Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1873 (Anul 6, Nr. 1-69)

1873-01-28 / nr. 11

n i făcea geranți, atăcănd cu modul acesta intr’un mod nedemn, familia domnitoare pănă la copilul din Iașe, pe suverani puterilor gerante ce ne-a dat libertatea și naționalitatea noastră. Constituția noastră n'a înțeles a se face o clasă privilegiată din jurnaliști. Și nu sunt de opinia domnului Cantilia se suprima arestul preventiv. In cele mai multe cazuri arestul preventiv este chiar necesar. D-sa citează cașuri de pe la țară unde s’a dat libertate și cu care nu s’a făcut altceva de căt s’a incuragiat infracțiunile. Terminând zice că dacă Camera nu va vota acest articol dlor vor retrage proiectul. Se cere închiderea discuțiunei. Votanți: 75. Bile albe pertru 42. Bile negre contra 33. Amendamentul este primit. (Aplause.) D. Catargiu declară că guvernul retrage proiectul de lege. Ședința se dechide la oarele 4 și jumătatate anunțindu-se cea viitoare pe a doua zi. ȘTIRI DIN AFARA. FRANȚIA. Desbaterea privitoare la cumpărările făcute la Lyon, nu s’a terminat in 31 Ianuarie. Raportorul, I. de Ségur s’a văzut silit de a face un pas îndărăt, renunțând de a cere un blam in contra colegilor săi care au fost amestecați in administrarea prefectorală și municipală din Lyon, după 4 Septemvrie, dar a menținut conclusiunile sale. D. Ferrovilla, deputat din Lyon a atacat și el raportul. După multe discuții ședința Adunărei s’a ridicat la 8 ore fără rezultat.In ședința din 1 Fevruarie, D. d’Audoffret. Pasquier a luat și el cuvântul, dar nu spre a se ocupa atăta de cumpărările in cestiune, ci mai mult de politică. In cele de pe urmă, dreapta a propus un ordin de zi in contra steagului ruș, ridicat la Lyon, și acest ordin de zi a fost adoptat de 559 voturi contra a 42. Zilele acestea. Thiers va trebui să aibă o intrevidere cu comisiunea de treizeci. Se zice că el se va pronunța in contra masurilor luate de această comisiune, precum și in contra amestecului ei in elaborarea legei electorale, care trebue să remăe in sarcina comisiunii speciale alesă de Adunare. E puțin probabil că el va reuși a convinge pe comisiune, și acest caz cestiunea va veni înaintea Adunărei, unde desigur D. Thiers va găsi și astă dată majoritatea care nici odată nu l’a părăsit in ședință publică. GERMANIA. Camera deputaților din Berlin a început in 30 Ianuarie, desbaterea iu tutăța și a doua lectură a proectului de lege care modifică articolele 15 și 18 a constituției prusiene, in înțelesul legilor anticlericale. Majoritatea este dinainte că legată in favoarea acestei legi, ănserratorii opoziției au observat că o simplă interpretare autentică a ziselor articole va face acelaș serviciu ca și o schimbare a Constituției. Cetirea definitivă a acestor legi netratând avea loc decăt după un interval de 21 zile, adoptarea legilor anticlericale de ambele camere prusiene, va fi intărziată, și nu se va putea face desigur inainte de întrunirea Parlamentului german. Cel de pe urmă discurs parlamentar a prințului de Bismark, este foarte comentat in presa germană. In adevăr acest discurs plin de alusiuni discrete, de reticențe significative, și de lucruri sub-ințelese, pare a constata două lucruri :• că situațiunea actuală in Prusia și acea a guvernului prusian față cu puterea imperială sunt false și au nevoe de a fi reformate, in urmă că aceste reforme vor da loc la importante schimbări și la o reorganizare a instituțiunilor politice a regatului și a imperiului. In rezumat ceea ce von prințul de Bismark este fortificarea și cu isolidarea imperiului, intemeerea lui pe instituțiuni tari și trainice, și urmărirea oper î de unificare, chiar cu costul staturilor particulare și