Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1872 (Anul 5, Nr. 73-142)

1872-11-26 / nr. 130

lamentul societăților anonime sunt obligatorii și pentru această societate, și le va executa întocmai. Art. IV, Ministru Nostrtru secretar de Stat la departamentul agriculturei, comerciului și lucrărilor publice va aduce la îndeplinire decretul de față. Tenerul Alesandru Florescu, care lovise pe neașteptate in teatru pe Prefectul de Poliție din București, a fost deja judecat și condamnat de tribunalul de instanță la doi ani de închisoare, Botoșani, 22 Noemvrie 1872. D-nul avocat Ion Climescu care in unul din ele trecute am aratat că a bătut pe autoritatea polițienească din Botoșeni pe cănd ea ducea la Poliție pe un perturbator evreu. Astăzi a fost judecat de tribunalul de Botoșeni in absență, și a fost condamnat la 10 zile închisoare corecțională, considerănduse in favoarea inculpatului circumstanți atenuante. D-nul Climescu înse a făcut o posițiune asupra acestei sentinți. Preoți perceptori. In județul Botoșani, pare că mulți sunt hotăriți a degenera de la adevăratele datorii și principii ce le impun posițiunea lor socială astfel vom cita numile unor preoți cari in loc de Cruce sau pe lăngă Cruce și Evanghelie pe care s’a obligat a se propaga in societate a admis a servi și finanțelor. Așa de exemplu vedem pe Ion Teodor preot și perceptor comunei Șoldăneștii plasa Meletinul. Teodor Fasolă Iconom și perceptor comunei Costineștii cu Levărda plasa Târgul. Oare nu putem zice cum zicea odată Christ: „Nimene nu putea sluji lui D-zeu și lui Mamona“ ? Punem aceasta in viderea Chiriarhiei, fiindcă părintele protoereu nu-și bate capul cu astfel de nimicuri fiind prea ocupat cu gospodăria și interesele sale materiale. O hotărire nostimă. Un oarecare Tribunal din țara noastră, uisănd intr’un chip larg și fără mult scrupul, de disposițiunile legei Avocaților, motiva înscrierea d-lui Y, fost ajutor de grefa, in tabloul Avocaților dupe cum urmează: Având in vedere cererea d-lui Y. de a fi înscris in tabloul Avocaților acestui județ. Spre a putea pleda aiurea. Considerând că d. Y. a ocupat funcțiunea de ajutor de grefă, după cum se constata din certificatul presentat. Considerând că, din ajutor de grefă după legea de admisibilitate și înaintare in funcțiunile judecătoresci d. Y. putea să fie numit grefier, și din grefier supleant de Tribunal, iar din supleant putea fi numit chiar membru de Tribunal. Considerând că grefieri sunt presupuși ca, după Art. 4 din lege, au un studiu de doi ani la școala de drept iar supleanții și membrii se presupun că au cunoștințele cel puțin de licențiați in drept. Considerând că de oarece d. V. putea ajunge a ocupa funcțiunea de supleant sau membru de Tribunal și prin urmare poate prea bine a fi considerat in consecința ea cu drept a figura in tabloul Avocaților de oarece presupune a avea cunostințele unui licențiat in drept. Pentru aceste motive Tribunal in virtutea legii corpului de Avocați ordoană înscrierea d-mui Y, in tabloul Avocaților acestui județ, etc. (Dreptul). Cronica scandaloasă a Jesuiților. Cetim in jurnalul din Paris ji „Republique franșaise“ din 6 