Cuvântul Liber, iunie 2009 (Anul 21, nr. 105-125)

2009-06-02 / nr. 105

COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT MARTI, 20iunii 2009 • AXUL XXI, XR. 105 (5.039) • 11 PACI M, 90 MXI. NUMffl UUI PUTEM ÎNVINGE! Când scriam, cu ani în urmă, editorialul „Prohodul «Vetrei Românești»?!", vă asigur că nu o făceam deloc cu plăcere, ca vetrist, înainte de toate, dimpotrivă, cu o strângere de inimă, cu marele regret că s-a stins un elan al acelor ani dintr-o vreme învolburată, un vis al unităţii româneşti sub acelaşi stindard, pentru mulţi, o promisiune. Vatra Românească a avut rolul ei, enorm, în acea perioadă de după 8 februarie 1990 - data ivirii ei, în perioada obrăzniciilor udemeriste de toate felurile, când erau profanate statui româneşti, la Târgu-Mureş şi la Sovata, pe timpul separatismului şcolar promovat, cu elan, de capii udemerişti, sub comanda Smarandei Enache. Vatra Românească a fost port-drapel pe baricada românismului ardelean, la 20 martie 1990. Și cu mult înainte de dramatica confruntare! S-a creat chiar convingerea, printre românii ardeleni, că, dacă nu ar fi fost ea, am fi venit - cum spunea cândva Liviu Rebreanu - „cu paşaport în Ardeal". Era atunci starea de spirit în măsură să însufleţească. Ea însemna putere. Ea a fost - cum exclama prim-ministrul de atunci, Petre Roman - „stânca de care s-a spulberat valul iredentist". Valul neprietenilor udemerişti care, „itt és most!", doreau reînvierea Regiunii Autonome Maghiare, cu gândul la o reîntoarcere a trecutului, cu toate amintirile lui triste. Numai că, din păcate, entuziasmul acela de Polivalenţă, amintirea fantasticei atmosfere din 8 februarie 1990, din care cu toţii am făcut parte atunci, în acea însufleţire generală, s-a cam stins. S-a ofilit. Nu-i suficient să se cânte „Noi suntem români!", să se bea o bere şi cu asta gata! Este aceasta şi opinia majorităţii reprezentanţilor celor 17 .. . _ _ . LAZAR LĂDARIU (Continuare in pag. a 3-a) /f De ziua lor, şi copiii de la Grădiniţa din Cristeşti au fost fericiţi Subdezvoltarea României?! Cât ne-ar costa pentru ca România să fie scoasă din subdezvoltarea în care ne menţine, din toate punctele de vedere, în coada celor 27 de ţări ale Uniunii Europene? Câţi bani (euro) ar trebui să cheltuim pentru modernizarea României? Am avea nevoie de „o sumă echivalentă cu PIB-ul pe un an şi jumătate sau cu bugetul consolidat pe trei ani şi jumătate". Mai exact, de „170 de miliarde de euro sau de 8.000 de euro pe cap de român - atât ar fi necesar pentru a reduce decalajul faţă de UE". Avem nevoie de 170 de miliarde de euro pe care să-i investim în drumuri, mai ales în autostrăzi (41,5 miliarde de euro), în căi ferate (34 miliarde de euro), apă şi canalizare (10 miliarde de euro), spitale noi de urgenţă, municipale sau orăşeneşti (3,7 miliarde de euro) pentru a nu mai sta doi sau trei bolnavi într-un pat, alte investiţii (80,8 miliarde de euro), constând în servicii şi dotări. Dacă am mai pune la socoteală şi agricultura, modernizarea, cât de cât, a satelor, nota de plată ar creşte substanţial. Deci, „România ar trebui să cheltuiască 170 de miliarde de euro pentru a reduce decalajul faţă de UE în ceea ce priveşte infrastructura sanitară, educaţională, de comunicaţii, de utilităţi publice, locativă şi de transport". Cea mai mare parte din această sumă ar trebui să meargă spre infrastructura de transport -13 miliarde de euro pentru circa 1.500 de kilometri de autostradă, aproape 30 de miliarde de euro pentru modernizarea şi reabilitarea tuturor drumurilor publice şi peste 30 de miliarde de euro pentru reabilitarea căii ferate şi construcţia unei linii de mare viteză între Constanţa şi frontiera cu Ungaria. La sfârşitul anului 2008, mai puţin de jumătate din drumurile publice din România erau asfaltate, iar circa 30% din totalul lor erau numai pietruite şi cam 14% din pământ - circa 11.500 de km. în ceea ce priveşte, şoselele modernizate, peste 50% dintre ele