Cuvântul Liber, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 1-21)

2008-01-15 / nr. 9

MARȚI, 15 IANUARIE 2008 • ANUL XX, NR. 9 (4.687) *16 PAGINI, 60 RĂNI. I EDITORIAL .................. A TREIA „STRIGARE” P reşedintele Traian Băsescu s-a ţinut de cuvânt! Adică, a refuzat, categoric, să semneze decretul de numire a doamnei senator Norica Nicolai în înalta funcţie de ministru al Justiţiei. Ce îi reproşează preşedintele României doamnei Nicolai? în primul rând, reţinerile lui se bazează, după cum singur se exprimă, pe „lipsa performanţelor profesionale" ale Noricăi Nicolai şi pe „incidentele" din Senat. Referindu-se la „mapa profesională" a ei, de la care domnia sa pleacă, îi reproşează faptul că, prin anul 1987, pe când era procuror la Olteniţa, s-a făcut vinovată de nerespectarea unor proceduri legale şi n-a asigurat un proces corect pentru un cetăţean nevinovat care a fost condamnat şi trimis după gratii. Preşedintele îi pune în cârcă şi vina de a fi asistat un străin, ca procuror, în cazul unui proces de înfiere. Referindu-se la „incidentele din Senat", face, desigur, referire la episodul în care nepoata sa - care nu avea ce căuta în sală! - a votat în locul doamnei senator, fapt ce, la vremea respectivă, a făcut multă vâlvă în presa românească. Pentru toate acestea, preşedintele Românei afirmă: „Niciodată nu o voi numi ministru al Justiţiei! Niciodată nu voi semna decretul de numire! Voi rămâne consecvent poziţiei mele!" Sunt, oare, toate aceste „argumente" suficiente pentru a nu semna decretul pentru numirea unui ministru? Opiniile sunt diferite. Nu vom comentaacest aspect, invocând doar un alt precedent în care preşedintele a închis ochii şi „a dat sonorul mic", în faţa unui caz similar, fiind de acord cu numirea, în funcţia de mare responsabilitate, a domnului Daniel Morar, în fruntea DNA. Or, se ştie că și domnia sa a trimis după gratii un om care s-a dovedit, până la urmă, a fi nevinovat! Pentru care România a trebuit să plătească daune morale, în urma unui proces pierdut la CEDO. Nu s-a procedat, oare, discriminatoriu, nu s-a cântărit cu două măsuri? Legea nu s-a dovedit pentru Daniel Morar - mumă, iar pentru Norica Nicolai - ciumă? Iar dacă tot ne aflăm la capitolul întrebări, nu e, oare, cazul să aflăm şi unde-i „mapa" Monicăi Macovei, ţinută de el în braţe? Cum se face că ea a fost, totuşi, numită, cu trecutul ei acuzator, fiind sancţionată şi demisă din motive de incompatibilitate, având la activ 198 de dosare nesoluţionate?! Dar „Dosarul Flota" unde-i? Dar machiaverlâcul în legătură cu acea casă din str. Mihăileanu, pe care şi-a însuşit-o domnul preşedinte? Refuzul preşedintelui este categoric, poziţia lui este clară. LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Lansare de carte Sub auspiciile Fundaţiei culturale „Vasile Netea”, miercuri, 16 ianuarie 2008, ora 17, va avea loc, la Târgu- Mureş, în clădirea Apollo (la sediul PNŢCD), prezentarea cărţii eminentului cercetător ştiinţific Liviu Ursuţiu, intitulată Domeniul Gurghiu (1652-1706), urbarii, inventare şi socoteli economice (Ed. Argonaut, Cluj-Napoca, 2007). Lucrarea va fi prezentată de prof. Simion Bui, directorul Colegiului Naţional „Al. Papiu Ilarian”, din Târgu-Mureş, şi prof. Dimitrie Poptămaş, preşedintele Fundaţiei. 1 .1 1 f f Y ■ fjm M m mm / 1 IGS2-I7CU1 iâl «A . f »V f 1 IHâ rt&Li f f Sr?] 1 1..............' ■ ■■■ 1 Să îl sărbătorim pe Mihai Eminescu! Poetul nostru naţional va fi sărbătorit şi în acest an, de ziua sa de naştere, aşa cum se cuvine. întreaga lume literară din România încearcă, acum, la 158 de ani de la naşterea sa, să-i aducă un omagiu celui care a adăugat geniului său poetic şi o activitate jurnalistică desăvârşită. Mihai Eminescu este şi va rămâne pentru noi chiar...esenţa luptei sale, un simbol al unităţii tuturor românilor. Biblioteca Judeţeană Mureş prezintă astăzi, de la ora 17, la Sala Mică a Palatului Culturii, medalionul literar artistic„Porni Luceafărul". în program, sunt anunţate expunerile: „Constantin Noica şi miracolul eminescian" - prof. dr. Cornel Moraru, „Mihai Eminescu întruchipat în memoria pietrei şi a bronzului". De asemenea, vor rosti versuri aparţinând „romantismului" eminescian actorii Teatrului Naţional Târgu-Mureş Ionela Nedelea şi