Cuvântul Liber, aprilie 2005 (Anul 17, nr. 64-85)

2005-04-01 / nr. 64

CUVÂNTULVINERI, 1 APRILIE 2005 UV MEMORIA!» conferenţiar univ. dr. Suciu Gabriela 36 de ani la catedră, concentraţi într-o viaţă scurtă. Ani plini cu satisfacţii profesionale, dar şi cu realizări nerecunoscute la adevărata lor valoare. Şi pentru că era şi modestă, nu multă lume le cunoştea. Că s-au născut din aceste stăruinţe perseverente aproape o sută de lucrări ştiinţifice, cărţi, materiale didactice, ce mai contează astăzi? Sigur că au importanţă. Sunt elemente din personalitatea celei care a fost dr. chimist Gabriela Suciu, pentru noi Gaby Suciu. Generaţii de studenţi au fost instruite şi introduse în măiestria gândirii logice în chimie şi în ştiinţele farmaceutice, astăzi farmacişti, specialişti în diverse domenii, experţi, cadre didactice universitare de prestigiu. Şi toate acestea, realizate cu o perseverenţă şi putere de muncă uluitoare. Puţini ştiu că în anii de realizare a tezei de doctorat a sintetizat, pe cale electrochimică, peste trei sute de compuşi noi, substanţe care abia acum, după un sfert de secol, pătrund în diverse domenii moderne de cercetare, în sinteza medicamentelor noi, în elucidarea mecanismelor de metabolizare. Cercetător entuziast al tainelor profesiei alese, muncă amănunţită în care şi detaliile contează, au ponderea lor, deloc neglijabilă, chiar dacă obţinerea lor impune studii şi căutări aproape interminabile. Amintesc doar că au existat frecvente situaţii când unele calcule teoretice de chimie cuantică numerice, în perioada despre care vorbim, au durat — pentru obţinerea unui singur rezultat — o lună întreagă, atunci când încă nu aveam la dispoziţie calculatoarele moderne, care să rezolve aceste probleme, în locul nostru,în câteva secunde. Aşa ceva astăzi este practic inimaginabil. Simţul răspunderii, spiritul colectivităţii, dragostea faţă de munca în echipă erau trăsături de la sine înţelese. Era bolnavă de miit. Când am întrebat-o odată: de ce nu-şi cere scutirea justificată de la munca epuizantă la admitere, mi-a răspuns: „Pentru că îmi place acea atmosferă de lucrul". S-a stins. S-a stins din viaţă un exponent eminent al generaţiei sale, un cadru didactic universitar şi cercetător cu prestanţă, inteligenţă, o vastă cultură, o personalitate puternică. O viaţă dedicată unei munci dificile, asidue şi minuţioase, aşa cum este viaţa în învăţământ. Un adevărat cercetător format, care a ştiut să ţină ritmul cu dezvoltarea ştiinţei, care a simţit acest avânt şi l-a însutit, astfel că multe generaţii de studenţi au beneficiat de capacitatea, de dorinţa dânsei de a le transmite cunoştinţele acumulate de-a lungul anilor. A fost un om bun, o colegă excelentă, care se implica în problemele facultăţii şi într-o măsură limitată de bunul-simţ, cu o profundă empatie, în cele ale colegilor. Ştim că niciodată n-a refuzat pe cineva să-i dea un sfat competent, o idee salvatoare atunci când era solicitată, deşi avea totdeauna şi problemele sale, în special cele cu sănătatea. Cumpănea lucrurile cu discernământ, dar soluţia era mai întotdeauna utilă. Plecarea ei în neant a lăsat un gol greu de acoperit, în primul rând în sufletul familiei — de care era atât de mândră şi povestea pasionată despre ea —, dar, de asemenea, şi în sufletul colegilor, studenţilor săi. li aduc, încă o dată, omagiu din partea colegilor, studenţilor şi a tuturor celor care au cunoscut-o, de la Catedra noastră, de la Facultatea