Cuvântul Liber, mai 2003 (Anul 15, nr. 84-105)

2003-05-02 / nr. 84

0____________________ LA CE BUN ATÂTA INTELIGENŢĂ? (Urmare din pag.1) cer la pământ. Din acest punct de vedere, România este ţara dramaticelor contraste. Teoretic, prin mulţimea ideilor elaborate în toate domeniile, ţara noastră ar putea să-şi asigure premisele unei îndestulătoare existenţe, înalt civilizate, cu condiţia ca acestea să fie şi aplicate. Din păcate, însă, mulţimea de idei pe care alţii ar da foarte mulţi bani, piere în foarte mare măsură la scurt timp dupănaştere. Oficiul pentru Standarde, Invenţii şi Metrologie din Bucureşti fiind de zeci de ani depozitarul şi groparul, în acelaşi timp al acestei imense bogăţii, rod al fecundităţii creatoare a naţiunii române, neluată însă înseamă. Dacă pe vremea comuniştilor deplângeam tocmai acea inerţie în promovarea noului, acum avem motive să o facem şi mai mult, pentru că în România nimeni nu mai dă doi bani pe cel mai scump produs al individului, ca fiinţă umană, care este ideea menită să revoluţioneze. Arătam mai devreme că, în materie de gândire creatoare, suntem înaintea celor mai dezvoltate ţări ale Europei, în timp ce, din punct de vedere al nivelului de trai, de 10-15 ori sub acestea. De unde şi concluzia că în viaţă nu este suficient să fii doar un gânditor ca un Moromete, ci şi un pragmatic abili ca un Hans. Adică, doar cu lozinca „noi gândim, nu muncim" nu se merge prea departe. Românul trebuie să înveţe să ducă lucrurile până la capât, adică să-şi finalizeze ideile în acţiuni, produse şi servicii concrete. Pentru aceasta însă el are nevoie de un mediu propice, care ţine atât de mentalităţile noastre, cât mai ales de organizarea societăţii. La „a şti" noi mai trebuie să-i adăugăm şi „cum", ceea ce înseamnă îmbinarea perfectă a teoriei cu practica. Din păcate, însă, noi ne oprim la jumătatea drumului, fiind incapabili să dăm ideilor concreteţea cerută. Nu întâmplător străinii, deţinători de „Know-how"-uri, ceea ce înseamnă „a şti cum" îşi vând foarte scump aceste superproduse ale inteligenţei, pe care România le importă, cu nemiluita, ca orice alt produs, pentru că este incapabilă să-şi pună în valoare propriile, sale idei. Atât cercetătorilor, cât şi inventatorilor, mai ales în perioada postdecembristă, statul român n-a făcut altceva decât să le dea cu tifla, umilindu-i chiar, în loc să-i scoată în primele rânduri. Practic, i-a condamnat la autoexilare, mii de tineri sclipitori ducând astfel cu ei, pe alte meleaguri, inestimabila zestre a aurului cenuşiu românesc. Este nu numai un păcat, ci şi o crimă. Este strigător la ceruri cum toate guvernele care s-au perindat după 1989, inclusiv cel al PSD de astăzi, şi-au făcut un titlu de glorie din a îngenunchea gândirea creatoare a poporului român. Dacă comuniştii au păcătuit, plasând munca fizică deasupra celei intelectuale, actualii guvernanţi au involuat îngrozitor, ei sfidând chiar ideea de muncă în sine, opunându-i acesteia neprunca, afacerile oneroase în toate manifestările lor, de la hoţia simplă la corupţia instituţionalizată şi generalizată. Până ce lucrurile nu vor fi puse în matca lor, România va continua să sufere de o subdezvoltare cronică şi totală. în astfel de condiţii, chiar dacă „crăpăm de deşteptăciune" şi „munţii noştri aur poartă", noi vom continua să „cerşim din poartă-n poartă". Săracă ţară bogată! SPAŢIUL ROMÂNESC ŞI EUROPA I (Urmare din pag.1) vestici şi sudici, din nord şi răsărit şi a teritoriilor lor la formarea unor popoare şi state vecine. Este de aceea o datorie a istoriografiei româneşti actuale reluarea cercetării pe baze ştiinţifice, obiective în acest domeniu, pornindu-se de la premisele, verificate în practică ale nonidentităţii dintre arealul actual al unui popor şi spaţiul său etnogenetic, dintre acesta din urmă şi teritoriul inclus la un moment dat în graniţele sale politico-statale. Cu atât mai evidentă apare astăzi această realitate şi mai necesară o astfel de cercetare în cazul poporului român care, la ora actuală, trăieşte divizat în două state, republicile România şi Moldova, ultima în componenţa C.S.I. şi