Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1874 (Anul 7, Nr. 5-71)

1874-05-05 / nr. 50

ANUL Villass, Duminica 5 Main 1874. Ho. 50. Exemplarul 40 bani. PREȚUL ABONAMENTULUI: Iași și districte: Pe un an 12 lei noi;—Pe șase luni 6 lei noi;—Pe trei luni 3 lei noi. Austria: Pe 6 luni 14 franci; — Germania: Pe 6 luni 13 franci;—Italia, Belgia, Elveția:—Pe șase luni 22 franci;—Francia—Pe șase luni 26 franci. CURIERUL DE IASSI FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. CALENDARUL SEPTAMANEI. stil vechiu. Stil nou. DIOA. PATRONUL DILEI. Res. Soar. Ap. Soar. Stil vechiu. Stil nou. DIOA. PATRONUL DILEI. Res. Soar. Ap. Soar. Maiu. Maiu. Ore. m. Ore. m. Maiu. Maiu. Ore. m. Ore. m. 5 17 Duminică. Cuvioasa Irina. 4 33 7 27 9 21 Joi. (f) Inalțarea Domnului. 4 29 7 31 6 18 Luni. Sf. și dreptul Iov. 4 32 7 28 10 22 Vineri Apostolul Simon Zilot. 4 28 7 32 7 19 Marți. Sf. Acachie și Semn. Crucii. 4 31 7 29 J 11 23 Sâmbătă. Martirul Mocbie. 4 27 7 33 8 20 Mercuri. f Apost. și Evang. Ioan și Arsenie. 4 30 7 30 1 12 24 Duminică. Părintele Epifanie Episcop. 4 26 7 34 Apare de trei ori pe septămănă DUMINICA, MERCURI si VINERI. 1 Redactiunea si Administratiunea in localul TIPOGRAFIE NATIONALE. j ARUNCIURI. Rândul sau locul sau 15 bani liserțiuni și reclame. Rândul 40 bani. Spistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. Revistă internă. Camera Deputaților. In ședința din 30 Aprilie, d-nul Bratianu propunând a se da precădere in desbaterile camerei, raportului comisiunei anchetei parlamentară relativă la administrarea comunei București, D-nul Prim Ministru și Ministru de interne a sprijinit că precăderea să cuvine proectelor financiare, după care se va cerceta și acest raport, in acceptare, afirmă D-Sa, că sa luat măsurile pentru ca punctele cele mai grave din raportul anchetei parlamentare asupra afacerilor comunei București să fie desbătute prin justiție trimețind pe procurorele la fața locului. Asupra svonului răspăndit in contra situației casei de lichidare a bonurilor rurale, cu ocazia tragerei la sorți de la 22 a trecutei, Guvernul a dat următorul comunicat: I. Că încasările casei de liguidare nu numai că n’au scăzut in cursul anilor 1871, 1872, 1873, dară au mers crescând, după cum se poate constata din compturile de gestiune anuale ce sunt publicate prin Monitor. II. Că tesaurul public nu numai nu ’și-a permis a se atinge de fondurile casei de liquidare, dară ’i-a venit totd’auna pe căt a putut in ajutor, aquitănd prin județe cupoanele și primind obligațiunile eșite la sorți ca și numerariu in comptul impumutului provisoriu. III. Că precum s’au aquitat cupoanele și titlurile eșite la sorți in anii trecuți, se vor aquita neamintit și in anul acesta, adică cupoanele exigibile la 23 Aprilie se aquită la presintare in București de casa comitetului și in județe de casieriile generali, eară in ceia ce privește obligațiunile eșite la sorți, detentorii lor cari nu voesc să aștepte plata lor după rândul tragerii potrivit incăsărilor zilnice, pot să le prezinte la tesaurul public însoțite de mandatele comitetului ca să le preschimbe in bonuri de tesaur spre a nu perde procentele capitalului. Luni, 29 Aprilie, la orele 1l 2 de dimineață, d. Vivian, agent diplomatic și consul general al Majestăței Sale Britanice, a fost primit la palatul din capitală, cu ceremonialul ușitat, in audență oficială. D. Vivan a avut onoarea de a depune inmănele I. S. Domnitorului, incongiurat de casa Sea civilă și Militară și in presența D-lui Lascar Catargi, Ministru Președinte, înlocuind pe D-nu Ministru de Externe ce se află in concediu, scrisorile de creanțe cari’l acredită pe lăngă persoana Măriei Sase in sus arătata calitate. Principele Milan să așteaptă Vineri cel mult Sâmbătă in București. A. S. va părăsi Vamna Vineri dimineață. D nul George Lahovari, Directorul general al poștelor și al telegrafului va reprezintă România la congresul internațional postal care se va întruni la Berna in Septemvrie viitor, a adoptat, in a doua lectură, proectul de lege menit a complecta T legea, asupra educației și a numirei eclesiasticicilor. Ministrul de culte s'a unit cu articolele adiționale, după care patronii unei biserici, sau autoritățile unei