Curierul Foaea Intereselor Generale, 1879 (Anul 6, nr. 18-150)

1879-04-08 / nr. 40

Anul a? VIMea No. 40. sss IASSI, Duminică 8 April 1879. Apare Duminica, Hiercurea și Vinerea. Prețul abonamentelor ,’N IASSI, pe an. 21 fr.—pe semestru 12 fr.— pe trimestru 6 fr. MEfitCTE, pe an. 28 fr.—pe semestru 14 fr.— pe trimestru 7 fr. STREINATATE ............................................40 fr. VISEI); . Uî I și RECLAME, rândul 60 b. SCUL LOCALE „ 1 fr. ;$1 figur Epistole nefrancate nu se primesc. Un J ¥ a 20 huni FOAIA PROPRINTERESELOR GENERALE. IE TARIS I DIRECTOR TH. BALASSA V. C am n ciarta. 1Septamanc'l'IL VECHI y TR AI PATRONUL VILEI TIMPUL DIN SEPTAMANA ....[.STIL NOU | VIDAJ......... PATRONUL PILEI | Ros. Soar. | Apusul Soar. ~ Apr 117 ~ TT“ Aliri l . . “1 8 Duminică Dnm. Tomi și Păr. Irodion Nasc. M. S. Domnit. 20 Duminică E. 1 Qua. Agni 5— 6 6—49 9 Luni Mar. Eupsihie In 3 pătrarul din urmă, la început 21 îi 11 Anselm 5— 4 6—51 10 Marți Mart. Terentiu, Pompie și alții. veni apoi puțină ploaie. 22 Marți . Soter. Caietan 5— 2 6—52 11 Mercuri St. Ierom. Antipa, Epis. Pergamului. 23 Marcun Adalbert 5— 1 6—64 12 Joi Cuv. Păr. Vasile 24 Joi Georgia 4—59 6—55 13 Vineri St. Artemon. 25 Vineri Marcu 4—57 6—57 14 Sâmbătă Păr. Martin 26________Sâmbăta__________Cretu 4—56 6—58___ Prețul Anunciurilor PAGINA L 50 b. Pag. III 40. b. Pag. IV 30 b. Rentru FRANCIA: se primesc annnciuri la D-l. Adam negociant-commissionaire Carrefour de la Croix Rouge 2 Paris. Pentru AUSTRIA și GERMANIA la Rudolf Mosse Seilerstatte No. 2 Wien Vincenz Hrdlicka Teinfaltstrasse No, 31 Wien, Fillip Lob Eschbachgasse 6 Wien și a Rotter & C-o Reimergusse 17 Wien. Pentru ANGLrA la D. Eugen Micoud Londra 81 in Elect Stree E. C. Manuscriptele nepublicate se vor arde. i u iVt*. 20 huni AVIS D-mi abonați din Iași și de prin districte sunt rugați să trimeata costul abonamentelor, căci la caz contrar fără exeptiune se va întrerupe trimeterea foaei. Adm. Curierului. Ieșit de sub presă din Tipog. Th. Balassan. Iași Cegea pentru judecătoriile comunale și de ocoale. Prețul 50 bani. Legea pentru interpretarea legei electorale din anul 1866, și pentru garantarea libertății alegerilor. Prețul 50 b. " JLMSTE ~ De subscripțiune se află depuse la adm. «Curierului" pentru Victima SubsurtO Petrovici și pentru nenorociții din Orașul Szegedin. Rugăm pe an. Public de a da tot concursul. Adm. « Curierului'''. Subscriere pentru preoteasa Sultana Petrovic din Iași, victima fanatismulu evreesc. Suma «lii Io. 38. 301-4501000 guldeni se dau cu ipotecă in totul sau in parte. A se adresa la D-l. Avocat G. M. Buiucliu ■»/strada Păcurari ________(83—10) 400 guldeni sunt aetii cu ipoteca. A se adresa la dl. Avocat Abgar M. Buiucliu strada Păcurari (96—10) Pa aia]!© Doamnei Elena Steege (foas- Wmwwmw te Case Albineț) situate in orașul Iași, despărțirea IV, strada Sft. Vineri, înscrisă la No. 134, sunt de dat in chirie sau de vândut de veci. A să adresa la Domnul Advocat loan Manu. (1999) Firnionulăl mobilate sau ne JJUUCL UUdil mobilate etajul de jos sunt de dat cu chirie dela sf. Gheorghi. A se adresa la Confeteria Alecsandru. 1. A. Sfetcovici -4 (din New- York), stabilindu-se in Iași, Strada Mare, casele Neuschotz, vis-a-vis de Hildebrandt, aduce la cunoștința onor. public, că dă consultațiuni pentru orice feluri de boale își in special pentru bolilele chiror- gicale și Stiulilitice, in toate zilele, dimineața de la 10—12 ore și sara de la 4—6. (36). Grand choix de Parfumerie Mr. Robert Coiffeur A f honneur de porter a la connaissance de l’honerable société, qu’il vient de recevoir un grand assortment de parfumerie des maisons les plus renommées de Paris tel que IiUbilll, Violet, JPI- iaaii<L Fay. Société liygiénique