Cuvântul Liber, octombrie-decembrie 1998 (Anul 10, nr. 192-254)

1998-10-01 / nr. 192

NICI OI PAS IAAPOI S peranţele udemeriste, legate de „Ora H”, impusă de un penibil şi arhicunoscut şantaj care a dat roade până azi în mai toate cazurile, de data aceasta s-au dovedit deşarte. După cum se ştie, la Consiliul Reprezentanţilor Uniunii, de la Cluj-Napoca, a fost dat Guvernului român un deşănţat ultimatum: dacă până la 30 septembrie nu va fi repus la vot articolul 123 din Ordonanţa de urgenţă nr.36 referitoare la modificarea şi completarea Legii învăţământului (nr.84/1995), U.D.M.R. va părăsi barca Executivului! Deci, „a fi sau a nu fi”!? Ziua de marţi s-a dovedit fatidică pentru organizaţia iredentisto-extremistă, croită pe criterii pur etnice, care, prin pretenţiile absurde, prin cererile repetate de federalizare şi enclavizare a României, ne-au adus multe necazuri şi nelinişte, românilor ardeleni, mai ales. Cu toate presiunile făcute în ultima vreme, spre cinstea lor, membrii Comisiei de învăţământ a Camerei Deputaţilor au rămas ferm pe poziţii, nepermiţând rediscutarea, prin introducerea unui text al Coaliţiei, nici revotarea articolului 123. Marţea trecută, la toate insistenţele s-a răspuns, din nou, cu un „NU!” categoric. Declaraţia preşedintelui, prof.univ.dr. Anghel Stanciu, a fost categorică: „Nici un pas înapoi! Nici acum, nici în perspectivă - nici un fel de universitate în altă limbă decât în cea română! Cine face troc politic cu şcoala va trebui să plătească! Eu sunt, mai întâi, profesor, şi după aceea doar preşedinte de comisie parlamentară!” Similar s-a pronunţat şi academicianul Al.Săndulescu: „Nu există aşa ceva nicăieri în lume!" Surprins părea şi Ion Diaconescu, cel care, în naivitatea lui confecţionată, tot speră, zadarnic, ca U.D.M.R. să treacă de acest moment al ambiţiilor inutile, de parcă nu ştiu ce tragedie s-ar petrece dacă ar scăpa de această organizaţie iredentist-extremistă. Devine penibil în momentul în care se roagă ca, în caz de neintroducere pe ordinea de zi a articolului 123, U.D.M.R. să rămână la guvernare până la dezbaterea în plenul Camerei Deputaţilor sau până la Raportul Comisiei de evaluare, fixat pentru 15 octombrie, considerând că „asemenea idei aparţin exclusiv extremiştilor maghiari care agită spiritele în goană după capital politic”. Sfântă naivitate! Dar Cernatu, dar Miercurea Nirajului, dar Ciucul, nu-i spun nimic? In faţa rezultatului din Comisie, exclamă: „Asta e. Dacă ies, ies!” Cel mai rămas tară replică pare a fi Marko Bela, care cere demisia ministrului Andrei Marga „pentru că a agitat spiritele cu articolul 123”. Vizibil furios, vicepreşedintele Comisiei, deputatul udemerist Asztalos Ferenc, ridică tonul, devenit din ce în ce mai imperativ: „Singurul scop al Executivului a fost imaginea în afară şi prezenţa noastră la guvernare!” Nici secretarul de stat György Tokay nu pare mai optimist: „Situaţia este mai mult decât critică!” O spune preşedintele Comisiei guvernamentale de evaluare a înfiinţării Universităţii de stat în limba maghiară, care până acum n-a avansat nici o soluţie, convins, poate, că asemenea aberaţii nu pot avea finalitate. Să se fi trezit, oare, adormiţii de până acum din Camera Deputaţilor şi Senat, în faţa invocării „cadrului juridic permisiv” celor mereu plângându-se de „amânări imposibile” şi de „disfuncţionalităţi”? Ce urmează acum? După refuzul Comisiei de învăţământ, doar plenul Camerei mai poate interveni pe text. Până atunci, rămâne să mai aşteptăm. Opoziţia are soluţii şi în cazul în care, printr-un accident care ar arunca blamul pe un întreg Parlament, ar putea da roade vreo tentativă subterană: greva parlamentară pe timp nelimitat, demisiile din funcţii, care ar declanşa o criză politică ce ar putea duce la alegeri anticipate. Sperăm că măcar acum, în al 12-lea ceas, Preşedinţia, Guvernul, parlamentarii Coaliţiei îşi vor da seama că, acceptând şantajul udemerist, periclitează identitatea naţională a României! LAZĂR LĂDARIU S SUMAR • Rujeola; Agenda; Horoscop; Cursuri valutare ...................(pag. a 2-a) • Fax panoramic ...................(pag. a 3-a) • Cronica neagră; Amenzile nu au efectul scontat! ................ (pag. a 5-a) • Cultură - învățământ ...................(pag. a 6-a) • Sport.......(pag. a 7-a) • Publicitate (pag. 8-10) • Lumea....