Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1875 (Anul 8, Nr. 73-138)

1875-11-26 / nr. 126

la munții pentru veniturile ce au incasat de pe această moșie, in timp de 5 ani, care este peste 7500 galbeni, câștigul ce a produs moșia osebit de garanție și mobiliar cancelariei Comitetului, de in dată vei cere sechestrul asigurător pe toate productele aflătoare pe moșie, precum și pe averea proprie a pârâților, dacă vor arata cea mai mică intărziere cu darea socotitelor și banii in numerar, pe care -i vei asigura conform condițiinelor din procură, pe care in urmă după repartiție se ni se elibereze fiecăruia partea ce ni se cuvine; te rugăm ca indată ce vei primi anexata procură in timp de 24 care libere, se mergeți la fața locului pe moșie, conform regularistiei onorari. Tribunal de Iași secția I, și prescriptilor verbale a d-lui judecătoru, care au mers si la fața locului moșie in anul cont nu 1874, de au constatat calitatea care sunt in domeniu No. 390 din 1873. Dinpreună cu d-nii experți, se luați sub oțelele atâta de capital, venituri și păgubire ce ne-au făcut muniții, pentru toate aceste lucrări ce le vei face pănă la fine, ’ți vei primi plata prevăzută in înscrisul ce’ți -am dat in anul 1873, odată cu procura, zisul înscris este realizat de Comisar despărțirei IV, sub 2620, de Comisariu al II, sub 543, de Comisariu a V, sub No. 1496, fără ca se te păgubim macar cu un ban din valoara prevăzută in înscris. D-ta nu vei putea face nici o ipăcăciune cu muniții fără consimțimăntul nostru. Aseminea noi nu vom pute face nici o inpăcăciune fără consimțimăntul d-tale condițional, dacă noi am tranșa procesul prin inpăcare la moment suntem datori a-ți da dreptul d-tale prevăzut in înscris, osebit de porțiunea ce vi se cuvine ca tovarăși la arenda acestei moșii, notificațiunea presentă sau făcut in 3 esemplare, pe care unul se va legalisa și se va da d-lui advocat Donos, al doilea esemplar ni se va inapoi nouă iscălit de d-nul Donos, al treilea esemplar se va publica in foaia oficială spre regulă precum s’a publicat și anecsata procură in foaia oficială No. 67, din anul 1873, are drept d-nul advocat Donos a’și substitui un alt d advocat ori cănd ar voi in lipsa d-sale, sau chiar in ajutor pentru a merge la luarea socotelelor, a susținea drepturile noastre înaintea onorari. Tribunal a Curței Apelative și la înalta Curte de Casație dacă va cere trebuința. 1875 Noemvrie 2 zile. (Iscăliți) Toader Dămian, Vasile Rotariu, Vasile Ghițu, Gheorghe a Vădănii, Mihalachi Ciuprică, Gavril Viorică, Gheorghe Balan, loan Ursan, Neculai Ocneanu, Vasile Rotariu, Vasile Ghețu Filip Hristea, Neculai loan, Dima Racoviți, Gavril Năstase, Mihaila Alexandru, Cbminti Baciu, N. Fiorea, Gheorghe Tanase, K. Buzne, Dimitrie Zmău, Mardar Ocneanu, Ioan Ocneanu, George Chindea, Grigori Apostu. Judele de pace ocol. III din Iași, No. 4660. Prin cartea noastră de judecată cu No. 719, pronunțată la 11 Noemvrie cument, pe baza art. 1584, 1586 codul civil, s’au condemnat pe d-nul Căpitan Șioreanu fost cu domiciliul in acest ocol și acuma necunoscut, să plătească d-lui V. Gruchol suma de 40 galb., cu procent legal da la data reclamație 27 Octomvrie și pănă la numerătoare, plus 24 lei noi cheltueli de judecată. Cu oposiție și apel, conform art. 29 și 23 proced. civilă. No. 4661. Prin cartea noastră de judecată No. 718, pronunțată la H Noemvrie curent, pe baza art. 1170, 1582, 1088 codul civil și art. 150, 146 proced. civilă, sau condemnat pe d-nul Colonel A. Bildovici fost cu domiciliul in acest ocol și acum necunoscut, să plătească d-lui V. Gruchcl suma de 450 lei vechi cursul