Cuvântul Liber, iulie-septembrie 1998 (Anul 10, nr. 126-191)

1998-08-11 / nr. 155

Atentatul împotriva ambasadei SUA din Nairobi în atentatul organizat împotriva ambasadei SUA de la Nairobi şi-au pierdut viaţa 12 americani, a declarat duminică seara purtătorul de cuvânt al ambasadei, Chris Sharf, menţionat luni de agenţiile internaţionale de presă. Un bilanţ precedent anunţase 11 morţi şi o persoană dispărută, autorităţile americane având dificultăţi în identificarea ultimei victime, consulul general al ambasadei, Julian Barthley. Fiul consulului, Jay Bathley, în vârstă de 20 de ani, a decedat şi el în urma atentatului, împreună cu 24 de funcţionari kenyeni ai ambasadei.. Bilanţul celor două atentate de vineri, împotriva ambasadelor SUA din Kenya şi Tanzania, cifrează numărul morţilor la 164 în Nairobi şi la 10 în Dar-es- Salaam. Membrii serviciului de pază de la intrarea prin spate a Ambasadei americane din Nairobi au fost atacaţi cu o grenadă, vinerea trecută, chiar înaintea producerii exploziei unei maşini-capcană, care a provocat moartea a cel puţin 164 de persoane, dintre care 12 americani, şi rănirea altor aproximativ 4.000 - scrie, luni, cotidianul The Washington Post. Referindu-se la declaraţiile unui membru al comisiei de anchetă trimisă la faţa locului, cotidianul american, menţionat de AFP şi DPA, precizează că paznicii nu au permis accesul maşinii-capcană, plină cu exploziv, prin intrarea principală a ambasadei şi au trimis-o la poarta de serviciu. Acolo, ocupantul sau ocupanţii maşinii au lansat o grenadă, omorând paznicii înainte ca maşina să explodeze. Oraşul Shanghai şi-a întărit dispozitivele de luptă contra inundaţiilor Marele oraş Shanghai, situat la vărsarea fluviului Yangtze, a investit peste 29,4 milioane dolari în întărirea mijloacelor de care dispune, pentru a controla creşterea apelor fluviului şi a scăpa de inundaţiile ce afectează China în ultima perioadă, a anunţat ieri agenţia Xinhua. Oraşul, care are 14 milioane de locuitori, a realizat sau a reconstruit numeroase diguri, vane şi staţii de pompare contra inundaţiilor, precizează sursa. De asemenea, autorităţile de la Shanghai au inspectat principalele instalaţii şi au dispus efectuarea unor exerciţii anti-inundaţii, la Pudong şi pe insula Chonoming. Ambasadorul SUA în Kenya a depus ieri, o coroană de flori înaintea sediului misiunii diplomatice din Nairobi a ţării sale, grav afectat de atentatul de vineri, transmit agenţiile internaţionale de presă. Dna Bushnell se afla într-o clădire a Cooperative Bank, din apropierea ambasadei, când a avut loc explozia şi a fost rănită la cap şi la mâini. în urma atentatului, pe lângă cei 180 de morţi, la Nairobi, au fost rănite 4.800 de persoane şi au fost afectate grav circa 40 de clădiri. Echipele de salvare continuă căutarea eventualilor supravieţuitori cu ajutorul câinilor dresaţi special pentru acest gen de misiuni (trimişi unul din Israel, altul din Franţa), care au pătruns într-un tunel săpat pe sub dărâmături. Anchetatorii americani din cadrul FBI şi al armatei au examinat maşinile şi cioburile de sticlă în căutarea probelor, într-un perimetru aflat sub paza soldaţilor americani şi a forţelor de securitate kenyene, ce interzic accesul persoanelor neautorizate. Corpurile celor 12 americani ucişi au fost repatriate, ieri, după-amiază, cu avionul, via Frankfurt (Germania). 'Mr ^ J H’'Vjr“ ’ ’ Cei ce au luat ostatici pasagerii avionului TU-154 nu au putut fi identificaţi După peste zece ore de investigaţii, cei ce au luat ostatici pasagerii avionului TU- 154, implicat în incidentul produs duminică pe aeroportul Domodiedovo din Moscova, nu au putut fi identificaţi printre persoanele aflate la bord - transmite agenţia Interfax, citând serviciile de securitate ale aeroportului. Duminică, o însoţitoare de bord a găsit pe podeaua avionului un bilet, prin care se pretindea ca suma de 100.000 de dolari să fie depusă în toaleta avionului după aterizarea lui pe Domodiedovo. în caz contrar, autorul sau autorii mesajului amenințau că vor face să explodeze aparatul, cu toate cele 97 de persoane aflate la bord. CUVÂNTUL MARȚI, II AUGUST 1998 . . Serviciul de securitate a comparat, fără succes, scrisul tuturor pasagerilor, cu excepţia copiilor, cu cel de pe bilet. Toţi pasagerii au fost eliberaţi. Ancheta continuă. 