însuși a Prusiei. In Camera din Würtemberg, propunerea partidei naționale in favoarea introducerei unui cod civil german, a fost discutată in 30 Ianuarie, opoziția cerea ca ea să fie trimisă unei comisiuni, dar marea majoritate, 55, contra a 26, a respins această trimitere, și resultatul va fi desigur favorabil partidei naționale liberale. GRECIA. O depeșă din Atena ne aduce grava nou.... despre rumperea relațiunilor diplomatice CURIERUL DE IAȘI intre Italia și Grecia, in urmarea unei srisori a d-lui Deligeorgis, relativă la cestiunea minelor din Laurium, și in care ministrul Italiei ar fi găsit câteva espresiuni necuviincioase. ȘTIRI LOCALE. n.** (Pensionatul Normal ® de?Domnișoare). Mai multe persoane, atât din Iași, căt și din districte, s'au adresat la redacția noastră, intrebăndu-ne,dacă e adevărat că Pensionatul Normal de Domnișoare, fundat in urba noastră, cu începerea anului școlar 1872—73, are să se închidă la sfârșitul anului, după cum circulează vuetul Spre a satisface pe onorabilele persoane care sa interesază la viitorul acestei școli, am căutat a ne informa din isvor sigur, și putem afirma in mod categoric că aceste vuete sunt iacobite numai din rea voință și ură. Numele elevelor la acest pensionat a mers tot crescând, trecănd acum peste 42, și se înmulțește pe fiecare zi. îngrijirea materială nu lasă nimic de dorit, iar căt privește instrucțiunea, ca să dă după metoadele cele mai noue și mai practice, intrebuințate in stabilimentele de educațiune din stăinătate. *** (Bărbărie). Relativ la notița publicată in minierul trecut despre tăerea limbei unui cal de cătră un evreu pentru a-și resbura asupra stăpânului nenorocitului animal, mai adăugim că acelaș individ au mai comis și au fapt tot atăt de neomenos cu un alt cal a păgubașului, introducând un băț in corpul calului iau rupt măruntăile astfel că calul a perit după mari chinuiri. Pentru ambele aceste fapte culpabilul a fost dat judecăței și arestat. *** (Zi din noue). Orașul nostru se infrumusețază pe zi ce merge;casele vechi se ruinează și in locul lor se ridică edificii noue, dacă nu pompoasă cel puțin clădite cu simetrie și oarecare gust. Cu plăcere vedem că se fac pregătiri pentru a se zidi două noue clădiri mai însemnate una peste drum de magazia d-lui Poitevine de cătră d. Valter croitorul, alta pe locul grădinei M-me Alexandre. Inserțiimne și Reclame *). Roman, 24 Ianuarie 1873. JU omnule Redactorel Mă văd forțat și pus in necesitate, se urmăresc prin organul jurnalului ce redactați, un articol subsemnat de d-nul Iancu Th. Palade scris cu multă eleganță de stil și care conține expresiuni demne numai de autori. Acest articol împreună cu un prescript-verbal și o scrisoare subsemnată de d-nii Mihail Jora și Maior Alex. Fotea, Maior Perhz și Tăutu, sau publicat in „Curierul de Iași“ No. 8.—Prin conținutul acestui infam și insolent articol, D-nul Iancu Th. Paladevroește se constate in fața societăței „demnitatea sa“ voește se constate „căt de cavalerește sau purtat față de mine“ mai mult, voește se constate „că mi-au dat o lovitură pe care nu am tăgăduit’o“ și din această miserabilă conduită, voește ași apropia un merit, pentru că s’au declarat incapabil de o reparațiune onorabilă.— d-lui apoi continuă susținând că patru zile m’am preumblat cu această insultă. — Ceea ce nu este decât, o ocasiune gratuită și o pură calomnie, — Toată lumea cunoaște că in zilele de 25 și 26 Dechemvrie am fost bolnav—și aceasta se adeverește prin visitele ce mi-au făcut in acele zile mai mulți din prietenii mei, carii m’au aflat in pat — și nu am eșit din casa me decăt in ziua de 27 zi in care am și adresat provocațiunea prin d-nul Major Fotea (asupra căruia fapt, voi reveni mai jos).