necesită să fie urgent reparate (multe dintre ele sunt impracticabile din cauza gropilor, capcane ce nu numai că distrug autovehiculele, reduc drastic viteza de deplasare, ci provoacă zilnic multe accidente grave de circulaţie cu numeroase victime umane. Zilnic,în România îşi pierd viaţa circa 10 oameni în accidente de circulaţie (în 2008 au murit 3.000 de persoane), în timp ce în ţările UE, în medie, doar o persoană pe zi moare ca urmare a accidentelor auto. Comentariile sunt de prisos. Şi în privinţa autostrăzilor ne aflăm pe ultimul loc cu cei 281 de kilometri existenţi. Şi, cum am putea sta mai bine dacă la autostrada Transilvania, în 2008, s-a IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, Societatea Culturală „Şcoala Ardeleană", Universitatea „Dimitrie Cantemir", cotidianul „Cuvântul liber" vă invită la lansarea volumului „Formele neliniştii" de Serafim Duicu. Prezintă Nicolae Băciuţ, director al Direcţiei pentru Cultură, Culte, Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, Lazăr Lădariu, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", Valentin Marica, senior editor la Studioul Teritorial de Radio Târgu-Mureş, Mioara Kozak, profesoară la Colegiul Naţional „Unirea". Lansarea cărţii va avea loc la biblioteca Universităţii „Dimitrie Cantemir", miercuri, 3 iunie 2009, ora 17. (OBSERVATOR) -BîSi. Ca în fiecare an, Primăria şi Consiliul local Ruşii Munţi vă invită, cu drag, să participaţi la tradiţionalul „Târg de Rusalii”, care va fi organizat duminică, 7 iunie 2009, la baza sportivă din Ruşii Munţi. Cu acest prilej, la ora 14, va fi prezentat un frumos program artistic. Invitaţi de onoare - Cristian Pomohaci şi Ansamblul „Mureşul” - Târgu-Mureş, Ansamblul„Cununiţa” - Ruşii Munţi. Vă aşteptăm cu drag! Primar, ing. CHIŞ BĂLAN ILIE cea Judeţeană MURES CX PROVINCIA LA PUTERE! FELICITĂRI! Deci, minunea s-a produs! Echipă mică, dintr-un oraş cu doar ceva mai mult de 16.000 de locuitori, învingând, cu 2-1, pe F.C. Timişoara, acasă pe Bega, devine campioană, cu o etapă înainte de încheierea campionatului (în cazul că timişorenilor nu li se vor returna cele şase puncte pierdute prin depunctarea disciplinară). Buturuga mică, iată, mai răstoarnă, o dată, carul mare! Pe de altă parte, pierzând acasă, la Bucureşti, cu scorul de 0-2, în faţa echipei lui Răzvan Lucescu, antrenorul echipei din Braşov şi selecţioner al naţionalei, om de onoare şi de caracter, Dinamo, care a fost în frunte vreo 30 de etape, şi-a luat adio de la titlu cu câteva zile înainte de încheierea campionatului. înfrângerea în faţa braşovenilor a dezlănţuit spiritele, nemulţumirile fanilor „Câinilor roşii" degenerând în scene de violenţă. Furioşi, suporterii dinamovişti au încercat să pătrundă în vestiarele jucătorilor, pentru a le cere soco-, teală. Opriţi, ei au atacat poliţiştii cu SECVENŢA pietre şi cu bucăţi din caldarâm. Gaze lacrimogene şi 10 arestări! Cristi Borcea, preşedintele executiv, care şi-a vărsat furia pe un geam, a ajuns la spital, cu tăieturi la mâini. Bucureştenii nu ştiu să piardă! în tot acest timp, pe stadionul „Dan Păltinişanu" din Timişoara avea loc o excelentă lecţie de fair-play. Jucătorii Unirii Urziceni, antrenorul ei de mare talent, Dan Petrescu, managerul Mihai Stoica (Meme), la turul de onoare al stadionului, sunt aplaudaţi la scenă deschisă, în picioare, de cei peste 25.000 de spectatori. Aplauze pentru competenţă şi seriozitate! Aplauze pentru o echipă tânără care a dovedit, pe teren, că merită să fie campioană. Momente unice! Deşi echipa lor favorită, Poli Timişoara, a fost învinsă cu 2-1, spectatorii (şi jucătorii!) n-au părăsit terenul, nu s-au mişcat de pe locurile lor, dând învingătorilor respectul binemeritat. Caz rar pe stadioanele din România! După CFR Cluj, Unirea Urziceni confirmă (în cazul nereturnării echipei Timişoarei a celor şase puncte pierdute prin penalizare) că provincia-i azi la putere în fotbalul românesc. Felicitări! LAZĂR LĂDARIU