Cuvântul Liber, iulie 2005 (Anul 17, nr. 128-149)

2005-07-15 / nr. 138

CUVÂNTUL VINERI, 15 IULIE 2005 SIF 5 a fost cotat pentru decembrie la 1,4 lei Evoluţia emoţională a pieţei de capital, care a reacţionat la anunţul privind demisia Guvernului şi anunţarea alegerilor anticipate, a influenţat major şi preţurile futures ale derivatelor pe acţiuni tranzacţionate la Sibiu. Trendul de la BVB a fost favorabil vânzătorilor din piaţa la termen, speculatori sau hedgeri, aceştia din urmă putând să-şi protejeze portofoliile de acţiuni deţinute pe piaţa spot. Cele mai mari pierderi le-au înregistrat acţiunile SIF, datorită incertitudinii privind momentul adoptării legii prin care se majorează pragul de deţinere de la 0,1 la 1%, ceea ce a generat o lichiditate importantă, 54% din totalul tranzacţiilor. Preţurile ar putea să scadă şi mai mult în cazul în care investitorii de la BVB s-ar decide să înceapă să vândă şi mai multe titluri SIF, reorientându-se către acţiuni din domeniul bancar sau petrolier. SIF 2 a început săptămâna cu preţuri de 1,18 - 1,22 lei pentru septembrie şi 1,21 lei pentru decembrie. Următoarele zile au adus scăderi semnificative, vineri ele scăzând la 1,11 - 1,1498 lei, respectiv până la 1,15. Până la scadenţa din prima luna de toamnă, cumpărătorii de opţiuni CALL mizează pe o creştere a acestor acţiuni peste pragul de rezistenţă de la 1,25 lei. Titlurile SIF 5 au coborât pentru septembrie de la 1,38 - 1,3860, la începutul săptămânii la 1,27 - 1,3498 lei la finele ei, iar pentru decembrie de la 1,45 la 1,4 lei. De un mare interes s-au bucurat şi titlurile petroliere. SNP a fost cotat pentru septembrie la preţuri cuprinse între 0,4 şi 0,45 lei, iar pentru decembrie, între 0,4430 şi 0,47 lei. Tranzacţiile cu opţiuni indică pentru scadenţa septembrie un culoar cuprins între 0,4050 şi 0,46 lei. Acţiunile RRC au fluctuat pentru septembrie între 0,0802 şi 0,0860 lei, mult sub maximul de 0,1150 lei, înregistrat înainte de acuzarea conducerii sale. Pentru decembrie preţul a fost stabilit la 0,0980 lei. Preţul futures al acţiunilor Impact a fost influenţat de informaţiile venite din piaţa de leasing, acestea coborând pentru septembrie de la 0,41, la începutul săptămânii, la 0,3850 lei, după ce în mai ele atingeau un vârf pentru această scadenţă de 0,6250 lei. Acţiunile TLV au coborât pentru septembrie de la 0,8440 la 0,8001 lei, iar pentru decembrie de la 0,89 la 0,82 lei. Reamintim că aceste titluri au atins, în martie, pentru scadenţa septembrie un maxim de 1,27 lei, pentru ca acum maximul indicat de opţiunile CALL să fie de 0,9150 lei. Pe parcursul săptămânii au mai fost tranzacţionate acţiuni AZO cu scadenţa septembrie la 0,27 lei, CMP cu scadenţa septembrie la 1,6610 -1,7 lei, BCC cu scadenţa septembrie la 0,52 lei şi decembrie la 0,5110 lei, RBR cu scadenţa septembrie la 0,1440 - 0,1470 lei. Deratizarea şi dezinsecţiaa Târgu-Mureşului trebuie să fie discutată în Consiliul Municipal Ne bucură preocuparea deosebită a Primăriei municipiului Târgu-Mureş în ce priveşte dezinsecţia şi deratizarea domeniului public, activitate deosebit de necesară pentru asigurarea unui climat de viaţă civilizat contribuabililor, doar că modul cum se licitează această lucrare stârneşte oarece suspiciuni. Deşi în Târgu-Mureş există firme specializate, capabile să execute această lucrare, sunt preferaţi agenţi economici din alte judeţe, prin urmare, bani grei, de ordinul miliardelor, pleacă spre alte zări. Semnalăm distinșilor consilieri municipali un aspect care trebuie analizat cu multă atenție, pentru a se risipi orice suspiciune privind manipularea banului public. Concret, prin adresa nr. 298/15.06.2005, S.C. FITOCOM S.R.L. Târgu-Mureş îşi oferă serviciile pentru dezinsecţia zonelor de agrement, parcuri, aliniamente din Târgu-Mureş, cu avionul sau elicopterul, acţiunea avia fiind mai ieftină şi mult mai eficace decât tratamentul cu utilaje terestre. în subsoluri, dezinsecţia urmează a se executa cu utilaje de mare capacitate acţionate de tractor. Prin adresa nr. 2527 din 27.06.2005, care ajunge prin poştă la S.C. FITOCOM în data de 1.07.2005, Primăria comunică societăţii că, în data de 28.06.2005, licitează activitatea de deratizare şi dezinsecţie a municipiului. Din start, ofertantul FITOCOM a fost eliminat din competiţie. Din