Cuvântul Liber, ianuarie 2006 (Anul 18, nr. 1-20)

2006-01-28 / nr. 19

rjr ▲ CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 28 IANUARIE 2006 Primăria sprijină orice proiect cultural de valoare Domnul dr. Dorin Florea este prezent activ nu doar la conferinţele de presă ale Primăriei şi PD, ci oferă cu generozitate spaţiul sălii de protocol a instituţiei pe care o conduce pentru acte de cultură de valoare. Ioan Gyuri Pascu este unul din artiştii de reală valoare pe care a ţinut să îl salute, alături de purtătorul său de cuvânt, Marius Paşcan, înaintea conferinţei de presă inedite a solistului-actor, în sensul că întâlnirea vedetei cu presa s-a desfăşurat în aceeaşi zi cu spectacolul (vineri), şi nu în avanpremieră, deci fără ca ziarele cu informaţia prezenţei lui în Târgu-Mureş să fi apărut. Gazdele proiectului cultural, ce include umor, muzică, improvizaţie şi alte ingrediente ale artei, sunt doi actori nedespărţiţi, Liviu Pancu şi Kozsik József, care,în cadrul fundaţiei „Scena" şi al trupei „Tamacisza", au inserat acest spectacol considerat comun, în scopul valorificării spaţiului din Cetate cu un nou teatru în aşa-zisa cafenea. Ioan Gyury Pascu afirmă că scopul artiştilor adevăraţi este să fie purtători şi de lumină, iar „Dumnezeu cunoaşte toate limbile", citându-l pe unul din autorii săi preferaţi, Paulo Coelho, pe care îl admiră pentru latura spirituală şi de la care posedă autograful personal. Artistul este absolvent de Filologie română-spaniolă la Cluj şi nu este maghiar decât în foarte mic procent, 25%, mai exact, mama lui este slovacopolonezo-maghiară, iar tatăl său este român. Cu umorul său binecunoscut, cântăreţul-actor nu poartă pică oraşului nostru din cauza faptului că o persoană feminină foarte antipatică multora l-a picat la etapa eliminatorie când a dat admitere la teatru, ci se întoarce aici cu drag de fiecare dată, fiind foarte conştient de măsura valorii talentului său incontestabil şi de faptul că nu o diplomă formează un actor adevărat, ci invers, argumentul şi mai amuzant fiind că a muncit mult şi pentru a obţine una la... „Cântarea României"! IOANA FLOREA 28 IANUARIE 2006 Zile trecute: 27 Zile rămase: 338 Soarele răsare la: 7.39 Soarele apune la: 17.18 Calendar creştin: - Ortodox: Cuvioşii: Efrem Şirul, Paladie şi Iacob; - Greco-catolic: S. Efrem Şirul. Zodia: Vărsător (20.01 - 18.02). Tradiţii: Filpii de iarnă (29-31 ianuarie) Filipii sunt patroni ai lupilor, de aceea această sărbătoare este ţinută mai cu seamă în casele de ciobani şi îngospodăriile în care sunt animale. Filă de calendar 1865 - S-a întemeiat Societatea culturală „Ateneul Român". 1871 - Războiul franco-prusac. Parisul capitulează în faţa armatelor prusace. 1889 - S-a născut principesa şi scriitoarea Martha Bibescu („Izvor. Ţara sălciilor"). O altă dată de naştere acreditată este şi 28.01.1898 (n. 28.11.1973). 1898 - A murit Al. Flechtenmacher, dirijor şi pedagog român, întemeietorul şi primul director al Conservatorului din Bucureşti (n. 1823). 1941 - După rebeliunea legionară din 21-23.01.1941, se constituie un nou guvern, prezidat de generalul Ion Antonescu, format exclusiv din militari şi tehnicieni. 1958 - S-a născut solista vocală Natalia Guberna. 