Cuvântul Liber, ianuarie 2005 (Anul 17, nr. 1-20)

2005-01-15 / nr. 10

CUVÂNT SAMBATA, 15 IANUARIE 2005 Ovidiu Natea: M-a deranjat întotdeauna stufoşenia structurilor PSD” * Aceasta este cea mai recentă declaraţie de presă a preşedintelui PSD Mureş, fostul prefect Ovidiu Natea, şi a fost rostită joi, în cadrul unei întâlniri cu ziariştii mureşeni, chiar la sediul organizaţiei judeţene de partid. Lucrul acesta nu a fost recunoscut ca atare până în momentul de faţă de vreun membru de la vârful formaţiunii, pentru că statutul PSD nu permitea sub nici o formă schimbări în cadrul structurilor de conducere ale partidului, dar şi pentru că PSD guverna şi îşi putea permite să tolereze o schemă supradimensionată. Abia acum, în momentul în care la Cluj-Napoca şi la Bucureşti se pune problema modernizării PSD şi eliminării din formaţiune a unor membri cu mâinile şi conştiinţele pătate, Ovidiu Natea poate face o asemenea remarcă, ţinând cont de faptul că, spre exemplu, în Biroul Executiv Central sunt 179 de inşi, după ce, cu doar câţiva ani în urmă, numărul lor era de numai 64. Creşterea este explicată şi prin cele cinci schimbări succesive de statut în ultimii 4 ani. O altă structură oarecum similară, de la nivelul judeţului, contabilizează nu mai puţin de 67 de persoane, „dar doar maxim jumătate participă efectiv la luarea deciziilor, pe restul nici nu prea îi vedem la faţă, pentru că nu răspund la convocări", a adăugat preşedintele PSD Mureş. în această ordine de idei, organizaţia Mureş a propus, atât la Cluj-Napoca, cât şi la Bucureşti, crearea unui consiliu al preşedinţilor din teritoriu, organ care ar avea numai scop consultativ, ideea fiind rapid îmbrăţişată de toţi participanţii la discuţii. „Nu contează numărul de membri, contează numărul de votanţi", a dat Natea ca exemplu situaţia Alianţei D.A., care, fără prea multe şi mari structuri de conducere, a câştigat prezidenţialele şi a primit permisiunea de a forma guvernul. Pe de altă parte, din conferinţa de presă s-a desprins, chiar dacă deocamdată extrem de firavă, existenţa unei alte aripi în PSD, pe lângă cele care îi susţin pe Ion Iliescu, Adrian Năstase sau Miron Mitrea în funcţia de preşedinte al partidului, aripa Ioan Rus, fost ministru al Administraţiei şi Internelor, scos temporar din linia întâi după încercarea de reformare a partidului în urma pierderii alegerilor locale. Vom trăi şi vom vedea ce se va petrece pe „uliţa PSD-ului", cu ocazia congresului anunţat pentru luna aprilie sau mai. Oricum, pe strada asta, câinii cam latră o pagubă. Totuşi, se vor afia PSD şi PUNR? » PSD Mureş nu a renunţat nici după alegerile generale la ideea unei alieri definitive cu PUNR. Deocamdată nu se cunoaşte formula în care se va pune în practică aceasta sau dacă rezultatul final va fi o fuziune sau o absorbire a PUNR Mureş, în definitiv singura structură din ţară a PUNR care a obţinut rezultate bune la alegerile din acest an. „Discuţiile cu PUNR vor continua", a subliniat preşedintele PSD Mureş, Ovidiu Natea, reamintind buna colaborare din vară dintre cele două formaţiuni, atunci când ambele nu şi-au desemnat un candidat la postul de primar al Târgu-Mureşului, pentru a-l putea susţine pe actualul independent dr. Dorin Florea. Imediat după terminarea conferinţei de presă în care Ovidiu Natea a făcut aceste afirmaţii, un grup de jurnalişti s-a întâlnit cu totul întâmplător pe stradă cu preşedintele PUNR Mureş, ing. Mircea Radu, pe care, inevitabil, l-au abordat pe tema sus-amintită. Răspunsul acestuia a fost cât se poate de elocvent: „Negociem. Politica este arta posibilului. Dar ce ar mai fi de