etc. parftimerie Auglaize ainsi qu’un grand choix de peignes d’écaille et d’imitation, peignes dorés á la derniére mode, peignes iris, peignes en taie boucles d’oreilles bracelet genre Metjernich. Tout ce qu’il y a de plus nouveau. -3) Un profesor francez sosit de curând din București și știind, afară de limbele neolatine (română, italiană etc), și limba germană cu literatura ei, dorește să dea lecțiuni de limba și literatura franceza, precum și de limba germană și italiană, fie pe acasă, fie pe la pensionatecțiunea acestui ziar. A se adresa la administra(82—10). PERDUT Joi in 5 Aprilie pe strada Mare sau perdut un ceasornic de aur cu două coperte, lanț de cilic, la care atârna un mic lanț de aur cu mai multe brologi, un ouă de aur emailat ca un necesar în nuntru avănd un creion și o potcoavă de aur a Dnei Lili Douca. Găsitorul este rugat a se prezenta la Redacția acestei foi căpătând o bună recompensă. Wiftigin 4 al a case a Generalului Bailcinschi din Strada Albă, se dau in chirie de la 23 Aprilie ; a se adresa la D-nu Tiedemain. (7). in RIVALET, a l’avantage d’annoncer ia® â 1’honorable public, que son jardin de Socola sera ouvert á partir du 1-er Avril. On pourra se procurer chez lui quelques mets consistant en une nourriture rafraichissante. Cliaque personne paiera pour prix d’entrée 50 centimes, qui seront déduits sur la Consommation. Le public trouvera également des appartements ă louer pour la Saison (Tété. Dl. Feytrequin, profesor francez, stabilinduse in Cernăuțz (Russichegasse No. 723) va pute primi la sine cățiva elevi ca pensionari. Avantaje de viață familiară și îngrijiri cu totul particulare. DE in apropiere de 1 oră de orașul Iași, cu arături și sămănături de toamnă, vie de 43 pogoane, păduri de tăiet, luncă de richită, iazuri, acareturi etc. împreună cu veniturile târgului Sculeni, se arendează chiar de acum in totul sau in parte cu condițiuni avantagioase. — Doritorii vor bine-voi a se adresa la casa Doamnei proprietare Maria Rosetti Rosnovano în Iași. (3) Prscop D-lui Iacob Buiucliu dela strada Udodu Podul-Vechi se dă in chirie dela 23 Aprilie 1879. Doritorii de a le lua sa se adreseze cătră proprietar chiar in acele case. —51. Istoria,Bisericei Jfoitiditilor atât din Romania liberă cat și din celelalte provincii române din Austria, compusă de E. Golubinsky proffesor al Universității din Moscva. Tradusă de 4. Ostraclo, venami advocat. Preciul 2 lei. Se află de vânzare la librăriile din Iași, D. Daniil, Popovici etc. Administrația averei din Moldova a Prințului MIHAI STUMZA Subsemnatul publică spre cunoștința celor ce ar fi amatori a lua in arendă moșiile și proprietățile mai jos arătate : I. Moșia PÂRÂUL NEGRU sau Rogojăștii cu Vlădenii și partea din Sănăuți de la județul Dorohoi. II. Moșia MOVILA TURCULUI de la județu Covurlui. III. Moșia CERNEȘTII de la județul Botoșani. IV. Venitul târgului MIHAILENI de la județul Dorohoi și V. Locul numit FÂNĂRIA DOMNEASCA din Iași vis-a-vis de meideanul Sărărie. Arendarea celor trei dintâi este pe cinci ani începători de la 23 April anul 1880, iar venitul târgului Mihaileni, pe doi ani începători tot de la 23 April anul 1880, și locul din Sărărie din Iași, asemine pe cinci ani începători de la 26 Octomvre anul 1880. Licitația acestor moșii și proprietăți va avea loc în ziua de 30 April anul 1879 la cancelaria administrației din palatul Prințului Mihail Sturza din Iași. Condițiile arendărilor se pot vedea în orice timp la cancelaria administrației din Iași, sau la mandatariul meu D-l. avocat Iacob Negruzzi. (78—5) P. Mavrogeni TELEGRAME Roma 14 April. Atât regele cât și guvernul italian au felicitat pe Țar. Constantinopol 14 April. Sultanul a gratulat pe Țarul Alexandru că a ramas neatins de glonțul