fiscului, cu termin de 10 zile de astăzi, cu procent legal de la data reclamației 27 Octomvrie, pănă la numerătoare, plus 20 i. n. treuri protesnie. Cu oposiție și apel, conform art. 29 și 23 procedura civlă. No. 4659. Prin cartea noastră de judecată No. 716, pronunțată la fi Noemvrie curent, pe baza art. 1584, 1586 codul civil, s’au condemnat pe d-nul I. Moser fost cu domiciliul in acest ocol și acum necunoc>t, să plătească d-lui V. Gruchol suma de 98 lei 50 bani, cu procent legal de la data reclamației 27 Octomvrie pănă la numerătoare, plus 20 lei noi freuri procesuale. Cu opoiiție și apel, conf. art. 29 și 23 proced. civ. No. 4658. Prin cartea noastră de judecată No. 717, pronunțată la 11 Noemvrie curent, pe baza art. 1584, 1586 codul civil, § 1210, 1333 și 1762 codul Calimah, 150, 146 proced. civilă, sau condemnat pe d-nul Locotenent Guriță, fost cu domiciliul in acest ocol și acum necunoscut, să plătească d-lui V. Gruchol suma de 5 ya galbini, cu procent legal de 10 ani expirarea terminului de plată din sinet precum și procent legal de la data reclamației 27 Octomvrie 1875, pănă la numerătoare, plus 12 lei noi cheltueli de judecată. Cu oposiție și apel, conform art. 29 și 23 proced. civ Ia. No. 4687. Conform art. 12 și 75 alin. 6 proced. civilă, d-nul Gh. Trisanim a fost cu domiciliul in acest ocol si acum necunoscut, este citatare presentă in pretorul acestui oficiu, in ziua de 10 a viitoarei luni Decemvrie a. c., carele 11 din zi, cănd are a se judeca procesul intentat de d-nul V. Jijie procuratorele d-lui Alexandru Nanu, pentru banii suma de 300 lei noi. La neurmare se va aplica legea. No. 4662. Prin cartea noastră de judecată No. 705, pronunțată la 7 Noemvrie curent, pe baza art. 1584, 1586 cod. civil, și art. 150, 146 proced. civilă, s’au condemnat pe d-nui Gh. I. Drăghici fost cu domiciliul in acest ocol și acum necunoscut, să plateasă d-lui Șmil Ștein suma de 15 galb., cu procent legal de la data reclamației 23 Otomvrie a. c., pănă la numerătoare, plus 12 lei noi freuri procesuale. Cu oposiție și apel. Judele de pace al urbei Vaslui. No. 682. D-na Nastasia lui Dumitru Păsat cu domiciliul necunoscut, este citată ca la 2 a viitoarei luni Dechemvrie, oara 9 dimineață, să se afle in comuna Așistu, plasa Stavnicul, cănd are a se cerceta de d-nul Primar, căți stănjăni de pământ au rămas pe urma repos. Vasile Păsat, și căți feciori spre a se avea in viziere la cercetarea procesului ce este la Trib., pornit de d-na Smaranda Nedobăică, asupra d-nei Nastasia. Curatorul averei defunct. Eva Șendrea ce’i zic și Luția. In urma autorisațiunei Onorari, Tribunal județ In și secția I, dată prin jurnalul No. 2190, din 5 Noinvrie anul curent, prin care s’a dispus vânzarea averei mobile a defunctei Eva Șendre cei zic și L ti’a, prin forma de licitațiune publică. Subsemnatul curator averei defumziri, fac cuno«cut că mpnrionata mai sus vânzare a avere i mobil» compuse din lucruri casnice, se va'fac» in zic» de 3 Decemvrie «nul curent,, vara 11 ante meridiane, la fostul domiciliu a defunctei dispărt. V, strada Misei, si invit pe toate persoanele care ar dori a compara ceva din zisa «ver», să se fi’esinte in acea zi, la ora fixată la locul aratat. Vânzarea se va face bani în numerar, și in presența delegatului Onorari. Tribunal. Curator averei defunntri Eva 9 noipe cei zic și Luția N. G. Savinescu. RECTIFICARE. In foaea No. 125, la pag. I stăîpul 4 de la titlul Gas. Genera jud Iași al 3 rănci, in loc de 550 chile, să se citească 550 merțe. CURIERUL DE TASST. PROCES VERBAL. Ședința ordinară a Consiliului General a județului Iașii din 31 Octomvrie 1875. Ședința