mai multe grupuri compacte în Ţara Herţei, „Bucovina", Bugeac, Basarabia istorică (litorală Dunării maritime), teritoriile dintre Nistru şi Nipru în Ucraina, de la est de Tisa în Ungaria, în Voivodina, pe valea Timocului şi, prin ramurile sale sudice (arumânii, meglenoromânii, rumenii) în alte zone din ex-Iugoslavia, Bulgaria, Albania şi Grecia. în majoritatea acestor cazuri este vorba despre desprinderea şi înglobarea în unităţi statale distincte a unor fragmente etnice româneşti puternice, datorită vicisitudinilor istorice, nu de emigrări individuale sau în grup. Pentru că, în diferite regiuni ale planetei, în S.U.A., Canada, Franţa, Anglia, Germania, nordul Ungariei, Cehia şi Slovacia, Polonia, Rusia etc., mai există comunităţi româneşti în diferite faze de asimilare, rod al emigrărilor benevole sau impuse în decursul istoriei moderne sau contemporane, care,însă, nu au nici o contingenţă cu problematica complexă sub aspect geografic, etnopolitic, cultural şi religios a spaţiului românesc. CÂND I SE DĂ NAS LUI... TOKES! Ziarul „ Adevărul" a „descoperit" un extraordinar „adevăr", pe care l- a şi aşezat pe prima pagină, anume: „După 12 ani, extremiştii din U.D.M.R. şi-au dat arama pe faţă!" în realitate, adevărul este cu totul altul şi e cunoscut de toată lumea din ţara asta, anume că, de 12 ani extremiştii din U.D.M.R. îşi tot dau arama pe faţă! Pentru că de 12 ani au avut loc zeci şi zeci de acţiuni antiromâneşti şi revizioniste, unele mai mascate, altele pe faţă, fără nici o perdea, fără nici o frică de nimeni. Şi nici nu are de cine să le fie frică, din moment ce tot de 12 ani U.D.M.R. se află la conducerea ţării! Aşa că ceea ce s-a petrecut acum la Cluj-Napoca nu este nimic surprinzător, fiindcă toate acţiunile udemeriste au mers spre acest scop, folosindu-se, cu abilitate, politica paşilor mărunţi, care le-a adus atâtea roade încât nici ei nu au crezut că le vor culege atât de repede! Referindu-mă la Tőkés László, el şi-a dat arama pe faţă încă din decembrie 1989, după ce şi-a făurit acea „aură" de „erou al revoluţiei române". Profitând de ea şi de „libertatea fără măsură, ajunsă pe mâna neghiobilor", cum bine scria N. Steinhardt, Tőkés László şia făcut de cap, adică a făcut absolut tot ce a vrut, fără să-l tragă cineva de mânecă! Nu a scăpat nici o ocazie, internă şi internaţională, fără să ne împroaşte cu noroi, fără să ne facă troacă de porci, fără să debiteze, fără pic de ruşine, minciuni grosolane despre poporul român şi despre soarta maghiarimii din România, ajunsă sub dominaţia „celei mai netrebnice naţiuni"! Este trist să auzi din gura unui slujitor al bisericii asemenea vorbe spurcate, în loc de îndemnuri la bună înţelegere şi bună convieţuire între toţi oamenii, indiferent de etnie. Practic, sub aripa lui Tőkés s-au „clocit" cele mai dure acţiuni revizioniste şi antiromâneşti. El este cel care i-a crescut pe cei care azi îi sunt alături, acei „lupi tineri", sau „durii" din U.D.M.R.: Tóro T. Tibor, Sógor Csaba, Kövér László, Szilágy Zsolt ş.a. „Năbădăiosul episcop" (Naţiunea nr.164/2002) şi cei din jurul său au inspirat acţiunea de autonomie etnică şi culturală a maghiarimii din Transilvania, începând cu cea a secuimii („O euroregiune secuiască în mijlocul ţării", Naţiunea nr. 162/2002); acţiunea de „bantustanizare a învăţământului românesc (Naţiunea nr.172/2002); campania de intimidare şi de alungare a românilor din secuime, astfel încât „nici un valah să nu mai rămână pe pământul natal" (Naţiunea nr. 141/2002); activitatea diversionistă în rândul românilor romano catolici din Moldova (ciangăilor) (Naţiunea nr. 144/2002) etc., etc. Nu întâmplător Postul Duna TV vorbeşte despre „expansiunea violentă a ortodoxiei pe pământul secuiesc"; nu întâmplător scriitorul Sütő András vorbea despre „jefuirea secuimii în ultimii 70 de ani de către hoardele pustiitoare de ţară"; nu întâmplător unul dintre „durii" udemerişti, credincios ideilor extremiste ale lui Tőkés László, Magyari Lajos, din Odorheiul Secuiesc, făcea un apel patetic conaţionalilor lui: „Să lăsăm declaraţiile la o parte. Să trecem la înfăptuiri. Autonomia