Noemvrie 1872, următoarele: „De căteva zile știam, că nu era alt vuet lu despărțirea a XIV de către unul din aceste rușinoase scandaluri, a căror teatru sunt adese scoalele congreganiste. Astăzi faptele sunt pe față, și ori căt desgust am avea de a întreținea pe lectorii noștri cu astfel de monstruozități, numai putem păzi tăcerea. Aceste fapte aricioase s’au petrecut la școala călugărească din strada Boulard. Vinovatul este numitul Malbertin, in religiune fratele Archangias; victimele sale sunt copii de 6—7 ani. Doi cetățeni din cartier, doi.Petrement coiffeur, strada Château-d’Eau 39, și Pissinier pitar, aceeași stradă, și acelaș numer, au adresat jurnalului „le Corsaire,“ in privirea acestui trist fapt, o scrisoare din care credem că trebue să reproducem pasajere următoare: „Mai mult de 20 de copii au fost victime „bestielelor pasiuni a acestui om, a căruia „sinisul întrece tot ceea ce se poate zice. CURIERUL DE IASSI. „pana mea refuză de a intra in aceste a„mănunțimi urăte. „Să vă ajungă numai de a constata că „el nu respectă chiar nici interiorul bisericei de la Montrouge, și că in timpul serviciului, el turmenta și amăgea victimele „sale. Pentru a căpăta tăcerea de la ser„manele mici ființi, și a-i impedeca de a se „plânge la părinții lor, el le promitea premii și punturi bune. „Când scandalul a eșit la lumină, părintele Filip, directorul general ne a indemnat a nu ne plânge, pentru că, zicea el, „asta putea să strice numele școalei, că părintele Archangias era nebun ș. a. 1. Noi „ne-am plâns comisarului de poliție, care „n’au consimțit a se ocupa de această a„facere decăt cănd l’am anunțat că noi „eram dispuși a depune o plângere la parchet. Și un detail singular, comisarul de „poliție a cerut ca plângerea ce-i adresem „să nu fie iscălită de noi, ci numai de femeile noastre. „Ce insamnă aceasta? „Faptele de care ne plângem au fost descoperite la începutul lui Octomvrie, plângerile au fost făcute comisarului de poliție de mai mult de o lună, și noi n’am mai „auzit vorbindu-se de nimica. „Noi suntem niște oameni sarmani, e am devorat, dar suntem părinți onești de familie, revoltați de actele odioase de care „copii noștri au fost victime, și reclamăm „justiția la care avem drept. „Oricare ar fi influențele ascunse care se încearcă de a înăbuși această rușinoasă „afacere, ar fi oare posibil ca astfel de fapte „să poată fi comise in Paris fără a fi pedepsite? Mai mult de 20 copii, in urma acestor fapte, au fost luați din școală de „părinții lor. Dar cum să și primească ei acum învățătura?“ „Noi refuzăm de a crede, in ceea ce ne privește pe noi, că ar fi putut cineva a ave de gănd să mădușe cestiunea scoalei din strada Bourlad, și că sub pretenst de a evita un scandal, să facă din enormitatea chiar unor astfel de crime un titlu pentru nepedepsire.