parohii, pot numi titulari in locurile vacante la o biserică. In urmă camera a adoptat definitiv acest proect, precum și proectul de lege asupra administrării episcopatelor, a cărora scaune a devenit vacante prin revocarea din funcție. Știri provenite din izvor oficial asigură că aserțiile emise de o corespondență parisiană a jurnalului „Times" cu data din 5 Mai, și privitoare la niște pretinse sfaturi ce prințul de Bismark ar fi făcut regelui Victor Emanoil, sunt născociri cutezătoare, menite a face să se nască bănueli, in ceea ce privește dorința Germaniei de a păstră pacea. Stuttgard 8 Mai. Căsătoria a fost celebrată azi după amiază. Salve de’tunuri au fost trase și clopotele au sunat, împăratul cu regina deschidea cortegiul. Prințul Vietislav purta icoana sfântă. După ceremonia ce s’a făcut in paraclisul Rusesc, o ceremonie analogă s’a celebrat in paraclisul luteran. Pastorul Gerok a pronunțat un discurs asupra raporturilor de familie ce există intre dinastia Rusiei și a Wurtembergului. Un cor a fost cântat, apoi noii soți au primit felicitările ambasadorilor și au plecat la Friedrichshafen. Stuttgard 9 Mai. Revista ce a avut loc la Cannstadt a fost splendida. Erau 15.000 de oameni sub comanda generalului Prusian Schwarz Koppen. împăratul, regele și prinții au sosit la o oară, fiind primiți cu urări frenetice. Trupele au defilat de două ori. Oamenii de stat ruși consideră călătoria țarului la Londra ca având o mare importanță politică. AUSTRO-UNGARIA. Comisia financiară a delegației austriace s’a ocupat in ședința din 9 Mai de bugetul afacerilor străine, și d. Andrassy a dat in această privire explicări ce pot, până la oarecare punct să inlocuească tăcerea cărței roșii asupra cestiunilor internaționale. Caracterul acestor explicări este cu totul pacinic. Fără a ascunde că sunt multe germeni de conflicte pentru viitor, contele Andrassy a afirmat că pentru present nu este nici o teamă asupra menținerei păcei. El a adăugit că intreviderile și conferințele suveranilor și a Miniștrilor, ce au avut loc in anii de pe urmă n’au avut alt scop decăt de a garanta mai bine conservarea pacei in Europa. D. Andrassy, vorbind apoi de relațiile guvernului imperial și regal cu vaticanul a adus la cunoștința comisiei înțelesul notei ce a trimis cardinalului Antonelli, relativ la enciclica in contra legilor confesionale. Această notă foarte moderată in formă, dar foarte energică in fond, exprimă dreapta părere de rău pentru că șeful Bisericei se amestecă in trebi care sunt exclusiv de domenul autorităței temporale, și declară că guvernul nu va permite clerului catolic de a se improtivi legilor statului. La această notă nu s’a făcut nici un răspuns. SPANIA. „Memorial diplomatique“ spune că cabinetul de Madrid, de la scaparea orașului Bilbao, negociază din nou pe lângă deosebitele cabinete pentru recunoașterea oficială a guvernului actual. Cabinetul din Berlin se arată pănă acum cel mai dispus a satisface dorințele celui din Madrid, și întreține cu el relații diplomatice pe căt se poate de complecte. La Berlin representantul Spaniei cu titlul oficios este admis la sărbările de la curte, la Madrid un nou titular a funcțiilor ocupate de d. Ganitz, va fi presentat de acesta mareșalului Serrano, și va împlini atribuțiile postului său fără a trece prin formalitatea smănării scrisorilor de acreditare. Bilbao, 8 Mai. Carliștii s-au intors in mare immer pe țermul drept, in vecinătate cu Bilbao. El ocupă posițiile pe drumul de la Galagano la Manguia, nu departe de oraș. Generalul Concha este ținut aici, așteptând aprovisionări pentru armata sa. El lucrează cu activitate spre a Întări inălțimele din jurul orașului. Se zice că don Carlos și Elio sunt la Durango, Madrid, 10 Mai. „Corespondenția“ publică un comunicat de la mai mulți coauriculari, in care se zice că Serrano, intr’o intrevidere cu D. Becerra, s’a declarat dispus a sprijini republica conservatoare. GRECIA. Atena, 8 Mai. Disolvarea Camerei e anunțată. Colegiile electorale sunt convocate pentru 1 Iulie. PARTIA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura Poliției Iași. No. 3057. D. Herman Langbergu cerând autorizațiune pentru deschiderea unui stabiliment de casine in strada mare, este