Cuvântul Liber, octombrie 2004 (Anul 16, nr. 194-215)

2004-10-01 / nr. 194

rA „NfiSII" TINUTULUI SECUIESC DE fiZI SUNT (IRMRSII CELOR CflRE, Lfi 9 Mfil 1946, CEREfia UNIREA ODORHEIULUI SECUIESC Cu... MOSCOVfi tunci, când unii membri ai etniei minoritare maghiare, indivizi cu veșnice capete înfierbântate, fluturau ideea unor enclave autonome sub denumirea devenită obsesie a „Ţinutului Secuiesc", poate că unora le-a scăpat un amănunt semnificativ care spune totul despre scenariile lor bine ticluite, pentru a fi jucate, sub alţi regizori, pe scena zbuciumatei istorii a Transilvaniei. Csapó József, Szilágy Zsolt, Tőkés László, Toro T. Tibor, Szász Jenő, Fodor Imre şi alţii puneau la cale toate aceste diversiuni cu un singur scop: renaşterea, pe alte căi, a defunctei Regiuni Autonome Maghiare, ale cărei consecinţe nefaste le-au simţit din plin şi dramatic, pe pielea lor, românii din judeţele Mureş, Harghita şi Covasna. Atunci, când aceiaşi aventurieri dintre feţele udemeriste locale, adepţi ai neorevizionismului şi ai federalizărilor, făceau spume la gură şi ţineau (şi ţin!) morţiş ca strada cu frumosul nume românesc - Călăraşilor - să fie botezată Kossuth Lajos, fiul unui ţăran slovac, căsătorit cu o fată dintr-o familie de nobili, susţinut de cei care au cheltuit averi imense pentru ca acesta să fie ales în Dietă, care se făcea vinovat, la 1848-1849, de crime abominabile, de suferinţele românilor ardeleni, se lucra plecând cu totul de la alte considerente. Parvenitul, intolerantul Kossuth, la doleanţele românilor răspundea invariabil: „Dacă nu se maghiarizează, aceştia vor fi exterminaţii". Rezultatele represiunilor din 1848-1849 sunt cunoscute: peste 40.000 de români - ucişi, 300 de sate, biserici şi mănăstiri arse sau rase de pe faţa pământului! „Excesele lui Kossuth l-au înspăimântat până şi pe generalul Bem, polonezul care comanda trupele ungureşti din Transilvania"-scria I.C. Drăgan. „Obtuzul Kossuth, care a înmormântat revoluţia ungară, nu a înţeles mersul vremii, nu a priceput deloc problema naţionalităţilor". Iar unii udemerişti de azi vor ca strada Călăraşilor să poarte numele lui! Am plecat de la cele două exemple tocmai pentru a dovedi ce se află, de fapt, în spatele cortinei abil confecţionate şi al marionetelor care-şi joacă rolurile, ale căror sfori pe scena istoriei Ardealului le (Continuare în pag. a 3-a) LAZĂR LĂDARIU _____________/ A V Intrare spectaculoasă a Hotelului „Concordia” - pe piaţa hotelieră mureşeană şi naţională După doi ani şi jumătate de la data demarării lucrărilor de amenajare - restaurare ale unei clădiri vechi de 106 ani, miercuri seara a fost inaugurat oficial în cadrul unui ceremonial spectaculos - Hotelul „Concordia", prima proprietate hotelieră de 4 stele la standarde internaţionale din Târgu-Mureş. Peste 300 de invitaţi au onorat cu prezenţa evenimentul, printre aceştia numărându-se preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism, Nicu Rădulescu, secretar de stat, parlamentari, reprezentanţi ai Prefecturii şi ai Consiliului Judeţean Mureş, primarul municipiului Târgu-Mureş, dr. Dorin Florea, jurnalişti, între care şi reputatul analist politic Emil Hurezeanu şi alte personalităţi, înainte de tăierea panglicii inaugurale - marcată, în prealabil, de un dans al balerinelor - toţi cei prezenţi la fastuosul eveniment au avut prilejul să viziteze cele 34 de camere ale hotelului, piscina, celelalte utilităţi, dotate şi amenajate la standarde pentru care, în urma evaluării de către Direcţia GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) Pe romani ii aşteaptă o toamnă şi o iarnă cu iVii»uiţi! Evoluţia preţului internaţional al ţiţeiului, ajuns la niveluri record, a determinat şi în România cea mai mare creştere a preţurilor benzinei şi motorinei din ultimii 20 de ani, preţ care va exploda din nou, ca urmare a depăşirii pragului de 50 de dolari pe baril. Benzina s-a scumpit la finele lunii august cu 2.200 de lei pe litru, iar motorina cu 2.300 de lei pe litru. Creşterea preţurilor a fost de trei ori mai mare decât cea operată în luna mai şi dublă faţă de cea anunţată în ultimele zile ale anului