“ Cetim in jurnalul din Marsilia „L’égalite“ din 6 Noemvrie 1872: „Adeseori e mai multă fiere decăt virtuți creștinești sub pălăria largă a ignorantivului (călugărului) și sub scufia timidă a nonei (călugăriței). Ei caută din toate părțile să resbune asupra tuturor celor ce-i incunjură dorințele lor nesățioasă, ambițiunile înșelate, aventurile lor înăbușite. „Iată un fapt ca dovadă: „O sarmană mumă, slugă intr’o casă burghesă, așezată copila sa intr’o școală a acestor bune surori (călugărițe), cu un aer atăt de blănd și de sfiicios. Dar se parcă sermana copilă frumușică nu plăcea sfintelor maice, dar nu e neajuns care să n’o fi făcut să sufere in toate zilele. „In loc de a o invăța cusutul și abecedarul, maicele ii ziceau neîncetat: „o fată ca tine n’are nevoe să invețe. Invețătura e nefolositoare pentru fata unei slugi, menită a deveni slugă ca și mama sa. In condițiunea ta, nu trebue cineva să invețe nici a ceti nici a scrie.“ Și multe alte delicateți de felul acesta. Sermana copilă fu silită a părăsi școala din causa mustrărilor acestor bune maice. Noi credem a ști că asemenea fapte ce relatăm au ajuns la urechile municipalităței noastre, și unul din onorabilii noștri consilieri ajutor, s’a dus la numita școală, și a calificat cum se cuvenea, purtatea maicelor. Aceasta s’a intămplat intr’o școală din cartierul de la Plaine.“ Decimin „L'avenir National" din Paris, 29 Octomvrie 1872: „Bată un avantaj a educațiunii clericale. Un părinte de familie din Marsilia avea doi copii: un biet și o fată. El ii creștea in mod sfânt, evlavios, după principiile lui Dupan Loup (episcop de Orleans). Astăzi acești doi copii, ajunși la majoritate, nutriți de misticism, au intrat amândoi intr’o mănăstre Tatăl e nemăngăcat. E de prisos de a spune că acești tineri sunt avuți.“ Procesele și Licitațiunele ce se vor ține in cursul septemănei. La Curtea de apel Secția I. Luni, 27 Noemvrie. 1 Luiia Damian născută Leonescu cu Leonida Panopulo și Ecaterina Bălănescu, pe un loc. 2 Rifca lui Ioil sin Leiba croitoriu, p. ustragiu. 3 Macsu Sanehorn, Isac Zingher cu Ilie Pisoschi, pentru bani. Marți, 28 Noemvrie. 1 Ion Ivașcu cu Epitrop. Sf. Spiridon, p. bani. 2 Elena Sturza cu casa preotului Parascanu, pentru pămănt. 3 Cost. Ivanovici, pentru maltratare. Mercuri, 29 Noemvrie. 1 Zalmăn Vassinberg cu Miltiadi Chiriacov, p. bani. 2 Ion Darie, Gh. Darie cu ai lui, p. maltratare. 3 Gh. Cilibiu, pentru maltratarea lui Leon Cilibiu. Joi, 30 Noemvrie. 1 Elena Vartic cu frații Paueni și Nicu Casimir și Tonea Vartic, pentru bani. 2 Ion Schițaneu, pentru maltratare. 3 Hagi Ioan Miteciu cu rezeșii de Ghibacea, oposiție la esecutare. 4 Ion Grecu, pentru maltratare. Vineri, 1 Dechemvrie. 1 Solomon Leizer Hendler cu Vigder Zet Aron, pentru bani. 2 Costachi Berea, p. maltratare și insultă. 3 Ministerul de finance cu Avram Focșineanu, pentru vânzarea unei moșii. 4 Petrachi Voinescu, pentru maltratare. Sâmbătă, 2 Dechemvrie. 1 Panaiti Cristea cu Zoița Lambrino, pentru plata de Vechilaș. 2 Vasile Mihail, pentru maltratare. 3 Ion Iordachescu, pentru maltratare. 4 Ecaterina Dulgov cu casa de Asigurare North Britsh And Mercantil, pentru bani. La Curtea de apel Secția II. Luni, 27 Noemvrie. 1 Maria Cervino cu Vasili Voeselu, pe bani oposiție. 2 Vasile Ionașcu, pentru maltratare. 3 Ion Ianolescu, pentru maltratare. 4 Iancu Pelman, pentru furt. 5 Doctorul Costachi Vărnav cu Statu, pentru succesiunea def. arhimadrit Sofronie Vărnav. 