se deschide la oarele 1 p. m. Față la apelul nominal au fost șapte consilieri și anume: D-nii Const. Balaiș, George Tăcu, Theodor Aslan, Toma Antoniadi, Ioan Botez, Neculai Drosu și Colonel P. Pavlol. Se cerește procesul verbal a ședinței trecute și se aprobă in unanimitate. D. Președinte, dă lectură telegramei d-luiinistru de Interne No. 3140, relativ la medicamentele gratuite pentru vite și desinfecțiunei, și se recomandă Comisiunei bugetare. Se cerește suplica studetului bursier Mihail Cernea, prin care cere un spor anual de 50 galbeni și punănd’o la vot, se respinge prin paritate de voturi. Dă lectură raportului Primăriei comunei Podul-Iloaia, prin care mijlocește a se veni in adjutorul locuitorilor acelei comuni și invită pe Comitet a da oarecare lămuriri in această privință, fiindcă prin raport nu se arată mijlocul prin care se li se vină un adjutor. D. Președinte a Comitetului, respunde că nu are nici o ideie, fiind direct venit la Consiliu acest raport. D. Președinte, propune a se recomanda Comitetului. D. Aslan, luănd cuvântul arată că județul n’are ban, nici nutrețiu strins și că prin urmare ar fi de prisos a se mai recomanda Comitetului. D. Drosu, zice că Camera și guvernul n’au voit a înființa comere de reservă, cum dar județul ar forma reservă de nutreț și propune a se trece la ordinea z lei D. G. Tăcu, zice că trebua a se procede intr’un mod mai regulat, luănduse conveg re la fața locului, despre cele raportate și propune a se recomanda Comitatului Permanent, care găsind că este necesita se va avisa la mijloc, ca și altă dată in Semine ușuri. Sa pune la vot propunerea d-lui Drosu și se admite cu majoritate de voturi, după care trenduse la ordinea Zilei. D. Președinte, dă lectură listei juriului de espropria e pentru anul 1876, și punănd’o se aprobă in unamitate. Se cetește petițiunea Directorului Trifonim, prin care cere postul de medic la plan Cărligătura și întreabă dacă e vacant acel post. D. Prședinte a Comitetului, respunde că a devenit vacant cu moartea medicului Suntivan. Se pune la vot numirea Doctorului Trison’m in acel post și se aprobă in unanimiite. D. Președinte, arată că la ordinea zilei sunt lucrările relative la construirea pachetelor de pe frontieră, și dă lectură referatului Biur. III și oficiu d-lui Ministru de resbel No. 923. D. Aslan, zice că această cestiune a fost și anul trecut in Consiliu și că a rămas a se decide de Minister. D. Prefect, zice că aceste pichete fiind de interes general, nu cad in sarcina județului. Se pune la vot cerirea Ministerului și se respinge in unanimitate. D. Președinte, cetește suplica d-lui Frantz Rener, prin care cere si reinstalarea sa in postul de conductor pe lăngă ingineul județului, sau restituirea reținerilor ce i s’a făcut pe timpul, căt a servit in acel post—și intrabă dacă a fost destituit sau suspendat. D. Aslan, arată că a fost suspendat fiind dat in judecată. D. G. Țăcu, zice că este dat un vot de a se reținea din salatele impiegaților și a se face un regulament pentru aceasta, și nici un funcționar nu are drept a cere reținerile ce i s’au făcut. D. Prefect, zice că dacă s’ar admite aceasta atunce ar veni toți funcționarii suspendați sau destituiți se’și ceară reținerile. D. Drosu, zite că Ministrul formează un regulamen.t pentru pensiuni. D. Președinte, propune a se recomanda ferirea d-lui Amer Comitetului spr a-l avea in vidare in cas de a fi post vacant, și se aprobă. D. Aslan, arată că localu de pe Podul vechiu unde a fost casarma de calarași, fiind in rea stare și gradiul stricat, Comit tul a fot silit a inchiia un alt local pe timp de 3 ani, in care sa și