Cuvântul Liber, ianuarie 2000 (Anul 12, nr. 1-20)

2000-01-04 / nr. 1

o Anul 2000 - „rotund" şi plin de speranţe, având ca „apogeu" Olimpiada din mureşeni, pentru însufleţiţii suporteri şi darnicii sponsori, 366 de prilejuri de noi Cititorilor şi colaboratorilor paginii, multă sănătate, fericire şi „La mulţi ani!" „ Ţara cangurilor" - să constituie şi pentru sportivii și strălucite succese! CotidianulCUVÂNT lC Aerobicul face parte dintre sporturile organizate sub egida federaţiilor naţionale de gimnastică, în ţara noastră, acest sport frumos, dinamic şi graţios, este de dată recentă, ca de altfel şi în alte state ale lumii. Noutatea nu i-a împiedicat însă pe sportivii români să obţină rezultate dintre cele ma bune pe plan internaţional. întâiul Campionat Mondial de sport aerobic iniţiat de Federaţia Internaţională de Gimnastică a avut loc la Paris, în anul 1995, în „Oraşul luminilor", România cucereşte me- *dalia de argint în proba de trio, prin sportivii ei Cristian Moldovan, șf târgumureşean de obârşie, Andrei Nezezan şi Claudiu Varlam, precum şi locul IV la individual prin Andrei Nezezan. Un an mai târziu- 1996 , în „Ţara lalelelor" (Olanda), aceiaşi sportivi triumfă şi aur în proba lor. Adică, cea de trio, Cristian Moldovan, tot în Olanda, va ocupa poziţia a IV-a la individual. La Mondialele de la Perth, 1997 (Australia), trio-ul românesc urcă din nou pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de premiere. La individual, Andrei Nezezan va fi al patrulea, iar la feminin, Mirela Sidon ocupă locul VI în „Ţara cangurilor" şi un loc VII la perechi pentru Izabela Lăcătuş şi Claudiu Varlam. Anul 1998, Catania (Italia), Campionatul Mondial de Sport Aerobic. Din nou medalii pentru români. Argint pentru trio-ul Cristian Moldovan, Claudiu Varlam şi Dorel Moiş, dar şi bronz pentru Iza- 13 bela Lăcătuş, pentru perechea Izabela Lăcătuş şi Claudiu Varlam, precum şi un loc VI pentru Cristian Moldovan. La Campionatul Mondial de la Hanovra (Germania), datat 1999, sportiva Iza- IK -xr-r bela Lăcătuş câştigă medalia de argint la individual, Cristian Moldovan, Remus Nicolai şi Dorel ■HBHHBHBHH Moiş obţin bronzul. La perechi, România, reprezentată de Cristian Moldovan şi Lăcrămioara Filip, se clasează pe un onorant şi merituos loc IV. în cinci ani, la competiţia supremă a sportului aerobic, România culege 9 medalii: 2 de aur, 3 de argint şi 4 de bronz.  AEROBIC 19 MEDALII PENTRU ROMANI Nadia Comăneci, în primii zece sportivi ai secolului La sfârşitul anului 1999, s-au întocmit clasamente peste clasamente S-au stabilit ierarhii la diferite discipline sportive. Spre bucuria noastră, în ierarhiile mondiale figurează și sportivi români. Să . ****■ amintim numele Nadiei Comăneci, Gabrielei Szabó, Mihaelei Melinte, campioană şi recordmană mondială la aruncarea ciocanului, Iolandei Balaş-Soter. Iată, la început de an 2000, în capitala Franţei a fost întocmit un alt clasament: sportivii secolului, în el, la poziţia a 5-a, figurează numele Nadiei Comăneci, numită „Zâna de la Montreal". Cariera Nadiei cuprinde, printre altele, cinci medalii de aur olimpice, patru mondiale şi două europene. Să mai spunem că debutul ei în arena internaţională s-a produs ‘ în anul 1975, la Campionatele Europene, unde tânăra de nici 14 ani * * * a produs marea surpriză, ocupând locul întâi la individual compus, bârnă, sărituri și paralele, precum și locul doi la sol. In fotografie, Nadia este alături de Muhammad AH, un alt sportiv al secolului. ■ % a M ta \ I /V «j*****«? ** 4. . BEM v 5» Pákai György, vicecampion mondial Cornelia Vaida, la ... Cameră Jucătoarea de tenis de masă Cornelia Vaida, însoţită de tatăl ei, Florin Vaida, cel care a iniţiat-o în tainele acestui sport, a fost invitată joi, 30 decembrie 1999, la Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură a judeţului Mureş. Ca o recunoaştere a meritelor sale sportive, dl Gheorghe Nan, preşedintele Camerei, i-a oferit un cadou şi i-a urat sănătate, „La mulţi ani!" fericiţi şi rezultate pe măsura talentului ei. La festivitatea de „premiere" au fost prezenţi Vasile Pop, vicepreşedinte şi Victor Manolache, secretar general. Să reamintim că tânăra prinţesă a tenisului de masă târgumureşean, în primul rând, este medaliată cu bronz la Campionatul European, campioană naţională de juniori la individual, dublu şi dublu mixt. Actualmente se află în Croaţia, unde este legitimată la Clubul Pomacna Industria din oraşul Duga-Resa. Acolo are asigurate toate condiţiile: casă, masă gratuite şi un salariu de 700 de mărci germane. în aceste zile este într-un