6 Mihalachi Creciun cu Mihalachi Caslariu, pentru niște oi. 7 Elionora Lozinski cu Maria Slaider, p. o spițerie. Marți, 28 Noemvrie. 1 Gh. Motas și Filon Rojniță cu Paraschiva Bucovschi și capitanu C. Carp, pentru bani. 2 Gh. N. Avram, pentru maltratare. 3 Vasile Popa și Catrina Trifan, p. pămănt. 4 Erachie Merilan și St. Jurcăneanu, p. maltratare. 5 Andrei Macazi, loan Ipati și Th. Parfeni, pentru vagabondaj. I loan Mancaș, pentru furt de vite. 7 Aizic Tauhaizer cu Catinca Asachi, p. bani. Mercuri, 29 Noemvrie. 1 Dimitrie Popovici cu Vasile Chiriacu Darie, pentru pămănt. 2 Statul cu Gh. Chiriac, pentru revindecarea unor imobile. 3 Nusem Mendel sin Naftulea, Herșcu și Ghitla Polac, pentru adulter. 4 Zisu Caufman cu Lupu Acsler p. niște marfă. 5 Lusia Harisiadi cu col. Al. Millo, p. bani. 6 Maria Simhovici, pentru vagabondaj. 7 Statu cu Gh. Petrini, pentru bani. Joi, 30 Noemvrie. 1 Iosef Rafailovici, pentru cumul de delict. 2 Ion Morariu, pentru maltratare. 3 Nastasă Vânt, pentru furt. 4 Vasile Ion Tiron, pentru că in calitate de notariu comunei Porceștii ar fi sustras niști bileti de vânzare de vite. 5 Naftanail Popescu cu loan Alecsa, p. pămănt. 6 Elena Balan cu Gh. Stihi, pentru bani. Vineri, 1 Dechemvrie. 1 Mihail Sion cu cliponomii reposatului N. Sion, p. avere. 2 Judele de pace al plăsei Braniștea jud. Iași, pentru că au contravenit disposițiunea art. 109 c. p. 3 Petru Munteanu cu ai lui, pentru rebeliuni. 4 Ițic Moscovici cu Vasile Pogor, pentru bani. 5 Elena Bașt cu Iorgu Tomide, pentru bani. Sâmbătă, 2 Dechemvrie. 1 Gh. Negruți și Zisu Herman cu Statu, p. un loc. 2 Cristodor Cerchez, I. Contovici și A. Reuțu, pentru insulta lui A. Boțanu. 3 Tascal Anton, Martir Anton și Neculai Brutariu, pentru furt și maltratare. 4 Paladi Ciocan, pentru sustragirea unei condici. 5 Ițicsin Avram, pentru calomnie. 6 Ghitla sin David Dascalu cu soțul ei Avram Iosip Opincariu, pentru alimenti. La Treburi, Secția I. Luni, 27 Noemvrie. 1 Aizic Capeloviciu contra Șinei Leib, p. bani. 2 Pădure Elena contra lui Iftimie Donciulescu, pentru bani. 3 Peliză Maria contra soțului ei Ștefan Pelizu, pentru bani. 4 Dabija Sandovici Neculai contra soției sale, pentru divors. 6 Anastasiu Ioan Iconomu contra lui Alecu Vasiliu, pentru inpresurarea unui loc. Marți, 28 Noemvrie. 1 Sfarți cu falitul Rott, comerciale. 2 Corodin Gheorghi contra lui Manole Stoean, pentru bani. Mercuri, 29 Noemvrie. 1 Avramov.ci David contra lui Zisu Felțu, p. pans. 2 Titrer I. N. contra lui Zamvir Sigal, p. bani. 4 Grimberg Hava contra soțului, p. divers. 5 Tataru Elena contra lui Costachi Casian, p. bani. 6 Maneta Catinca contra lui Bereu Haschiris. Joi, 30 Noemvrie. 1 Călin Ioan contra lui Cost. Casian, p. bani. 2 Culiana Elisaveta contra d-nei Ecaterina Ciurea, pentru bani. 3 Ancei Ester Sima contra soțului, șef de patrim. 4 Gheorghi Balaur contra lui Iancu sin Banu, pentru o vacă. 5 Banov Ecaterina contra d-nei Elena Bașotă și esecutorii testamentari, pentru un legat. Vineri, 1 Dechemvrie. 1 Anghel Dimitrie contra lui S. sin Petru și Avramovici, oposiție. 2 Scarlat Șișcală cu Gheorghi Sion, p. bani. 3 Ițic sin Iosef contra lui Neculai Huțianu. Sâmbătă, 2 Dechemvri. 