negociat?". Reamintim că la alegerile generale, Lazăr Lădariu, marcant membru al conducerii centrale a PUNR, s-a regăsit pe listele judeţului Mureş ale PSD pentru Camera Deputaţilor. Grupaj realizat de DAN TRIFU S-a prelungit până la 1 februarie termenul de procurare a rovinietelor După atâtea insistenţe, dar şi tergiversări, Ministerul Transporturilor a luat decizia prelungirii termenului de procurare a rovinietelor până la 1 februarie 2005. Măsura este valabilă numai pentru posesorii de autoturisme de orice fel, inclusiv pentru deţinătorii de autovehicule cu o capacitate de încărcare până la 3,5 tone. Tot cu acest prilej, ministerul în cauză a luat măsura extinderii reţelei de distribuţie şi la alte companii vânzătoare de carburanţi, astfel încât rovinietele să poată fi găsite de către cei interesaţi pe „toate drumurile". Până la data de 1 februarie 2005, organele de control nu vor avea dreptul să amendeze pe cei care circulă pe drumurile naţionale fără roviniete. (I.C.) Competiţii sportive # FOTBAL, în cadrul etapei a 18-a a Diviziei A de fotbal în sală, luni, 17 ianuarie a.c., cu începere de la ora 18.45, va avea loc meciul dintre echipele FC Transilvania Târgu-Mureş şi FC Cip Deva. Meciul se va juca în Sala Sporturilor şi va fi transmis în direct de TVR România 2,în trecuta rundă s-au înregistrat următoarele rezultate: CS 3 Bucureşti - FC Transilvania Târgu-Mureş 5-2, Futsal Municipal Constanţa - Futsal Venus Timişoara 4-2, Silvanus Reşiţa - FC Rodu Bucureşti 2-4, Goment Ploieşti - MB Pandurii Târgu-Jiu 4-4, Eurolines Bucureşti - Senic Craiova 2-2, CS Odorheiu Secuiesc - Energia Craiova 3-4, FC Cip Deva - MGA București 5-1. # CAMPIONATELE DE LA „MUREŞUL". Trei campionate de fotbal în 7 organizează, în anul 2005, Clubul Sportiv „City'us", pe terenurile de la Complexul de Agrement şi Sport „Mureşul" din Târgu-Mureş. Este vorba despre diviziile „City'us", „Weekend" şi „Old-boys" (a veteranilor cu vârsta trecută de 35 de ani), cu meciuri care au loc sâmbăta, respectiv duminica. Meciurile propriu-zise vor debuta sâmbătă, 22 ianuarie, şi duminică, 23 ianuarie a.c., până atunci însă are loc consfătuirea tehnică cu conducătorii echipelor şi tragerea la sorţi pentru ediţia de campionat iarnăprimăvară. Acestea sunt planificate pentru ziua de marţi, 18 ianuarie, la sediul Asociaţiei Sportive „Weekend", după cum urmează: ora 16,30 pentru formaţiile participante la campionatul de sâmbăta, de la ora 17 şi 17,30, pentru formaţiile dini diviziile „Weekend”, respectiv ,,Old-boys"(veteranii). # ŞAH. Un concurs de şah organizează Clubul Sportiv „Marisia 2003", pentru iubitori ai sportului minţii, indiferent de vârstă, sex şi categorie de clasificare şahistă, inclusiv pentru persoane cu handicap. Timpul de joc: o oră şi 30 de minute pentru primele 45 de mutări, pe durata a 9 runde. Concursul de şah are loc luni, 17 ianuarie, de la ora 16:30, la sediul PD, situat în Piaţa Trandafirilor nr. 5, din Târgu-Mureş. Participanţii la concurs trebuie să aibă cu ei o garnitură de şah şi ceas de control. B. DORIN C 15 ianuarie 2005 Zile trecute: 14 Zile rămase: 351 Soarele răsare la: 7.48 Soarele apune la: 17.01 Calendar creştin: - Ortodox: Cuvioşii Pavel Tebeul şi loan Colibaşul. - Greco-catolic: S. Pavel Tebanul; S. loan Colibaşul. Zodia: Capricorn (21.12-19.01). Filă de calendar 1999 - Conflictul din Kosovo. Un număr de 45 de civili sunt masacraţi la Racak,în sudul provinciei. 1943 - Mihai Antonescu, viceprim-ministru şi ministru de externe al României a propus omologului sau italian, contele Gaetano Ciano, ieşirea simultană din război a Italiei, României şi Ungariei. Propunerea a fost reiterată în vara aceluiaşi an, dar a rămas fără rezultate. 