Cuvântul Liber, decembrie 2005 (Anul 17, nr. 237-257)

2005-12-02 / nr. 237

CUVÂNTUL VINERI, 2 DECEMBRIE 2005 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Despărţământul ASTRA „Gheorghe Şincai", la Râciu în preajma Zilei Naţionale a României, marţi, 29 noiembrie a.c., la Râciu a avut loc un eveniment cultural deosebit La Casa de Cultură „Vasile Conţiu", au venit oaspeţi din comunele de pe Câmpie: oraşul Sărmaşu, Pogăceaua, Sânpetru, Şincai, Crăieşti şi Ceuaşu de Câmpie. în mijlocul lor s-au aflat ca invitaţi: domnul Nicolae Băciuţ, director al Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, domnul Lazăr Lădariu, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber" şi preşedinte al Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI, domnul colonel (r) Ioan Judea, secretar, prof. Petru Curticăpean, reprezentanţi ai administraţiei, preoţi, cadre didactice şi cetăţeni din cele şapte comune. Toţi cei prezenţi s-au adunat pentru a pune bazele Despărţământului Râciu al ASTREI (Asociaţiunea Transilvană pentru Literatura şi Cultura Poporului Român). Evenimentul a fost prefaţat de un frumos şi emoţionant spectacol artistic (cor şi jocuri populare), prezentat oaspeţilor de inimoşii elevi talentaţi ai Gimnaziului de Stat „Gheorghe Şincai" din Râciu, pregătiţi temeinic de doamnele învăţătoare Mia Borsan, Cireşica Cioloboc şi Maria Pojar. Acest spectacol, ca şi alocuţiunea domnului profesor de istorie Vasile Conţiu, au constituit un călduros omagiu adus zilei de 1 Decembrie, sărbătoarea de suflet a românilor. Primarul comunei Râciu, domnul Ioan Vasa, a arătat scopul constituirii Despărţământului de la Râciu al ASTREI: revigorarea şi promovarea ştiinţei şi culturii, a artei şi literaturii, în condiţiile climatului nou de libertate, democraţie şi demnitate. Domnul Nicolae Băciuţ a subliniat, în cuvântul său, care a fost rolul ASTREI (creată în 1861, la Sibiu) în procesul de afirmare a naţiunii române în lupta pentru apărarea propriei identităţi, dar cu deosebire a românilor din Ardeal. De la constituirea ei, s-a implicat în organizarea învăţământului în limba română, a culturii, a literaturii, a vieţii creştine, promovând valorile de civilizaţie materială şi spirituală. ASTRA încă nu şi-a încheiat misiunea ei istorică, cu atât mai mult astăzi, când poporul român trebuie să se integreze în circuitul de valori europene. Ea adună oameni inimoşi, cu dragoste pentru popor, care să se jertfească pentru propăşirea lui. Domnul Lazăr Lădariu a trecut în revistă preocupările actuale ale oamenilor implicaţi în cultură, pentru revigorarea mişcării spirituale, a patrioţilor luminaţi din Transilvania, în condiţiile în care, astăzi, se fac tot mai auzite pretenţiile separatiste absurde şi ridicole ale unor neprieteni."Despărţământul nou creat pe Câmpie, ca şi celelalte din judeţ (Târgu-Mureş, Târnăveni, Sângeorgiu de Pădure, Valea Gurghiului, Reghin, Deda etc.) este o asociaţie cultural-ştiinţifică, independentă, nu are caracter politic şi confesional, dar colaborează cu celelalte foruri cultural-ştiinţifice locale şi judeţene. Domnul Ioan Judea a adus la cunoştinţa participanţilor la adunare prevederile Statutului ASTREI şi unele problemele organizatorice adecvate. Un prim-pas în constituirea Despărţământului de la Râciu a fost adoptarea numelui ilustrului nostru înaintaş Gheorghe Şincai, fiu al comunei, apoi completarea adeziunilor (ca membru fondator, membru pe viaţă sau membru activ). S-a trecut apoi la alegerea organelor de conducere, prin vot deschis. Comitetul de conducere al Despărţământului „Gheorghe Şincai" de la Râciu o va avea ca preşedinte pe doamna învăţătoare Mia Borsan, iar ca secretar pe doamna Dorina Sălăgean. în acest comitet vor fi incluşi şi preşedinţii cercurilor, din fiecare comună ce face parte din Despărţământ Astfel: la Sărmaş - Ilie