Cuvîntul Liber, ianuarie-martie 1992 (Anul 4, nr. 1-63)

1992-01-28 / nr. 18

Strict matematic, prin descalificarea şi ieşirea din cursa electorală a favoritului UDMR la funcţia de primar al municipiului Tîrgu-Mureş, d-l Király Ştefan, lucrurile se complică. Viaţa însă nu ţine totdeauna seama de aritmetică, ivind situaţii în care 1 nu este egal cu 1 , deşi unitate, cifric, statistic, candidatul numit dlatină, prin abandon, şansa formaţiei sale politice la scaunul de primar. Totuşi, marja de nesiguranţă nu le-a lipsit, fapt care a impus varianta de rezervă. Iată că out-sider-ul devine singurul alergător (de), nu cursă, fie şi sub flamura independenţei. Translarea In zona politicului a unei contestaţii ni se pare exagerată , amar şi gustul „victoriei", ştiind şi proverbul „Cine rîde la urmă...”. Dar aici — şi acum — nu de rîs e vorba, chestiunea fiind de cea mai mare gravitate. Viitorul unui oraş de apro- ARITMETICĂ ELECTORALĂ ximativ 170.000 de suflete trebuie dat (de alegători!) pe mîna unui om care iese de sub incidenţa oricărei bănuieli („De unde nu este foc, nu iese fum !” avertizează alt proverb). „Am ajuns pe listă cam fără voie. Alegerea primarului pe criterii etnice este mare greşală. Din păcate, mi-am început campania electorală cu stîngul !" recunoaşte, franc, d-l Király Ştefan. Nu-l contrazicem, cu specificarea : nu (numai) atunci a greşit d-lui, cînd a aruncat cu noroi asupra contracandidatului propus de Alianţa „VATRA ROMANEASCA”, ci în momentul în care a acceptat ca UDMR să-l iniţieze, spre a-l propulsa printre liderii mureşeni. Asta n-o mai recunoaşte ! A urmat nefastul martie 1990 ... Teritoriul în care îşi are obîrşia contestaţia, în vreme ce celorlalţi patruromâni şi una MINAI SUCIU (Continuare în pag. a 3-a) Primur pas spre înfrăţirea celor două oraşe Sîmbătă dimineaţă. In biroul primarului Sighiişoarei, domnul ing. Constantin Ştefănesci, în jurul mesei de protocol, cam ostentativ încărcată cu da toate (oricum, am depăşit şi noi stadiul cafe-rei si paharului cu ană rpinerala!) au luat lor oaspeţii elveţieni, domnii Bürge Josef, primarul oraşului Haden (cantonul Anngau). Mier Afins, secretarul primăriei. Münz Konrad, directorul uzinelor munici calităţii din Rade.). Schibli Gerhard directori al infrastructurii şi salubrităţii, mături de reprezentanţii gazdelor, în resaţ în perfectarea acestei colaborări ca şi în cazul celei realizate cu municipalitatea din Neu Isenburg din Germania. Nu trebuie să ne ascundem dup deget şi trebuie să recunoaştem că avem nevoie de orice colaborare orice ajutor care ni se propune în cel mai serios mod, din ţările dezvoltate ale Europei. Ceea ce ne-a surprins plăcut, întărind totodată convingerea în bunele intenţii ale celor din Baden, a fost cuvîntul primarului. domnu! Bürge. Ştiind foarte bine ce pot oferi, apreciind co BADEN - SIGHIŞOARA frunte cu domnul primar Şte ,fănescu, reprezentanţii Dre , sei radioului si televiziunii. A avut loc Infinirea finală, de protocol, mrilejuită de vizita delegaţiei primăriei oraşului Baden, în Sighişoara. Iniţiativa colaborării dintre cele două oraşe martine primăriei din Baden, care, în august 1999 a trimis primărie din Sighişoan o scrisoare în acest sens. Abia în 1991, noul primar, domnul Constantin Ştefănescu, reia corespondenţa cu Baden, invitîndu-l la Sighişoara. Elveţienii păstrează iniţiativa şi insistă ca Prima vizită să o facă sighişorenii, ceea ce se si întîmplă in iunie 1991. Interesaţi de discuţie din Elveţia, re- p prezentanţii municipalităţii din Baden răspund cu plăcere invitaţiei de a vizita Sighişoara şi în 22 ianuarie sosesc în România. Exacţii si metodicii oaspeţi acceptă programul gazdelor, dorind