1986 - Catastrofa navetei spaţiale „Challenger", a cărei explozie, la 75 de secunde de la lansare, a provocat moartea celor 7 astronauţi aflaţi la bord. 1999 - Conferinţa europeană „asupra participării echilibrate a femeilor şi bărbaţilor la procesul de decizii" (Paris, 28-30.01). Cugetarea zilei: „Mulţi indivizi din societatea modernă sunt ca barcagii: trag la vâsle dar stau cu spatele la viitor". (HENRY COANDĂ) % (t.Talente mureşene ^% IZIDOR TUDORAN -IVu-s bătrân, dacă-s cărunt99 99 Născut într-o aşezare de pe frumoasa vale a Gurghiului, satul Ibăneşti, pe data de 29 ianuarie 1950 (iată, duminică este ziua lui de naştere, prilej cu care îi adresăm urarea „La mulţi ani!", cu sănătate), Izidor Tudoran se va stabili în 1952 la Vătava, împreună cu părinţii, tatăl lui fiind detaşat ca pădurar. Acolo, în străvechiul sat, urmează clasele primare, ca mai apoi să fie elev al Liceului Pedagogic şi al Şcolii Populare de Arte, secţia canto a profesorului Vasile Conţiu, ambele din Târgu-Mureş. Fiind înzestrat cu un glas frumos, Izidor va debuta pe scena Casei de Cultură din Reghin, în 1968, ca solist vocal şi violonist. Primele înregistrări, în 1974, la Radio Cluj şi Bucureşti. Cântecele de joc, minunatele cântece-doine vor figura pe întâiul disc mic (1976) realizat de Radio Cluj, sub diriguirea regretatului Dumitru Vârtic, dirijor Ghiţă Mureşan, pe cel de-al doilea (1978) ce poartă marca Electrecord, cu orchestra condusă de maestrul Gheorghe Vancu, pe al treilea disc mare stereo (1984), pe al patrulea, cu orchestra Ansamblului Profesionist din Baia Mare. Cu cântecele sale frumoase, culese de la mureşeni, s-a însoţit prin ţară şi prin străinătate cu ansamblurile „Rapsodia Română", cu filarmonicile din Cluj, Baia Mare, Bistriţa, Târgu-Mureş, cu Ansamblul „Şireagul" din municipiul reşedinţă a judeţului Mureş. Din activitatea artistică a lui Izidor Tudorán n-au lipsit premiile, ca de pildă: în 1970, locul I cu Ansamblul Armatei „Ciocârlia",în 1976, Marele premiu al Festivalului Internaţional de Folclor din Polonia. Discografie ce poartă numele Izidor Tudoran: „Nu-s bătrân, dacă-s cărunt", „Pe Valea Mureşului", „Cătălină, Cătălină". Aşadar, aţi făcut cunoştinţă (prin intermediul cuvântului tipărit) cu un ibăneştean de pe Valea Gurghiului, care a copilărit la poale de Călimani, unde, aşa cum scrie Maria Costea Lircă, redactor şi realizator de emisiuni folclorice la Studioul Teritorial de Radio Târgu-Mureş, în textul ce însoţeşte CD-ul „Pe Valea Mureşului", „primul dascăl i-a fost minunata natură a munţilor şi a poienelor înmiresmate". Iar scriitorul, publicistul Lazăr Lădariu precizează că: „Izidor Tudoran este unul dintre cei mai îndrăgiţi solişti ai Văii Mureşului, lăsând sentimentul că oamenii preferă activitatea discretă, dar profundă, având mărturie cântece care vor rămâne în timp, cum ar fi: „Cătălină, Cătălină", „Mureşeancă, şorţ cu flori", „De la târg şi pân' acasă", „Pe Valea Mureşului", „Cine-a pus la viaţă nume". DORIN BORDA ROMEO SOARE HOROSCOP 1 jgS- Berbec. Chiar dacăHMfc nu vă surâde ideea, ar fi bine să vă petrecem timpul liber acasă, pentru că acolo veţi avea ocazia să finalizaţi o activitate care oricum nu mai poate fi amânată. Taur. Aveţi o atitu-fflSdine retrasă faţa de prieteni şi familie, nedorind să vă implicaţi prea mult în conversaţi şi nici să vă daţi cu părerea. „ Gemeni. Vă faceţi prea multe probleme Amp pentru orice fleac, lucru care nu poate decât să vă afecteze starea psihică. O schimbare în locuinţa dvs. va avea menirea să vă aducă mai mult confort şi linişte. Rac. Atmosfera este calmă în, viaţa sentimentală, înţelegerea şi comunicarea sunt prezente, aşa că acum e momentul să reglaţi micile probleme din interiorul cuplului. Leu. Sunteţi foarte sensibil şi vă înduioşaţi repede, chiar şi la cea mai nevinovată declaraţie de dragoste. Singura problemă e că riscaţi să credeţi mai mult decât este transmis în cuvinte. Fecioară. Vă simţiţi ca ^A^prins într-o capcană. De vină este tensiunea nervoasă şi oboseala acumulată în ultima vreme. Trebuie să încercaţi câteva metode de relaxare. Balanţă. Capriciile şi toanele dvs. revin în actualitate. E posibil să aveţi un conflict cu partenerul pe tema geloziei. Ţelul