Cuvântul Liber, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 64-85)

2002-04-16 / nr. 74

Eveniment editorial NEPREŢUITELE RÂIJ1U 9 A apărut la Editura TIPOMUR, sub îngrijirea Bibliotecii Municipale „Petru Maior" din Reghin, cu sprijinul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, antologia literară „Nepreţuitele râuri". Volumul marchează împlinirea a trei decenii de viaţă a Cenaclului literar „Lucian Blaga" din Reghin şi a fost lansat, în prezenţa unui numeros şi cald auditoriu, vineri, 12 aprilie 2002, ora 17, la Biblioteca „Petru Maior" din Reghin, locul unde cenaclul şi-a desfăşurat activitatea şi unde îşi continuă programul, chiar dacă sub un nume nou, Societatea de lectură „Lucian Blaga" Momentul lansării antologiei i-a reunit, în primul rând, pe membrii cenaclului, mai vârstnici sau mai tineri, reghineni sau mai puţin reghineni, la această oră, cu toţii trăind bucuria de a se regăsi în paginile „Nepreţuitelor râuri", de a detalia semnificaţiile faptului împlinit. Au fost prezenţi: primul preşedinte al cenaclului „Lucian Blaga", profesorul Alexandru Costin, avocatul Ioan Sabău, membru fondator al cenaclului, profesorul Vasile Dragoş, cel care a citit la prima şedinţă a cenaclului, în ziua de 24 noiembrie 1971, versuri din creaţia poetului Traian Dragoş. Au participat, de asemenea, Dimitrie Poptămaş, directorul Bibliotecii Judeţene Mureş, şi istoricul literar Melinte Şerban. Antologia a fost prezentată, în limbajul critic specific lansărilor de carte, de Marin Sava, directorul Bibliotecii Municipale „Petru Maior" din Reghin, iniţiatorul antologiei, scriitorul Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, lectorul antologiei, scriitorul Lazăr Lădariu, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", scriitorul Valentin Marica, realizator de emisiuni culturale la Studioul Teritorial de Radio Târgu-Mureş, avocatul Ioan Sabău, unul dintre poeţii antologaţi. Au fost rememorate momente de elevaţie culturală din viaţa Cenaclului literar „Lucian Blaga", aducându-se omagiu unor personalităţi de primă mărime din viaţa spirituală a Reghinului. Au citit din creaţiile lor: Sorina Bloj, Dumitru Pătru, Simion Pop şi Gheorghe Lupei, care a oferit, instantaneu, publicului un grupaj de epigrame compuse în timpul lansării antologiei. Din creaţiile poeţilor Zina Moldovan Cengher şi Mugurel Puşcaş a citit actriţa Veturia Câmpean. Lansarea antologiei „Nepreţuitele râuri" s-a bucurat şi de un sensibil comentariu muzical, de fapt, de undebut artistic promiţător, cel al Grupului folcloric „Hora", îndrumat de poeta Sorina Bloj, 14 fetiţe din Reghin, în ii albastre, care învaţă să respecte cântecele populare vechi. Potrivit autograful..., cu atât mai mult cu cât „Nepreţuitele râuri" este o carte de identitate culturală, o istorie a cuvântului căruia i s-a încredințat un mesaj de frumusețe. REPORTER V ÎNCĂ nu Nu mai stoarce cerule pe nune ochiul tău albastru-nlăcrimat, ca să-mi spele de noroaie talpa pân-la gleznă-s înglodată în păcat, mă îneacă batta-nsângerată şi aud că mă aşteaptă doar suspine, dar acelaşi drum m-ademeneşte şi păcatul îl aleg fără ruşine, alteori ruşinea mă orbeşte, mi-amintesc de casa ta de bine ce m-aşteaptă din călătorie - fiul cel risipitor în minte-atunci îmi vine, am dorit s-aleg cărarea singur şi m-am umilit cerşind păreri străine, în genunchi păcatul mă învinse, să-ţi