Cuvântul Liber, ianuarie 2003 (Anul 15, nr. 1-21)

2003-01-15 / nr. 9

/---------------------------- EDITORIAL,--------------------------- ARTA... DEFĂIMĂRII, LA ROMÂNI t rist, foarte trist, acest început de Gerar 2003! Urările de mai bine, belşug, sănătate trupească şi sufletească par simple ecouri ale Sărbătorilor iernii româneşti. Nici n-am păşit bine în noul an şi necazurile s-au bulucit peste oameni cu o energie demnă de cauze mai bune: scumpiri la carburanţi, măriri de taxe şi impozite, înzăpeziri, morţi, crime ş.a., ş.a., spre deliciul ştiriştilor cu alură de ciocli de pe la unele televiziuni şi ziare. Ca şi cum atmosfera n-ar fi, şi aşa, destul de încordată, obişnuiţi deja, de mai bine de un deceniu postrevoluţionar, să dea de pământ şi să mânjească tot ce are mai valoros neamul românesc, să-şi vâre peniţa, mai ales post-mortem, în cele mai intime colţuri ale vieţii unor personalităţi pe care, în timpul vieţii, n-ar fi îndrăznit, probabil, nici să le privească, indivizi lipsiţi de scrupule şi suflet îşi permit - din lipsă de subiecte şi fantezie - să răscolească ţărâna sub care nici nu s-a răcit bine trupul ziaristului Dumitru Tinu. După avalanşa dovezilor de preţuire şi regret ale miilor de cititori, după funeraliile comparabile cu cele ale unor înalte oficialităţi, totul a luat o turnură absolut incredibilă, imaginea celui până mai ieri jelit de o naţiune întreagă fiind, în mod deliberat, maculată, într-un fals scandal de presă ce ţine prima pagină a marilor cotidiene şi timpii de antenă ai unor televiziuni particulare. Dacă n-ar fi de plâns, am putea chiar să râdem. Subiectul „fierbinte" nu este altceva decât stabilirea paternităţii unui copil al acestuia, rezultat dintr-o legătură paralelă cu imaginea sa din „social". O chestiune strict particulară, care, în fond, n-ar trebui să intereseze pe nimeni și care, tot atât de bine, putea fi rezolvată discret, la orice Notariat. Scăpate de sub control, însă, MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) T FINANŢELE PUBLICE, LA ÎNCEPUT DE ANI 9 - Interlocutor: drd. ec. LUCIAN SAVU - director general la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mureş- Domnule director general, coordonaţi activitatea unui sector extrem de delicat - finanţele publice, un domeniu care implică profesionalism şi o conştiinţă morală de mare ţinută, pe de o parte, Guvernul vă presează să atrageţi dările către buget, şi bănuim că, pe de altă parte, diverşi „clienţi" intervin pentru reeşalonări, reduceri de impozite şi taxe etc. Având în vedere faptul că, în pachetul de strategii pentru anul 2003, pregătit de Guvernul Năstase în vederea relansării economiei, după combaterea corupţiei şi eliminarea din viaţa politică a „baronilor locali", figurează şi o reformă fiscală capabilă să atragă la buget datorii neonorate în valoare de 7.000 miliarde lei, ce preocupări există la nivelul Direcţiei pe care o conduceţi pentru îndeplinirea acestui deziderat? „Clienţii" de care faceţi vorbire nu există, deoarece OUG nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare reglementează foarte clar Interviu realizat de VASILE BOTA (Continuare în pag. a 5-a) Vremea va continua să se încălzească uşor. Ziua, izolat, se vor mai semnala ninsori slabe, mai ales la munte. Vântul va sufla moderat, cu intensificări temporare. Temperaturile maxime: -1 la 1 grad C; temperaturile minime:-7 la-4 grade C. La munte se va semnala, pe alocuri, ceață asociată cu depunere de chiciură. Centrul de prevedere a vremii, Sibiu \______________________/  ! Ieri, la „Papiu”, liceenii l-au... aşteptat pe Eminescu Cu o zi înaintea datei naşterii sale, „papiştii" au vrut să dovedească, aşteptând aniversarea, că nu sunt cei mai buni din oraş doar la materii reale, ci şi la limba şi literatura română. Alcătuind un inspirat colaj pentru spectacolul literar-muzical-coregrafic, cu selecţie de versuri şi meditaţii nu doar din creaţia poetului naţional, ne-au convins că importantă e intenţia...