Cuvântul Liber, iulie-septembrie 1996 (Anul 8, nr. 128-192)

1996-07-02 / nr. 128

COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT 1 Marti, 2 iulie 1996 12 pag. - 300 lei Anul VIII, Nr. 128(1.741) Redactor-șef LAZĂR LADARIU EGALITATE PRIN DISCRIMINARE ?! Când, în 1948, după cea mai mare conflagraţie mondială, Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a adoptat Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, s-a spus că nici un alt document internaţional contemporan nu a avut un impact şi o mai mare autoritate morală S-a cerut atunci generaţiilor mai tinere să găsească modalităţi pentru aplicarea standardelor enunţate in Declaraţie, care stipula în preambul: „Fiecare trebuie să înţeleagă că orice persoană din întreaga familie umană are aceleaşi drepturi ca orice altă persoană. Până când acestea nu vor fi pe deplin înţelese, libertatea şi pacea nu vor putea exista". Iată că, după o jumătate de secol, „generaţiile mai tinere”, prin reprezentanţii lor, reuniţi sub cupola Consiliului Europei, la Strasbourg, au găsit, se pare, soluţia Pentru ca toate persoanele din întreaga familie umană să aibă aceleaşi drepturi, ei propun discriminarea Nu orice discriminare, e drept, ci discriminarea pozitivă, termen recent intrat în limbajul politic internaţional, cu referire, mai ales, la „drepturilecolective" care ar trebui acordate minorităţilor naţionale. El este vehiculat, surprinzător, tocmai de aceia care nu-l acceptă - Vestul mai bogat şi mai civilizat - recomandându-l, în schimb, cu căldură, celor mai puţin dedaţi democraţiei - Estul mai sărac şi mai necivilizat - acest copil necopt la minte al Europei, pe care „cei mari” nu prididesc a-l lăsa corigent la purtare. Cum toate (dar absolut toate) problemele bătrânului continent sunt rezolvate, atât în plan politic (vezi fosta Iugoslavie), cât și în plan sportiv (vezi recentele acte de fair-play ale suporterilor englezi la Euro '96), Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a găsit de cuviinţă că se poate aşterne temeinic pe treabă, readucând in discuţie celebra Recomandare 1201. Document care nu se poate spune că n-a dat bătaie de cap europarlamentarilor, de vreme ce, o dată votat la Strasbourg, el a fost trimis tocmai la Veneția spre a fi interpretat de o comisie specială, ceea ce înseamnă ori că europarlamentarii au votat cu ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) ^•3o£|Yj ^*E SCURT • Hillary Clinton în România. Ieri, a început vizita in ţara noastră a Primei Doamne a SUA înaltul oaspete s-a întâlnit cu copii din România şi familiile lor, a vizitat, apoi, o clinică de pediatrie şi o instituţie de învăţământ specializată pe pregătirea preşcolară, a participat la inaugurarea unui program şcolar sponsorizat de o universitate din Texas De asemenea, a luat parte la recepţia oferită de preşedintele Ion Iliescu • S-a avizat creşterea puterii Reactorului nr 1 de la Cernavodă. Sâmbătă, organul specializat românesc a eliberat avizul pentru creşterea puterii până la 25 la sută din puterea nominală la Reactorul nr 1 de la Centrala nuclearo-electrică de la Cernavodă Este urmarea analizei îndeplinirii cerinţelor de securitate nucleară şi a rezultatelor controalelor efectuate sistematic aici Testele de punere în funcţiune vor continua, puterea urmând să fie crescută treptat, în conformitate cu graficul stabilit. • Experienţele nucleare vor continua. Conferinţa ONU asupra dezarmării şi-a suspendat lucrările de la Geneva, fără să ajungă la un acord asupra Tratatului de interzicere completă a experienţelor nucleare • Jirinovski contra Ziuganov. Liderul Partidului Liberal Democrat din Rusia, Vladimir Jirinovski, intenţionează să solicite celor 4 milioane de alegători