necesar a se cunoaște mai intăi dacă numitul nu este căzut in vre-o cauză corecțională, tras înaintea Tribunalului pentru hănuele de vini sau crime, ori pus sub preveghere polițienească in cozuri de recederă, de delicte sau crime, se publică aceasta, și sunt rugate autoritățile respective că dacă vor cunoaște pe numitul căzut in asemenea categorii se facă cunoscut acestui oficiu pănă in termen de 40 zile de la data fonei. Prefectura Districtului Botoșani, No. 2460. In comuna Gorfeanești din plasa Miletin acest județ, a picat de pripas ceapă in părușargă coama coada neagră cu o dungă pe spinare și pete albe, stricată de șă, precum D-lu sub-Prefect acelei plăși prin raportul No. 845 afirmă: Să publică terminul de 6 luni conform legei poliției rurale spre ivirea păgubașului care cu dovezi legale, să se prezinte la Primăria respectivă spre a o primi, Prefectura Districtului Calmi. No. 3469. In comuna Manta din plasa Costangalia acest județu, s’a pripășit un cal la păr roib deschis, mare la trup, pete albe pe spinare și la piciorul drept dinainte o dungă albă. Se publică in terminul legal pentru aflarea proprietarului care cu dovezi in regulă să se presinte la menționata comună spre al primi. No. 3466. Pe teritorul comunei Roș din plasa Costangalia acest județ, s’a pripășit o iapă la păr murgă, la trup de mijloc, coama in doă părți, țintată in frunte, la grebăn câteva fire de păr alb, fără alte semne. Se publică in terminul legal pentru aflarea proprietarului ei care cu dovezi in regulă să se presinte la numita comună spre a o primi. Prefectura Districtului Dorohoi. No. 2360. Pe teritorul comunei Vornicenii, plasa Bașeu acest județ, au picat de pripas c capă, la păr murgă inchis, coama și coada neagră, stricată de ham la pept și la grebăn, inserată la falca stângă cu o literă necunoscută. Se publică terminul de 6 luni prescris de legea poliției rurale, spre deșteptarea păgubașului acestei vite carele ia lăuntrul menționatului termin să se prezinte la primăria comunei Vorniceni întovărășit de probele ce va fi avănd, intru a o primi căci la din contra se va vinde licitativ in profitul comunei. Primăria Municipiului Iași. No. 3973. Urmând a se da in antrepriză confecționarea unui cort de pânză transportabilă, necesar in piața iarmarocului de la Frumoasa pentru inpiegații poliției insercinați a menține buna ordină in timp de iarmaroace; subsemnatul publică concurența pe ziua de 14 a lunei curente Mai, și invită pe toate persoanele care ar voia și lua angajament de a confecționa asemine cort după devisul descriptiv presentat de arhitectul comunei pe lăngă referatul inreg. sub No. 7113; să se presinte in ziua menționată carele 12 meridiani in camera acestei Primării cu garanție in numerariu de lei noi 35. Primăria Comunei Mănăstireni, No. 240. Pe teritorul comunei Valea Grajdiu aceasta comună a picat de pripas un cal in păr roib deschis coada coama neagră cu puține pete albe pe spinare, și doi cârlani bărbăcuți țigăi din vara anului trecut care prin ne ivirea proprietarului lor sau declarat, de pripas. Se publică aflarea proprietarului acelor vite in termin de 6 luni de zile conform legei poliții rurale. Primăria Urbei Neamțu. No. 1281. Pentru darea in antrepriză a facerii îngrădituri necesară Bisericii sf. Gheorghi din astă urbă urmând a se ținea licitație la 15 a luni Mai. Sub scrisul invită pe D-ni concurenți ce ar voi a lua asupră de această antrepriză ca la terminul citat să se presinte in camera acestei primării când ave a se ținea licitațieaj. Primăria Comunei Șipotile, No. 800. Pe urma individului Mihalachi a Morăriți inculpat pentru faptul de furturi de vite prin infracțiuni ce sa tradat justiției conform codului penal, remăind o măntoacă la păr murgă coarna și coada neagră fără alte semne cari prin procesul verbal No. 785 sa declarat de pripas. Se publică terminul legiuit pentru aflarea păgubașului care cu probe legale să se presente la acest oficiu spre q’a primi vita, căci in caz contrar se va vinde in profitul comunei. Comisia Resp. a IV-a din Iași. No. 1626. La 7 a viitoarei luni Maiu in piața sf. Vineri urmând a se vinde prin licitație obiectele sechestrate de la Adolf și Ruhla Polinștein in pretenția D-lui S. Iancovici