fericire, a doua licitaţie încă nu a avut loc, iar la a treia va câştiga agentul economic din alt judeţ. Pentru a-l feri pe domnul dr. Dorin Florea, primarul municipiului Târgu- Mureş, de acuzaţii nedrepte, mai ales că în joc sunt puse sume mari de bani, merită să fie ascultaţi şi consilierii municipali. V. BOTA Trei membri marcanţi ai PRM au evitat spre PD Consilierul judeţean, Ioan Ţintoşan, şi consilierii locali târgumureşeni, Claudiu Maior şi Aurel Mircea Pop, au demisionat din rândurile partidului condus de Corneliu Vadim Tudor şi au luat calea Partidului Democrat. Mişcarea a fost făcută publică ieri, cu prilejul unei conferinţe de presă, la sediul PD Mureş, chiar de preşedintele Dinu Socotar. Motivaţia pe care au invocat-o cei trei ar fi următoarea: „O stare de perpetuă conflictualitate, lideri care astăzi sunt preaslăviţi, iar mâine devin inamicii partidului, dispute interne nesfârşite ne-au determinat să cumpănim mai bine asupra poziţiei noastre (...) Nu ne regăsim într-un partid care-şi sacrifică cu atâta uşurinţă principiile şi liderii", referire la schimbările atât de dese de macaz ale PRM între doctrinele naţionalistă şi populară. Cei trei au deja rezervate posturi de conducere în PD Mureş, după cum urmează: Claudiu Maior va fi răsplătit cu fotoliul de vicepreşedinte al organizaţiei, iar Ioan Jintoşan şi Aurel Mircea Pop vor primi posturi de secretari executivi. în condiţiile date, PD se alege cu doi consilieri municipali, posturi care îi lipseau până acum cu desăvârşire, şi cu încă un consilier judeţean, în timp ce PRM rămâne cu un singur consilier municipal (Ioan Sita) şi trei judeţeni (Maria Diaconescu, Nelu Şopterean şi Constantin Mărgărit Amza). Să mai subliniem că, urmare a acestei evoluţii, interimatul din fruntea PRM Mureş a fost cedat de Aurel Mircea Pop în favoarea domnului Constantin Mărgărit Amza. DAN TRIFU I Importanţa evaluării impactului asupra mediului Evaluarea impactului asupra mediului este o procedură prin care se evaluează potenţialele efecte negative pe care un proiect, public sau privat, le poate avea asupra mediului. Se identifică, de asemenea, şi măsurile de diminuare sau compensare a efectelor negative asupra mediului. Legislaţia naţională prevede că evaluarea impactului asupra mediului trebuie realizată cât mai devreme posibil, aşa încât, pe de o parte, să existe toate premisele că nu se vor irosi resursele materiale şi de timp pentru proiectarea unei activităţi, iar pe de altă parte, informaţiile despre proiect, pe care titularul acestuia le poate furniza autorităţilor competente, să fie suficiente pentru realizarea evaluării impactului asupra mediului. Evaluarea impactului asupra mediului se efectuează pentru anumite proiecte, prevăzute de legislaţia în vigoare, din domeniile: agricultură, industria extractivă a petrolului, gazelor naturale, cărbunelui şi turbei, industria energetică, producerea şi prelucrarea metalelor, industria materialelor minerale de construcţii, industria chimică şi petrochimică, industria lemnului şi a hârtiei, proiecte de infrastructură, precum şi proiecte din domeniul managementului apei şi al deşeurilor. Publicul are un rol important în procesul de luare a deciziilor cu privire la aprobarea, din punct de vedere al mediului, a realizării unor proiecte/investiţii, fie ele publice sau private. Asta înseamnă că opiniile, propunerile şi comentariile publicului trebuie să fie luate în considerare de către autorităţile publice de protecţie a mediului atunci când se proiectează, de exemplu, un drum nou sau o groapă de deşeuri. Pentru a-şi putea exprima opiniile şi a formula comentarii şi propuneri în cunoştinţă de cauză, publicul este informat şi i se pune la dispoziţie, în vederea consultării, documentaţia de evaluare a impactului asupra mediului. Titularul proiectului este obligat să informeze prin anunţ public: intenţia de realizare a proiectului; dacă proiectul este supus sau nu evaluării impactului asupra mediului; data, ora şi locul dezbaterii publice a proiectului; decizia autorităţii competente pentru protecţia mediului cu privire la proiect. Publicul are la dispoziţie 30 de zile lucrătoare, de la data publicării anunţului, pentru a consulta documentaţia de evaluare a impactului asupra mediului. Dezbaterea publică are drept scop prezentarea