care au votat în primul tur al alegerilor prezidenţiale în favoarea sa, să nu-l aleagă pe candidatul comunist Ghenadi Ziuganov El şi-a exprimat speranţa că simpatizanţii sai vor înţelege această poziţie şi ca ei vor vota după dorinţa personală LANSARE DE CARTE 101 OAMENI CU INIMI 11ERISINŢI ! » Scoborâtor din neamul bordeştilor, cu legături adânci în pământurile şi viaţa sătenilor din Beica de Sus, doi fraţi se prezintă cititorilor cu cărţi la care au trudit zile şi nopţi. Este vorba despre Valentin şi Mircea Borda, primul fiind o cunoştinţă mai veche a iubitorilor de carte Aşadar, publicistul şi scriitorul Valentin Borda va fi prezent în librării cu volumul intitulat „Şarpele casei", iar fratele său Mircea, ziarist, cu volumul „Oameni cu inimi fierbinţi”. Este un debut editorial. Cele două cărţi vor fi lansate la Librăria „Romulus Guga” din Tărgu-Mureş, joi, 4 iulie 1996, ora 18, unde autorii vă invită să le fiţi părtaşi la eveniment. Participare numeroasă la Ziua biciclistului târgumureşean. Foto: 1.TRIF CEI TARI SI MARI SE AJUTA LA NEVOIE ?! ! Reacţiile unor personalităţi americane la rezultatele primului tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale din Rusia şi din perioada premergătoare celui de-al doilea, ţinând mai ales cont de dorinţa mărturisită a preşedintelui SUA, William Clinton, de a-l vedea învingător pe Bons Elţin, s-au situat cam în aceeaşi direcţie a încrederii în victoria celui preferat. Încurajat de rezultatele primului tur de scrutin, convins că lucrul cel mai important rămâne continuarea procesului reformator şi nu cine candidează la preşedinţie, preşedintele Clinton a declarat : „Este pentru prima dată in istoria Rusiei când un conducător aflat în funcţie se supune unor alegeri de natură să-l poată înlocui. Poporul rus trebuie să fie mândru, iar conducerea de la Moscova trebuie să se simtă mândră de sprijinul acordat Constituţiei ţării şi procesului electoral. Sperăm că cetăţenii Rusiei vor continua să acorde sprijin democraţiei şi reformelor” Susţinând că, indiferent cine va ieşi învingător în cel de-al doilea tur de scrutin, SUA vor continua sprijinul acordat Moscovei, cerând respectarea de către Armata rusă a acordurilor internaţionale în vigoare privind reducerea armamentelor, adjunctul secretarului de stat american, Strobe Talbot, declara: „Statele Unite vor putea să facă uz de poziţia lor pe plan mondial pentru a determina instituţiile financiare internaţionale să acorde asistenţă procesului de reforme din Rusia numai în cazul în care va fi continuată privatizarea". El a mai afirmat că rămâne la latitudinea electoratului rus să-şi aleagă preşedintele, SUA înţelegând să sprijine democraţia, economia de piaţă şi să accepte rezultatul alegerilor, indiferent care ar fi el. Renunţarea la reforme în Rusia ar avea grave consecinţe, avându-se în vedere că Ghenadi Ziuganov s-a angajat să reetatizeze economia ţării şi să reconstituie fosta Uniune Sovietică. Interesantă este şi afirmaţia lui Zbigniew Brzezinski, consilier pentm securitate naţională a fostului preşedinte american Jimmy Carter. „In esenţă, Boris Elţîn este un populist, un naţionalist autoritar, nu un adevărat democrat Ziuganov nu este un comunist şi nu va instaura comunismul. El este un fascist, ceea ce cred că mulţi înţeleg. El ar vrea un stat mare, puternic, naţionalist-mistic, care să exercite control politic şi nu economic. Ar vrea să reconstruiască fostul Imperiu Sovietic” Fostul secretar de stat, Henry Kissinger, a criticat politica Administraţiei Clinton faţă de Rusia, reproşând că ar fi prea strâns legată de preşedintele rus. LAZĂR LADARIU (Continuare în pag. a 3-a) Constituirea Consiliului municipal şi validarea în funcţie a primarului