1 Chiril Comanischi contra lui Poerștam, p. esplotarea unei păduri. 2 Graper Nahman contra soției sale Hana Greper, pentru divers. 3 Naracovschi Leon contra lui Greca, p. bani. 4 Meir Hafer contra lui Marcu Fișier și Mendel Mager, pentru bani. 5 Marcus Eda contra lui Petru Florescu, p. bani. La Trebunal Secția II. Luni, 27 Noemvrie. 1 G. Vasiliu cu Catinca Vasiliu, divors. 2 Cost. Botez cu Elena Mihailescu și lord. Vasiliu. 3 Leizer Horovitz cu Bereu Sibilskov, oposiție. 4 Maria Valsy cu G. Wally, alimente. 5 Ioan Ungureanu cu Cost. Stihi. 6 Convocarea Consiliului de familie a casei def. Cost. Cucu. Marți, 28 Noemvrie. 1 lord. Pavlicu Haralamb Cernea. 2 Solomon Zilbers cu Sava Petrovich 3 Tasia Dimitriu cu Alee. Barozi. 4 Elena Arghir contra lui loan Tofim, p. alimente. 5 Catinca Corban cu loan Corban. b Consiliu de familie a casei def. Mih. Oftlimescu. Mercuri, 29 Noemvrie. 1 Teh. Paladi cu Const. și Profira Botez. 2 Vasile Costinescu cu Ana Balșiu. 3 Maria Neică cu C. N. Mutu, fals. 4 Iosef Strulovici cu N. Dimitriu. 5 Cazimira Iasinski cu Smaranda Rizu. 6 Consiliul de familie a casei def. Moise sin Avram. Joi, 30 Noemvrie. 1 Const. Nicolau cu Dim. Mihailescu. 2 Gh. Luția Balan cu Nicolai și Smaranda Strat. 3 Maria Carnovschi cu Alee. Cernovschi. 4 Maria Marcov cu Israil Dascălul. 5 Profira Marino cu Cost. Cladiu. Vineri, 1 Dechemvrie. 1 Iancu Vidrașcu cu G. Vaisman. 2 I. Neuschotz cu H. Goldner. 3 Hana Epstein cu Marcu sin Meer, comercial. 4 Zisu Orenștein cu Zelea Grosu, comercial. Sâmbătă, 2 Dechemvrie. 1 Savastița Gavrilescu născută Dimitriu cu soțul ei, pentru divorț. 2 Elena Casian cu Cost. și Profira Casian. 3 Catinca Dimitriu cu G. Deoghenide. 4 Ianacachi Ionascu cu Olga Sturza. La Tribunal Secția III. Luni, 27 Noemvrie. 1. Vânzarea caselor lui Vasile Botoșineanu din desp. V, pentru Bereu Goldimberg. 2 Cererea de revesuire a d-nei Profira Poliz contra sentenții Trib. No. 93 din anul curent prin care se respinge oposițiunea la urmărire a lui Hann Blumenfeld. Mercuri, 29 Noemvrie. 1 Vânzarea caselor d-nei Efrosina Dimitriu din târgul de sus, pentru Gh. C. Șumuleanu. 2 Propirea făcută de Grigori Botez in mănile d-lui David Șnirer a lui Șmill Rerfelt și David Davidovici a cașturlui Sf. Dimitrie ce datorește Statul. Vineri, 1 Dechemvrie. 1 Vănzarea caselor și dughenilor lui Iancu și Vasile Ursachi, pentru Ilie Rotemberg. 2 Vănzarea caselor lui Haim Magulin din disp. II, pentru d-na Soltana Costandinov. 3 Imparțala a doi dugheni a def. Mihail Vințes. 4 Supralicitare la vânzarea caselor def. Leonida Mavrodin colonel. 5 Supralicitare la vănzarea caselor d-nei Catinca Bogonos, pentru M. Iacobson. 6 Sequestrarea venitului caselor lui Herșcu sin Ițic, pentru indistularea lui Haim sin Sinann. La Tribunalul Secția IV. Luni, 27 Noemvrie 1 Gheorghi Marinov, pentru injurie. 2 Locotinentul I. Ghițescu, pentru maltratare. 3 Alecu Zipa și Notariul I. Vasiliu, p. maltratare. 4 Iancu Alecsandrescu, p. maltratare. 5 Vasile Balan, pentru furt. 6 Costachi Ciubotariu, pentru furt (arestat). Marți 28 Noemvrie. 1 Mendel sin Avram, pentru furt. 2 Theodor Antoniu, pentru maltratare. 