Bucur, la Pogăceaua - Iacob Macarie; la Sânpetru - Petruţ Ognean; la Ceuaş - Mircea Borea; la Crăieşti - Maria Poptămaş; la Râciu - Vasile Conţiu. Preoţii din aceste comune vor fi membri în cercurile locale. ASTRA este chemată să contribuie la ridicarea valorilor cultural-ştiinţifice locale, în mod organizat şi eficient - aşa cum arăta în cuvântul său doamna Mia Borsan, preşedintele ales. Primarul comunei Râciu, domnul Ioan Vasa, receptiv la promovarea valorilor culturale, şi nu numai, priceput organizator şi gospodar al comunei, a promis tot sprijinul administraţiei locale în desfăşurarea activităţii viitoare şi a urat succese depline Despărţământului ASTREI, de la Râciu. PETRU CHIOREAN U_____________________________________________________________/ r .............. ” . Steaua, în şaisprezecimile Cupei UEFA Iată, prima echipă calificată în şaisprezecimile Cupei UEFA la fotbal este Steaua Bucureşti, care miercuri, 30 noiembrie, a încheiat cu victorie meciul disputat în compania suedezilor de la Halmstad. Golurile steliştilor au fost înscrise de Rădoi (min. 8), Goian (min. 64) şi Iacob (min. 73). Steaua a acumulat 7 puncte, a obţinut două victorii, un meci l-a încheiat la egalitate, echipa nu a primit până acum nici un gol şi a marcat şapte, în celălalt meci al Grupei C, dintre Sampdoria şi Hertha Berlin, nici una dintre echipe nu a reuşit să se impună, scorul fiind 0-0. Ultima etapă, pe data de 15 decembrie, când vor juca Hertha-Steaua şi Jens-Sampdoria. Atunci se va cunoaşte numele celei de a doua echipe calificată în şaisprezecimi. V______________________________________________ 2 DECEMBRIE 2005 Filă de calendar  Zile trecute: 335 Zile rămase: 30 Soarele răsare la: 7.33 Soarele apune la: 16.37 Calendar creștin: - ortodox: Sf. Prooroc Avacum; - greco-catolic: S. Abacuc. Zodia: Săgetător (22.11 - 20.12). 1864 - Domnitorul Alexandru Ioan Cuza promulgă Codul Penal, realizat după modelul Codului Penal francez şi al Codului Penal prusian, având la bază şi unele legi penale autohtone. 1901 - Apare, la Bucureşti, revista literară săptămânală „Sămănătorul", sub conducerea lui George Coşbuc şi Alexandru Vlahuţă. 1935 - S-a născut Nicolae Labiş, poet-simbol al anilor 50, numit de criticul Eugen Simion „buzduganul unei generaţii" („Moartea căprioarei"; m. 1956). 1938 - Ridicarea legaţiei române de la Vatican la nivel de ambasadă (în 1950 sunt întrerupte relaţiile diplomatice şi restabilite în 1991). 1950 - A murit Dinu Lipatti, pianist şi compozitor de reputaţie internaţională; a compus muzică simfonică, muzică de cameră şi vocală (n. 19.03.1917). 1989 - întâlnirea la nivel înalt de la Malta dintre George Bush, preşedintele SUA, şi Mihail Gorbaciov, preşedinte URSS, consacrată „noii ordini mondiale", cei doi lideri declară că „războiul rece" s-a încheiat. Cugetarea zilei: „Niciodată nu se abate unul atât de departe ca atunci când crede că știe drumul". (proverb chinezesc) “fan HOROSCOP Berbec. Nu este jK ft deloc exclus să suferiţi ^^^astăzi o pierdere destul de serioasă, din cauza că nu aţi dat importanţă sfaturilor primite din partea unui apropiat al dvs. Taur. Aveţi nevoie de mai multă flexibilitate, pentru că astăzi veţi fi pus în faţa unor situaţii ce trebuie rezolvate pe loc, fără a avea în prealabil timp de gândire şi consultări. Gemeni. Vă luaţi revanşa pentru umilinţa de ieri şi vă amestecaţi fără pic de menajamente în vieţile tuturor, căutând să le aflaţi cele mai intime secrete şi încercând să îi organizaţi după gustul dvs. Rac. Cineva dintre apropiaţi vă solicită ajutorul într-o problemă destul de delicată. Sunteţi nevoit să daţi dovadă de mare tărie de caracter, pentru că, de fapt nu sunteţi de acord cu acesta. _ _ Leu. Posibile neînfift ţelegeri cu şefii, cu tatăl sau cu vreo altă autoritate. Din punct de vedere mintal, sunteţi foarte eficient, ceea ce vă