noastră, acum după ce a trecut în veşnicie, acum când raţiunea noastră refuză să accepte înfrângerea în faţa inexorabilului destin omenesc. Gaby, colega noastră bună, de neuitat, acum nimic nu te mai doare! Odihneşte-te în pace! Prof. univ. dr. TŐKÉS BÉLA, Facultatea de Farmacie a U.M.F. Târgu-Mureş * # Sâmbătă, 2 aprilie a.c.,,ora 11, comemorăm, la Catedrala mare din Târgu- Mureș,șase săptămâni de când ne-a părăsit, pentru totdeauna, scumpa noastră conf univ. dr. GABRIELA-AURELIA SUCIU Dumnezeu să te odihnească în pace, suflet blând! Familia Suciu ..Valsul** preţurilor continuă! Materialele de construcţii se scumpesc cu 10 la sută! Aceasta este concluzia exprimată de Marian Miluţ, preşedintele Uniunii Naţionale a Patronatului Român, în varianta în care de la 1 aprilie se vor majora preţurile la utilităţi (energie electrică, gaze, carburanţi etc.). Şi ce mai spune şeful patronatului? Iată: „Aceste scumpiri sunt consecinţe ale modului de lucru neprofesionist al conducerii unor ministere. Noi nu ne putem permite să creştem preţurile aşa cum cresc preţurile la utilităţi. Totuşi, materialele de construcţii ar putea suferi majorări de preţuri între 5 şi 10 procente". (M.B.) '/-----— ■------------------------------------------------------Duminică, la Voivodeni. ------------------N Iubitorii portului, cântecelor şi jocurilor populare maghiare sunt invitaţi la festival Centrul judeţean pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale Mureş (director Constantin Cotârlan) va organiza, în colaborare cu Primăria comunei Voivodeni, duminică, 3 aprilie, în Căminul Cultural din Voivodeni, cea de-a doua ediţie a Festivalului de port, cântece şi jocuri populare maghiare „Din izvor curat". La această manifestare, programată să se desfăşoare cu începere de la ora 16, vor participa ansambluri şi formaţii reprezentantive pentru tema propusă, precum Ansamblul folcloric din Chibed, Formaţia de dansuri populare a Casei de cultură a tineretului din Reghin, Ansamblul folcloric din Valea (comuna Vărgata), Formaţia de dansuri populare din Brâncoveneşti, Taraful „Ciunge” din Târgu-Mureş, Formaţia de dansuri din Glodeni. Acestora li se vor adăuga Ansamblul folcloric „Trandafirul sălbatic" din Sâncraiu de Mureş şi Ansamblul folcloric din Voivodeni. I FLORENTIN DEAC 1 aprilie 2005 Zile trecute: 90 ■ Zile rămase: 275 Soarele răsare la: 6.56 Soarele apune la: 19.43 Calendar creştin - ortodox: Cuv. Maria Egipteanca; Cuv. Macarie Mărturisitorul. - greco-catolic: S. Maria Egipteanca. Zodia: Berbec (21.03 - 2004). Ziua internaţională a păsărilor (este sărbătorită din 1906, pe baza Convenţiei cu privire la apărarea păsărilor). Berbec. S-ar putea să aveţi o discuţie în contradictoriu cu o femeie, pornind de la bani. Ar fi indicat să vă păstraţi calmul şi să nu ridicaţi tonul. După-amiază, vă recăpătaţi buna dispoziţie. Taur. Dimineaţă s-ar putea grpia să fiţi indispus şi să nu aveţi chef de vorbă. Riscaţi să vă izolaţi! După-amiază, o rudă din altă localitate vă dă o veste bună. Gemeni. Veţi descoperi că unii dintre prietenii dvs. sunt prieteni doar din interes, îşi amintesc de dvs. numai atunci când au nevoie de bani sau de un serviciu. Vă puteţi baza pe partener. Rac. Nu sunteţi hotărât să acţionaţi conform planurilor care v-au fost impuse de către şefi sau de către cei cu care colaboraţi. Vi se pare că sunteţi înşelat, şi nu sunteţi departe de adevăr. 