— Dar admit că eu insultat, m’am arătat in public și am făcut visite de Sf. serbători, cum pretinde d-nul Palade; cu toate aceste curând sau mai târziu, am agissat o cale onorabilă și am trimis marturi, cerănd regularea afacerei, ceea ce mi s’au refuzat. Dar d-nul Palade care nu este mai puțin adevărat și nu se poate tăgădui (căci lucrul s’a petrecut in plină societate) au primit de la mine in acel moment o lovitură cu sfeșnecul in cap. Este întrebare: Cum remâne D-lui? —D lui ăncă de la a doua zi au eșit și s’au purtat in lume inserat cu această insultă, fără se ceară nici pănă astăzi regularea afacerei.—Ba încă mai multure nerușinare se cancaneze, scriind prin jurnale. D. Iancu Th. Palade au reprodus un prescript-verbal și o scrisoare celăntăi, subscris de d-nii Jora și Fote și ce a doua de d-nii Perutz și Tăutu. — Dar ce au voit să probeze d-lui cu aceste? Ele nu constată alta, decăt, că d-nul Mihail Jora ș’au declinat onoarea, de a fi martor — și d-nii Tăutu și Peritz, nu fac asta, decăt exprimă: „Stima ce d-lor au pentru onorabilii d-mni Jora și Fote“—Dar această scrisoare și de * Responsabilitatea articolelor publicate sub această r bus, psium, nn ») pe studiu, clarația d-lui Fote, sunt care? și pot fi admise de societate, ca sentința judecătorilor arbitri aleș pentru tranșarea unei chestiuni de onoare? Dar dacă chiar s-ar înțelege că d-nii Peritz și Tăutu ar fi exprimat aceeași părere ca și d. Fote, nu ar fi trebuit oare s’au d. Fote, s’au d-nii Peritz și Tăutu se intre in deliberare cu mărturii mei, carii, dacă nu s’ar fi unit cu d-lor, in urmă să se realeagă alți martori, s’au să se recurgă la un consiliu de onoare. Iată care este usul societăței. Aceste sunt regulele de curtasie și de onoare pe care d-nul Major Fote perventindu le le asvărli pe coruptul meu. D. Major Alex. Fote constată că in săra de 25 Dechem, cănd d-lui au venit la mine și mi-au pus la dispoziție pe D nul Palade „eu nu m’am pronunțat nici intr’un fel“. Dar uită d-sacă am convorbit aproape de o oară—și că in ace convorbire D-nul Fotemă consilie că față cu circonstanțele familiare de care eram inconjurați, și eu și d. Palade, ar fi cel mai nimerit să se facă o reconciliare , la care i-am respuns, că in fața gravului incident, nici o reconciliare nu poate se aibă loc — și că numai terenul poate să decidă intre mine și d. Palade, cu acest respuns repetit, am avut onoare să mă depart de d lui. D Major Fatea mai constată că considera incidentul ca stins și că tocmai in sara de 28 s’au pomenit cu mărturii mei. Uită insă d-sa, că ăncă in ziua de 27 am fost la d-lui inpreună cu d-nul Paul Străjescu, că l’am găsit la masă—și după o așteptare de la oră, ni s’au făcut onoare de a fi primiți. Cănd, am și declarat provocațiunea, pe care s’au însărcinat a o comunica d-lui Palade,fiindcă d-sa pănă aice declarasie că nu figureasă ca martor in această afacere) onorabilii d nn Nicu Drăghici cumnat cu d. Fote an fost present și este acuzant de aceasta. In definitiv, d. Major Fote hotărăște că, de oarece n’am cerut regularea afacerei, cel mult in 24 oare. Incidentul să se considere ca stins; această prescripțiune de onoare nu se vede scrise in nici un cod — și dacă este sincera opiniune a d-lui Fote, atunce il rog se’mi permită ai face o singură întrebare: ? Venitați d-voastră in casa me d-le Major A. Fote in sara de 25 Dechem. la 8 oare noaptea, cănd mi-ați pus la disposiție pe d. Iancu Th. Palade? Aceasta este de necontestat, căci au fost in casă mai multe dame, care in urmă s’au retras —și am remas singur cănd mi-ați și spus despre insercinarea ce aveți. — Prin urmare: Incidentul se petrecuse in sara de 24— D-voastră puneți la disposiția me