mutat casarma inca din luna Iulie, pentru care Cumitrul are a plăti costul ch riei in sumă de 3260 lei, care sumă nefiind prevăzută in budget, trebue a se lua din paragraful extraordinar și fiindcă din aceast paragraf nu se poate lua această sumă nefiind de unde, căci s’a mai cheltuit din acest paragraf, propune a se alimenta prin venment din site paragrafe cu câte o sumă mai mic, paragraful estraordinar. D. G. Tăcu, zice că ar fi mai bine a se lua această sumă din un singur paragraf spre a se înlătura confuzia ce s’ar pute naște in comptabilitate, luănduse din diferite paragrafe. D. Aslan, respunde că nu este nici un paragraf, de unde s’ar pute lua întreaga sumă. Se pune la vot propunerea d-lui Aslan și se aprobă. Se trege la drumul Tfrgu-Frumos-Hărlău. D. G. Țăcu, zice că in ședința trecută a remasca Comitetul se ne arate No. zilelor c’ au a se intrebuința in lucrarea Acestui drum, a comunelor de unde se vor lua aceste zile și distupția ce este a se lucra. D. Aslan, arată că cu 4000 de zile pe an in c'ți-va api s’ar put» lucra această distantă de drum, care este de 26 kilometri și că aceste zile au a se lua de comunele Cotnari, Bideni, Ceplinița, Belcești, Lungani și Brăești D. Drosu, zice că in ședința trecută s’a amănat de fararea acelei căi de mită pentru astăzi—și pe mine a se pune la vot. Se pune la vot declararea de cale mixtă, a drumului Tărgu-Frumos-Hărlău, in condițiunele cerute de Minister, și se admite in unanimitate. D. Președinte: arată că raporturile Comisiunelor nu sunt incă gata și propune a se amăna ședința pentru ziua de 4 Noemvrie și se admite. Ședința se ridică la 4 oare. Diverse. *** Tesaurul de la Petroasa s’a găsit. Hoțul care furase in mod atăt de indrăsneț tesaurul de la Petroasa (cloșca) din Museul național, sa prins și că sau găsit la dânsul toate obiectele prețioase care formează podoaba Museului țerei noastre. Farul cutezător care spărsese tavanul și răpise in noaptea de 19 spre 20 acel tesaur al țerii, era un tănăr care frecventa căteodată vagabondând localul Universității și care in poliție era cunoscut sub numele de seminarist, pungaș de meserie, al cărui portret figura de mult in albumul poliției, deoarece mai fusese prins și cu alte furtișaguri, intre care și acela din casa doctorului Vlădescu. Mulțămită inteligenței procurorului și agenților poliției, acest figurant din albumul poliției fu urmărit și prins in o casă din Oțetari unde ascunsese sacul cu tesaurul. Furul a mărturisit faptul, cum a intrat singur, fără nici un complice (acesta era sistemul său de a fura), și s-a introdus noaptea in biblioteca Senatului, cum a tăiat cu instrumentele ce sau găsit acolo dușumeaua, cum s’a coborât pe fringhia groasă ce adusese, (fiind și bun gimnastic) și cum a legat mai intăiu sacul cu obiectele prețioase de capul frânghiei pe care s’a suit in sus tot in biblioteca Senatului, unde trăgănd după sine și obiectele cu frânghia, a fugit că dănsese. Din norocire, drumul de fer fiind întrerupt de viscol, n’a putut pleca din București, și el n’a avut curagiul a se arata la nici un complice cu tesaurul. Numele acestui hoț indrăsneț, care arătase prin crima sa indignarea publică, este Pantazescu-Popescu, pe care sperăm că jurații il vor condamna fără șovăire. Părerea de rău ce simția publicul întreg pentru furarea acestui tesaur public, atăt de antic și unic in Europa, incăt nu era bărbat sau femee, bătrân sau copil care se nu vorbească cu suspin și durere de perderea acestui tesaur al țerei, care sperăm că se va păzi mai bine la viitor. Acest sentiment de părere de rău s’a transformat deodată cu o bucurie nespusă cănd s’a