Cuvântul Liber, iulie-septembrie 1998 (Anul 10, nr. 126-191)

1998-07-28 / nr. 145

JANDARMII ŞI POMPIERIIIN FAŢA LEGĂMÂNTULUI MATURITĂŢII Aliniaţi în faţa Drapelului de luptă, cei mai tineri militari jandarmi şi pompieri au jurat, sâmbătă, 25 iulie a.c., să-şi apere patria chiar cu preţul vieţii. La Unitatea de jandarmi din Târgu-Mureş, au fost prezenţi cu această ocazie: subprefectul Burkhardt Árpád, senatorul Ioan Burghelea, reprezentanţi ai Inspectoratului de Poliţie Mureş, SRI, Corpului 6 Armată „Horea, Cloşca şi Crişan”, Brigăzii de tancuri, Inspectoratului de protecţie civilă, alături de părinţi, rude şi prieteni ai militarilor. După cum remarca în cuvântul său grai de bg. Constantin Dorobanţu, comandantul Brigăzii de jandarmi din Târgu-Mureş, pompierii şi jandarmii sunt arme de elită care se înscriu într-o glorioasă tradiţie de luptă românească. Promulgarea Legii privind funcţionarea şi organizarea Jandarmeriei române va genera schimbări importante în gestiunea structurală a acestei arme, care se străduieşte să ţină pasul cu tehnicile moderne de luptă, dar şi cu modernizarea de fond a componentelor armate implicate în asigurarea ordinii, liniştii publice şi siguranţei ţării. Exerciţiile demonstrative prezentate de militari, la finele festivităţii de depunere a jurământului militar, i-au ţinut cu sufletul la gură pe cei prezenţi. Dincolo de latura spectaculară a demonstraţiilor, însoţite pe alocuri de focuri de armă sau perdele de fum, prestaţia militarilor a dovedit multa muncă investită în pregătirea cotidiană, circumscrisă unor scopuri nobile, cu atât mai meritorie cu cât, pentru discipolii săi, serviciul militar presupune privaţiuni, şi nu puţine. Am remarcat şi acum, ca şi în alte dăţi, că la intonarea Imnului de Stat al României, mulţi dintre cei veniţi în alaiul militarilor în termen au „uitat” să se ridice în picioare, sau să-şi ia pălăriile de pe cap, stând tolăniţi pe băncile care înconjoară platoul din cadrul Unităţii de jandarmi. Fapt remarcat cu amărăciune şi de comandantul Brigăzii de jandarmi care întreba retoric: „Cum să înveţe copiii noştri elementarele reguli de comportare, când noi le dăm un astfel de exemplu?!” E.M. PAŞCAN Congresul vânătorilor şi a pescarilor din România Vineri, 31.07.1998, de la ora 10,00, va avea loc Congresul Extraordinar al Asociației Generale a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi din România. Lucrările Congresului se vor desfășura în sala „C.A. Rosetti" din Palatul Parlamentului. Intrarea este liberă pentru reprezentanții mass-media. APELE S-AU RETRAS, NECAZURILE RĂMÂN Fânul râcenilor, luat de ape, a îndoit puntea de peste Comlod Ograda lui Dumitru Sala din Râciu a fost distrusă, au rămas pagubele ntre comunele din judeţul nostru care au avut de suferit de pe urma inundaţiilor din zilele trecute s-a aflat şi comuna Râciu, unde pârâul Comlod a adus pagube importante unor locuitori ai comunei, în special din strada Tăului, cât și din imediata apropiere a podului mare de peste Comlod. Bucătăria lui Avram Bojan a fost dată cap. — — ■ I ■ ■— Sprijin pentru sinistraţi Guvernul polonez a decis să acorde un ajutor de 100.000 de dolari pentru ajutorarea celor care au suferit în urma inundaţiilor şi s-a declarat dispus să renoveze câte o şcoală sau un spital avariate de inundaţii, în judeţele Mureş şi Maramureş, relatează Agenţia de ştiri Mediafax. Această problemă a fost discutată în cadrul recentei întâlniri pe care primul ministru Radu Vasile a avut-o cu oficiali ai guvernului polonez. •R/IT A'JOSOK Sitaca Azi, la ora 14, are loc deschiderea oficială a postului RADIOSON Sovata, în cadrul unei manifestări festive ce va avea loc la sediul postului din strada Trandafirilor nr. 79, din localitate. Reamintim că începând de săptămâna trecută, RADIOSON transmite și în municipiul Reghin. 