Cuvîntul Liber, ianuarie-martie 1990 (Anul 2, nr. 1-67)

1990-01-04 / nr. 1

DISCURSUL rostit cu prilejul Anului Nou de preşedintele Consiliului Frontului Salvării Naţionale, Ion Iliescu, la posturile româneşti de radio şi televiziune Stimaţi cetăţeni ai României, Ne apropiem de sfîrşitul unui an care pentru ţara noastră a marcat un moment de cotitură istorică. Prin voinţa neclintită a maselor şi acţiunea hotărîtă a tineretului a fost răsturnată dictatura personală a lui Ceauşescu care a adus daune enorme ţârii şi suferinţe fără seamăn poporului român. După ani îndelungaţi de acumulare a unor profunde tensiuni sociale, o veritabilă explozie a nemulţumirilor şi mintei populare a obligat dictatorul să fugă. Dar el nua mai putut scăpa de pedeapsa inevitabilă meritată. Din păcate, această eliberare s-a obţinut printr-un dureros tribut de sînge. Monstruosul aparat de represiune conceput şi organizat in slujba dictatorului a deschis focul asupra manifestanţilor la Timişoara şi apoi, după fuga dictatorului, formaţiuni de terorişti au acţionat în Capitală şi în alte oraşe din ţară în scopul destabilizării noii puteri — generată spontan de mişcarea de masă —, putere care abia s-a înfiripat. Insă, once încercări ale rămăşiţelor vechiului regim nu mai sînt in stare să întoarcă roata istoriei. Procesul care a avut loc este ireversibil. Revoluţia populară a învins şi va rămîne invincibilă. Doresc să mă folosesc de acest prilej pentru a aduce un profund omagiu tuturor celor ce s-au sacrificat pentru cauza revoluţiei, tuturor celor ce au participat activ la asaltul şi înlăturarea dictaturii. încă o dată doresc să repet preţuirea ce se cuvine acordată armatei noastre şi formaţiunilor Ministerului de Interne, care au rămas fidele poporului şi au apărat revoluţia. Faptul cel mai remarcabil al acestei cotituri revoluţionare este consensul larg al întregului popor, exprimat şi în adeziunea largă la platforma Frontului Salvării Naţionale — expresie a voinţei populare pentru reconstrucţie şi reînnoirea României. Odată cu intrarea în noul an, dorim să păşim într-o nouă etapă a procesului revoluţionar. Menţinuind în cotinuare vigilenţa împotriva tuturor celor care ar încerca să împiedice procesul de renaştere a ţârii , trebuie să ne concentrăm spre obiectivele constructive ale Revoluţiei. 1. Pentru a sublinia caracterul profund popular şi umanist al noului regim care a luat naştere, Consiliul Frontului Salvării Naţionale a decis abolirea pedepsei cu moartea , în consens cu propunerile venite din mase şi cu gîndul exprimat de un grup de studenţi că „cei doi dictatori au fost ultimele persoane care meritau această soartă“. Aceasta nu înseamnă slăbirea vigilenţei — toţi cei vinovaţi de crime avea parte de o judecată dreaptă. 2. Una din primele preocupări ale noii puteri — aşa cum s-a putut vedea în aceste zile — a fost anularea legilor antipopulare impuse de vechiul regim, ca şi un prim set de măsuri în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă ale oamenilor; — au fost anulate prevederile legale care încorsetau activitatea unităţilor economice — ca un prim-pas spre înlăturarea centralismului excesiv şi ca un început de descentralizare; — au fost abrogate legi şi decrete care lezau grav libertăţile individului, drepturile omului; — au fost luate măsuri concrete pentru îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei cu alimente, energie, căldură. Cantităţile de energie electrică şi gaze naturale alocate populaţiei, în această perioadă, sunt cu 40—45 la sută mai mari decît în perioada corespunzătoare a anului trecut; — au fost sistate exporturile de alimente şi se livrează către unităţile comerciale stocurile existente în întreprinderile industriei alimentare, uşoare şi altor ramuri producătoare de bunuri de consum; — s-a prevăzut realizarea unor importuri de bunuri de consum; — a fost redus tariful energiei electrice livrate populaţiei şi urmează reducerea celui de gaze naturale (la 1 leu/m cub); — s-a hotărât sistarea unor lucrări de investiţii costisitoare promovate fără studii de fundamentare economică, la indicaţia fostului dictator — bolnav de megalomanie. Voi cita doar cîteva din ele: — amenajarea rîului Argeş pentru navigaţie şi alte folosinţe (aşa-numitul canal Dunăre-Bucureşti) — cu o valoare totală de peste 25 miliarde lei — din care s-au executat cea II miliarde; — sistemul hidrotehnic Dunăre —Jiu—Argeş — cu o valoare de peste 4 miliarde; — construirea zonei libere în Portul Constanţa — 20 miliarde; — Centrala termoelectrică pe şisturi Anina — 11,3 miliarde (din care s-au executat 7,6 miliarde); — lucrările de la Casa Republicii au însumat pînă acum peste 6 miliarde lei. La acestea se adaugă multe alte obiective din minerit, metalurgie, chimie şi alte ramuri — care se vor sista, urmind să se analizeze minuţios eficienţa lor. Mijloacele eliberate vor fi îndreptate spre repararea obiectivelor distruse sau deteriorate de contrarevoluţie, în