Cuvântul Liber, iulie 2009 (Anul 21, nr. 126-148)

2009-07-24 / nr. 143

,-----------------------------------------------------------------------------------------------------pv Astăzi, Recepţia oficială a lucrărilor investiţionale de pe Aeroportul „Transilvania” Târgu-Mureş Astăzi, are loc, la Aeroportul „Transilvania" Târgu-Mureş, recepţia oficială a lucrărilor investiţionale privind calea de rulare BETA, extinderea platformei de parcare aeronave şi modernizarea balizajului luminos pe suprafeţele de mişcare. Pentru îmbunătăţirea condiţiilor tehnice ale infrastructurii şi serviciilor aeroportuare, Aeroportul „Transilvania" Târgu-Mureş a executat a doua etapă a lucrărilor cuprinse în programul investiţional din Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pe anul 2009. Mai detaliat, investiţiile au constat în extinderea platformei de parcare aeronave la 10.500 metri pătraţi, din care pentru aeronave uşoare 8.000 mp şi pentru aeronave grele 2.500 mp, procedându-se astfel la mărirea capacităţii de deservire şi staţionare a aeronavelor, în condiţii de siguranţă şi de securitate. Calea de rulare BETA, în suprafaţă de 3.700 metri pătraţi, asigură legătura între pista betonată şi noua suprafaţă a platformei de parcare. Echipamentul de balizaj pentru iluminatul suprafeţelor de mişcare a fost modernizat, îndeplinind cerinţele Categoriei II OACI (Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale), scopul fiind reducerea minimei de operare a aeronavelor în condiţii meteo nefavorabile pe aeroport. Consiliul Judeţean Mureş a alocat pentru realizarea acestor investiţii aproximativ 10.000.000 de lei. Recepţia are loc de la ora 12, iar autorităţile invitate vor vizita amplasamentul platformei, o expoziţie cu echipamente speciale, va avea loc o demonstraţie practică cu un elicopter SMURD şi un avion DIAMOND. De asemenea, vor fi prezentate amănunte tehnice privind realizarea obiectivelor investiţionale, invitaţii vor putea urmări un film al lucrărilor şi, nu în ultimul rând, se vor discuta proiectele de dezvoltare a traficului aerian prin exploatarea potenţialului regional turistic şi industrial. LIAVINŢELER ^ ■ ■ ------------------------V Folosiți serviciile de publicitate ale cotidianului „Canguraşi” mureşeni, la Poiana Pinului Concursul European de Matematică Aplicată „Cangurul" este organizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Fundaţia pentru Integrare Europeană „Sigma" (FIES ) şi Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educaţie (IDEE ), iar pe plan internaţional de Asociaţia Internaţională „Kangourou Sans Frontieres", în anul 2008 au participat aproximativ 5.000.000 de elevi din 43 de ţări. „Cangurul-2009", în România, şi-a desemnat câştigătorii în urma probei de baraj din 23 mai. Cei mai buni din toată ţara au fost premiaţi cu câte o tabără gratuită. Astfel, la nivelul claselor V-VI, din judeţul Mureş, Szabó Johanna (Liceul de Artă) a obţinut o tabară în Grecia, la Kalyvas. Dan Alexandru (Gimnaziul de Stat „Augustin Maior" Reghin), Ciurea Tudor (Gimnaziul „Nicolae Bălcescu"), Cormos Gelu (Şcoala „Ion Chinezu" (Sântana de Mureş), Solomon Adrian (Gimnaziul de Stat „Tudor Vladimirescu") şi Nagy Ors (Gimnaziul „Nicolae Bălcescu") au fost premiaţi cu o tabără la Poiana Pinului, în judeţul Buzău. Au mai participat şi Avram Diana (Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian") şi Florea Bianca (Gimnaziul „Dacia"). Elevii au fost însoţiţi de prof. Constantin Bozdog, de la Gimnaziul de Stat „Augustin Maior" Reghin. LETIŢIA BOTA ------------------*--------------------------------------------Lili VINERI, 24 IULIE 2009 ---- 24 IULIE 2009 Zile trecute: 205 Zile rămase: 160 Soarele răsare la: 5.53 Soarele apune la: 21.03 Ortodox: Sf. Mare Muceniţa Hristina; Sf. Mc. Ermoghen Greco-catolic: S. Cristina, m. Romano-catolic: Ss. Sharbel Makhluf, pr. Cristina, fc. m. Zodia, Leu (23 iulie - 22 august) Sărbători: „Ziua grănicerilor". Marchează constituirea, în 1864, a primului corp unificat al grănicerilor din România. Un