trecut. Impactul imediat al scumpirii, evident, s-a simţit în buzunarele şoferilor şi ale consumatorilor de produse şi servicii. Creşterea preţului cu peste 50 de dolari/barilul de ţiţei va determina o nouă majorare a preţului benzinei şi motorinei (anunţată deja), rămâne să aflăm cu cât, mai ales în cazul transportului de mărfuri. Alimentele în general, băuturile se vor scumpi şi ele, decizie care va fi luată de producători şi comercianţi, grăbindu-se să majoreze preţurile, înainte de a se face la carburanţi. Excepţie ar putea fi pâinea şi produsele de panificaţie, unde preţul mai redus al grâului va compensa în mică măsură costurile de transport. Anul agricol bun ar trebui, potrivit oficialilor guvernamentali, să contrabalanseze efectele scumpirilor, astfel încât acestea să nu dea peste cap inflaţia. Ameninţările pentru ţinta anuală de inflaţie vor fi însă greu de contracarat doar de „stagnarea" preţului pâinii. Pericolele pentru ţinta anuală de inflaţie de 9 % nu vin numai dinspre ( COMENTARIU ) scumpirea facturilor la energie electrică şi gaze. Reflectat în multe dintre preţurile de consum, preţul carburanţilor reprezintă o ameninţare la fel de serioasă, în ciuda avertismentelor transmise de mai mulţi analişti, Comisia Naţională pentru Prognoză susţine că efectele asupra inflaţiei nu se vor resimţi decât anul viitor, în 2005, când scumpirile la benzină şi motorină vor fi compensate de stagnarea preţurilor la pâine! Pentru bugetul de stat, un preţ mai mare al carburanţilor aduce încasări mai mari din accize. De altfel, majorarea accizelor la produse petroliere, alături de creşterea importurilor, a contribuit la creşterea nominală a veniturilor din accize în primele cinci luni ale anului cu 50,1 % faţă de aceeaşi perioadă din 2003. Influenţe mai puţin bune asupra deficitului de cont curent, care a crescut mult, au însă creşterile de cotaţii petroliere şi importurile cu valori majorate. Pentru a contracara efectele creşterii record a preţului ţiţeiului la nivel mondial, ministrul Economiei, Dan Ioan Popescu, a anunţat că ar putea fi reduse taxele în industria petrolieră, decizii similare fiind luate şi în alte ţări europene. în concluzie, noua scumpire a barilului de ţiţei, care a atins şi depăşit cota de 50 dolari (preţ care a mai fost cu 20 de ani în urmă), va avea efect negativ, în lanţ, la transportul de mărfuri şi persoane, pentru alimente, produse industriale, energie electrică şi termică, la toate serviciile, încât populaţiei nu-i vor ajunge veniturile (din salarii şi pensii) să şi achite facturile la toate acestea. De unde bani pentru alimente mai consistente (care sunt foarte, foarte scumpe), medicamente, cheltuielile elevilor şi ale studenţilor în noul an de învăţământ!? Deci, pe români îi aşteaptă o toamnă şi iarnă cu friguri! "__________IOAN HUSARU Şedinţa Consiliului municipal Târgu-Mureş, în două etape Un proiect de hotărâre al Consiliului municipal Târgu-Mureş prevede concesionarea către medicii de familie a cabinetelor medicale pentru care aceştia au încheiate contracte de comodat. In şedinţa de ieri, consilierii municipali au căzut de acord cu concesionarea, însă aprobarea proiectului de hotărâre a fost amânată, în vederea stabilirii componenţei unei comisii care să evalueze modul în care sunt întreţinute spaţiile în care funcţionează aceste cabinete. Viitoarea şeriinţă a Consiliului municipal este programată pentru joi, 7 octombrie, în continuarea celei de ieri, în cadrul căreia discuţii aprinse au avut loc în jurul demisiei consilierului Doru Oprişcan din Comisia de comerţ în jurul preţului apei potabile la Târgu- Mureş şi pe marginea unui nou regulament de funcţionare a Consiliului local municipal. Vom reveni cu amănunte. (LS.) aainile 8 - 9: FERMIERUL MUREŞEAN Papina 7. :v KÎ Vremea va fi, în general, frumoasă. ---------------------------------------Cerul va fi variabil. Vântul va sufla slab la moderat, cu unele intensificări temporare. Temperaturile maxime: 16 la 19 grade C, temperaturile minime: 5 la 8 grade C. Local, dimineața se va semnala ceaţă. Centrul de prevedere a vremii, Sibiu I Biblioteca Judeţean* MUREȘ ! TARGU-MUREÎI