Cuvântul Liber, octombrie-decembrie 1998 (Anul 10, nr. 192-254)

1998-11-26 / nr. 232

0 jocul cu MOARTEA Stând noi şi privind, deunăzi, la televizor, ne-am zis că nu e, totuşi, rău să aibă tot omul câte o astfel de măgăoaie pe lângă casă. Mai vede şi el, săracu', ce mai pun la cale politicienii, ce mai e nou prin lume, cât mai e dolarul, dar şi o sumedenie de alte chestii, care de care mai trăsnite şi mai fistichii, între toate însă, acum vreo două seri, ne-a reţinut atenţia o ştire care venea de peste ocean, de la americani carevasăzică. Mai întâi, când am auzit despre ce este vorba, am crezut c-au încurcat borcanele băieţii de la informare. Dar nu, povestea era strict autentică şi, mai precis, ea relata despre înregistrarea video a unei sinucideri la cerere şi retransmiterea acesteia, apoi, pe un post important de televiziune şi la o oră de maximă audienţă Sinceri să fim, nu ne-am putut gândi că vreodată, oricât de originali ar fi, americanii ar privi liniştiţi, din fotoliu, cu doza de Coca Cola şi cutia de popcorn dinainte, cum este luată viaţa unui om. Cu toate acestea, fapta s-a consumat, ba chiar nişte babe nevrotice de prin Kentucky ar fi şi vărsat ceva lacrimi cu acest prilej. Drept pentru care nouă nu ne mai rămân decât comentariile de rigoare, în primul rând, că o asemenea practică sfidează orice norme ale moralităţii creştine sau umane. Desigur, se poate discuta şi despre suferinţele inutile pe care sunt obligaţi să le îndure altfel, pacienţii incurabili. Oricum am lua-o însă, viaţa e un dat şi nu o opţiune individuală, aşa că întreruperea ei în mod deliberat, chiar şi din raţiuni umanitare, este greu de justificat. Şi, în al doilea rând, legalizarea sinuciderii asistate sau a eutanasiei este aproape imposibil de acceptat şi din punctul de vedere al eticii medicale care, vrem nu vrem, are la bază eternul jurământ al lui Hypocrat... MARIUS ÎNSURĂȚELU CHISINAU /t ?CS~7, OTT/nA, o TZC'M/t'H'lS Ttt/tTZS Şi roboţii joacă fotbal De marţi până vineri, la Singapore se va desfăşura o inedită competiţie de fotbal „Robot World Cup", a cărei vedete vor fi roboţii. Chişinău - PALATUL REPUBLICII Vor participa la competiţie jucători-roboţi din Singapore, Australia, Japonia, Suedia, Noua Zeelandă şi SUA. Meciurile vor avea loc pe terenuri diferite, de mărimea unei mese de tenis de masă, roboţii având dimensiunea de nouă ori mai mică a unui jucător de talie medie. Se va desfăşura, de asemenea, şi o competiţie destinată jocurilor de fotbal simulate pe calculator. Disputele vor fi conduse de arbitri umani, organizatorii declarând că „jucătorii" vor trebui să „înveţe" şi să-şi „perfecţioneze" modul de a juca. „Robot World Cup" este o iniţiativă menită să dezvolte în viitor dezvoltarea roboţilor umanoizi, care peste 50 de ani ar putea juca - şi chiar învinge - fotbaliştii umani. Primul festival de film româno-american Filme de scurt şi lung metraj, documentare, precum şi o masă rotundă organizată cu participarea unor regizori români şi americani au fost principalele manifestări incluse în cadrul primului Festival de film româno-american, găzduit de Centrul Cultural Român din New York, începând cu 20 noiembrie - se spune într-un fax primit de Agenţia Naţională de Presă ROMPRES. Festivalul are drept scop marcarea renaşterii cinematografiei româneşti după revoluţie, în cadrul mesei rotunde, discuţiile s-au referit la direcţiile cinematografiei contemporane, îndeosebi la situaţia filmului românesc şi a noilor structuri instituţionale din România, precum şi la şcoala de film românească a generaţiei post comuniste. Frigul continuă să facă ravagii Valul de frig care s-a abătut în ultimele zile asupra mai multor ţări europene continuă să facă ravagii, făcând că crească numărul victimelor la 130 - transmite agenţia France Presse, în Polonia au fost găsite două noi persoane decedate din cauza intemperiilor, numărul victimelor din această ţară ridicându-se, astfel, la 38. O a patra victimă a fost semnalată în Bulgaria, în timp ce numeroase drumuri de pe teritoriul bulgar erau impracticabile şi 100 de localităţi erau lipsite de electricitate. în Franţa, frigul a cauzat moartea a opt persoane, dintre care 4 au decedat luni. Un cotidian din Rusia nota, marţi, că şase regiuni din nordul ţării nu dispun de suficiente rezerve de hrană şi carburanţi pentru această iarnă. Valul de frig a început să scadă în intensitate în ţările nordice, ca şi în Italia, menţionează agenţia franceză de presă. Alain Delon părăseşte cinematografia şi teatrul! Actorul