„Aducerea aminte înseamnă tinereţe, tinereţea înseamnă fericire", „lumea ca durere cosmică" (Petru Creţia) sunt doar exemplele de început care au conturat o alegere bine concepută. Au fost prezenţi la manifestare, ca invitat de onoare, fost elev al Liceului „Al. Papiu Ilarian", poetul şi publicistul Lazăr Lădariu (care a rostit o alocuţiune-eseu), inspectorii şcolari Felicia Ionescu şi Ioan Burian, directorii Florina Seucnea, Simion Bui (adjunct), Maria Todea (educativ), loan Matepiuc, şeful catedrei de Limba şi literatura română, profesorul loan Raţiu, IOANA FLOREA (Continuare în pag. a 11-a) Iarna, pe uliţele târgumureşene MEREU ACTUALUL DOCUMENT „WERTH” (I) - în atenţia românilor de pretutindeni! Unul dintre împrumuturile contractate de români în veacul XIX la cei care, neavând o patrie până foarte de curând, propuneau fraternitatea universală şi planetapatrie, ca imagine politică modernă a desuetei „Republici Creştine", pentru toţi cei ce năzuiseră să se dezvolte înlăuntrul propriilor fruntarii, a fost cosmopolitismul. Aprig susţinut de noua aristocraţie „românească" („Tot Fanarul, toţi floţii...") învingătoare prin exterminarea vechii boierimi militare pământene, împroprietărită prin rapt de Mavrocordaţi şi Regulamentele organice, această stare de spirit şi doctrină diversionistă a cunoscut ca expresie, în rândul păturilor sărace ale populaţiei, o dată cu transformarea lojei masonice „Liga comuniştilor" în partid planetar - „internaţionalismul proletar". Grefate pe credulitatea nativă şi generozitatea românului, cele două forme de manifestare concretă a doctrinei de deznaţionalizare a popoarelor în favoarea unui mic grup de aleşi, care par a se întâlni astăzi în conceptul de „mondializare" sau „globalizare" i-au făcut adesea pe „sărmanii nepoţi ai lui Romulus" să constate că „nu sunt vremurile sub oameni, ci bietul om sub vremii"! Deşi, în realitate, oameni nu sunt „sub vremuri", ci sub alţi oameni care au ştiut să-şi supună vremurile! Dar nici cele mai cumplite experienţe nu i-au putut vindeca pe români de credulitate! în 1989, de exemplu, chiar au crezut că o „revoluţie română" poate fi declanşată, în interesul românilor, de un „milenar" - László Tőkés! Iată de ce am considerat: Dr. MIRCEA DOGARU (Continuare în pag. a 3-a) ZILELE „MIHAI EMINESCU” în perioada 13-16 ianuarie, Liceul Pedagogic din Târgu-Mureş, patronat spiritual de Luceafărul culturii române, a organizat o serie de manifestări prilejuite de aniversarea a 153 de ani de la naşterea Poetului Nepereche, alternând cu tradiţionalele (deja) concursuri interliceale (de creaţie, de recitări, de spoturi publicitare),întreceri sportive, sesiuni de referate şi comunicări ştiinţifice etc. După medalionul „Mihai Eminescu - personalitatea şi opera poetului în conştiinţa critică românească şi universală" de luni, ziua de astăzi include, la ora 12, Omagiu lui Eminescu - moment festiv realizat la statuia poetului din Târgu-Mureş (în colaborare cu ISJ), LAANIVERSARĂ - la Casa de Cultură a Tineretului, ora 13 (premiile liceului, lansarea numărului 3 al revistei „Clipa cea repede" şi spectacolul de muzică şi poezie „Din valurile vremii"). Mâine, Zilele „Mihai Eminescu" se vor încheia cu o sesiune de referate pe teme olimpice (ora 13, sala de sport), întreceri sportive interliceale (volei băieţi) şi concursul interliceal de cultură generală privind „Viaţa şi opera lui Mihai Eminescu". (M.C.) „Se tot spune că la Târgu-Mureş se circulă greu, şi este adevărat, aici traficul rutier este dificil şi vara, iar iarna complică şi mai mult problema circulaţiei", a precizat Dorin Florea în conferinţă de presă. Primăria a început să contacteze toate firmele din municipiu care dispun de utilaje pentru îndepărtarea zăpezii, utilajele de care dispune „aliatul" Primăriei, societatea Citadin Prest, fiind insuficiente la abundenţa de zăpadă. Pe de altă parte, municipalitatea aşteaptă şi sprijinul cetăţenilor: să nu-şi abandoneze autoturismele pe marginea şoselelor, limitând accesul utilajelor de deszăpezire şi de transport, şi să cureţe zăpada din vecinătatea imobilelor. LIA VINŢELER