nu trebuie declarată, ci înfăptuită"! Este exact ceea ce s-a făcut la Forumul de la Cluj-Napoca, în catedrala „Sfântul Mihail", sub conducerea lui Tőkés László, pentru a se obţine „autonomia comunităţilor naţionale pe bază teritorială", prin propunerile de modificare a Constituţiei şi prin înfiinţarea Comitetului de Iniţiativă pentru crearea Consiliului Comunităţii Naţionale Maghiare. ILIE ŞANDRU Nota redacţiei Pastorul Tőkés László şi-a dus gândul până la capăt, prin înfăptuirea, la 26 aprilie 2003, la Odorheiu Secuiesc, a Consiliului Naţional al Maghiarilor din Ardeal, având, ca scop, „autonomia teritorială și culturală", pusă la cale din decembrie 1989 încoace. CUVÂNTUL VINERI, 2 MAI 2003 „De a ajuta locului” Cu mai bine de o jumătate de secol în urmă, veteranul de război Constantin Milea consemna într-un jurnal de front gândurile şi simţămintele care i-au răvăşit viaţa. Faptul că întâmplările prin care a trecut sunt prezentate la perfectul compus nu trebuie să surprindă, fiindcă ele se referă la evenimentele în care autorul a participat direct, relatând „de la faţa locului" ceea ce s-a petrecut în timpul respectiv. în pragul celor opt decenii de viaţă, omul împăcat cu sine îşi "concentrează toate disponibilităţile intelectuale şi sufleteşti, întreaga energie, în aşternerea gândurilor în cuvinte scrise în linişte, cu mândrie, sensibilitate şi duioşie. Povestirile acestui om cu tâmplele încărunţite, implicat cu trupul şi sufletul în desfăşurarea dramatică a evenimentelor vremii, cu precădere în cele din timpul celui de-al doilea război mondial, se vor fi valorificate într-o lucrare de sinteză din propria viaţă,şi activitate trăită demn, efectiv şi afectiv. „Istoria" domnului Milea e de fapt cea a multora dintre cei de-o seamă, cu domnia sa, încadrată în cea a societăţii omeneşti din acei ani de cumpănă. Se realizează o înlănţuire de interdependenţă între cele trei evenimente cruciale ale României: primul război mondial, al doilea război mondial şi cu Revoluţia Română din Decembrie 1989, constituindu-se totodată punte de legătură între generaţiile contemporane. Ironia soartei a făcut ca ofiţerul instruit la şcoala de război germană pentru a lupta împotriva bolşevismului rusesc, să participe având comanda unei subunităţi de artilerie, tocmai împotriva Wehrmachtului german, până la capitularea lor necondiţionată. Autorul a făcut din pasionanta sa trăire în miezul istoriei, o carte ce merită a fi citită şi povestită tinerei generaţii, care se pot împărtăşi din viaţa unui octogenar trăită în vâltoarea vremurilor. Cu multe învăţăminte, cartea îndeplineşte din acest punct de vedere şi un rol instructiv-educativ şi de elevare patriotică. în partea finală, autorul ne propune a zăbovi cu privirea la câteva ilustraţii care sunt tot atâtea imagini care stârnesc gândirea şi spiritul de observaţie. Animat de gândul bun de a lăsa aceste rânduri urmaşilor, Constantin Milea n-a urmărit numaidecât să facă din „amintiri" literatură, ci fără a avea pretenţia unui specialist, se defineşte ca un om dornic decunoaştere veridică şi punere în valoare a vieţii sale prin acţiune, prin muncă şi multă osteneală, încât îndreptăţeşte stima urmaşilor din generaţia de azi şi a celei viitoare. IOAN IONEL TOMPEA Ca să ajungă banii... La recomandarea Prefecturii Mureş şi a Consiliului Judeţean, care viza „o cât mai bună organizare şi funcţionare a activităţii administrative la nivelul oraşului Luduş", Consiliul local şi-a însuşit propunerea Executivului de radiere a localităţilor Avrămeşti, Cioarga, Fundătură şi Ciurgău din raza oraşului Luduş. S-a considerat că nu se mai justifică menţinerea acestora în componenţa urbei, în virtutea noii viziuni administrativ-teritoriale. Astfel, locuitorii respectivelor cătune nu se vor mai putea lăuda cu „buletin de oraş". (IOAN LASLO) Ps mm. LINII INTERNATIONALE DE AUTOCAR POSTA - CURIER RAPID închirieri autocare pentru grupuri, asigurări medicale și cărți verzi INFORMATII 08010 100100 NUMAR UNIC DEMISOR FARA SUPRATAXA (TARIF CONVORBIRE LOCALA! AGENTIE Tg.Mures Bulevardul 1 Decembrie 1918 , nr.118 telefon 0265-168296