510 ani de atestare documentară a Voinicenilor La mijlocul secolului al XV-lea, în 6 aprilie 1495, în judeţul Mureş apare localitatea „Zabad" (în limba latină), „Szabad" (în limba maghiară) sau „Sabad" (în limba română). Conform legendei, preotul Cioloca le-a recomandat fruntașilor satului să-și numească localitatea Voiniceni. Din 1919, după Marea Unire, poartă acest nume. Conducerea Gimnaziului de Stat „Vasile Săbădeanu" - prof. Marioara Rogozan - a organizat un concurs de cultură generală privind istoria satului - „510 ani de atestare documentară a Voinicenilor". Au participat elevii claselor IV-VIII, precum şi a IX-a şi a X-a SAM, competiţia fiind moderată de prof. Ioan Ştefan, căruia i s-a decernat de puţin timp „Diploma de excelenţă", pentru 60 de ani de activitate didactică. Locul I a fost ocupat de elevii clasei a VI-a - dirigintă prof. Maria Lazăr; locul II - clasa a IX-a - diriginte prof. Ioan Ştefan; locul III - clasa a X-a - dirigintă prof. Manuela Pogăcean, câştigătoare au fost însă toate cele 8 echipe participante, care au fost premiate cu dulciuri şi cărţi. L.BOTA Ziua Jandarmeriei Române oferă bunul prilej Organizaţiei Judeţene a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere din Ministerul Apărării Naţionale „Avram Iancu" Mureş să adreseze tuturor cadrelor prestigioasei instituţii sincere şi calde felicitări, urări de bine şi deplin succes în realizarea sarcinilor de mare răspundere cu care a fost învestită în cadrul structurilor nou înfiinţate. La mulţi ani! Preşedinte O.J.C.M.R.R. Mureş, general bg.(r) ^^^^^^GHEORGHE^POPA # Leu. Veţi întâlni persoane care vă pot ajuta să vă atingeţi scopurile. Nu încercaţi să profitaţi de ei pentru asta! împărtăşiţi-vă gândurile, acceptaţi ideile şi ajutorul lor! ^ Fecioară. Se pare că aveţi dificultăţi de comunicare. Ar fi bine să amânaţi întâlnirile de afaceri şi să evitaţi deciziile importante. Fiţi mai atent cu partenerul de viaţă! Balanţă. Munciţi mult astăzişi vă dovediţi capabil să fiţiliderul grupului cu care colaboraţi, dar când este vorba să vă evaluaţi singur rezultatele, ca întotdeauna, exageraţi. Scorpion. Cu toate că intuiţia se opune uneori argumentelor raţionale sau tendinţelor afective, modul fericit în care se aranjează lucrurile vă asigură o zi bună, cu excepţia unor evenimente în societate. 4gjrf Săgetător. Sociabilitatea dvs. atinge cote maxime astăzi. Este cazul să vă temperaţi elanul pentru că nu toată lumea agreează persoanele foarte expansive. Capricorn. Aşteptaţi un 3^» sprijin din partea parte- Sppfcnerului, care nu va face decât să încurce şi mai mult lucrurile. Un prieten vă aduce echilibru. Nu este exclus să vă gândiţi la o afacere secretă. Vărsător. Sunteţi într-o formă intelectuală foarte bună şi aveţi capacitatea de a vă adapta cu uşurinţă situaţiilor noi şi neobişnuite. Este o zi favorabilă comunicării. . Peşti. Ambiţia şi energia de care daţi dovadă vă impun în mediul în care activaţi. Concentraţi-vă asupra afacerilor în care sunteţi implicat, căci acestea încep să dea roade. m . îşi 2003 - A murit actorul Mihai Mereuță („Iancu Jianu Zapciul", „Pasărea măiastră", „Nastratin Hogea"; n. 29.11.1924). 1962 - A murit pictorul Camil Ressu (n. 28.01.1880). 1945 - Roosevelt îi adresează un mesaj lui Stalin în care îşi exprimă profunda nemulţumire că sovieticii nu respectă, în România şi Polonia, înţelegerea de la Ialta. încercările americane, tardive, nu au mai putut salva nimic în faţa inflexibilităţii sovietice, URSS considerând întreaga Europă de Est drept zona lor exclusivă de influenţă. 