răspândit scirea in Capitală că in fine hoțul s’a prins și obiectele de aur (cloșca) s’au găsit. Mii de oameni se îmbulzeau in curtea Poliției spre a se asigura de adevăr și bucuria cea mai mare se citea pe figura fiecăruia cănd i se spunea că tesaurul s’a găsit. *** Asasinii evreului Zaraf Cahana, sunt prinș și astăzi se află in măna justiției. Aceștia sunt doi Greci, și ftnume: Panaite Florea și Dimitrie Patro Celintăi s’a prins in Bacău. Ucigașu a mărturisit că in ziua de 16 Octomvrie a închiriat de la evreul Leizer o odae, in casele Bucșenescu, lăngă Beilic, și la 21 Octomvrie intre carele 2—3 p. m. au săvârșit crima. Zaraful Cahan, a fost îndemnat de aceștia sub pretext că au niște brunete de schimbat, l’au adus in odae și prin nași multe lovituri de cuțite l’au omorăt; indată după aceasta asasinii au iucuet ușa pe din afară ș’au dispărut. *** Opera Italiană. Cu părere de rău, comunicăm lectorilor noștri cum că Opera Italiană așteptată cu nerăbdare de publicul Iașan, nu va sosi, din cauza că d. Franchetti, directorul, n’a putut realiza cifra necesară de abonamente. Prin urmare, persoanele care s’a abonat, sunt invitate a se adresa la D. Delmary, plenipotentul D-lui Franchetti, pentru aii se restitui banii. *** In cursul săptămănei trecute, s’a jucat de cătră trupa lirică romănă, după cerirea generală de done ori Opereta Fata mamei Angot. Publicul care a fost atăt de numeros la amăndoue representațiuni, a constatat cu plăcere, progresul făcut de trupa noastră, in toată privirea, mai intăiu punerea pe scenă e mult mai bine decăt anul trecut, corurile sunt mai complecte, costumuri mai elegante, si jocul actorilor in genere mai studiat. D-șoara Dănescu, ca, in totdeauna s’a atras aplausile publicului, ș’a fost chemată in mai multe rânduri de scenă. Rolul lui Pom nonet s’a jucat cu mult succes de D. Manolescu, cu deosebire, D-sa ș’a atras atențiunea publicului in actul al 3-lea. ANUNCIURT: LVbonnemmt Italien n’aysnt pu arieindre le cb ff'-e réc ssabe â la Venne de la Compngniâ â Ja=sy, M. Frnn h°tti director, a l’honueur d» nrévenir le nubbe qu» les sommás versâps jueqn’â ce iour Ront â disposition contrp rptour de la quittance d-livrée. S’adresser â M. Y. Delmary. „Cour du Theâtre. D. Dr. A. PERIDE Are onoare a anonsa onorabilei sale clientele, că s’a mutat, donrc'l'd seu, in casele Godental (Cnțchi) str. Rf. Nicolicul sarac, Oarele de consultațiune de la 7 pănă la 10 dimineața. Se face cunoscut că in ziua de 15 Doicemvrie anul curent, are a se ține licitația pentru darea in antrepriză a curățitului latrinelor și a curățitului coșurilor stabilimentelor militare din această garnizoană. Amatorii se vor vor a lua o aseminea antrepriză se vor presenta in sus zisa zi in oficiul statului major de geniu, la oara 11 a. m. (461—3) Un domn care cunoaște in destul de bine gospodăria și administrația unei moșii, vopște a se plasa o moșie in calitst» de administrator, cu condițiuni avantajoase. Doritorii pot a se adresa la redacțiunea acestei foi, pentru a capata ori ce informatiuni. (4564). D-na VANDA DE BOGDAN celebra, cantatiice de la opera Italiană, și Teatrul Liric din Paris, având intențiunea se steie căt va timp in orașul nostru, oferă a da lecțiuni de canto, atăt la domiciliul său otel Binder, căt și la domiciliul persoanelor care vor să ia lecțiuni. Operă bufă, tradusă in Românește, cum și versurile aranjate după musică. In curând se va pune sub presă. I. Savin. Compania Caii ferate Lemberg- Cernauti-Iassi. LINIILE ROMANEPUBLICAȚIUNE. Primirea și timbrarea biletelor de transport. Prin aceasta se aduce la cunoștința onorabilului public, că s’a