asasinului. Petersburg 15 Atentatul s-a comis la ora 9 dimineață tocmai in colțul palatului statului major general pe piața admiralității vis-a-vis de palatul lui Gortceacoff. Pe păreții palatului se ved incă urmele a trei gloanțe. Ucigașul se chiamă Ivan Socoloff, e funcționar financiar in provincie, refuză a da alte detaile și zise că istoria va judeca bine fapta lui. Pe subsori poartă lipite cu ceară două pilule cu otravă. Când îl arestară, își scrâșni dinții, începu să verse și spumă îi eși din gură. Eri sara circula zgomotul, că Sokoloff ar fi murit in urma otravei luate de el, se pare că medicii au reușit sa-i dee o contra-otravă. Eri sara orașul a fost iluminat. Un număr mare de popor se adunase dinaintiia nalistului viryjovial și aclama pe împărat, cățele se arăta in fereastră. Londra 15 April. Toate ziarele exprimă indignația lor despre atentatul comis contra Țarului. Paris 15 April. Jurnalul oficial publică: Președintele republicei a felicitat pe Țar. Ministrul de externe Waddington a provocat pe ambasadorul francez din Petersburg să exprime Țarului personal asigurările de simpatie atât a președintelui republicei cât și a guvernului francez, Petersburg 16 April. Drenteln și-a dat demisia din postul de șef a secției III a poliției secrete. După plecarea Țarului la Livadia, se va proclama in Petersburg starea de asediu. Sentinelele din palatul marelui duce moștenitor au fost sporite la număr duplu. Solowieff refuză a fice vr’o mărturisire. El zise căită senatorul Leontieff, care le condine interogatorul: „Căutați înșivă—eu mui nu știu nimica“. Constantinopol 16 April. Alecu Pașa a cerut marelui venit permisiunea, să-și poată alege el iisuși locuțiitorul său pentru Rumelia Orientală. O corabie imperială pleacă la Varna să aducă pe Aleu Pașa, care se sosește acolo venind in București. Berlin 16 April,mpăratul a trimes o scrisoare blogată cătră Țar. Ziarul „Deutsche Ftersburger Zeitung“ zice, că atentatorul Solocheff ar fi declarat că a șivărșit atentatul fiindcă asupra lui aăzut sorții, lărnora 16 April. Dumineca viitoare se va celebra și toate bisericele Bulgariei un le-Deim pentru Țar. Adunarea notabililr bulgari se va disolva zilele aceste, alegerile pentru Scupștina vor începe in 26 April. O deputăție bulgar va pleca împreună cu mitropoliti Antinous la Livadia să felicite pe Țar. Lărnova 16 April. Astăzi dimineața s’a cântat un Te-deum, prin care s’a dat laudă lui D-zeu pentru neisbutirea atentatului contra împăratului Rusiei. Toți comisarii europeni asistau la Te-Deum. Principele Dondukoff a fost aclamat cu entusiasm de mulțime. Petersburg 16 April. La discursul mareșalului nobleței, Țarul respinse că voește să rămăe pe tărâmul legal, dar că, prin înmulțirea atentaturilor contra persoanelor, va fi obligat fără voe la măsuri extraordinare, nu pentru apararea sa personală ci pentru apararea societăței întregi și in interesul Rusiei. Petersburg 16 April. • S’a constituit un tribunal suprem pentru a judeca pe asasinul Solovieff. In discursul ce a ținut imparatul, respunzând la adresa înalților demnitari ai imperiului, zise: „Atentatul îndreptat contra persoanei mele probează că viața mea o incă necesară patriei mele. Cât pentru mine, declar că voi consacra ultimii mei ani la fericirea Rusiei, conaminase cl dar a izvwaia apooat i inbiro ca si in trecut“. Constantinopol 16 April. Poarta a propus Sultanului cesiunea la Grecia a districtului Tricala ca maximul concesiunilor ce ar putea face in delimitarea fruntariilor. Poarta ar fi decis ca chestiunea nouelor fruntarii a Greciei să fie supusă mediațiunei puterilor promițând că va primi deciziunea lor. Constantinopol 16 April. Situațiunea ministrului de resboi Osman-pașa pare sguduită. Reuf-pașa ar