Alexandru Pavel. Pagini muzicale inspirate din creaţia poetică eminesciană vor prinde viaţă în interpretarea Corului Filarmonicii de Stat Târgu-Mureş, dirijor Vasile Cazan, dar şi a soliştilor Carmen Mihăiescu - pian, Mariczi Miklós - pian, Remus Grama - vioară, Adrian Decean - bas, Alia Curca - soprană, şi a micuţei Clara Curca, elevă, în clasa a lll-a a Liceului de Artă. Programul este conceput de Mihail Art. Mircea, instituţia aflându-se sub patronajul Consiliului Judeţean Mureş. I ALEXANDRA CRISTESCU Poţi să suni la 0.800.390.800. Dar mai ai şi alte variante. FOND DE PENSII ADMINISTRAT PRIVAT ING www.ingpensii.ro I www.consultanting.ro ING K) ING Fond de Pensii SA (f.. ' ^ Bogăţia te face şi arogant? Pe Ion Ţiriac, fostul mare jucător de tenis, care pe vremuri făcea „pereche", cu Ilie Năstase în „Cupa Davis", l-am considerat întotdeauna un inspirat om de afaceri, dublat de un renumit bunsimţ. Nu-l ştiam arogant şi sfidător. Din păcate, patima lui pentru vânătoare a început să-i compromită şi să-i maculeze imaginea din ultimii ani. Masacrul din anul 2005,când, în urma unei lupte inegale, au fost ucişi 185 de mistreţi, a oripilat opinia publică din România, prin acea imagine terifiantă, dezagreabilă, care a şocat nu doar pe iubitorii de animale, ci pe oricare dintre semenii noştri născuţi cu elementarul bun-simţ al măsurii în toate. Vi-l amintiţi? îmbrăcat, ca Arhanghelul Mihail, într-un imaculat cojoc alb, lung până la călcâie, cu o căciulă ţuguiată pe cap şi cu o bâtă ciobănească în mână, singur se situa într-o postură caraghioasă, de clovn penibil. Ceva de-a dreptul grotesc. Să nu mai vorbim că acele imagini deplorabile, penibile, de la Bale, aminteau de un trist privilegiu al fostei nomenclaturi: „vânătorile regale" pe foste domenii ceaușiste. Si de ^...— ' '..... data aceasta, pe domeniul de la Bale s-a tras ca la război. Ce-i drept, nu au căzut decât 170 de mistreţi nimeriţi în bătaia şi în cătarea puştii. Ca şi altădată, preferaţi au fost bogaţii Europei: bancheri, oameni de afaceri. Crema. Acolo se pun la cale multe. Din cauza mediatizării negative din ceilalţi ani, acum s-a păstrat o discreţie totală, accesul presei fiind interzis! întrebat, înainte de vânătoare, ce invitaţi are, răspunsul miliardarului în euro a fost arogant şi sfidător: „întrebaţi-mă cine nu vine! Nu vin Bush şi Putin!" Din păcate, chiar şi Ion Ţiriac, bogatul, profită de lacune legislative şi administrative în domeniul vânătorii. „De ce nu vânează aceşti bogaţi ai Europei prin Austria sau Germania?" - se întreba cineva. Chiar, de ce? Pentru că pe acolo masacrele de acest fel, cu un astfel de impact înfricoşător, nu-s permise. Aşa ceva nu-i de conceput! Un mucalit era curios să afle dacă au fost invitaţi Traian Băsescu şi Călin Popescu Tăriceanu. Doamne fereşte! Să se împuşte între ei?! LAZĂR LĂDARIU - - SECVENŢA --------|--------------------------------------- mureş ÎÂRGLJ An ipfc Comentariu Electoratul a luat-o, cu mult, înaintea clasei politice! Astăzi, spunea cineva, „cel mai mult s-au schimbat oamenii". Sublinierea trebuie făcută, câtă vreme, în 2008, ne aşteaptă două campanii de alegeri - locale şi parlamentare - , iar, în 2009, alte două, prezidenţiale şi europarlamentare. Din punctul de vedere al educaţiei şi al culturii politice, electoratul român a luat-o, cu mult, înaintea clasei politice! Şapte ani de creştere economică continuă (aşa cum a fost ea!) şi-au spus până la urmă cuvântul. Cu sublinierea că schimbarea pozitivă a nivelului de trai şi a calităţii vieţii (se trăieşte, oricum, mai bine ca acum zece ani!) a fost depăşită net de schimbarea culturală care a avut loc. Cu zeci de posturi de televiziune şi radio, cu alte zeci de ziare, cu câteva milioane de oameni care au acces la internet şi încă mai multe milioane care circulă nestingheriţi în Europa dezvoltată (başca, milioanele de români care lucrează acolo) şi cu un sistem de comunicaţii interne şi internaţionale accesibil chiar şi celor săraci, populaţia şi-a lărgit orizontul de cunoaştere (şi de cunoştinţe), şi-a modificat valorile, şi-a îmbogăţit capacitatea de înţelegere a vieţii cotidiene şi a lumii, şi a ridicat spectaculos nivelul cerinţelor şi al standardelor adresate GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a)