ceară iertare n-are cine, am ucis cu-aceste mâini curate şi sămânţa ta de soare am ferit, ca să merit mângâierea ta deplină, Doamne, încă de ajuns n-am suferit. TORŢA Mi-am aprins toate zece degetele şi le-am înălţat deasupra capului, cetatea bântuită de dorinţe, ca să pot arde neliniştită şi-n durere trupul pângărit de păcate. Aşa mă rog Ţie, Doamne, iartă-mă. Vântul nu mă stinge, mă-nteţeşte, ploaia nu mă stinge, mă-ncolţeşte, moartea nu mă stinge, ci mă creşte. SORINA BLOJ ««VÂN® 16 APRILIE 2002 În lectica albă a Cuvintelor „Ah! Aduceri-aminte!" - exclamă versul lui Oliviu Mircea din poemul „La un tablou", antologat în „Nepreţuitele râuri". Aducerea-aminte înveşmântează, metaforic, coperta volumului, prin motivul drumului, şi susţine, apoi, întreg edificiul subiectiv al cărţii. Antologia „Nepreţuitele râuri" - drumul vieţii Cenaclului literar „Lucian Blaga" din Reghin - este o antologie subiectivă; consemnează prezenţe în viaţa cenaclului, un inventar liric care îşi amplifică întregul şi partea prin starea de spirit a cenaclului reghinean. 30 de ani de viaţă literară într-un cenaclu se constituie într-un reverberant program cultural. Antologia „Nepreţuitele râuri" atestă litera şi spiritul unui asemenea program. Descoperi, între vârstele cenaclului, nume cărora orice antologie le-ar cuprinde versul: „De câtva timp mi-e frică de cuvinte (...) / scrâşnesc a rugină, / ca nişte obiecte uzate". (Aurel Holică, Teama). Consubstanţialitatea antologiei vine din cordialitatea literară a trenadiştilor reghineni. Ei îşi publică, dezinvolt, poeziile lirice alături, de proză scurtă, r reportajul alături de epigramă etc. - regăsindu-se, de fiecare dată, în înfăptuirea ideii cenaclului „Lucian Blaga", aceea de a individualiza un spaţiu literar, cel al Mureşului Superior. Antologia „Nepreţuitele râuri" aliniază în pagină, întru „ordinea cuvintelor", 19 poeţi şi prozatori, acestora alăturându-li-se un număr de „întregitori", nume mai discrete, mai difuze. Sunt învestiţi cu rol principal: Ioan Bândilă Mărceanu, Mărioara Lică Bârsan, Sorina Bloj, Cornelii Nicolae Borzan, Zina Moldovan Cengher, Natalia Franceş Cocean, Iacob Coman, Sandu Costin, Mariana Crişan, Tiberiu Filpişan, Maria Giurgiu, Aurel Holircă, Gheorghe Lupei, Simion Moldovan, Dumitru Pătru, Simion Pop, Olga Purcar, Mugurel Puşcaş, Ioan Sabău. Acestora, antologia „Nepreţuitele râuri" le sinonimează numele în pagini bio-bibliografice detaliate şi în grupaje literare, încredinţându-i memoriei afective şi istoriei culturale mureşene, prezentându-i, cum spunea scriitorul Nicolae Băciuţ, „la Judecata de Acum a celor care n-au închis de tot porţile literaturii". Antologia „Nepreţuitele râuri" este însoţită de „cuvântul înainte" al directorului Bibliotecii Municipale „Petru Maior" din Reghin, Marin Sara, şi de paginile de grafică ale lui Simion Moldovan. De acum... judecata lecturii. VALENTIN MARICA BIBLIOTECA MUNICIPALĂ .PETRU MAIOR" REGHIN CENACLUL .LUCIAN BLAGA" Puls FESTIVAL-CONCURS NAŢIONAL „PORNI LUCEAFĂRUL” La Botoşani, în perioada 14-16 iunie a.c., se va desfăşura cea de-a XX-a ediţie a Festivalului-concurs naţional de poezie şi interpretare a operei eminesciene „Porni Luceafărul". La secţiunea poezie, pot participa cei care nu au publicat încă un volum şi nu au împlinit 39 de ani. Aceştia vor trimite un volum de 35-40 poeme, în trei exemplare. La