Cuvântul Liber, mai 2008 (Anul 20, nr. 85-106)

2008-05-02 / nr. 85

/——— EDITORULAL. ................. La 12 februarie 2008, domnul Dragoş Dumitriu, deputat de Argeş şi Muscel, prezenta în Camera Deputaţilor o interpelare prin care acuza, cu dovezi indubitabile şi inatacabile, Institutul Cultural Român de susţinerea unor proiecte cu totul contrare misiunii, menirii sale. Interpelarea se referea la domnul Horia-Roman Patapievici, directorul actual al Institutului, pus în locul prozatorului Augustin Buzura, înlocuit abuziv de președintele Traian Băsescu, sub pretextul stupid și vulgar că „fiecare vine la putere cu echipa lui!". După cum se ştie, numirea în funcție a domnului Horia-Roman Patapievici, asimilată cu cea de secretar de stat, a declanşat la vremea aceea un adevărat scandal. Argumentele folosite în interpelarea deputatului Dragoş Dumitriu? Sunt cele perfect legale și plauzibile! Conform articolului 2, Legea 356, privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Cultural Român, precizează: „Institutul are drept scop prezentarea, promovarea şi protejarea culturii şi civilizaţiei naţionale în ţară şi în străinătate". Aşadar, aşa prevede legea. Ce şi cum înţelege, însă, domnul director Patapievici litera legii? In vreme ce eficienţa Institutului, în ţară şi, mai ales, în străinătate lasă de dorit, scriitorii români rămânând, în continuare, netraduşi şi nerecunoscuţi în afara graniţelor, artiştii neavând suficiente expoziţii organizate. Institutul Cultural Român „susţine de la buget activităţi care nu au nicio legătură cu domeniul de activitate al acestei instituţii". Un exemplu în acest sens este implicarea Institutului Cultural Român în evenimentul „Moonbow Festival", din cadrul seriei de manifestări „Stockholm Pride 2007" şi susţinerea financiară a participării unei delegaţii a comunităţii homosexualilor din România. Bineînţeles, bazaconia n-a rămas fără urmări. Societatea civilă din România, mai ales prin Alianţa Familiilor, a protestat vehement faţă de această situaţie, fiind vorba de bani din bugetul ţării. Deci, banii noştri, ai tuturor! Ciudat lucru, reprezentanţii Institutului Cultural Român, prin Consiliul Director, a răspuns (superficial) societăţii civile, afirmând şi motivând că au aprobat proiectul şi finanţarea, considerând că „au promovat toleranţa". Or, conform Legii 356, ICR are, drept scop, „reprezentarea, promovarea şi protejarea culturii şi civilizaţiei naţionale în ţară şi în străinătate", nu „toleranţa" invocată şi înţeleasă de anumite minorităţi sexuale. Aşadar, întrebarea logică este: cum au promovat, ICR şi participanţii români la manifestarea homosexualilor de la Stockholm, tocmai cultura? Conform procedurilor parlamentare, directorul Institutului Cultural Român, domnul Horia-Roman Patapievici, care într-o carte a lui, apărută cu ani în urmă, compara (scuzaţi expresia!) România cu un cur, având şi funcţia echivalentă cu cea de secretar de stat, era obligat să dea răspunsul aşteptat. Cum explică domnul director susţinerea financiară (adică, sponsorizarea!) a participării delegaţiei homosexualilor români la „Moonbow Festival Stockholm Pride 2007"? Răspunsul lui este pe “ lângă gard, pe lângă drum! într-un ghiveci şmecheresc sunt amalgamate site-ul Institutului Cultural Român, programele-cadru, practicile Uniunii Europene, standardele celor 16 instituţii româneşti care funcţionează în străinătate, „ciorchinii şi reţelele locale", potrivit unor cutume etc. O dă, apoi, pe promovarea scriitorilor (prietenilor din gaşcă, bineînţeles!) în străinătate, pe articolele din presa occidentală, scrise de critici sau de jurnalişti români (în „New York Times"). Oricine, chiar şi un naiv incurabil, îşi dă cu uşurinţă seama cum o dă „cotită", ca pe la Ploieşti! Totuşi, care-i explicaţia folosirii banilor publici pentru promovarea unei delegaţii a homosexualilor