pentru o sumă bani. Se publică aceasta spre generala cunoștință. Revista Externă. FRANȚIA Jurnalul „Le Soir“ asigură că d. de Broglie s’a pronunțat pentru urgența proectului de lege privitor la înființarea unei a doua Camere. Un mare număr de deputați au sosit in Paris, in previderea apropierii începeri a sesiunei întruniri pregătitoare a deosebitelor grupe din cameră sunt anunțate. Centrul stării era să se întrunească in 11 Mai. Uniunea republicană a ținut deja o ședință, și va mai ținea ăncă. Ministrul este hotărât a înlătura orice ar putea spălta pe esmtva dreaptă și a o arunca in oposiție. GERMANIA. In ședința din 8 Mai, Camera deputaților PUBLICAȚII JUDECĂTORESC!. Curtea de Apel din Iași. No.492. D. Itic Burău, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 71 și 75 al. 6 din Procedura Civilă este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege înaintea Secțiune! a 2-a a Curteii de Apel la 22 a lunei Iunie anul 1874 oarele 11 din zi, cănd are a se judeca apelul făcut de d-1 Avocat al Statului, in cauza dintre Stat cu d lui pentru bani, aducănd atuncea și probile ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Tribunalul județului Iași Secția I. No. 1675. Creditorii falitului Isac Finkelsteiner. Cire sunt din nou citați conform art. 237 Codul Comercial, a se presenta in persoane sau prin Vechili in Camera acestui Trib. la terminul de 22 Mai 1874 aratat in publicațiunea inserată in foaia Publicațiunilor Oficiale No. 47 din 28 Aprilie 1874. Secția II-a, No. 1001. Creditorii faliților M. Vecsler et. Paker din Iași, sunt citați pentru 10 Mai anul curent de a se presenta in camera Trib, înaintea d-lui Jude comisar, spre a alege sindici definitivi. No. 1000. In urmarea declerațiunei comercianților M. Vecsler et. Paker din Iași, prin petițiunea înregistrată la No. 1786 că a incetat cu plățile lor; Tribunalul prin sentința din 21 Aprilie curent, i’a declerat in stare de faliu; a trasat epoca incetărei plăților la 20 Aprilie curent, a numit judecătore comisari pe d-1 Supleante I. Duca, iar sindic provizor pe d-l Alecsandru Baronti și Theodor Măndru, pe care i’a însărcinat de a asigura averea totală a faliților, convocarea creditorilor pentru ziua de 10 Mai spre a alege sindici definitivi, s’a îndeplinit și toate celelante lucrări cerute de lege pentru asemene caz, conform art. 190 Codul comercial present de estrad se publică spre știința generală, Secția III-a No. 210. D 1 Iancu sin Solomon de profesiune tinichigiu domiciliat in Iași desp. 3-a prin comandamentul Înregistrat la No. 656 au somat pe dna Mavura Antropova de profesiune liberă domiciliată in Iași desp. 2a ca in termen de 30 zile se respundă suma de 50 galb. și a lor procent de un galben pe lună ce se reclamă in virtutea obligațiunii bipotecare înscrise de acest Trib. la No. 279 din 30 Iunie 1873 plus tacsele timbrului și cheltuelile de urmărire. Și fiind că d-na Antropova in arătatul termen ce au respirat, n’au plătit banii iar de creditare prin petițiunea înregistrată la No. 2373 a cerut a se pune in urmărire vânzarea imobilului bipotecat care este o casă vechi cu păreții de vălătuci compuse din patru odăi sub un acoperemănt de șindilă, situată in Iași despra strada Lipovinimia inscrise la No. 534 cu ograda îngrădită cu zapiaz de scânduri, această descripțiune s’au făcut după procesul-verbal redactat in conformitatea art. 505 Procedura Civilă. Pe acest temei și in baza art. 503 din Procedura Civilă, Tribunalul publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpăra indicatul imobil cu atenansele lui să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a 3-a cu garanția cerută de lege la 19 a lunei August ziua Luni 1874 oara 11 din zi, cănd arca se face adjudecați, potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 Procedura Civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, ușafruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau orice alt drept, asupra bunului urmărit, ca înaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arata pretențiunile lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 214. Imobilul d-lui Avram sin David de profesiune comersant domiciliat in comuna Bivolari Plasa Turia jud. Iași ce se