1894 - S-a născut Ecaterina Teodoroiu, „eroina de la Jiu" căzută în luptele de la Mărăşeşti (m. 23.08.1917). 1878 - Artileria română începe bombardarea masivă a cetăţii Vidin. 1870 - Ministrul de Externe adresează marilor puteri europene o notă prin care cere recunoaşterea oficială a denumirii de România. 1850 - S-a născut poetul naţional al românilor Mihai Eminescu, membru de onoare post-mortem al Academiei Române (m. 15.06.1889). Cugetarea zilei: „Plasează-ţi idealurile suficient de înalt, ca să te inspire, şi suficient de jos, ca ele să te încurajeze la fapte . ]IMA Berbec. Caracteristica zodiei dvs. îşi spune cuvântul şi astăzi în ceea ce priveşte un posibil conflict. Trataţi totul cu diplomaţie şi evitaţi un ton ridicat. Taur. Vă simţiţi iubit şi protejat şi lucrul acesta vă dă mai multă încredere în dvs. Frigul vă dă bătăi de cap şi este bine să vă feriţi cât puteţi, fiindcă sunteţi expus răcelii. Gemeni. Partenerul de viaţă este nemulţumit de o schimbare neaşteptată. Survin evenimente care vă dau programul peste cap. Se pare că sunteţi nevoit să plecaţi într-o delegaţie anunţată în ultimul moment. Rac, în dragoste se pare că lucrurile nu stau prea bine. Lipsa de tandreţe cu care v-a tratat partenerul în ultimul timp ar putea duce la o dezamăgire pe termen lung. I Leu. Dacă relaţiile cu cei din familie nu sunt foarte bune, ar trebui să încercaţi să le armonizaţi. Nu vă luptaţi de unul singur cu problemele pe care le aveţi de rezolvat! Fecioară: Este posibil să aveţidificultăţi pe plan sentimental, din cauza stării de emotivitate care vă împiedică să vă exprimaţi deschis şi clar. Nu evitaţi comunicarea şi temperaţi-vă orgoliul! Balanţă. Dacă sunteţi invitaţi la un eveniment deosebit, veţi avea unele neînţelegeri cu partenerul, dar veţi întâlni cunoştinţe şi vă veţi reface forţele. Scorpion, în plan sentimental, situaţia va fi relaxată. Farmecul personal vă va permite să faceţi o bună impresie persoanelor de sex opus. Vi se vor face complimente. Săgetător. O cunoştinţă mai veche vă apreciază munca, ceea ce vă face să vă simţiţi mai bine. în cazul în care sunteţi căsătorit, neînţelegerile cu partenerul se vor atenua simţitor. Capricorn, în primele ore ale zilei, situaţia va fi destul de tensionată. Fie dvs. sunteţi gelos, fie stârniţi acest sentiment în mintea şi inima celui ce vă iubeşte, încercaţi să nu vă certaţi cu partenerul de viaţă. Vărsător. Mesajul unui amic ajunge la dvs. într-un mod destul de distorsionat, aşa că este posibil să vă supăraţi degeaba şi să recurgeţi la nişte gesturi cam nelalocul lor. Peşti, în acest weekend, succesul şi priza la public fac din dvs. o persoană căutată de foarte mulţi prieteni mai vechi sau mai noi. Este posibil să fiţi invitat într-o excursie în afara localităţii, să le amu singur cu de rezolvat d Actriţa Elena Purea Todoran păşeşte cu încredere în noul an După turneul la Paris cu spectacolul Românie dragă, Elveţia mea, care a fost obositor, dar foarte...turistic ,a fascinat-o faptul că din vârful Turnului Eiffel nu se vede o delimitare a periferiei, ci doar clădiri, Parisul fiind, din cele văzute de ea, singurul oraş fără margini, dar nu a văzut încă Pragul), Elena a păşit (după schimbarea prefixului, 30 de ani, născută în Scorpion) altfel în noul an. Fără vreo legătură cu schimbările politice şi sociale, dar poate cu cele profesionale (e deja în repetiţii la 3 proiecte), o satisfacţie importantă îi e dată de faptul că se află în relaţii amiabile cu toţi colegii, cu care a reuşit să nu se certe şi să nu aibă niciodată