în acelaşi timp să afle cît mai multe, intenţiile lor fiind bine conturate, scopul bine precizat, aşa cum avea să se vadă cu claritate in cadrul întîlnirii la care am fost prezenţi. Sunt vizitate întreprinderea de gospodărie comunală, uzina de apă, statia de tratare, cîteva unităţi comerciale: liceul, localităţile Saschiz, Criş şi altele. Sigur că sighişorenii sunt interect situaţia întîlnită la Sighişoara dovedind o gîndire şi un sistem de lucru bine organizate şi judicios fundamentate în probleme de administraţie locală, propunerile celor din Baden n-au fost deloc hazardate, ci au vizat precis domenii bine conturate, explicaţia oferită de primarul Bürge Josef fiind un plastic bine formulată. ..Dumneavoastră aveţi, în prima etapă, nevoie de afiutor concret acolo unde vă strînge cel mai tare pantoful“. Concret, s-a propus ajutor pentru şcoală (calculatoare, hîrtie, material didactic, ş.a.), materiale de tehnică specială pentru dotarea Poliţiei (în Elveţia, poliţia locală este direct subordonată primarului, subvenţionată fiind din bugetul local), mijloacele pentru transportul urban, inclusiv piese de schimb, maşini şi instalaţii pentru salubritate, inclusiv instalaţii sanitare, maşini agricole specifice lucrărilor de suprafeţe mici, materiale şi instalaţii pentru uzina de apă şi staţia de tratare. Al doilea domeniu de colaborare propus de oaspeţi a fost acela al relaţiilor comer- DORU MURESAN DORIN BORDA (Continuare în pag. a 3-a) DUELUL PREŢURI-SAURII Efectul noului sistem de salarizare şi de indexare asupra protecţiei sociale, mai ales a pensionărilor şi tinerilor, e greu de prevăzut. Totuşi, faptul că Guvernul a stabilit salariul minim lunar pe economie la numai 8.500 de lei, este un avertisment direct şi clar că starea economiei româneşti nu dă semne de însănătoşire, de stopare a cursului negativ al producţiei şi productivităţii muncii. Grav e că preţurile au fost scăpate de sub „control“ — intenţionat sau nu — aşa cum a recunoscut şi primul-ministru Theodor Stolojan, fapt ce are efecte deosebit de grave asupra mersului reformei şi al nivelului de trai al populaţiei. Acţiunile întreprinse de Guvern pentru oprirea ascensiunii abuzive a preţurilor (mai ales la produsele alimentare — carne şi preparate din carne —, dar şi la multe din cele industriale şi servicii), printr-o negociere supravegheată (asistată) de organele de stat specializate, au scos la iveală încălcarea grosolană a legilor de către o serie de agenti economici (cu capital de stat). * Guvernul nu doreşte îngheţarea preturilor, ci eliminarea abuzurilor generatoare de convulsii sociale — greve, demonstraţii etc., care frînează mersul reformei, redresarea economiei ţării. Consiliile de administraţie ale societăţilor comerciale şi regiilor autonome cu capital de stat — aşa cum arăta primul-ministru — trebuie să acţioneze, fără a mai aştepta indicaţii şi soluţii de sus, pentru a reduce costurile de producţie în vederea asigurării unor preţuri reale de fabricaţie, încît să se poată re- I. NUSAR (Continuare în pag . 3 a) • Vineri, 24 ianuarie, la comisia electorală de circumscripţie nr. 1 s-a stabilit, prin tragere la sorţi, ordinea înscrierii pe buletinele de vot a listelor de candidaţi pentru consilieri. Această ordine este următoarea: PDE, Uniunea Democrată a Romilor şi Ţiganilor, UDMR, Uniunea Stîngii Democrate, PUNR FSN, Partidul Socialist- Democratic Român, Convenţia Democrată, Partidul Liber-Schimbist, Partidul .,România Mare“, PDAR, Partidul Social-Democrat Tradiţional • Conform prevederilor legale candidaţii independente pentru Postul de consilieri sunt înscrişi pe buletinele de vot în ordineadepunerii candidaturilor, după