compune din o dughiană cu 3 apartamente, o bucătărie mică cu beciu și pivniță didesubt ele, supuse besmenului cătră proprietarul Târgului Bivolari inscrise la No. 297 fiind scos in vânzare silnică spre îndestularea d-lui Zisu Herman domiciliat in Iași desp. IV cu suma de 240 galbeni și a lor procent, la 9 Martie 1874 prin Îndeplinirea formalităților sau adjudecat definitiv zisul imobil asupra d-lui Alecu Botez cu suma de 350 galbeni, că acest preț nedepunăndu-se de d l Botez in terminii prevăzuți de art. 551 Procedura Civilă, iar d-l creditare Herman, prin petițiunea înregistrată la No. 2972 cerând a se pune din nou in vânzare acest imobil. Pe acest temeiu și in baze art. 553 și următori din Procedura Civilă, Tribunalul publică revinderea indicatului imobil pe complul d-lui Alecu Botez conform art. 556 din zisa procedură, și dar concurenții ce ar fi de a cumpăra după lămuririle de mai sus după cum de acest imobil sau prevăzut și in publicațiunea inserată in foaea Publicațiunilor Oficiale No. 7 din 23 Ianuarie 1874, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a 3-a la 29 Iunie Sâmbătă 1874 oara 11 din zi, cănd ave a se face adjudecația potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 din Procedura Civilă. Totodată să somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipoteest sau ori ce alt drept asupra bunului urmărit ca înaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arăta pretențiunile lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 215. D-na Frima Beiliș născ. Valraan Țapu de profesiune liberă domiciliat in Iași desp. a 3-a prin comandamentul înregistrat la No. 570 au somat pe moștenitorii def. Ei soț Meir Beiliș Zamvil și anume: Freida Beiliș, Mirea Faerstam nasc. Beiliș și pe D. Șulim Beiliș toți domiciliați in Iași desp.ara pe d-na Șura Bandei născută Beiliș domiciliată in comuna Buznea județul Neamț și pe d-na Ghitla Șteinberg năs. Beiliș domiciliază in orașul Huși ca in termen de 30 zile se respundă suma de 900 galb. dota sa și a lor procent de la încetarea din viață a lui Meier Beiliș și pănă la numerătoare ce se reclamă in virtutea contractului de căsătorie din 22 Dechemvrie 1870 legalisat de acest Tribunal la No. 9676 și înscris la No. 10 din 11 Ianuarie 1871 investit cu formula esecatorie No. 97 din 18 Mai 1873 plus chirtuelile de urmărire, și fiindcă d-nii debitori in aretatul termen ce au respirat, n’au plătit banii iar d-na creditoare Beilis prin petițiunea înregistrată la No. 1964 a cerut a se pune in urmărire vânzarea imobilului hipotecat care este o dugheană cu odae alăturea și pivniță dedesubt și in dos alte 2 odăiți separate construite toate de cărămidă și acoperită dughiana cu fer, iar odăițile de din dos cu șindilă situate in Iași desp. a 2-a strada Socola inscrise la No. 632 avănd fața la stradă și in dos cu 4 stănjini loc in ograda comună a caselor defunctului Herșcu Beiliș. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din Procedura Civilă, Tribunalul publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpăra indicatul imobil cu atenansele lui să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a 3-a cu garanția cerută de lega la 21 a lunei August Mercuri 1874 oara 11 din zi, cănd ave a se face adjudecația potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 Procedura Civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau orice alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arata pretențiunile lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. Lămurinduse că in registrul tabui bănești pe 1865 la No. 77 este trecută Nota K. K. Agenției No. 7286 din 6 Septemvrie 1865 registrat la No. 6000 mijlocitoare de a nu se întări nici un act din partea evreului Herșcu Beiliș pentru înstrăinarea averei sale până la a doua incunoștiințare. Corpul Portăreilor Curței de Apel din Iași, No. 241. Conform ordonanței Curtei de Apel din Iași Secția a 2-a sub No. 819 urmând a se vinde prin licitațiune mai multe obiecte și efecte casnice sequestrate de la d-l Panaite Balș pentru satisfacirea d-lui Marén Diafari Sipsomors cu o sumă bani, sub semnatul anticole că această vânzare va ave loc la 11 a corentei luni Mai, zioa Sâmbătă anul mireni 1874 oara 11 din zi in