pe D. Palade in sara de 25 „Cănd după opiniunea ce ați emis—și ați dat voe să se publice prin jurnale, incidentul ’1 considerați ca stări“. Dar ce însemnează aceasta onorabile d-n Major Fote? Eu unul nu pot să vă înțeleg In fața acestora se constată ăncă odată, cs D. Iancu Th. Palade au refuzat și s’au ferit cu orice preț de a mai da o reparațiune onorabilă.Că au evitat de a recurge la martori judecători, și că d-nul Major Fote nu au fost decăt un călduros apărător, carele cu toată buna voință ce au avut, nu au putut ău se reuși, so’și scape pe nefericitul seu client de încurcătura in care se băgase. Iucăt atinge ăn sat, restul articolului subsemnat de d-nul Palade, care nu conține decăt monstruoase și infame calomnii, el nu merită alt respuns — decăt indignațiune și despreț. Acuma D-le Iancu Th. Palade, rămăne să te consultez cu d-ta însuți, pentru case vezi ce mai ai de făcut: Voești să urmărești o polemnică prin ziare, nu ai, decăt, a o continua dacă budgetul iți permite —Voești”se, recurgi laterenul de onoare „ceea ce d-ta numești muștari după masă“. Eu datez de aceasta:— Vezi d-ta acest teren este foarte lunecos — Și pentru cel cei place viața— preferă să rămăe ca d-ta — și in unele cazuri recurge prin amicii sei, pentru ca adversarul sei deie parola de onoare, că nu va trage cu arma in el. — Astfel ese pe teren—: Cazul sau văzut și s’au intămplat... Dar poate voești să te inarmezi cu forțele fisice după cum trecutul iți vorbește. Ei bine iți promit oft cu toate puterile de care din nenorocire dispui la Roman, voi fi gata și voi căuta să respund și la aceasta. „Dar tot ce vei face de acum, nu va fi decăt Muștar după masă. Primiți d-le Redactori, etc. etc. D. I. Hotineanu. Răducăneni, 24 Ianuarie 1873. Domnule Redactare. Bine-voiti, ve rog a publica pe respunderea mea alăturatul avis și primiți încredințarea considerațiilor mele. Avis la amatorii de Grădinărie. D-l Carl Waldman, care in luna Iuli 72 a fost intrat la subsemnatul, la moșia sa Răducăneni in qualitate de grădinar, s'a dus in lanuar 73 fără prevestire lăsând in soarta lor grădină și florăriele. Deși un așa cas nu lipsește a fi supărător pentru tot cel ce ține la plantele sale, dar intr’un fel sunt mulțumit am scapat de dânsul. Slab in cunoștințe de grădinărie, lucrător prost și leneș, s’a silit numai in luare de bani cu anticipație de la mine, s’a imprumutat pe la oamenii casei, a făcut datorii in afilii tfi, liber și independent, s’a făcut nevăzut intr’o bună noapte. " atU* L.fMonetti 1 Procesele și Licitațiunele ce se vor fine in cursul septamanei. La Curtea de Apel Secția I. Luni, 39 Ianuarie. 1 Lascar Bogdan cu N. Ciaur Aslan, pentru bani. 0 oira *”*1? "Văduva inculpată, pentru maltratare. 1 Solomon Faibiș, pentru abus de irundire. Marți, 30 Ianuarie. 1 Gheorghi Cristea cu soția sa Efrosina Tăutu, pentru bani. 2 Maria Munteanu cu erezii defunctului Munteanu, pentru succesiune. Mercuri, 31 ianuarie. 1 Grigore Botez cu Anastasie Carp, pentru bani. 2 Gheorghe Cernea cu Compania Căi ferate S. C. Iași, pentru despăgubire. 3 Gheorghe Samsonovici prevenit, pentru maltratare, La Curtea de Apel Secția II. Luni, 39 ianuarie. 1 Haim sin Herșcu și Avram sin Iancu, pentru maltratare. 2 Statu cu Nechita Haralambie, pentru un loc. •1 Vasile Pogor cu Ițic Moscovici, pentru bani. 4 Ana sin Fisei Caldararin cu Gh. Barbieriu, pentru averea lui Tanase Pogățe. •1> Leon Ghica, pentru calomnie. 6 Maria Ghișcovschi cu casa def. Iancu Balet, pentru bonuri. Marți, 30*Ianuarie. 1 Dimitrie Titoroi, pentru tăinuire. 2 Stefan Andries și Costachi Ciubuc, pentru fals. 3 Ieromanahul Natanail Popescu cu casa def. Dimitrie Cristea, pentru bani. 4 Leizer Pacher cu Smaranda Cimara, pentru bani. 5 Moise Levenson cu Petru Roset Bălănescu, p. lt. Mercuri, 31 Ianuarie. 