din România la festivalul de la Stockholm, din 30 iulie-5 august 2007? „în această perioadă cel puţin aşa reiese din spusele domnului Horia-Roman Patapievici, aflate în stenograma Camerei Deputaţilor Stockholmul a fost scena unui important eveniment al culturii, care se cheamă la ei «Lesbian Gay Bisexual and Transgender din Scandinavia». Este cel mai important, iar acest eveniment este unul de deschidere culturală amplă...". Deci, LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) UI ANANGHIE! Demult nu mai este pentru nimeni un secret că România se află într-o stare economică precară. O precaritate determinată de mai multe motive de îngrijorare. O precaritate pentru care vinovată este inclusiv incompetenţa guvernanţilor! Unul dintre motivele principale ale realităţii româneşti ar fi faptul că ţara noastră a ajuns în situaţia delicată de a nu mai avea muncitori calificaţi. România - ţară necalificată! Numai la această sintagmă nu s-ar fi gândit vreodată românii înainte de decembrie 1989! România, cu şcolile ei profesionale, cu dascăli temeinici, bine pregătiţi, era recunoscută şi chiar invidiată pentru forţa ei de muncă policalificată. Muncitorii noştri policalificaţi erau lăudaţi şi apreciaţi în întreaga Europă şi în lume pentru competenţa lor, în construcţii mai ales. După 1990, mulţi dintre români,________________________________________________ alungaţi de acasă de nesiguranţa zilei de mâine, şi-au luat lumea în cap. Cei mai mulţi au devenit „căpşunari" prin Spania. Unii lucrează, la negru, prin Germania, Franţa, Ungaria, Grecia. Tentativa guvernanţilor de azi, de a-i aduce înapoi pe muncitorii plecaţi din România în cei 18 ani, a eşuat, lată că, încetul cu încetul, România a ajuns fără mâna de lucru calificată, atât de necesară azi redresării economice, lată că, de la o zi la alta, ne pleacă şi doctorii, pregătiţi pe cheltuiala statului român! Cine urmează? „Hemoragia creierelor", a „aurului cenuşiu" continuă, după plecarea forţei de muncă reprezentându-i pe muncitorii calificaţi (şi necalificaţi)! Unde vom ajunge într-o zi, care numai bună nu va mai fi? LAZĂR LĂDARIU ________________________________________________/ SECVENȚA  MAI SĂRBĂTORIT LA TÂRGU-MUREȘ Mâine, 3 mau la Sângeorgiu de Pădure. ASTRA redescoperă „O Mâine, cu începere de la ora 10, Asociaţiunea pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român - ASTRA, Despărţământul „Teodor Mutică" Sângeorgiu de Pădure, în colaborare cu Primăria oraşului, îi invită pe toţi sângeorzenii şi pe cei interesaţi de redescoperirea ungherelor ascunse sau uitate ale istoriei şi spiritului românesc autohton la o manifestare cu caracter cultural-artistic - „Oameni, locuri şi fapte", parte a manifestărilor prilejuite de Zilele Sângeorgiului de Pădure. Evenimentul se va desfăşura la Casa de Cultură, fiind structurat pe prezentarea mai multor comunicări ştiinţifice ale unor profesori şi prelaţi recunoscuţi pentru priceperea şi implicarea lor: prof. Elena Mihu (Martirajul slujitorilor Bisericii Ortodoxe Române din Sângeorgiu de Pădure, de la Popa Pătru din Hodac la Ioan Brânduşe), prof. Mioara Muică şi preot Teodor Muică (Teodor Muică - preot protopop, senator, deputat şi astrist al văilor Târnavelor), prof. Doina Muică şi prof. Mioara Muică (Pop Victor Traian - fiu al oraşului Sângeorgiu de Pădure, învăţător eminent şi apostol al neamului), prof. Emilia Feier şi Cociş E. Victor (Ştefan Stanciu - fiu al acestor locuri şi un remarcabil om al culturii naţionale), Cociş E. Victor (Gheorghe Poloţca - fiu al locurilor şi apostol al neamului). Moderatorul manifestării va fi vicepreşedintele ASTREI sângeorzene, ing. Dinu Socotar. La final, evenimentul va fi urmat de o ceremonie de depunere de coroane, un parastas săvârşit la Biserica ortodoxă şi un program cultural-artistic. (D.T.) Ciot. Otf • "Biblîoteca Județeană MUREȘ