12 persoane înjunghiate de un bărbat cuprins de nebunie Douăsprezece persoane au fost ucise şi alte şase rănite în urma loviturilor de cuţit aplicate de un vietnamez cuprins de nebunie, în timpul funeraliilor mamei sale. Incidentul s-a produs sâmbătă, în provincia Dak Lac, din centrul Vietnamului, după cum au anunţat luni surse locale, reluate de France Presse. Duong Van Mon (35 de ani), aparţinând etniei minoritare Nung, i-a atacat sâmbătă, cu două cuţite, pe vecinii care asistau la funeraliile mamei sale. 11 persoane au murit pe loc, iar şapte au fost grav rănite, a declarat un reprezentant al Comitetului popular din districtul Krong Pak. Una dintre persoanele rănite a decedat ulterior, la spital. Furiosul, care nu a dat semne de boală până acum, a fost temperat de săteni, iar apoi arestat de poliţie. A fost deschisă şi o anchetă pentru a stabili cauzele masacrului, a mai precizat sursa. Presa vietnameză de luni avansează ipoteza că ucigașul ar fi fost în stare de ebrietate. Alain Delon îşi precizează punctul de vedere relativ la publicarea unui volum biografic în urma publicării, în cotidianul parizian „France Soir", a rezumatului unei cărţi ce relatează aspecte din viaţa sa, celebrul actor Alain Delon, vădit mulţumit, a replicat prin acordarea unui interviu respectivei publicaţii, transmite luni agenţia EFE. „Trebuie să împiedicăm ca faptele scormonite de ziare să aducă prejudicii oamenilor" - a opinat actorul, care a ţinut să precizeze: „Aşa cum toată lumea va înţelege, cu 62 de ani de viaţă şi 40 de ani de carieră (artistică) în urmă, dacă cineva doreşte să spună stupidităţi despre mine, (acest fapt) nu mă interesează deloc. Dar am copii şi nu am de gând să permit să li se arunce în faţă, de către colegi, cleveteli referitoare la tatăl lor". Alain Delon a intentat o acţiune în justiţie pentru interzicerea publicării volumului scris de jurnalistul francez Bernard Violet, obţinând câştig de cauză. Judecătorul şi-a motivat sentinţa pe considerentul că volumul reprezintă „un atentat la intimitatea, la viaţa privată şi la renumele lui Alain Delon". Dacă actorul consideră sentinţa ca fiind „demnă de o justiţie adevărată", Bernard Violet afirmă că aceasta este „specifică unei republici bananiere". Noi cazuri de otrăvire cu cianură în Japonia Urme de cianură au fost detectate de medicii japonezi la patru persoane spitalizate luni de urgenţă la Niigata, în vestul Japoniei, după ce consumaseră ceai verde, transmit agenţiile internaţionale de presă. Zece funcţionari ai societăţii Xyence, care fabrică prezervative, au fost spitalizaţi după ce au consumat ceai verde,iar în stomacul a patru dintre ei au fost găsite urme de cianură. Bolnavii prezentau simptome de paralizie a extremităţii braţelor şi picioarelor - a precizat un medic, citat de France Presse. Poliţia a început imediat o anchetă, căutând amprente digitale în preajma bucătăriei unde fusese pregătit ceaiul. La 25 iulie, patru persoane au murit în Japonia în urma otrăvirii cu cianură şi arsenic, iar alte 63 au suferit intoxicaţii, în timpul unei serbări publice, la Sonobe (vest). Poliţia a stabilit că otrava fusese pusă în mâncare, dar nu a reuşit încă să găsească făptaşii. în căutarea unui nume comun Cele 11 părţi care vor lansa moneda europeană, Euro, la 1 ianuarie 1999, vor avea o monedă unică şi aceeaşi politică monetară, dar nu vor dispune de un nume comun care să le deosebească de restul Uniunii Europene, transmit agenţiile EFE şi France Presse, în mod paradoxal, tocmai o bancă americană a lansat un cuvânt de succes - Euroland, folosit pe scară largă de economişti, de presa anglosaxonă şi chiar de Bundesbank. Totuşi, deşi este mai percutant decât „ţară din zona euro", termen folosit în toate limbile UE, Euroland este departe de a întruni unanimitatea, în Franţa, cotidianul Le Figaro propune franţuzirea cuvântului; prin adăugarea unui „e", acesta ar deveni Eurolande, după modelul numelor de ţări „Irlande" sau „Finlande". O parte a presei Spaniole pledează însă pentru hispanizarea cuvântului, avansând termenul Eurolandia. Banca Centrală Europeană, care folosește termenul englez „euro area" (zona euro), este ocupată cu pregătirea lansării monedei unice europene și nu are timp pentru probleme de vocabular. în Germania, guvernul nu a reflectat asupra acestei chestiuni, însă termenul Euroland este deja folosit de Bundesbank. în schimb, acest termen nu este agreat în Austria, iar în Finlanda este preferat un termen echivalent cu „zona euro".