francez Alain Delon a anunţat, marţi, la Geneva, că se retrage din cinematografie şi din teatru. „Nu mai este loc decât pentru cinematografia americană. Eu sunt francez şi nu intenţionez să devin american", a explicat Alain Delon, justificându-şi acest gest radical. Ultimele două spectacole jucate la Geneva şi triumful repurtat pe scena pariziană într-o variaţie după Eric-Emamanuel Schitt ver pun capăt unei cariere scenice de 31 de ani. Actor, producător şi realizator - Alain Delon a reuşit prin talentul său strălucitor să facă memorabile toate cele 80 de pelicule din cariera sa. ÍUVÁNH JOI, 26 NOIEMBRIE 1998 60 cetăţeni români găsiţi într-un local dezafectat Şaizeci cetăţeni români fără domiciliu fix în Franţa au fost descoperiţi, sâmbătă seara, de primarul din Longjumeau (cartier al Parisului), Philippe Schmit, într-o tâmplărie dezafectată, transmite marţi agenţia France Presse. Cele 60 persoane au fost descoperite în cursul uneia din incursiunile nocturne organizate de autorităţile locale, după ce o persoană fără adăpost a fost găsită fără viaţă în zonă, în 1996. Vecinii nu au semnalat prezenţa noilor veniţi, printre care se aflau şase sau şapte femei şi mai mulţi adolescenţi. Municipalitatea i-a instalat pe cei 60 cetăţeni români într-un gimnaziu, în absenţa unor locuri disponibile în dispozitivul departamental de primire pe timp de iarnă, menţionează agenţia franceză de presă. Prima grădină zoologică naţională din China în China a fost inaugurat primul parc zoologic naţional, relatează agenţia Xinhua. Acest nou „Zoo", situat în zona Pudong din ţinutul Nanhui, se întinde pe circa 200 de hectare şi cuprinde peste 10.000 de animale rare din aproape 200 de specii, inclusiv tigrii din nord-estul Chinei, lei africani, micuţii ursuleţi panda, maimuţe, gheparzi africani ş.a. Circa 150 de animale africane rare au fost aduse pe calea aerului pentru a îmbogăţi fauna africană a acestei grădini zoologice, precizează Xinhua. Miliardarul Mohamed Al Fayed spitalizat! Miliardarul egiptean, Mohamed Al Fayed, proprietarul celebrelor magazine Harrods din Londra, a fost spitalizat la John Hopkins Hospital din Baltimore (nord-estul SUA), a anunţat, miercuri, un responsabil al centrului medical. Sursa citată nu a precizat când și pentru ce motiv a fost spitalizat cunoscutul miliardar egiptean, informează AFP. Mohamed Al Fayed este tatăl lui Dodi Al-Fayed, mort alături de prințesa Diana, într-un accident rutier la Paris, în august 1997. Preşedintele Emil Constantinescu participă la Reuniunea de dialog România-NATO Preşedintele României, Emil Constantinescu, a plecat, ieri, la Bruxelles, unde participă la Reuniunea de dialog România-NATO. Şeful statului român se va întâlni cu dl Javier Solana, secretarul general al NATO, şi va participa la Reuniunea Consiliului Nord- Atlantic Ambasadorial, unde va prezenta o alocuţiune. După încheierea Reuniunii, preşedintele Emil Constantinescu şi dl Javier Solana susţin o conferinţă de presă comună. Din delegaţia oficială care îl însoţeşte pe preşedintele României la Bruxelles fac parte ministrul apărării, dl Victor Babiuc, ministrul de externe, dl Andrei Pleşu, consilierul prezidenţial pe probleme de apărare şi siguranţă naţională, dl Dorin Marian, şeful Statului Major General, gen. de divizie Constantin Degeratu, consilierul de stat Alexandra Caracoti şi ambasadorul României la NATO, dl Lazăr Comănescu. Reuniunea în format 16 plus 1 din cadrul dialogului intensificat NATO-România este importantă din perspectiva pregătirii deciziilor ce vor fi luate cu ocazia summit-ului Alianţei Nord Atlantice de la Washington. Printre subiectele abordate la întrevederea cu Javier Solana şi la reuniunea 16 plus 1 se află extinderea NATO (aşteptările României faţă de summit-ul de la Washington), evoluţia procesului de reformă din ţara noastră, politica României în plan regional și probleme regionale de actualitate. Prinţul moştenitor al Danemarcei vrea să fie membru CIO Prinţul moştenitor Frederik al Danemarcei aspiră să devină reprezentantul ţării sale la Comitetul Internaţional Olimpic (CIO), informează AFP. Mai multe federaţii sportive daneze şi-au exprimat dorinţa de a-l vedea luându-i locul în 2002 delegatului actual al Danemarcei, Niels Holst- Soerensen, care va împlini 80 de ani la acea dată. Dar ambiţiile prinţului, 30 de ani, mare sportiv, au suscitat disensiuni în sânul Federaţiei sporturilor, al cărei preşedinte Kai Holm era considerat drept singurul candidat la succesiunea lui Niels Holst-Soerensen.