21 kg de heroină capturate la frontiera ungaro-română Vameşii unguri au capturat, sâmbătă seara, la frontiera dintre Ungaria şi România, 21 kg de heroină ascunsă într-un minibus aparţinând unui cetăţean croat. Valoarea celor 20 de pachete cu heroină este estimată la Aou az la dolari, potrivit unui purtător de cuvânt al serviciilor de vamă ungare. Vameşii ungari au fost alertaţi de figura speriată a conducătorului croat, iar după controlul vehiculului, aceştia au descoperit drogurile ascunse sub scaunul şoferului. Traficantul a fost condus la secţia de poliţie. Sub pulpana austerităţii, ca-n sânul lui Avraam! (Urmare din pag. I ) Zilelor târgumureşene. Bani mulţi care, deşi au trecut peste urbe,au rămas doar o anexă contabilă, făcând dovada setei de cultură a organizatorilor, regăsibilă în cele aproape 600 de sticle de bere consumate, 153 de vin „calitate super”, 50 de şampanie „Angelly", 22 de cogniac „Napoleon" ş.a. După cum se consemnează în Informarea privind Zilele târgumureşene, realizată de slujbaşii Primăriei, „participanţii externi au apreciat amploarea şi originalitatea acestor evenimente, lansând încurajări pentru continuarea acestui demers”. Fapt demn de luat în considerare, având în vedere că aprecierile participanților externi le regăsim bine fundamentate și la capitolul „cheltuieli efective în numerar" - adică, 10 milioane de lei constând în cadouri, masă la restaurantul „Mureşul", mape, diplome etc., şi alte vreo 12 milioane de lei pentru cazare şi alte mărunţişuri de protocol, menite a alimenta din plin aprecierile care să aibă, normal, tonalitatea: „bine ar fi să ne vedem, cel puţin aşa, şi la anul!". Ca tot târgumureşeanul cu simţul măsurii, care receptează austeritatea de zi cu zi pe propria piele, ne-am întrebat şi noi de unde atâţia bani prăpădiţi, când toate lucrurile în oraşul acesta merg anapoda, că nu sunt bani, că Primăria nu are fonduri?! Nu mică ne-a fost mirarea, aflând din lista sponsorilor care au contribuit decisiv la susţinerea Zilelor târgumureşene, că principalul finanţator este RAGCL Târgu-Mureş. După ce conducerea acestei regii majorează tarifele la serviciile prestate către populaţie, după ce sunt întrerupţi consumatorii casnici de la reţeaua de apă, sub motivaţia că nu şi-au achitat consumurile şi creează probleme financiare regiei, după ce pierderile de apă pe unele sectoare, datorită uzurii instalaţiilor, încarcă inadmisibil notele de plată ale consumatorilor individuali. RAGCLTârgu-Mureş sponsorizează Zilele târgumureşene cu 50 de milioane de lei Şi nu ne îndoim că această sponsorizare este pură generozitate, neavând legătură cu divizarea RAGCL în societăţi comerciale, nici cu numirea consiliilor de administraţie ale acestora, pe care o face Primăria Târgu-Mureş ca acţionar unic. Şi că veni vorba, să mai spunem că, în virtutea aceleiaşi politici financiare înţelepte, RA AQUASERV Târgu-Mureş, fostă RAGCL proaspăt schimbată la faţă, tocmai a decis să se doteze, ca şi cum ar porni de la zero, cu utilaje în valoare de peste 7 miliarde de lei, propunându-şi să realizeze, în acest an, alte investiţii care se ridică la aproape 21 de miliarde de lei. Iar pentru confortul deplin al conducerii instituţiei, vor fi achiziţionate trei autoturisme, nu amărâte de „Dacii" cum s-ar putea crede, ci altele mai cu prestanţă occidentală, în valoare de 515 milioane de lei, împreună cu trei autodube a 600 de milioane de lei, toate, desigur, pe spatele bietului consumator devenit sclavul taxelor de zi cu zi. Şi tot în lista sponsorilor Zilelor târgumureşene, aflăm o altă surpriză - SC SALUBRISERV SA care şi-a arătat cinstea şi consideraţia cu 5 milioane de lei. Să trăiască, „La mulţi ani!", ar zice un mucalit, dar noi, gândindu-ne la taxa pentru salubritate stabilită de Consiliul municipal pe cap de locuitor al urbei, cu sau fără loc de muncă, constatând mizeria stradală care ne invadează zilnic, invocându-se aceeaşi lipsă de bani, ne întrebăm, cu firească mânie proletară, din ce fonduri sponsorizaţi chiolhanurile, fraţilor? în fine, cuprinşi de o suverană scârbă, îi mai informăm pe cetăţenii cinstiţi ai acestui oraş că, sub oblăduirea primului bărbat al urbei, slujbaşii Primăriei Târgu-Mureş, însoţiţi pe alocuri de consilieri municipali, au plimbat străinătatea cale de peste 65 de milioane de lei, bani de la buget, spre bunăstarea prezentă şi viitoare a târgului. E.M. PAŞCAN