Sighişoarei Luni, 1 iulie 1996, s-a desfăşurat, la sediul Primăriei din Sighişoara, şedinţa de constituire a noului Consiliu municipal şi de validare în funcţie a primarului, aleşi în urma celor două tururi de scrutin ce au avut loc cu prilejul alegerilor din luna iunie a . Ceremonia constituirii şi instalării s-a desfăşurat în prezenţa prefectului judeţului, dl Gavril Ţîru şi a directorului general al Prefecturii, dl Petru Ferenczi Prima parte a şedinţei a fost condusă de dl consilier dr. Ioan Sasu, decanul de vârstă, prilej cu care s-a depus jurmantul de către toţi consilierii Printr-o hotărâre a fost declarată constituirea Consiliului local municipal Sighişoara în continuare, a fost validată numirea în funcţia de primar a domnului Constantin Ştefănescu, personalitate cunoscută a municipiului şi judeţului, gospodar care, manifestând maximă solicitudine faţă de cerinţele cetăţenilor, a condus şi până acum cu devoţiune destinele urbei Noul primar ales reales a depus, apoi, jurământul în faţa Consiliului în funcţia de viceprmar al municipiului Sighişoara, consiliul a ales pe ding Radu Moldovan Validarea comisiilor pe domenii va avea loc în următoarea şedinţă a Consiliului local municipal ZIUA MONDIALA A COOPERAŢIEI * în conformitate cu prevederile Organizaţiei Naţiunilor Unite, sâmbătă, 6 iulie, se sărbătoreşte în toată lumea Ziua Mondială a Cooperaţiei. Ca urmare, săptămâna aceasta, sub genericul "Zilele cooperaţiei", în judeţul nostru, sub egida Asociaţiei teritorale a organizaţiilor cooperatiste, va avea loc o suită de manifestări: mese rotunde, întâlniri între cooperatori şi personalităţi din judeţ, întâlniri între cooperatori din diferite judeţe In acest sens, judeţul nostru, mai precis Sovata, va fi locul de întâlnire al cooperatorilor din Bistriţa-Năsăud, Mureş, Harghita şi Covasna. „Mesajul” electoratului Comentariile cu priire la rezultatele alegerilor locale n-au încetat încă, liderii partidelor politice şi analiştii făcând fel de fel de aprecieri despre mutaţiile care au avut loc în preferinţele electoratului. Datele statistice privind numărul primarilor şi consilierilor aleşi sau al voturilor obţinute de ei sunt întoarse pe toate feţele, astfel încât să „iasă bine” şi să ofere argumente liniştitoare pentru un partid sau altul Cine a câştigat? Cine a pierdut? Unele partide afirmă sus şi tare că au învins, altele că, de fapt, n-au pierdut! Şi astfel, optimismul politic, întreţinut artificial, se menţine pe linia de plutire. Nimeni n-a scăpat din vedere, totuşi, că cel mai influent „partid” a devenit, din păcate, partidul indecişilor şi indiferenţilor sau, mai precis, al absenţilor, al neparticipanţilor la vot De ce a câştigat teren absenteismul? S-ar putea da mai multe răspunsuri la această întrebare, dar probabil cel mai plauzibil este cel privind dezamăgirea electoratului faţă de oferta politică a partidelor aflate în competiţie. O mare parte a alegătorilor nu are încredere în „clasa politică”, considerând că nici partidele de guvernământ sau care au sprijinit o anumită perioadă guvernul, nici partidele de opoziţie (unele având importante responsabilităţi în administrarea unor mari centre urbane) n-au făcut ceea ce ar fi trebuit să facă pentm a scoate ţara din marasm. Au atras atenţia analiştilor câteva rezultate paradoxale. Astfel P.D.S.R., principalul partid de guvernământ, a obţinut cele mai bune rezultate în oraşele mici şi in mediul rural, pe când Convenţia Democratică sau Uniunea Social- Democrată au ieşit victorioase mai cu seamă in mari centre urbane. Dar CDR nu este un partid, ci o alianţă politică, o grupare de partide, pivotul ei fiind P N Ţ C D Insă tocmai „ţărăniştii” au o slabă ST NEKANICK! (Continuare în pag. a 4-a)