Cuvântul Liber, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 1-21)

2008-01-03 / nr. 1

JOI, 3 IANUARIE 2008 • ANUL XX, NR. 1 (4.679) • 12 PAGINI, 60 HANI. Suntem ultimii din Europa. Va place acest statut? Am întreprins, în vara anului trecut, prin efort propriu, o nouă excursie de documentare, pe cont propriu, prin opt ţări ale Europei, de la Carpaţi la Pirinei, traversând Alpii, străbătând astfel coloana vertebrală a bătrânului continent, împrospătarea cunoştinţelor cu noile evoluţii, la zi, pentru o cât mai corectă informare a cetăţeanului-cititor, am considerat-o foarte importantă pentru un cotidian care este ceea ce se şi pretinde. în acelaşi timp am considerat că relatările noastre ar putea fi de un mare folos oficialităţilor locale în reformularea strategiilor lor de reangajare a resurselor materiale şi umane în procesul integrării. Am considerat astfel nu pentru că oficialii noştri, centrali sau locali, n-au această posibilitate. Din contră, tot timpul voiajează, ba într-o parte, ba în alta, îndeosebi prin regiunile mai exotice, numai că domniilor lor le este mai dificil să facă o astfel de muncă, documentări, între două recepţii de-ale gazdelor sau între o aterizare şi o decolare de avion, ori după o masă copioasă, cu icre negre, stropită din abundenţă cu şampanie, la care se mai adaugă şi alte picanterii ce-i determină pe aceştia să observe mai greu cum stau lucrurile prin preajma lor. Acesta este şi motivul pentru care, reîntorşi în ţară, ei nu prea au nimic de declarat public, impresiile lor rezumându-se în general la lista bucatelor şi băuturilor ingerate, la somptuozitatea primirilor făcute de către gazde. Deşi sunt conducători de stat sau de guvern, parlamentari sau europarlamentari, miniştri, preşedinţi de consilii judeţene sau locale, primari sau prefecţi etc., adică oameni cu responsabilităţi deosebite pe plan naţional sau local, faţă de destinul ţării sau al comunităţilor ce i-au propulsat, ei au marea calitate şi capacitate de a se desprinde total de realităţile româneşti, aşa cum sunt ele, mai mult rele decât bune, simţindu-se minunat în pielea lor de excursionişti, bine cazaţi şi trataţi, evident pe bani foarte mulţi din visteria statului. Aş fi un naiv să cred că sunt singurul deţinător al adevărurilor absolute despre România în raport cu Europa. Foarte mulţi dintre aceşti domni cunosc diferenţele pentru că au avut şi au această posibilitate. Diferenţele vin de acolo că realităţile se simt şi se văd mult mai bine de jos în sus, decât de sus în jos, adică de la nivelul şoselei şi al campingului, de pe stradă, decât de la înălţimea zborului cu avionul sau din sala de recepţie a hotelului. Iar dacă totuşi au posibilităţi de cunoaştere suplimentară, realităţile constatate sunt dosite sub preş, ocolite tacit, ca să nu-i tulbure. Unii nu fac acest IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 3-a) W.o# % în marea sa mărinimie, guvernul a decis, în ultima zi a anului trecut, persoanele cu venituri lunare de până la 615 lei vor primi ajutoare de încălzire, de la 1 ianuarie 2008. Limita veniturilor până la care se acordă ajutorul pentru încălzire se majorează, deci, de la 500 la 615 lei. Potrivit ministrului Muncii, Paul Păcuraru, persoanele care beneficiază de ajutor pentru încălzire trebuie să depună la primăriile de care aparţin declaraţii de venit, pe baza cărora se va calcula cuantumul ajutorului pentru ultimele trei luni ale sezonului. Concret, iată despre ce este vorba: {în 2008} Câţiva paşi înainte spre binele ..poporului” Sprijin la plata întreţinerii şi pentru lemne de foc Compensaţii la bloc Pentru încălzirea cu energie termică, limitele de venituri se indexează cu 21,8% în perioada ianuariemartie 2008, după cum urmează: • pentru venituri de până la 155 de