1919 - Trecerea la calendarul gregorian (de stil nou). Ziua de 1 aprilie 1919 a devenit 14 aprilie (stil nou). 1910 - Se constituie, la Bucureşti, „Comisia istorică a României", menită să asigure publicarea, în ediţii critice, a cronicilor româneşti şi a altor izvoare, inclusiv străine, referitoare la români. 1881 - S-a născut, la Răşinari, Octavian Goga, scriitor şi om politic. Cugetarea zilei: „Când sunteţi mânios, număraţi până la patru. Când sunteţi foarte mânios, înjuraţi! " (MARK TWAIN) . ..Mult e dulce şi frumoasă...** „Cinste şi gramatică" în 25 martie, anul acesta, scriitorul şi publicistul de marcă, Lazăr Lădariu, şi-a sărbătorit ziua de naştere. Alături de el au fost prietenii şi cititorii ziarului pe care- l conduce. Ziua aceasta este şi o mare sărbătoare religioasă, Buna-Vestire. lată că şi pentru copilul născut în această binecuvântată zi ursitoarele sau parcele au hărăzit un destin strălucit. Am făcut această introducere, pentru că, în notiţele mele, apelez frecvent la scrisul limpede şi bogat al celui învăluit în aură, în repetate referiri la breasla ziariştilor, apelează la cerinţa lui I.L. Caragiale, „cinste şi gramatică", pe care însuşi le onorează cu asupra de măsură, într-un editorial, se referă la „oligarhia postdecembristă". Oligarhie, oligarhii, formă de conducere a statului, în care puterea politică şi economică este deţinută de un număr restrâns de persoane, grup de persoane care exercită puterea într-o astfel de formă de guvernământ. Se referă şi la „camarila politică". Camarilă, camarile, curteni din anturajul unui rege sau al unui şef de stat, care influenţează politica statului în interesul lor personal. în politica actuală, ca o caracteristică, se manifestă „fariseismul". Fariseism: ipocrizie, făţărnicie, duplicitate. Şi adjectivul fariseic: ipocrit, făţarnic, prefăcut. Acelaşi sens figurat îl are şi cuvântul de bază fariseu. In scrisul cu valenţe culturale, apelează la unele noţiuni din antichitate, din mitologie. Reţin „voce de stentor", voce foarte puternică, cu aluzie la un personaj din liiada lui Homer. Apoi „răutate de Agripină", mama lui Caligula, o femeie plină de bărbăţie, de răutate, devenită temută de împăratul Tiberius, a fost exilată de acesta. Tot ura este cotată ca „viscerală". Visceral, adjectiv care aparţine viscerelor, privitor la viscere, figurat, ceea ce provine din cea mai profundă ură a unei fiinţe. Viscere, substantiv folosit numai la plural - totalitatea organelor care se află în marile cavităţi ale corpului (mai ales în cavitatea abdominală), la oameni şi la animale măruntaie, într-o poezie publicată recent, a lui Lazăr Lădariu, am reţinut frumosul vers: „... fiarele câmpului adulmecă zorile". A adulmeca (despre animale) - A simţi sau a descoperi, cu ajutorul mirosului, prezenţa unui animal, a omului, a hranei etc. Figurat (despre oameni): A căuta să afle, a da de urmă, a descoperi. Verbul are şi o variantă regională: a adulmeca. Dintr-un articol al autorului pe care îl exploatăm lingvistic, am reţinut secvenţa „pentru a îmblânzi scorpia financiară mondială". Scorpie (popular scorpion) - în basme: Fiinţă cu însuşiri supranaturale, închipuită de obicei ca un monstru feminin cu mai multe capete, care scoate flăcări pe nări. Am apelat la scrisul aceluia care afirmă despre gramatică, aceasta fiind „o matematică a limbii". îl felicităm și din partea limbii române pe care o mânuiește cu cinste. T.A. ENĂCHESCU