ordonat stațielor noastre, că cu începere de la 1 ianuarie 1876 se nu primească alte formularie de bilete de transport de cătacele care vor conrespunde disposițiunilor § 50 din reglementul de Exploatație din 1 August, anul curent (respectiv reglementului uniunei din 1 Iulie 1874, pentru traficul cu streinatate) conform cu anexele B și C din acest regulament, și timbrate de cătră administrațiunea căei ferate cu timbru fix de 25 bani. Stampifiiarea formularelor de bilete de transport de cătră calea ferată, va avea loc la subsemnata direcțiune plătind o taxă de 25 bani pentru 100 bucăți Iași in Dechemvrie 1875.Direcțiunea de Esploatație. Subsemnații aducem la cunoștința publică <ă desfăcăndne din toate afacerile ce am avut in I>ori, am deschis aice o casa de schimb de comision și de încasare SUB FIRMA HIRSCH SCHILOWITZ . Co. rngăm dar pe toți aceia ce au avut afacere cu noi pană astazi, a ne onora cu încrederea c-lor ca pănă in present, promițăndu-se că vom satisface efect și cu buna credință toate însărcinările d-lor. 1875 Noemvrie nr 23. București strada Germană No. 12. Hirsch Schihivita, S. Weingart. F. FRANKEL LEGATOR DE CĂRȚI Strada Goliei vis-a-vis de Banca Moldovei, casele d-lui Goldenthal. Anunță onor public că acum de curând i-au sosit o MASINA DE LINIET HÂRTIE de ori ce HARIME care linrează in 40 minute un top de hârtie, pneum se angaja a primi orice comandă condii de coruptibiltate de moși sau ori ca altfel după trebunță cu rubrici liniare, <apte linite pentru școale, precum și legate in Bubamentul d-sal». Abeminea mai posedă o mașină de numerotat condici. Toate acestea cu prețurile cele mai MODERATE. DERNIER ARRIVAGES AVIS AUX GOURMETS I Charcuterie. Patés de foie gras de Strassbourg Iambon de Prag Saucissons polonais „ de jambon * de langues „ truffés „ de Lyon Pieds de porc farșies Iambon roulé Saucissons Landjäger. Poissons. Sols fumés Morue séche Thon â l’huile (ä l’oca) Fromages. Strachino Beurre frais. Desserts. Dattes muscadées Macarons Gaufres á la vanille et au chocolat Biscuits de Carlsbad „ aux noisott s etc. Raisins de Malaga frais Vins. Malaga sec 1868 Alicante „ Tintillo „ Xeres i860 Lacrimas 1868 Muscatelle „ ainsi que Liquer St. Emilion qui se recomde le mieux par les vers suivants: „La liquer St Emiiion Donne un courage de lion Et rend á Ia froide vieillesse Toute l’ardeur de la jeunesse.“ rT.. .F1 .1 .XT x x care are deplina cu— UIl Umilii nojjtințâ »le gospodării, dorește a se plasa la vreo moșie. Doritorii se pot adresa in Bicovna la Rădăuți, pentru informațiunila d-nn Simionovici Teodor. IBY FREE LINES. 100 Stoguri Fan de vânzare pe moșia Aroneanul, de la județul Iașii, plasa Copou. (465-12). Subsemnatul luând de la Primăria , Minipiului Iașului, ia chirie doue gâște din hală cu No. 44 și 45, depuind pentru fiecare gașcă una suta lei noi, și priind 2 chitanțe, una cu data anului 1873 No. 69, și alta cu data 1874 No. 65, dreptul acestor gâște împreună cu banii garanției in doua sute lei noi le-am trecut cătră d-nul Gherghi Carge, primind valora lor, dar le am perdut, se publica această perdre promițând găsitorului o mulțumire satbfâcătoare. Nicolai Turculeț. De inchiriet Ä da St. Vineri. Doritorii se vor adresa la D. Antonescu la Primărie, sau la locuința sa la Stradela Albă. De vânzare gorii Tomești, in mărime de 7 pogoane, cu loc sterp și livadă, o cramă cu 4 odăi, sub un acoperământ și o pivniță. Doritorii se vor adresa la preotul Antonie Duca, la Biserica 40 Mucenici(457—3) Fănele vânzare “cortumul, pe moșia Păușeștii județul Vaslui. Infuncțiuni se poate lua la sus zisa moșie, iu iu Iasi la D. N. Țuler. (425—12)