dvs. vă călăuzeşte în această mare a pasiunilor. Scorpion. S-ar putea să nu vă convină atmosfera creată de prieteni şi să refuzaţi să ieşiţi împreună. Se pare că vă lipseşte entuziasmul, ba chiar sunteţi apatic. _JIS Săgetător. Primiri musafiri pe care nu-i aşteptaţi. Vizita vă dă peste cap nişte mici planuri, dar nu vă supăraţi. Arătăm bine şi aveţi acum ocazia să „defilaţi" printre prieteni. Capricorn. Este posibil să vă vină în casă nişte rude. Vi se propune să ieşiţi undeva în afara oraşului. N-ar fi rău, căci v-aţi mai odihni după eforturile din ultimul timp. Vărsător. Cineva din filanturaj vă face cunoştinţă cu o persoană care are multe relaţii, şi vă va ajuta în rezolvarea unor probleme. Ar fi bine dacă aţi ţine cont de sfaturile acesteia. Peşti. Vă aşteaptă o zi deosebit de calmă, de obişnuită, chiar banală, dar care vă ajută la refacerea forţelor. Revigorarea fizică este prioritară, mai ales dacă sănătatea începe să ridice semne de întrebare. TIFF 2006 VINE CU FILME ÎN PREMIEM ABSOLUTĂ IN ROMÂNIA SI, POSIBIL, CU MARI REGIZORI STRĂINI Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, îşi va consuma cea de-a V-a ediţie la Cluj-Napoca, în perioada 2-11 iunie 2006. Noua ediţie, ca şi celelalte ediţii, va aduce cinefililor o serie de producţii recente, prezentate şi mult premiate la festivaluri renumite, precum cele de la Cannes, Berlin sau Veneţia. Conform spuselor directorului festivalului, între filmele de succes se numără Capote, proaspătul câştigător la Globul de Aur 2006 pentru Cel mai bun actor într-o dramă (Philip Seymour Hoffman), Me and You and Everyone We Know, premiat cu Camera D'Or la Festivalul de la Cannes, anul trecut, sau filmul surpriză al Festivalului de la Veneţia, 2005 - Takeshis, al regizorului Takeshi Kitano. Toate aceste filme vor fi prezentate în premieră absolută în România la TIFF 2006. TIFF 2006 mai pregăteşte două evenimente speciale: unul dedicat proiecţiei filmului All the Invisible Children (Veneţia, 2005) şi altul proiecţiei debutului în lungmetraj al regizorului Tudor Giurgiu. Legături bolnăvicioase, proaspăt selectat în secţiunea Panorama a Festivalului de la Berlin. All the Invisible Children este un proiect UNICEF, care cuprinde o înlănţuire de scurtmetraje, realizate de regizori importanţi, precum Emir Kusturica, Spike Lee, Ridley Scott, John Woo, dintre care cel puţin unul ar putea fi prezent la Cluj-Napoca ! De asemenea, cinefilii se vor putea bucura de 11 ore de film marca Lars von Trier, urmând a fi proiectat controversatul său serial TV, Kingdom despre ciudăţeniile şi bizareriile petrecute în interiorul unui spital din Danemarca. FLORENTIN DEAC Zilele Culturii Maghiare la Luduş Casa Orăşenească de Cultură din Luduş a găzduit duminică, 22 ianuarie 2006, primul festival de coruri, organizat de Parohia Reformată din localitate, cu sprijinul Societăţii Maghiare de Cântece din România. La reuşita manifestării, cuprinsă în programul „Zilelor Culturii Maghiare", au participat violoniştii Kallai M. Zsófia şi Gyenge Z. Balazs, actorul de teatru Sebesi Karen Attila şi nouă formaţii corale reprezentând parohiile reformate din Luduş, Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Baraolt, Viişoara, Aiud, Ocna Mureş, Vlaha, Mera. Au fost interpretate cântece cu tematică religioasă, folclorică şi istorică, semnate de cunoscuţi muzicieni maghiari (Bárdos Lajos, Kodály Zoltán, Farkas Ferenc, Maróthi György, Bartók Béla, dr. Kováts Lajos, Birtalan József), precum şi imnul maghiarimii scris de Erkel Ferenc şi Kölcsei Ferenc. Un public receptiv şi foarte disciplinat a umplut sala mare până la refuz. Festivalul a fost susţinut financiar şi material de un număr de 37 de sponsori. MIRCEA GHEBOREAN