1 Cosmchi Tonescu, pentru maltratare. 2 Iancu Leizer sin Ițic cu Iancu Mendelson, pentru un imobil. 3 Grigorie Gh. Sturza cu Marcu Leib Borlich, pentru bani. 4 Castinean și Ghiorghiu, pentru fals. 5 Olaa Barschi, pentru maltratarea lui Simion Stercevschi. 6 Consorțiul falitului L. Cabana cu Profira Mavrocordat, pentru bani. La Tribunal Secția I. Luni, 39 Ianuarie. 1 Leibental Wolf și Pincu Beinsner cu Lupu musicant, pentru bani. 2 Faiista în Notă cu Teodor Pavlov, pentru bani. 3 Emilovici Enta cu Liena Leia, pentru avere. 4 Ecaterina Ianov cu Elena Bașotă și esecutori testamentari a def. A. Bașotă, pentru legat. 5 Iancu Scântei cu Costachi Terenti, pentru bani. Mercuri, 31 Ianuarie. 1 Feldier Leon cu Ștefan Grigoriu, pentru bani. 2 Caniman Ghidla cu sindicatu falitului Cana, pentru un loc. 3 Ivașcu ban cu Smaranda Radovici, pentru bani. 4 Casa de economii din Iași cu Dimitrie Gavrilescu, pentru bani. 5 Costachi Casian cu soția sa, pentru divors. 6 Interdicțiunea lui Nicu Alcaz. La Tribunal Secția II. Luni,*39 Ianuarie. 1 Benis Paer cu Solomon Croitorii». 2 Th. Vasiliu cu Paul Mandre. 3 Maria Șendrea cu Elena Mălinescu și Col. Radu Mihalachi. 4 I. Domașcu Sc. Tăutu, pentru bani. 5 Ivașcu cu Tumurug, pron. hotărărei. •_ -v Marți, 30 Ianuarie. 1 Altar Boghin cu Burch sin Avram. 2 Samoil Herdan cu Clis. Leib Carniol. 3 Preot loan Patron cu Primăria Iași și Sfetescu. 4 David Șfarț cu Iordachi Anton și L. Maersofer. 5 Alecu Ionescu cu soția sa Elena, pentru divers. Mercuri, 31 Ianuarie. 1 Bogdan Grigorie cu Pavel Hariton. 2 Convocarea Consiliului familiei casei def. loan Rizu. 3 Convocarea Consiliului familiei casei def. Teodor Zaharia Cristescu. 4 Isidor Alicsandrescu cu soția sa Anica, p. divers. La Tribunal Secția III. Luni, 39 ianuarie. 1 Vânzarea unui loc gospod cu pivniță pe el din desp. III a lui Ghiorghi Ergiu, p. Simion Bogonos. 2 Vânzarea caselor def. Neculai C. Manu din Iași desp. III. 3 Vânzarea casei din strada Arcu a lui Stefan și Ruzanda Ghiorghiu. 4 Supralicitare la vânzarea imobilului def. Costachi Grigoriu, pentru Costachi Panaitescu. Mercuri, 31 ianuarie. 1 Vânzarea unor case din Iași strada Tatarașii și a unei vii din comuna Tomești a lui Neculai Andoniu, pentru Șmil Rotenștann. 2 Vânzarea unei case din Iași desp.e strada Florilor a lui Scarlat Carp, pentru Tasia Dimitriu. La Tribunal Secția IV. Luni, 39 ianuarie. 1 loan Călin, pentru călcarea unei fete cu trăsura. 2 Costachi Copleanu și Mihalachi Hozoveanu, pentru maltratare. 3 Opozițiuneaa lui Dimitrie Bahrim și Costachi Burghelea contra sentenței Trib. Iași secția IV. 4 Ițicsin Haim cu ai lui, pentru maltratare. 5 loan Sofroni Țugui arestat, pentru furt. 6 Theodor loan arestat, pentru furt. Mercuri, 31 Ianuarie. 1 Emil Castan, pentru maltratare. 2 Zisu Cămpulungeanu cu ai lui, pentru maltratare. 3 Costachi a lui Vasile Orza cu ai lui, p. furt. 4 Dimitrie Ropanică, pentru maltratarea lui Iancu Gheorghiu. 5 Vasile Ivanovici și Ioan Visarion, p. distrugere. 6 Costachi Vasiliu, p. maltratarea lui Iosef Strulovici. Subscrisul are onoare a aduce la cunoscința Onor Public că in magasin se află un deposit de pianoforte atăt pentru vânzare cât și pentru dat cu chirie, pianuri lungi, pentru concerte și saloane, pianino și harmonium, toate aceste lucrate după cel mai nou sistem american, cu ramuri de fer; totodată se recomandă că primește comenzi pentru acord de Piano, precum și tot soiul de reparații in această branșă. (28—12), strada Carol Iași. Un Falcon cu geamuri și o Cupe Löhner de 4 persoane in foarte bună starede vânzare în preț moderat, la Dr. Cnciu, Iano. Carl Füller,