Cuvîntul Liber, ianuarie-martie 1993 (Anul 5, nr. 1-62)

1993-01-05 / nr. 1

Tinereţea la ea acasă Cisa de cultură a tineretului „Mihai Eminescu“ a fost cu adevărat o gazdă primitoare, care s-a pregătit să-şi întîmpine oaspeţii ca masele pline, cu muzică pe măsură, cu urări de fire şi cu bucate alese. S-au reunit aici 150 de tineri din Tîrgu-Mureş, Mediaş, Tirnăveri.. Sibiu, dar şi oaspeţi francezi şi italieni, Hrut, să-şi ,netreaeă -A», ne’ 'Nau îi *.-e români. Aşa cum «datat inginerul Vasile 'Juliuia i-a fost rezerve o surpriză, iar pe lîn- Bluzică disco, selectinnntă 'loan Dudea şi Monica Toma, şi m?nîul bogat, precă“■ de bucătăresele Matilda au şi Irina Burinis, care a oferit cîte un platou aît, păstrăv, cotlet la grătar, turşti şi alte bunătăţi Pite din belşug cu vin şi foame, organizatorii le-au la dispoziţie biliard şi iomecanice. Vinerii muncitori, studenţi, n.Uitari, elevi au toastat pentru un an mai bun, pentru pace şi colaborare sinceră, pentru mai mult realism şi grijă pentru generaţia de mitre a ţării. Din cuvintele exprimate sincer şi deschis am surprins grijile şi dorinţele lor de a avea un loc de muncă sigur. Iată ce ne-au relatat la cumpăra anilor cîţiva dintre tineri: Simona şi Sergiu Bucur: „Ne dorim un an bun şi ceva în plus — un bebeluş“. Soldatul Florin Zamfir, din Turda: „O înţelegere mai bună între oameni“. Vincenţiu Tudose, Turda. ..Imi doresc un loc de muncă după liberare şi ca leul să crească în comparaţie cu dolarul“. Stingă Daniela, Czitro Magdalena, Marius Jelent, Ovidiu Stingu: „Dorinţele tinerilor să se împlinească, să fie un an cit mai bogat şi liniştit din punct de vedere politic. Să fie un an bun pentru toţi tinerii, iar primăria să se gîndească mai mult la condiţia umană a tinerilor, la asigurarea mai multor locuinţe şi pentru noi“. Paul Cont: ..Pentru tineri să se ofere mai multe locuri de muncă, iar bătrînii să iasă la pensie!“. Gheorghe Sîrbu: „Dorim ca tineretul să fie mai optimist şi mai realist, să nu se mulţumească cu ce a făcut“. Crinel Nistor: „Pacea şi prietenia să domine viața noastră în 1993“. GH. BARBULESCU nu . 1.1-2D0 p Anul V. Nr. 1 (774) Redactor-şef Marți. 5 ianuarie 1993 lazAr lAdariu cuvmntul Anul V. Nr. 1 (774) Redactor-şef „ ^ lazAr lAdariu — —— Marți. 5 ianuarie 1993 4 pagini, la lei comun MURESEAN DEMOCRATIC $1 INDEPENDENT / LA MULTI ANI, CU SANATATE! rei3." REVELION Va REVELIONUL ’93" se îndepărtează, lăsînd loc amintirii. Chiar şi aşa fiind, vă prezentăm secvenţe din noaptea marii treceri în Noul An. La restaurantul „Diamant“ din Tîrgu-Mureş petrecerea a început în acordurile orchestrei fraţilor Moldovan, a „Silexului“. 400 de persoane au umplut pînă la refuz localul. Treizeci şi cinci de ospătari, barmani’, conduşi de Letiţia Hăbălău, şefa restaurantului, au aşezat pe mese băuturi alese, mîncăruri gustoase pregătite de bucătarii Toader Achim şi Viorica Ambruş. Surprizele tombolei — doi purceluşi, un cîrlan, două curci albe şi doi peşti mari. Şi la restaurantele „Predeal“, „Platoul Cerneşti“ , Columna“, „Muşcata“, „Intim“ „Stejarul“ şi „Brăduleţul“ din Reghin s-a petrecut intr-o ambianţă plăcută. Tînăra Dorina Daniela Florea, din 1977 îşi sărbătoreşte ziua de naştere în noaptea de Revelion, Sănătate, fericire şi numai bucurii! După ora 1, la Maternitatea din Tîrgu-Mureş a venit pe lume Paula Alexandra Sărmăşan, din Ungheni. Naşterea a fost asistată de dr. Kamal Saen, din Egipt. Sănătate mamei şi La datorie şi telefonistele de la centrala Palatului poştei si telefoanelor: Niculina Sălăgean, Csiszer Vasilica, Steliana Arvinti, Laura Suciu, Adriana Frenţ, Simona Şular, Szeghalmi Elisabeta, Călina Moldovan, Székely Maria. • început bun de an In staţia PECO Corunca — ne-au asigurat Dorina Nemeş şi Fodor Maria. Rezervoarele pline