lei lunar pe mertbru de familie sau persoană singură, factura se va compensa cu 90%; •între 155,1 şi 210 lei, cu 80%; •între 210,1 şi 260 lei, cu 70%; •între 260,1 şi 310 lei, cu 60%; •între 310,1 şi 355 lei, cu 50%; •între 355,1 şi 425 lei, cu 40%; • între 425,1 şi 480 lei, cu 30%; •între 480,1 şi 540 lei, cu 20%; •între 540,1 şi 615 lei, cu 10%. Grupaj de N. BARDĂŞANU (Continuare în pag. a 3-a) Revelion 2008 la La cumpăna dintre ani sute de târgumureşeni s-au aflat în centrul municipiului, la Revelionul organizat de Primărie, întâmpinând cu voie bună şi şampanie anul 2008. Distracţia a început devreme, când pe scena amenajată în Piaţa Victoriei au urcat trupele de muzică Sarmalele Reci, Dupla Kate, soliştii Radu Ile şi Peti Junior, întâmpinaţi cu aplauze şi chiote de cei prezenţi. Un atractiv Revelion în... stradă, cum ne-am obişnuit să spunem, de când şi în oraşele din ţara noastră a prins la public ideea petrecerii nopţii dintre ani în mulţime, în plină stradă, într-o bucurie generală. La Târgu-Mureş, publicul a avut bucuria să îl revadă în concert pe Ştefan Hruşcă, cel mai în pag. a 12-a. Noaptea de Revelion la Târgu-Mureş îndrăgit solist mai ales în perioada sărbătorilor de iarnă, datorită repertoriului său care ne îndeamnă să păşim în Noul An mai buni, mai bucuroşi, mai demni... La miezul nopţii primarul Dorin Horea a fost alături de târgumureşeni pentru a le ura un 2008 plin de succese, de împliniri şi sănătate. Focul de artificii vestind intrarea în Noid An a fost cu adevărat spectaculos, toate privirile s-au îndreptat spre cer şi târgumureşenii au avut ce vedea, o „ploaie” de steluţe colorate! în acelaşi timp şampaniile au fost deschise şi, credem, fiecare a trăit cu bucurie şi intensitate primele clipe din 2008, un an pe care cu toţi ni-l dorim mai bun... Atmosfera frumoasă de sărbători a fost întregită de peisajul frumos de iarnă. Şi de Crăciun şi de Anul Nou la Târgu-Mureş şi în întreg judeţul am avut zăpadă. Puţin mai frig, dar frumos, iar luminiţele de pe bradul mare din centrul municipiului şi toate ghirlandele instalate de-a lungul străzilor au strălucit parcă și mai tare în prezența zăpezii... Bine ai venit 2008!! LIAVINŢELER -ft Bibi: :Ste ca Judeteanul ! Noul an aduce odată cu debutul noului an, pensiile, alocaţiile pentru copii, salariul minim pe economie şi plafonul pentru acordarea ajutorului pentru încălzire se vor majora semnificativ, aşa cum a decis Guvernul în cursul anului trecut. Punctul de pensie, majorat de la 416 lei la 541 lei, în avans cu două luni, respectiv de la 1 noiembrie 2007, faţă de promisiunile iniţiale, va creşte din nou în luna ianuarie, ajungând la 581,3 lei. Tot în ianuarie, intră în vigoare „Legea văduviei". Soţul supravieţuitor, care atunci când a rămas văduv era pensionar, va beneficia de un ajutor financiar lunar de 90 de lei - dacă face parte din sistemul public de pensii şi are o pensie mai mică de 364 de lei - şi de 35 de lei - dacă este pensionar CAP şi are o pensie mai mică de 140 de lei.Vom reveni cu informaţii privind modul în care se va acorda acest ajutor. Deocamdată, nu s-a stabilit ce acte sunt necesare la întocmirea dosarului, iar casele de pensii sunt în aşteptarea normelor metodologice de aplicare a legii. începutul anului le aduce şi copiilor majorarea cu 7 lei a alocaţiei lunare, respectiv de la 25 de lei la 32 de lei. Salariul minim pe economie a fost stabilit după mai multe runde de negocieri între patronate, sindicate şi reprezentanţii Executivului, la 500 de lei, faţă de 390 de lei, cu perspectiva de a creşte din luna iulie la 540, dacă economia ţării o va permite. Cu 115 lei, respectiv de la 500 de lei la 615 lei, a crescut şi plafonul de venituri pe membru de familie care permite acordare ajutorului pentru încălzire. LUCREŢIA POP