Cutezătorii, 1971 (Anul 5, nr. 1-52)

1971-10-14 / nr. 41

cu INTERVIUL NOSTRU DESPRE DRUMUL SPRE JOCURILE OLIMPICE Vreţi să participaţi la Jocurile Olimpice, făcînd o frumoasă excursie la München in 1972 sau la Montreal, în Canada, la Olimpiada din 1976? Nimic mai simplu! Urmaţi pilda Corneliei Popescu — azi vice-campioană europeană la săritura în înălţime — care, în rîndurile ce urmează, vă împărtăşeşte «secretul» datorită căruia, în 1968, a fost invitată la Jocurile Olimpice din Mexic. — Mama voia să devin balerină. Aşa că am urmat un curs de balet, am făcut şi figuraţie intr-o piesă la teatrul Giuleşti... — Aţi ajuns, totuşi, atletă. — încă de mică m-am simţit atrasă de sport Am dat examen şi am intrat la Liceul nr. 35 din Capitală, liceu cu program de educaţie fizică. Aici am făcut mai intîi gimnastică, apoi... Apoi am cerut să trec la atletism. Mă fascina recordul Iolandei Balaş. La 16 ani săream 1,55. După doi ani cîştigasem incă 13 centimetri. Dar m-am oprit aici. Mai sus nu mergea şi pace! Si, deodată, s-a întîmplat «minunea»... As.i-i zic eu: «minune». S-au înfiinţat «cercurile olimpice» in şcoli. Dacă săreai 1,20 m, primeai insigna cu un «cerc olimpic». La 1,40 primeai pe cea cu două, la 1,50, cu trei, la 1,60 — patru şi la 1,66 — cinci. Cînd aveai cinci cercuri, participai la Jocurile Olimpice, ca invitată a Comitetului olimpic român. Şi uite aşa am ajuns tocmai în Mexic! Aici am concurat la pentatlon, ocupînd locul 22. Asta ca un fel de... exerciţiu, pentru a căpăta experienţă. Aici s-a întîmplat a doua «minune». Am jucat... tenis de masă cu Fosbury, cel care a cîştigat medalia olimpică la înălţime, utilizînd stilul «flop» (săritura pe spate — ni). Venind acasă, am aplicat şi eu acest stil. Şi astfel am devenit vicecampioană europeană la Viena, în sală, şi vicecampioană la Helsinki, la europenele de atletism, cu 1,85 m. — Şi acum? — Am un singur vise să readuc recordul mondial în România. "Ştiţi că acest record, deţinut peste 10 ani de Iolanda Balaş, cu 1,91 m, a fost depăşit cu un centimetru, doar cu un centimetru de Dona Gusenbauer. La Zagreb, acum o lună, am încercat la 1,93. A lipsit puţin... Sînt sigură însă că într-o zi, curind... — Ce aţi vrea să le transmiteţi cititorilor revistei «Cutezătorii»? — Dacă vor să ajungă la Jocurile Olimpice, invitaţi ai Comitetului olimpic român, să înceapă să «culeagă» de pe acum cercuri olimpice: la înălţime, la suliţă, la 100 m sau la 800 m. Să adune cu tenacitate cerc cu cerc, pină le vor avea pe toate cele 5 necesare. Aşa am făcut eu, aşa a făcut şi Csaba Dezsa, alt cîştigător al celor 5 cercuri olimpice, care a fost cu mine in Mexic... Dar poate că Dozsa vrea să vorbească el pionierilor, mai ales... băieţilor. (O va face într-un număr viitor al revistei — n.n.). SEVER NORAN Publicarea, în numărul 38 al revistei noastre, a rezultatelor fazei preliminare a Cupei «Cutezătorii» la fotbal a... limpezit apele, cum se zice. Din momentul acela, pentru 2 145 mici fotbalişti, membri ai celor 143 echipe clasate de la locul 8 în jos, emoţiile au rămas undeva, în urmă, nişte plăcute amintiri ale frumoaselor zile de vară şi de vacanţă mare. În schimb, pentru alţi 120, componenţi ai primelor 8 formaţii, ele au intrat într-o fază şi mai fierbinte... aceea a sferturilor de finală in cadrul cărora, între timp, s-au şi consumat trei mari evenimente, trei meciuri de baraj: «Sport pionieresc», Şerbeni — «Voinţa», Chiheriu de Jos (ambele din judeţul Mureş), «Speranţa» Valea Dragului amiaza zilei de 19 septembrie pe terenul de fotbal din Beica s-a jucat, de fapt, in repriza a doua. Adică atunci cînd, după indicaţiile tehnice şi tactice primite de la antrenorul lor, micii fotbalişti din Şerbeni, care, cu toată... dominarea teritorială din prima repriză nu reuşiseră cu nici un chip sa sparga «betonul» celor din Chiheriu, au recurs la o stratagemă pe cît de simplă, pe atît de eficace, l-au evitat pur şi simplu, trăgînd puternic de la distanţă. Şi uite aşa, descoperind «călcîiul lui Achile» al «Voinţei», trei jucători de la «Sport pionieresc» — Iuliu Oprea, Ion Pop şi Ion Oprea — au reuşit să înscrie, unul după altul, în minutele 40, 48 şi 56, fiecare cite un gol. Deşi şi ei în formă bună, fotbaliştii din Chiheriu n-au mai reuşit să riposteze, meciul încheindu-se cu acest rezultat. Deci: «Sport pionieresc» — «Voma» = 3-0. Scorul exprimă întocmai realitatea de pe teren. Mai tehnici, mai rezistenţi (cele trei antrenamente săptămînale si cele peste 200 de meciuri disputate in cadrul competiţiei, după cum ne-a informat antrenorul «Sportului pionieresc», profesorul Victor Truţa, şi au spus cuvîntul), fotbaliştii din Şerbeni au obţinut o victorie meritată. Ei au părăsit terenul din Beiia cu gîndul la viitoarea confruntare de la Bucureşti, pentru care, aşa cum ne-a declarat Gheorghe Cîmpean, căpitanul echipei, se vor pregăti... straşnic. gului şi Gruiu, sosiţi aiciprimii pe clete, ceilalţi în remorca unui traci însoţiţi de cîte o «galerie» proprie , dorinţa aprigă de-a învinge, de-a califica în continuare în finala CJ «Cutezătorii». Meciul, desfăşurat pe teren nou condus cu competenţă şi imparţiali de arbitru Gheorghe Marinescu.ditorul şcolii din Obedeni a fost de în clasă, oferind suporterilor un pasion spectacol. Deşi mai mărunţei, cei din Gri evident mai buni din punct de ved tehnic şi mai ambiţioşi, se lansează, la început, în combinaţii şi-n atac îndrăzneţe. Mai calmi, cei din Va Dragului reuşesc însă de fiecare dată si bareze drumul. Totuşi, la un moment depre sfirşitul primei reprize (cînd credea că aceasta va râmine malt şi pe margine cei doi antrenori — pro sorii Marian Frăsineanu din Gruiu Eugen Popescu din Valea Dragului discutau despre ce vor face în caz egalitate), mult aşteptatul gol a... căz Gabriel Bădăran, o extremă insistenţă incisivă a «Flamurei pioniereşti», şi prinde pe picior greşit apărarea adverse strecoară ca un ţipar şi trage imparat de la cîţiva metri. E greu de descris bucuria celor dăruiui. Nu trec însă nici trei minute şi , din Valea Dragului, dezlănţuiţi, jucîi totul pe o singură carte (atac şi num atac), reuşesc să egaleze prin Ion Peja CUPĂ «Cutezătorii» FOTBAL — «Flamura pionierească», Gruiu (ambele din judeţul Ilfov) şi «Viitorul», Bujorul, Teleorman — «Viitorul», Cungrea, Olt, meciuri de la care vă prezentăm mai jos succinte cronici, precum şi rezultatele lor. LA BEICA —GOLURI NUMAI ÎNTR-O SINGURĂ POARTĂ Meciul dintre formaţiile «Sport pionieresc» din Şerbeni şi «Voinţa» din Chiheriu de Jos, disputat în după câmp. fwcx Sf/S Curf/WL în ziua de 22 septembrie, a.c., pe la orele 11, vacile din cireada cooperatorilor din Herăști au fost întrerupte din preocuparea lor obișnuită: păscutul. Fără menajamente, ele au fost îndepărtate de pe ...terenul de fotbal (aflat înn mijlocul frumoasei lunci de la marginea satului), pe care imediat au «năvălit» cîteva zeci de copii. Erau fotbaliştii din Valea Draîn repriza a doua,condiţia fizică a fos hotărîtoare. Cu toată dîrzenia lor, cu toată pasiunea cu care au jucat fiecan minge, fotbaliştii din Gruiu sînt depăşiţ de partenerii lor care, prin Marin Marinescu, reuşesc să mai înscrie încă două goluri. Fluierul final al arbitrului consfinţeşt scorul de 3 la 1 pentru «Speranţa», dezlănţuind bucuria în rîndul membrilor acestei echipe şi lacrimi de necaz în ochii partenerilor lor. O remarcă şi o menţiune în plus pentru cei învinşi, desăvîrşita sportivitate de care au dat dovadă, atît în timpul meciului cît şi după el, lăsînd o impresie plăcută tuturor spectatorilor. ACUM ORI... ANUL VIITOR. Terenul de fotbal al Şcolii generale din Rînlea, judeţul Argeş, unde în dupăamiaza zilei de 23 septembrie s-a desfăşurat meciul dintre «Viitorul» Bujoru, Teleorman şi «Viitorul», Cungrea, Olt era cam denivelat şi cînd mingea îl atingea, nu prea ştiai în ce direcţie o va apuca. Tot adevărat este însă şi faptul că teleormănenii au început meciul în ideea «acum ori niciodată!» şi că «oltenii» au fost puţin cam derutaţi la-nceput. Temători, uitaseră de orice formulă de joc şi aler.