secţiunea „Interpretare a operei eminesciene", se va trimite un eseu dactilografiat în trei exemplare, de cel mult 15 pagini. Textele pentru concurs vor purta un motto, care se va regăsi şi pe un plic închis, care va conţine date despre autor. Lucrările vor fi trimise până la 10 mai 2002, pe adresa Centrul Creaţiei Populare Botoşani, str. Unirii nr. 16, cod 6800. Vor fi acordate premii ale unor edituri şi reviste literare. Informaţii suplimentare, la telefon 031/51.54.48. _= FERESTRE Participanții la Festivalul de poezie religioasă „Credo", ediţia a ll-a, Târgu-Mureş, 23 martie 2002 FESTIVAL NAŢIONAL DE FILM „7 ARTE” Centrul Judeţean al Creaţiei Populare Călăraşi organizează cea de-a IV-a ediţie a Festivalului Naţional de Film „7 arte". Festivalul se va desfăşura în perioada 19- 22 septembrie 2002, pe trei secţiuni: eseu, documentar şi film de ficţiune. Se acceptă în concurs producţii realizate după 1 ianuarie 2000, iar durata unui film nu va depăşi 26 de minute. La secţiunile eseu şi documentar, tematica trebuie să fie din domeniul artelor - arte plastice, muzică, literatură, teatru, dans, arhitectură, film. Pentru secţiunea film de ficţiune, tematica este la libera alegere a producătorilor. Festivalul se adresează tuturor producătorilor de film din studiouri cinematografice, studiouri de televiziune, instituţii culturale, universităţi etc. Pentru preselecţie, vor fi trimise filmele până la 23 august a.c. Rezultatele selecţiei vor fi comunicate în 2 septembrie 2002. Pentru înscrierea la concurs trebuie completată o fişă tip, care se găseşte la Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, str. G. Enescu nr. 2. Vor fi acordate premii în bani, în sumă de 48 milioane lei, alte premii. Organizatorii vor suporta cheltuielile de cazare, masă şi transport pentru participanţi. CONCURS DE CREAŢIE LITERARA SI PUBLICISTICĂ ! Centrul de cultură „Radu Selejan" organizează Concursul Naţional de Creaţie Literară şi Articole de Presă „Radu Selejan", pentru autori care nu au debutat încă în volum. Concursul se va desfăşura pe patru secţiuni: Exegetica (eseu critic despre poezia, proza, dramaturgia, memorialistica sau publicistica lui Radu Selejan), Traduceri (din opera literara a lui Radu Selejan în limbi de circulaţie), Eseu publicistic (pe teme cotidiene), Creaţie literară proprie (maximum 10 poeme sau 2 proze). Textele, în două exemplare, vor fi trimise în formula consacrată, cu un motto, care se va regăsi și pe un plic închis, având date despre autor, până la 5 octombrie 2002. Informații suplimentare la telefon 069/22.63.98. CONCURS INTERNAŢIONAL DE EX LIBRIS ! Biblioteca Judeţeană Botoşani a iniţiat un Concurs Internaţional de ex-libris „Bibliofilia Eminescu". Participanţii la concurs trebuie să reflecte în lucrările lor personalitatea, opera literară, filosofică şi publicistică a operei lui Mihai Eminescu, epoca în care a trăit, legăturile sale cu personalităţi româneşti şi străine etc. Dimensiunile lucrărilor trebuie să fie de 14x14 cm. Lucrările vor fi trimise până la 31 octombrie 2002, pe adresa Biblioteca Judeţeană Botoşani, Calea Naţională nr. 148, cod 6800, cu menţiunea „Pentru concursul de ex-libris «Bibliofilia Eminescu»". Vor fi acordate premii în bani, diplome, se va realiza o expoziţie cu cele mai bune lucrări şi va fi publicat un catalog cu acestea. (N.B.) Pagină realizată de NICOLAE BĂCIUŢ