ajută să vă susţineţi cu fermitate punctul de vedere. Fecioară: Munciţi prea tiae mult şi aveţi tendinţa de a sări peste orele de somn. 4. Vă recomandăm odihnă înainte că organismul să cedeze. In familie, atmosfera este calmă şi destinsă. Balanţă. La serviciu, vatrebui sa faceţi faţă unor reproşuri nemeritate. Soluţia este una singură: spuneţi cât mai des „da" chiar şi în cazul celor mai aberante idei sau sarcini pe care vi le trasează şeful. Scorpion. Suferiţi o decepţie din cauza unui ■prieten. Cineva apropiat vă pune beţe în roate. Aveţi tendinţa de a va considera ghinionist. Discutaţi cu partenerul problemele care nu vă dau pace. Săgetător. Sunteţi 4^9) veşnic în mişcare, dar nu fî rău să vă găsiţi timp şi pentru relaxare. Eforturile pe care le veţi folosi pentru rezolvarea chestiunilor de serviciu se vor dovedi eficiente. Capricorn. Relaţiile cu un coleg sunt destul de tensionate şi vă veţi confrunta cu acesta, ceea ce vă va solicita foarte mult, atât fizic cât şi psihic, dar veţi reuşi să vă păstraţi sângele rece. Vărsător. Se pare că veţi fi® avea de făcut multe drumuri şi, de vor fi mai ***** lungi, vor fi aducătoare de plăceri şi satisfacţii, iar de vor fi din cele scurte vor fi dintre cele utile. * Peşti. Redresarea financiară este ţelul familiei dvs.! Drepturile ce vi se cuvin pot fi remediate de persoane ce vă recunosc publiccompetența. Noile colaborări echivalează cu un pariu câștigat. OFERTĂ SPECIALĂ în data de 3 şi 10 decembrie, între orele 11 şi 16, la preţuri deosebit de avantajoase, vă oferim: Pentru bărbaţi: Pentru femei: •Costume «Compleuri •Sacouri «Pantaloni • Pantaloni cu marca SEROUSSI ŞI GIUSEPPE. Vă aşteptăm la sediul firmei: SF. NORADA S.A. Odorheiu-Secuiesc, Str. Beclean nr. 225. Tel. 0266 21.82.03 Ministrul Sănătăţii şi-a trimis corpul de control la Spitalul Clinic Judeţean din Târgu-Mureş! Marţi, 29 noiembrie, o echipă din corpul de control al Ministerului Sănătăţii şi a Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate au început verificările la Spitalul Clinic Judeţean din Târgu-Mureş. Se va controla la sânge activitatea medicală şi economică pe ultimii 3 ani, datorită faptului că această unitate a înregistrat cele mai mari cheltuieli din ţară, de peste câteva sute de miliarde de lei. Toate bune şi frumoase, doar că la acest spital au avut parte de tratamente mii de bolnavi din ţară, nu numai din judeţul Mureş, iar birocraţia stufoasă în ce priveşte decontările între casele judeţene de asigurări de sănătate a provocat o criză financiară. Vreau să spun că, dintr-o întâmplare nefericită, câteva zile am fost pacientul doctorului Georgescu, un specialist de mare ţinută profesională, căruia îi mulţumesc pentru competenţa cu care mi-a stabilit diagnosticul şi tratamentul acordat. în salonul în care am fost internat eram doar doi pacienţi din judeţul Mureş. Ceilalţi, din Moldova, din judeţul Braşov şi din Harghita, l-am întrebat de ce au venit la Târgu-Mureş. Oamenii mi-au răspuns, că aici sunt medici foarte buni şi spitalul dispune de aparatură performantă. Nu i-aş dori domnului ministru şi deputat de Mureş să treacă prin ce am trecut eu în cele două zile de investigaţii, şi dacă, totuşi, reprezintă judeţul Mureş în Parlamentul României, aşteptăm de la domnia sa mai multă înţelegere şi sprijin. Poate nu cunoaşte faptul că la Clinica de Urologie pe lista de aşteptare a profesorului dr. Oşanu sunt înscrişi câteva sute de pacienţi pentru o intervenţie cu un aparat defect de câteva luni. Bolnavilor li se recomandă între timp tratament medicamentos şi răbdare, eventual o internare la o clinică particulară din Cluj-Napoca, unde intervenţia presupune achitarea unei sume de 250 de euro. Domnule ministru, domnule deputat de Mureş, de ce nu daţi deoparte perdeaua liberală, să vedeţi adevărata realitate din spitalele mureşene! V. BOTA