fi și desemnat ca succesor. Proiectul pentru ocuparea Rumeliei orientale numai de trupele italiene a fost părăsit. In urma refuzului formal a guvernului italian de a lua această însărcinare, se pare că s-a revenit la ideea unei ocupațiuni mixte. Intre acestea, pănă când puterile vor ajunge la o înțelegere in această privință, Rușii vor remâne provizorin Rumelia și după data fixată pentru evacuare, Berlin 16 April. Împăratul Wilhelm e adânc mișcat de atentatul comis asupra Țarului, și va trimite un delegat special la Petersburg. Pans 17 April. Alecu-pașa a telegrafiat marelui vizir, că primește postul de guvernor-general al Rumeliei orientale. Paris 17 April. Ziarul „Republica franceză“ face pe Rusia respinzătoare pentru timpul pierdut cu discutarea proiectului pentru ocuparea mixtă a Rumeliei orientale, fiind privit acest proiect din capul locului ca un remediu ineficace pentru deslegarea dificultăților pendente. „Republica franceză“ adauge, că Rusia a aruncat Europa in urmărirea unei ținte false spre a împiedeca pe puteri de a introduce schimbările necesare in administrațiunea provinției după deșertarea Balcanilor. Foaea pariziană cere ca puterile comisiunei internaționale din Filipopoli să fie prelungite pentru un an și îndemnă să se aleagă din trupele otomane contingentele de care comisiunea va avea trebuință spre a menține ordinea in Rumelia. Londra 17 April. Ultimele știri sosite de la Capetown spun că o coloană engleză de 6000 oameni, a plecat la 28 Martie spre a debloca Elchova și că 35,000 de Zuluși se pregăteau de a respinge atacul. Bright, in discursul adresat alegătorilor săi, atacă politica urmată de Anglia in Orient. El zice că e nesocotită și rea politică aceea care a pus din nou 3,000,000 de Bulgari sub dominațiunea turcească de care i-a scapat Rușii. „Times“ anunță că puterile aprobă in principiu proiectul presentat de Poartă pentru măsurile de luat in Rumelia după plecarea Rușilor. Rămâne să se reguleze numai chestiunile amănunte. Roma 17 April. Mai multe ziare dau a înțelege că guvernul italian a luat măsuri energice contra unor pretinse proiecte ale lui Garibaldi. Doua vase de raabot cmcișează in Adriatica. Calenta 17 April. Divisiunea generalului Maude a primit ordinul de a merge asupra Caldului. Belgrad 17 April. Prin cercurile sârbe se vorbește că guvernul principelui Milan ar avea intențiunea de a ridica tarifa pentru productele industriei austro-maghiare. Marsilia 17 April. Ziarul „Petit Marseillais“ afirmă, că ofițeri ruși, aflători în concediu la Nisa, Monaco și in acest port, au primit ordine de a se întoarce în Rusia în urma disposițiunilor luate din causa atentatului contra persoanei împăratului. Viena 17 April. Din Belgrad se telegrafiază „Corespondenței politice“ că e lipsită de temei știrea răspăndită despre un atentat contra principelui Serbiei. Paris 17 April. Delegații Rumeliei orientale, după ce au avut astăzi o întrevedere cu d. Gambetta, au părăsit astă țară Parisul spre a merge la Londra. Londra 17 April. Derby a declarat că se separă definitiv de partidul conservator. Petersburg 17 April. „Noul Timp“ anunță, că s’a înființat o comisiune specială spre a delibera asupra măsurelor de luat in urma înmulțirei atentaturilor contra persoanelor. Constantinopol 17 April. Se desminte categoric știrea că Rușii au să rămâe provisor în Rumelia peste terminul fixat pentru dezertare. Roma 18 April. Regele și regina vor merge la Monza de la Raveno spre a face visită reginei Angliei. O deputațiune de Epiroți, compusă din generalul Spyromilios Laurioti și Aravantino, a sosit la Roma. Misiunea ei este de a protesta contra revindicațiunilor formulate de către deputațiunea albaneză ce a trecut mai înainte pe aici. ARENDAT MOȘIA Sinncu