cum urmează: 1. Puşcaş Gh. Viorel; 2. Berger Zoltán; 3. Tompea Ioan Ionel; 4. Anca Corneliu Codreanu. • A avut loc de asemenea, tragerea la sorţi privind ordinea înscrierii pe buletinele de vot a celor patru candidaţi pentru postul de primar al municipiului. Ordinea este următoarea: 1 Florian Aurel — Partidul Social-Democrat; 2. Olariu Titus Traian — Convenţia Democraitică; 3. Suciu Victor — Alianţa ,,Vatra Românească“; 4. Pokorny Vasile Ştefan — independent. • Conform legii, buletinele de vot se preiau de la primar pe bază de Proces verbal,, de către preşedintele, comisiei electorall de circumscripţie, împreună cu alţi doi membri ai comisiei. Ele se predau birourilor electorale ale secţiilor de votare cu două zile înainte de data alegerilor. Predarea și preluarea se face pe bază de proces verbal. ILEANA SANDU SEARĂ ŞTIINŢIFICĂ Secţia „Cartea tehnică“ a Bibliotecii judeţene Mureş vă invită la o manifestare ştiinţifică organizată în memoria savantului rus Andrei Saharov Titlul manifestării: Astrofizica şi cosmologia subnucleară — o nouă ştiinţă „in statu nascendi“. Amfitrionul serii zilei de miercuri, 29 ianuarie, va fi dr Toró Tibor, şeful catedrei de fizică atomică şi nucleară a Universităţii din Timişoara. Deci, mîine, ora 18, sînteţi aşteptaţi în sala mică a Palatului culturii din Tîrgu-Mureş. STIMAŢI CITITORI ! Vă reamintim că abonamentele la ziarul nostru pot fi contractate pînă la data de 29 ianuarie a c. Preţul unui abonament lunar este de 130 de lei, la care se adaugă taxa de distribuire percepută de poştă — 13 Iei, în total 143 de Iei. Totodată, solicităm cititorilor să ne sesizeze, în scris sau telefonic, orice impedimente întimpinate la Încheierea abonamentelor 10 ; Recurs extraordinar Vineri, 24 ianuarie, zi plină la Palatul de justiţie. Cu o zi înainte, Judecătoria a hotărît admiterea contestaţiei împotriva candidaturii domnului Király Ştefan la postul de primar al municipiului. Conform legii, hotărîrea a rămas definitivă. Şi tot conform legii, împotriva hotărîrii definitive, Procurorul General, în urma memoriului înaintat de părți, poate declara recurs extraordinar în termen de un an. Mijloacele de informare moderne sînt rapide. In cursul aceleiaşi dimineţi memoriul de recurs extraordinar înaintat de domnul Király a fost transmis la Procuratura Generală. Prin telefax a fost transmisă şi sentinţa recurată în cîteva ore. Procurorul General a declarat recurs extraordinar. După alte cîteva ore, Tribunalul judeţean Mureş era investit cu judecarea acestui recurs, deşi componenţa instanţei fusese contestată înainte chiar de formarea completului (? !). Un public numeros a umplut sala. Nu a lipsit presa Reprezentantul procuraturii a pus concluzii de admitere ILEANA SANDU (Continuare in pag . 3 a’ cotoifnnsn*o»oeo»o»o»o#o*o*o«i)#o«o»o»o»o»()»o«o»o»oioto» „Sarea pămintului“ Ne-ar fi plăcut tuturor să credem că după Revoluţie (conjuraţie, perestroika, manipulare, emanaţie sau ce va fi fost), prostia şi vanitatea ridicate la rang de simbol fetişizate şi institutionalizate vor dispare sau măcar îşi vor diminua din autoritatea aproape ocultă pe care o aveau asupra conştiinţelor noastre. Ne iluzionam că, într-un stat de drept democratic, cum se pretinde a fi al nostru, criteriile de promovare a realelor, autenticelor valori vor fi buna-credinţă, măsura si bunul-simţ, competenta si rigoarea morală Puterea noastră de iluzionare se dovedi însă excesivă sau poate că nonvaloarea şi ignoranţa agresivă (prezenţe aproape cotidiene la noi, în proximitatea noastră chiar) au o capacitate de adaptare, de supravieţuire IULIAN BOLDEA, Liceul „Al. Papiu Hftban" Tîrgu-Mureş (Continuare în pag. a 3-a)