cu benzină. Primul client, redactorul nostru Dorin Borda. Din deversementele celei mai lungi nopţi • Moartea violentă a lui Kövesdi Lorand, strada Bolyai n.r. 11, survenită în urma înecului cu o bucată de carne • Două tamponări superficiale, derapaje în zona Vatman • Un necunoscut s-a rățoit la fochesta de la centrala termică din strada Apicultorilor, cartierul Tudor, pe motiv că nu-i apă caldă. După ce a spart geamul, s-a făcut nevăzut . Nimic deosebit la Reghin, în afara unei pene de curent în cartierul Rodnei. ACASĂ a fost însă locul cel mai solicitat pentru petrecerea Revelionului. Fotografii realizate de IOAN FLOREA V.W.WVWiWmV.W.W.W.W.WN'bV.WiVWVWWAVSVAVWAt PE SCURT • în Mesajul de Anul Nou, preşedintele României, dl. Ion Iliescu, a spus: „în această noapte oamenii încearcă să uite necazurile de peste an, să fie mai buni, mai drepţi. Anul 1992 nu a fost nici uşor, nici simplu, nici lin. Viaţa politică a fost frămîntată datorită alegerilor locale şi prezidenţiale. Sfîrşitul de an a fost mai liniştit. Sper ca liniştea de la acest sfîrşit de an să nu fie liniştea dinaintea furtunii. Sper ca în 1993 să avem tăria morală să realizăm un echilibru şi să redresăm economia şi agricultura. Este de datoria forţelor interne să menţină echilibrul, să constituie un factor de stabilitate în această parte a Europei. Vrem ca România să rămînă un factor de stabilitate şi colaborare, de linişte şi pace în Europa. Să canalizăm coeziunea ţării spre apărarea independenţei şi democraţiei“. • De la 1 ianuarie 1993, benzina Premium se va vinde la preţul de 140 de lei litrul, iar motorina la 110 lei. • Guvernul României a luat in discuţie libera circulaţie a cetăţenilor din Comunitatea Statelor Independente şi a hotărît că ei vor circula pe bază de paşaport, iar în caz de îmbolnăvire sau accident, cetăţenii vor suporta cheltuielile efectuate cu tratamentul lor în ţară. • începând de la miezul nopţii Anului Nou, Cehoslovacia a dispărut ca stat, în Slovacia, ca şi în Cehia, noul an a fost sărbătorit în pieţele publice cu şampanie şi cu manifestări de bucurie. • Milan Panici a refuzat să demisioneze. El a declarat că atacarea Serbiei şi a Bosniei de către forţe străine „este o minciună gogonată“. • Preşedintele Bush a petrecut Anul Nou în mijlocul militarilor SUA aflaţi în Somalia pentru asigurarea liniştii sim paci. • Mircea Snegur, preşedintele Republicii Moldova, a declarat că nu se frămîntă pentru unirea cu România. Dacă poporul îşi va exprima poziţia prin referendum pentru un stat independent, pentru participarea la CSI, sau pentru reunificarea cu România, noi vom respecta voinţa sa. • Cele 12 state europene au sărbătorit în noaptea Anului Nou crearea Comunităţii Europene, în Franţa, 300 de mii de persoane şi-au urat An Nou fericit în pieţele publice, în Marea Britanie, John Major a aprins torţa personal, urînd poporului sănătate şi un an bun. • Rata inflaţiei a fost în primele 11 luni ale anului 1992 în România de 164 la sută, afectînd nivelul de trai al populaţiei. • Centrul de comunicaţii Cheia, care veghează la transmiterea informaţiilor prin satelit, dispune de o parabolă cu diametrul de 32 de metri, el fiind unicul centru de acest fel din România. Parabola asigură comunicaţiile prin INTERSAT, un sistem sigur şi eficace. • George Bush şi Boris Elţîn au semnat, la 3 ianuarie 1993, la Moscova, Tratatul „SALT II“ care reduce cu două treimi arsenalele nucleare ale celor două superputeri. • Liderii celor trei părţi implicate în conflictul din Bosnia-Herţegovina au reluat, la Geneva, negocierile, urmînd să-şi expună opinia cu privire la harta viitorului stat.. • Libanul nu va ceda în faţa nici unei încercări de intimidare în ceea ce priveşte poziţia sa faţă de situaţia palestinienilor expulzaţi. PE SCURT