divergenţe! De altfel, şi Revelionul l-a făcut cu unii dintre ei (Monica Ristea Horga, Roxana Marian, familia Cadariu şi alţi Arielişti!) la Sovata, într-un cadru plăcut, deşi fără zăpadă, întâlnirea noastră (la un nectar delicios de grapefruit) s-a întâmplat după mai multe telefoane. Dar a meritat fiindcă presa are de scris numai lucruri bune, despre actriţa cu personalitate puternică. Elena este bucuroasă pentru că va juca şi într-un proiect de televiziune, dar şi într-o comedie bulevardieră, după ce mulţi ani a fost considerată o actriţă de dramă, îi place şi ipostaza de dascăl (aproape) voluntar pentru copiii de la Colegiul „Unirea", cărora le predă teatrul, între proiectele ei viitoare de viaţă se include şi un copil.. .propriu şi personal! Ambiţioasă cum o ştim, sigur va reuşi. IOANA FLOREA nf. Stimate domnule Sorin Roşea Stănescu, director al ziarului ZIUA, Consider că autorii articolului „Isteria Trianon", publicat în ziarul Ziua, din data de 13 ianuarie a.c.,au tratat superficial şi părtinitor problema sensibilă a rulării acestui film, menit să agite spiritele, să alimenteze cu sentimente iredentiste minţile înfierbântate ale celor ce visează, încă, la refacerea Ungariei Mari şi să stârnească griji şi nelinişte în rândurile populaţiei româneşti din Transilvania. Tocmai pentru aceste motive difuzarea acestui film a fost interzisă în Ungaria unde, într-adevăr,treburile şi interesele ţării şi ale maghiarilor sunt în mâna unei conduceri de stat responsabile, lucru despre care nu se poate vorbi în România. Cu privire la remarca din articol potrivit căreia „Muscă e pe cale să transforme o peliculă, altfel destul de plictisitoare,vetustă şi nici măcar riguros istorică,într-o scânteie care ar putea produce nu un incendiu de operetă, ci chiar un conflict interetnic. Și astă chiar în condiţiile când partenerii de la guvernare ai Monei Muscă sunt lideri ai UDMR." Sunt de părere că intervenția doamnei ministru Mona Muscă este de mult bun simţ, şi chiar timidă, şi asta cu atât mai mult cu cât se recunoaşte că pelicula în discuţie nu este nici măcar riguros istorică. Păi, dacă nu are rigurozitate istorică, de ce să fie difuzată pe ecranele româneşti? Faptul că reporterii dvs., cunoscători de limba maghiară, nu au constatat asemenea manifestări (manifestări iredentiste) nu are nici o relevanţă şi, mai direct spus, nu poate fi reţinută ca demnă de încredere. Ziariştii din Bucureşti,voit sau din naivitate, ori dintr-un interes meschin, subestimează pericolul unor astfel de manifestări şi nu sesizează,sau nu vor să sesizeze,abilitatea dusă până la o diabolică viclenie a unor grupuri de maghiari cu sentimente iredentiste. Nu doresc să generalizez aceste calificative asupra întregii populaţii maghiare din România, majoritatea covârşitoare comportându-se cu demnitate, ca cetăţeni oneşti şi loiali ţării. Autorul articolului,domnul László Kallai, inserează în articol o afirmaţie neadevărată şi chiar iresponsabilă:"... la momentul istoric petrecut în urmă cu mai bine de 85 de ani la Trianon, prin care Ungaria Mare a fost fărâmiţată, teritorii din aceasta fiind împărţite între mai multe ţări din Centrul şi Estul Europei". Cel puţin în cazul Transilvaniei afirmaţia de mai sus poate fi considerată o îndrăzneaţă minciună. Noi nu am fărâmiţat Ungaria, ci Ungaria a fost obligată, prin tratate internaţionale, să restituie României teritoriile care i-au aparţinut încă de pe vremea când triburile maghiare nici nu visau să părăsească Asia şi să ocupe, prin jaf şi cruzime, teritorii de pe continentul european. Cu aleasă stimă, __________________VASILE ROŞCA, Târgu-Mureş