proiectului şi a documentaţiei de evaluare a impactului asupra mediului şi oferă răspunsuri problemelor ridicate de către public atât înaintea dezbaterii publice, cât şi în timpul acesteia. Dezbaterea publică este condusă de autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi este deschisă participării cetăţenilor, ONG-urilor active în domeniul protecţiei mediului, mass-mediei, titularului proiectului, autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi altor instituţii şi grupuri de interes public. Atât autoritatea competentă pentru protecţia mediului, cât şi titularul de proiect au obligaţia să analizeze propunerile/observaţiile publicului şi să ia în considerare, în procesul decizional de mediu, pe cele care sunt justificate. Prin participarea sa la procedura de evaluare a impactului asupra mediului, publicul are următoarele avantaje: 0 mai bună înţelegere a problemelor de protecţie a mediului şi a dezvoltării durabile; 0 înţelegere mai bună a procesului decizional şi a considerentelor de luare a unei anumite decizii de către autorităţile publice; Posibilitatea de a cunoaşte riscurile la care este expus; Posibilitatea de a face comentarii şi recomandări privind aspectele tehnice sau netehnice ale unui proiect şi de a-şi prezenta propria atitudine/opinii faţă de acesta; Acceptarea cu mai multă uşurinţă a schimbărilor ce urmează a se produce în zonă, fiind părtaş la tot procesul decizional. Un sentiment mai puternic de apartenenţă la comunitatea locală şi responsabilitate comună pentru problemele de interes public. Consilier RAMONA DAVID, Agenţia de Protecţie a Mediului I FLASH Arhiva inedită Şi somităţile naţionale, europene şi chiar mondiale, în cazul doctorului Raed Arafat, ca şi personalităţile locale (colaboratorii săi, mai mult sau mai puţin cu statut de VIP-uri) sunt tot...oameni. în aceste fotografii am surprins ipostaze (mai) inedite din istoria SMURD-ului, cu oamenii Serviciului de Urgenţă de la (primele) începuturi (cam acum 15 ani), dar în civil,în momente de viaţă...normale şi cât se poate de inedite, în imagini: dr Raed Arafat la restaurantul chinezesc, împreună cu Georgeta Todoran, şefa CPU Reghin, şi un coleg „urgentist", din străinătate, aceeaşi Geta Todoran, alături de asistenta-şefă SMURD Târgu-Mureş, Vass Hajnal, ambele degustând specialităţi culinare, undeva... în Norvegia, dr. Cristian Boeriu, Ionela Paşcan, specialist endocrinolog şi alţi colegi de acum mulţi ani,în fosta sală de reanimare de la Urgenţa de atunci, din Spitalul Judeţean. Categoric, mulţi nu îi recunosc, şi, totuşi, ei sunt. Mai deţinem şi alte fotografii cu valoare ...mondenă, dar şi cu aspecte profesionale, pe care le vom publica pe parcurs. Ca şi colegul meu, dl Dorin Borda, adresez invitaţia de a ne fi oferite aspecte cât mai interesante pentru publicare. IOANA FLOREA COMUNICAT DE PRESA Preşedinţii organizaţiilor judeţene ale Partidului Social Democrat au anunţat vineri, 8 iulie 2005, în cadrul unei videoconferinţe cu conducerea centrală a partidului că sunt pregătiţi pentru eventualitatea declanşării alegerilor anticipate. Liderii din teritoriu au susţinut,însă, la unison că alegerile anticipate vor bloca România şi procesul de integrare în Uniunea Europeană. Liderii judeţeni ai PSD şi-au exprimat însă îngrijorarea faţă de faptul că actualul Guvern nu va pregăti stocurile necesare intrării în iarnă şi nu mai sprijină judeţele afectate de inundaţii, deoarece sunt prinşi într-un joc politicianist. „Suntem în dispozitiv, gata de alegeri, pentru că oricum suntem mai buni decât actualul guvern", a fost mesajul pe care preşedinţii organizaţiilor PSD l-au transmis către centru. Mircea Geoană, preşedintele Partidului Social Democrat, preşedintele executiv, Adrian Năstase, au prezentat liderilor organizaţiilor din filiale, în cadrul videoconferinţei, deciziile luate de Biroul Permanent Naţional faţă de actuala criză politică. „Singurul lucru bun al anticipatelor este că scăpăm de cel mai incompetent guvern din ultimii 15 ani. Pentru România nu inundaţiile au fost o calamitate. Guvernarea actuală este o calamitate. în doar şase luni, Guvernul Tăriceanu a distrus tot, iar alegerile presupun costuri imense, sociale, economice, şi blochează investiţiile străine”, a declarat preşedintele PSD, Mircea Geoană. BIROUL DE PRESĂ