cantonament de pregătire la Trieste (Italia), împreună cu colegele ei de club Ivana şi Bojiana Poljiak, Sanda Skatic, chinezoaica Tian Yuen și antrenorul lor Nikola Vukeljia. Coco face parte şi din lotul de junioare al Croației. Ultimul concurs a anului competiţional 1999 la fotbal pe masă a fost Campionatul Mondial, care s-a desfăşurat în zilele 27-28 decembrie, la Budapesta, la care a participat şi echipa României, reprezentată de jucătorii târgumureşeni Pákai György (campion european în 1998), dr. Havas Péter (locul VI) şi Martonfi István (locul al XI-lea). La această competiţie au participat jucători din 7 ţări: Nigeria, Canada, Iugoslavia, Slovacia, Rusia, România şi Ungaria. S-a jucat sistem turneu (fiecare cu fiecare). în finală, Pákai l-a avut ca adversar pe Szendrei Tibor. A fost o finală foarte disputată, compatriotul nostru a condus până în ultimele minute ale partidei, experimentatul jucător din Ungaria (campion mondial 1996) a reuşit egalarea: 1-1. Prelungirile i-au adus norocul jucătorului local care a punctat şi a câştigat cu 2-1. Un rezultat foarte bun obtinut de sportivul Pákái György. GH. BOTEZAN CUVÂNTUL MARȚI, 4 IANUARIE 2000 Caleidoscop fotbalistic O licitaţie ! Până mai zilele trecute, în fotbalul românesc nu s-a mai pomenit de o asemenea acţiune. O licitaţie fabuloasă tranşată în favoarea ISM, firma fraţilor Becali, care s-a bătut cap la cap cu Pro Sport Group. Despre ce licitaţie este vorba? Despre o afacere de televizare a meciurilor din Divizia A Ursus pe o perioadă de trei ani şi jumătate. Firma fraţilor Becali a eliminat din „competiţie", rând pe rând, pe contracandidatele sale TVR, Media Pro, Antena 1 şi Pro Sport Group. în campionatul viitor, cluburile câştigă 5,1 milioane de dolari, urmând ca în ceilalţi ani de campionat suma să crească cu câte 15%. Din această afacere, Liga fabuloasă Profesionistă de Fotbal, „năşită" de Dumitru Dragomir, va câştiga 10% în fiecare an. Becali a cumpărat şi cele 14 etape care au mai rămas de disputat în actualul campionat, pentru care va plăti 2,38 milioane de dolari. Dar firma ISM trebuie să caute societăţi de televiziune cărora să le vândă drepturile câştigate la licitaţie. Se pare că Giovanni Becali a găsit deja potenţiali cumpărători. Aproape sigur va continua cu postul de televiziune Antena 1. Ce câştigă cluburile din afacere? Din procentul cuvenit Ligii Profesioniste de Fotbal, restul banilor vor fi împărţiţi între cluburile din Divizia A, în funcţie de locul din clasament. Steaua are în echipă şi un bosniac! După musulmanul Albert Duro, echipa Steaua l-a achiziţionat pe bosniacul Zoran Novakovic, atacant la Borac Banja Luka, marcator a 17 goluri pentru echipa sa în actuala ediţie de campionat. Bosniacul a semnat cu gruparea din Ghencea un contract pe trei ani contra sumei de 350.000 de dolari. Tot la Steaua va juca şi „bancarul" (FC Naţional) Ştefan Carabaş. Soavă „face" 250.000 de dolari! Pare-se, şi Universitatea Craiova doreşte să termine în forţă campionatul. Ca atare, fundaşul Florin Soavă de la Extensiv va juca în echipa „universitarilor" din Bănie pentru suma de 250.000 de dolari. Preţul biletelor pentru Euro 2000 Mai e încă timp destul până la întrecerile turneului final al Campionatului European de fotbal din anul 2000, care sunt găzduite de Belgia şi Olanda. Dar, iată, organizatorii au stabilit deja regulile competiţiei europene, numărul de locuri asigurate fiecărei ţări şi preţurile biletelor de vizionare a meciurilor. României i-au fost rezervate 4.000 de bilete. Preţurile lor sunt următoarele: • meci de deschidere, cat. I - 2.463.255 lei, cat. II - 1.329.012 lei, cat. III - 756.162 lei • grupe, cat.l - 1.833.120 lei, cat.II - 1.008.216 lei, cat.III - 572.850 lei • sferturi, cat.l - 2.463.255 lei, cat.II - 1.329.012 lei, cat.III - 756.162 lei • semifinale, cat.l - 2.818.422 lei, cat.II - 1.523.781 lei, cat.III - 870.732 lei • finala, cat.l - 4.789.026 lei, cat.ll - 2.554.911 lei, cat.III - 1.466.496 lei. Rivaldo cu Balonul de Aur Succesorul lui Zinedine Zidane este jucătorul Rivaldo, de la FC Barcelona, câștigătorul Balonului de Aur, trofeu pe care revista France Footbal îl decernează din anul 1956. Al doilea brazilian, după Ronaldo, care este încoronat drept fotbalistul anului pe bătrânul continent. Rivaldo a obţinut 219 puncte, urmat de David Beckham (Manchester United) 154 p, Andrei Sevcenko (AC Milan) 64 p, Gabriel Batistuta (Fiorentina) 48 p şi Luis Figo (FC Barcelona) 38 p. Doi jucători ai lui Barca, în primii cinci fotbaliști ai anului 1999 în Europa. C Pagină realizată fie DORIN BORDAD