peste 100 de participanți din cadrul Consiliilor județene, Prefecturilor și primăriilor cuprinse de această regiune. Au fost prezentate reglementările legale privind parteneriatul public - privat, modalitățile de finanțare oferite în cadrul acestui concept, accentuându-se mai ales pe necesitatea conformării normelor metodologice de aplicare a parteneriatului public - privat cu legislația Uniunii Europene și intrarea acestora în vigoare într-un interval de timp cât mai scurt primăvara acestui an. La simpozion, au participat și reprezentanți ai domeniului privat, implicați în proiecte de parteneriat public-privat. Proiectele derulate de aceștia - investiții în infrastructură sau retehnologizarea instituțiilor administrației publice prin aplicarea unor sisteme informatice integrate conforme principiului de e-guvernare, precum și proiecte ce vizează construcția de locuințe, au fost prezentate ca "povești de succes" ale parteneriatului public-privat din România. Ca promotor al definirii politicilor și strategiilor de dezvoltare județene, Consiliul Județean Sălaj a deschis încă de anul trecut un dialog cu reprezentanți ai mediului investițional din județ în vederea abordării unei viziuni de dezvoltare pe termen mediu, dialog ce se dorește a deveni unul „competitiv", care să asigure, odată cu integrarea în Uniunea Europeană, posibilitatea accesării Fondurilor Structurale și de Coeziune și din această perspectivă. Necesitatea compatibilizării fondurilor europene post-aderare cu capitalul privat, ca o alternativă de asigurare a cofinanțării, precum și menținerea deschisă a relațiilor cu Instituțiile Financiare Internaționale, va deveni una din posibilitățile la îndemâna autorităților publice locale de a promova o dezvoltare locală și regională durabilă.