Capitală şi alte oraşe din ţară. Guvernul a primit sarcina să studieze şi să prezinte măsuri pentru trecerea, în cursul lunii martie, la săptămîna de lucru de 5 zile. Totodată, conducerea Consiliului Frontului Salvării Naţionale şi Guvernul au decis o serie de măsuri în sprijinul agriculturii şi al ţărănimii, — verificînd raportările false cu privire la producţia agricolă a acestui an — pe care le trîmbiţa cu emfază dictatorul — putem informa că producţia de cereale însumează nu 60milioane tone, ci doar 16,9 milioane tone. Producţiile medii pe ţară reale sunt următoarele: — grîu secară — 3.170 kg/ha faţă de 8.180; — orz — 4 645 kg/ha faţă de 7.380; — porumb boabe — 1.913 kg/ha faţă de 16.500 ştiuleţi; — floarea soarelui — 1.301 kg/ha faţă de 5.635; — sfeclă de zahăr — 24.700 kg/ha faţă de 100.000; — cartofi de toamnă — 14.130 kg/ha faţă de 81.296. Era clar pentru toată lumea că euforia minciunii în care era cuprins despotul a dus la nişte cifre aberante, incredibile. Dorim să curmăm odată pentru totdeauna minciuna în practica economică şi de stat cu sancţionarea severă a tuturor celor ce vor încerca să o mai practice! întreaga noastră politică economică şi socială trebuie să se bazeze pe cunoaşterea reală a lucrurilor, pe adevăr. Pentru a stimula unităţile agricole şi ţărănimea, în anul agricol 1990, Consiliul Frontului şi Guvernul au stabilit încă de acum cîteva măsuri practice: 1. Atribuirea de terenuri arabile în folosinţă agricolă îndelungată membrilor cooperativelor agricole din zonele de deal-munte şi preorăşeneşti, slab dezvoltate economic, precum şi altor locuitori din comuna sau satele respective. " • — Suprafeţele arabile se vor atribui persoanelor apte de muncă care pot lucra şi obţine producţii bune, fără a angaja forţă de muncă. (Continuare in pag. a 2-a) Componenţa Biroului Executiv al Consiliului Frontului Salvării Naţionale Preşedinte: Prim-vicepreşedinte: Vicepreşedinţi: Secretar: Membri: Ion Iliescu Dumitru Mazilu Cazimir Ionescu Király Karoly Dan Marţian Bogdan Teodoriu Vasile Neacşa Silviu Brucan Gheorghe Manole Ion Caramitru Nicolae Radu „România rupîndu-şi cătuşele pe Cîmpia Libertăţii" — tablou de C.D. Rosenthal Nr. 1 (9) \ Joi, 4 ianuarie 1990 4 pagini |50 de bani /J I 1990 DEMOCRAŢIE - LIBERTATE - DEMNITATE 1990 CUVÎNTUL LIBER __________COTIDIAN DEMOCRATIC MUREŞEAN_________ România Consiliul Frontului Salvării Naţionale DECRET - LEGE PRIVIND CONSTITUIREA, ORGANIZAREA ȘI FUNCŢIONAREA GUVERNULUI ROMÂNIEI Consiliul Frontului Salvării Naționale decretează: Art. 1. — Pe data prezentului decret-lege se constituie Guvernul României, ca organ suprem al administrației de stat. Art. 2. — Guvernul României exercită conducerea generală a activității administrative pe întreg teritoriul țării, avînd obligația de a îndeplini obiectivele cuprinse în programul Consiliului Frontului Salvării Naţionale, asigurînd executarea măsurilor stabilite prin decretele adoptate de acesta. Art. 3. — Componenţa Guvernului României se aprobă de Consiliul Frontului Salvării Naţionale, la propunerea primului ministru. Primul ministru este numit de Consiliul Frontului Salvării Naţionale. Art. 4. — Guvernul României, în întregul său, şi fiecare dintre membrii acestuia sunt răspunzători în faţa Consiliului Frontului Salvării Naţionale. Art. 5. — In îndeplinirea răspunderilor ce îi revin, guvernul adoptă hotăriri cuprinzînd măsuri obligatorii în toate domeniile vieţii economice şi sociale. Hotărîrile guvernului se adoptă cu majoritate simplă de voturi ale membrilor acestuia, se semnează de primul ministru și se publică în Monitorul Oficial. Art. 6. — Consiliul Frontului Salvării Naționale poate anula hotărîrile guvernului atunci cînd consideră că acestea contravin legilor și decretelor în vigoare sau intereselor poporului. Art. 7. — Guvernul își constituie un Birou Executiv pentru rezolvarea operativă a problemelor și urmărirea aducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse. Art. 8. — Guvernul are un secretariat general, condus de secretarul general al guvernului, care participă la şedinţele acestuia. Atribuțiile şi modul de lucru ale secretariatului general se stabilesc de guvern. Art. 9. — Orice dispoziții contrare prezentului decret-lege se abrogă. Președintele Consiliului Frontului Salvării Naționale ION ILIESCU" Componenţa Biroului Executiv al Consiliului Frontului Salvării Naţionale Mureş Király Károly — preşedinte, Scrieciu Ioan — prim-vicepreşedinte, Gilea Vaier — vicepreşedinte, Kincses Előd — vicepreşedinte, Baculea Dan Eugen — secretar, Pop Dorel — membru, Jakabffy Attila — membru, Man Nistor — membru, Virág György — membru. COMISIILE DE SPECIALITATE ALE CONSILIULUI JUDEŢEAN AL FRONTULUI SALVARII NAŢIONALE MUREŞ Virág György — şeful Comisiei de reconstrucţie şi dezvoltare economică; Walter Iosif — şeful Comisiei organizatorice; Pop Corel — şeful Comisiei pentru tineret; Man Nistor — șeful Comi(Continuara în pag. a 2-a)