3 Ștefan Ponte și Gheorghi Sulă, p. ultragiu. 4 Costachi Ionescu, pentru contrabandă. 5 Ghitla Veduva și Leia fiica, pentru maltratare. 6 Theodor Murerașu (arestat), pentru furt. Mercuri, 29 Noemvrie, 1 Vasile Ghițianu, pentru maltratare. 2 Mamia lui Vasile Ursachi, p. maltratare reciprocă. 3 Manascu Moise, pentru maltratare. 4 Ion Gheorghe Andoiu, pentru furt. 5 Anton Croitoriu, pentru maltratare, (oposiție). 6 Șulem Carz arestat, pentru furt. Joi, 30 Noemvrie. 1 Neculai Botez, pentru maltratare. 2 Vasile Bulacu, pentru furt. 3 Iosep Casapu, pentru furt. 4 Dimitrie Baciu, pentru furt. 5 Daniile Petrov droșcariu, pe calcarea unei copile. 6 Vasile Nădejde, Theodor Hrișcă, p. furt. Vineri. 1 Dechemvrie. 1 Ghiorghi Ilie, p. adus de incredire. 2 Mihalachi Alecsandru, p. maltratare. 3 Zamfira Paladn, pentru maltratare. 4 Manole Nechita, pentru maltratare. 5 Stefan Ponte, pentru ultragiu. 6 Savastița Anghel, p. adulterin. Sâmbătă, 2 Dechemvrie 1 Vasile a Nechitei, pentru maltratare. 2 Ghiorghi Bosian, pentru furt. 3 Ghiorghi Epure, pentru maltratare. 4 Neculai Boteanu, pentru insultă. 5 Leon Păltenescu, pentru maltratare. 6 Elena lui Grigori Grădinăriți, (arestat). VARIETĂȚI.. . (O moarte curioasă). Se nu zidiți că ce urmează e foarte trist, cu toate că e postașă, căci persoana a cărei moarte voim a istorisi iasă trei copii mici. D-na E..., femeea unui neguțitor a cărui afaceri mergeau din ce in ce mai rău, fu nevoită să se despartă sunt 6 luni de barbatul seu, care plecă pentru China, in speranță de ași restabili averea. Pănă Maria trecută ea nu primisă nici o știre, cănd curierul ii dădu o scrisoare care cuprindea următoarele: Doamnă! Sunt insarcinat de a va transmite o noutate foarte tristă. Domnul bărbatul Domniei voastre răpit de niște pirați malaesi, fu jupit de viu apoi oasele sale au fost calcinate și pisate. Am putut se-mi procur câteva fire din praful ce l’au produs. Vi le trimit aci alăturate, cu încredințarea respectuoasei mele considerațiuni: Charl Digaut, Old-China Street. Canton. O cutiuță, cuprinzând un praf bun, era intr’adevă alăturată la pachet. O idee de evlavie trecută prin spiritul sermanei văduve in mijlocul desperărei sale. Au trimes să cumpere de 50 centime tabac, ii amestecă cu praful din cutie, și se hotări de a priza această amestecătură, pentru a imormenta in ea însăși pe defunctul regretat. Dar la cea interpriză ea stărnută așa de tare, incăt se și declără o hemoragie puternică. Ea nu făcu nimic spre a opri sângele ce curgea necontenit. Vecinii trimiseră la un doctor fără voia ei. — Ce aveți Doamnă? întreabă doctorul. — Am pe bărbatul meu in nas!. .. Respinsă ea plângând doctorului încremenit. Și cu toate îngrijirile ce i se aducea după doue oare ea expiră. Chiar in sala acea mai sosi o scrisoare la adresa d-nei E..., aceasta de la bărbatul meu care nu murise de loc. Nenorocita au fost victimă unei grozave mistificațiuni. Compania drumurilor ferate Lemberg-Cernăuți-Iassy. LINIILE ROMÂNE. INSO INȚARE Conform ordinului înaltului Ministru Deposited de lemne la gara Jassy s’a desființat și vânzarea lemnelor de foc a încetat. Jassy 23 Noemvre 1872. * 5 Decemvre Comitetul dirit sorit.