(pag a 11-a) • Panoramic (pag. a 12-a) Conflictul de muncă declanşat de salariaţii S.C. Salubriserv SA rămâne, în continuare, deschis. Astăzi urmează să se decidă dacă se va recurge la declanşarea grevei generale. Angajaţii contestă încă actuala conducere a societăţii. Alma Mater avertizează: Politicienii sunt pe cale de a intra în conflict cu societatea civilă din România! {Amănunte în pag. a 4-a] Astăzi, la Târgu- Mureş, se deschide TÂRGUL ORAŞELOR TÂRGURI Sub deviza: „întreprinderile bogate nu fac marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că fac marketing”, la Târgu-Mureş se deschide, azi, cea de-a VIII-a ediţie a manifestării internaţionale TÂRGUL ORAŞELOR TÂRGURI, ce se va desfăşura până la 4 octombrie, găzduită fiind în foaierul Teatrului Naţional. Este vorba de o expoziţie internaţională cu profil mixt (artizanat, tehnologii de prelucrare, maşini, instalaţii, produse ale industriei uşoare şi alimentare etc.), organizată de Business Center Târgu-Mureş şi firma ungară Huttér. Scopurile acesteia sunt: medierea relaţiilor de afaceri, căutare de parteneri pentru firmele expozante, schimb de experienţă între consumatori, furnizori şi producători. Deschiderea oficială şi conferinţa de presă au loc azi, la ora 10, urmând ca mâine, 2 octombrie, la aceeaşi oră, să fie organizată o întâlnire a oamenilor de afaceri, la sala mică a restaurantului „Mureşul”. Expoziţia este deschisă zilnic, între orele 10-18, participanţilor oferindu-li-se posibilitatea de a prezenta şi comercializa mărfuri şi produse, de a degusta produse, de a discuta cu oameni de afaceri din Ungaria şi de a purta tratative comerciale. PRORTUL EVEI înainte de a-i face bagajele şi de a o trimite definitiv acolo de unde a venit, zău că trebuie să-i mulţumim doamnei Eva Maria Barki pentru extraordinarele servicii pe care, la urma-urmei, ni le-a făcut. în sinceritatea ei, soră cu nebunia, femeia aceasta ne-a spus atâtea lucruri, îngrijorătoare ce-i drept, pe care de la membrii UDMR nu le-am fi aflat nici dacă i-am fi picurat cu ceară. In fapt, prin conferinţele ţinute, doamna Eva n-a făcut altceva decât să deconspire, să explice cu simplitate, chiar şi pe înţelesul domnilor Constantinescu şi Diaconescu, prieteni de o viaţă ai UDMR, partea adevărată a programului acestei organizaţii iredentiste, sau mai bine zis esenţa acestuia. Domnia sa n-a mai bălmăjit lucrurile aşa cum obişnuiesc să procedeze de atâta vreme membrii marcanţi ai UDMR, spunându-ne tot felul de basme sau jucându-se cu noi de-a „uite popa, nu e popa”, ţinându-ne de fraieri. Dânsa a spus clar: Fraţilor, vrem să vă belim! Nu ne-a zis-o exact când (ceea ce poate fi cât de curând) dar ne-a spus-o cum. De la ea am aflat cu un ton de ultimatum, ce-i drept, că de fapt ne paşte dezmembrarea ca stat, pe care, într-o formă mai academică, o numeşte federalizare, iată cum şi de ce: „Ardealul este doar treaba românilor şi maghiarilor de aici, iar Regatul să vadă de ale lui.” Deci, nu numai autonomie, ci chiar şi autodeterminare. Mai mult decât atât, autodeterminare în autodeterminare, până la ultimul secul. Ce s-ar alege din România astfel? Un set de trei cercuri, unul în altul. IOAN CISMAȘ (Continuare în pag. a 4-a) 1 OCTOMBRIE ZIUA INTERNATIONALA A PENSIONARILOR Redacţia „Cuvântul liber” ar ~7u£unon. cU&£ooc£on de*. îneca, de jccca ton., cc*c edneen cmc ! ' vim - M . COTIDIAN MUREȘEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT JOI, 1 OCTOMBRIE 1998 , ANUL X, NR. 19£(2.314) ,12 PAGINI, 1.000 LEI. Mulţi pensionari nu ştiu că astăzi este ziua lor Astăzi, în prima zi a lunii octombrie, este Ziua Internaţională a Pensionarilor. E ziua celor care, ajunşi la vârsta a treia se simt obligaţi să se retragă, în vârful picioarelor, de teamă să nu deranjeze, în incinta Casei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor, am stat de vorbă cu câţiva pensionari, încercând să aflăm dacă ei ştiu că astăzi este ziua lor şi care este starea lor de spirit. Iată câteva răspunsuri: Anişoara Gliga (63 de ani): Ştiu că este ziua pensionarilor dar nu o sărbătoresc în nici un fel. Soţul meu e bolnav, e la spital, şi altă grijă şi dorinţă nu am decât sa se facă mai bine. Vasile Ungur (70 de ani): Am o vârstă la care sărbătorile astea nu-mi amintesc altceva decât ce bătrân sunt. AMALIA VASILESCU (Continuare în pag. a 5-a) Vremea va fi schimbătoare, cu cerul temporar noros. Pe alocuri, va ploua. Vântul va sufla slab, la moderat. Minimele vor fi cuprinse între 6- 9 grade, iar maximele între 19-21 grade Celsius. Dimineața, local, ceață.