minut pe săptămână Mi-am făcut timp a mă ascunde între coperţile cărţilor mele şi a sta acolo, nespusă la nimeni, aşteptând solia de pace a gândului revărsat în torente de nesăbuite iubiri, într-o vreme în care, parcă, nici iarba nu mai vrea s-audă coasa, mărturisindu-i aleile de vorbe. Totul pare a fi nescrisa curbă a nespusului cuvânt ce, aplecat spre infinit, ucide cu vorba-i şi puţinul neant rămas în era oamenilor buni. Dar, pentru că există şi un dar, descopăr în ascunzişul uneia dintre cărţi leacul leacului ce stâmpără nepermise daruri. Uit de mine şi răsfoiesc istorii nescrise, ca, apoi, prinse între două puncte, să citez din memorie:„scrisul furtunii mi-aprinde cuvântul", arzând până la cuprins, unde „mă doare gândul, dar mă vindecă clipa " ce, trăită, scapă de sub controlul rebel al cărţilor. Cine sunt eu? Librarul cărţilor ce-o să vină după ce, reţinute de bariera gândirii, vor prinde ultimul tren al garniturii ce duce spre tine. Când? Când va fi nevoie şi va veni şi vremea ascultării!!! ________MARIA DORINA PAŞCA HOROSCOP) Berbec, în cursul dimineţii survin evenimente neprevăzute, care vă obligă să întârziaţi faţă de programul stabilit anterior. Nu este un moment prielnic pentru a începe o nouă afacere. Taur. S-ar putea să imSh „ pierdeţi o afacere avantajoasa din cauza întâr- „ zierii mijlocului de transport, încercaţi să vă relaxaţi şi să vă detaşaţi de problemele cotidiene! __^ Gemeni, în cursul dnfrgup mineţii aveţi multe drumuri de făcut şi s-ar putea să pierdeţi o sumă de bani din cauza neatenţiei. Rac. Sunteţi indispus din cauza că aţi pierdut o colaborare sau aţi făcut o investiţie nerentabilă. Aveţi senzaţia că nimic nu vă reuşeşte şi ca toţi sunt împotriva dumneavoastră. Pentru a ieşi din starea de pesimism care v-a cuprins vă sfătuim să vă relaxaţi! Leu. Primiţi musafiri din altă localitate şi sunteţi ''■V nevoit să vă schimbaţi complet programul., Fecioara, în prima parte Tv* a zilei sunteţi hotărât să Mki rezolvaţi o problemă finan- OP clară care vă frământă de mai mult timp. Cu eforturi mici şi riscuri minime, puteţi obţine un beneficiu important pentru bugetul familiei. . Balanţa. Un bărbat mai în Ai vârstă vă ajută să rezolvaţi ''ăBgu o problemă sentimentala. Cr Seara s-ar putea să aflaţi despre problemele grave de sănătate ale unei cunoştinţe şi să vă schimbaţi programul pentru zilele următoare. Scorpion. Nervozitatea vă poate crea probleme la locul de muncă şi în relaţiile cu partenerul de viaţă. Se pare că starea dumneavoastră are drept cauze un eşec în afaceri. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul. J S Săgetător. Şeful vă anunţă că s-a amânat plecarea în concediul de odihnă, din cauza unor lucrări importante. Dacă nu reuşiţi să vă temperaţi nervozitatea, există riscul să declanşaţi o ceartă cu urmări foarte neplăcute. Capricorn. Partenerul de afaceri vă reproşează că nu vă implicaţi sufi- ~ cient în rezolvarea unor probleme financiare care depind numai de dumneavoastră. Relaţiile cu partenerul de viaţă sunt şi ele tensionate. Vărsător. Situaţia financiară se va îmbunătăţi în scurt timp. Se pare că vi se măreşte salariul sau primiţi o primă. . . Peşti. Vă manifestaţi în mod exagerat dorinţa de libertate sentimentală* iar partenerul de viaţă vă înţelege greşit. Vă sfătuim sa fiţi ponderat in afirmaţii și să acordați mai multă atențierelaţiilor parteneriale. Loc de plimbare, departe de agitaţia cotidiană Natura ştie singură să...sfinţească locul acolo unde mâna omului nu o mai face din motive financiară sau pentru că nu ar mai fi nimic de făcut decât de păstrat curăţenia. Este cazul Braţului mort al Mureşului, care şerpuieşte liniştit la mărginea cartierul Ady Endre, malul opus mărginind Centrul Hipic şi câteva societăţi comerciale ascunse însă după arborii şi arbuştii ce au aprins rădăcini aici. Lăsată în voia ei, cum spuneam, natura a creat o pădurice de-a lungul apei, atractivă tocmai prin sălbăticia ei, departe de betoane, trotuare, circulaţie rutieră. Deşi îi spune Braţul mort curenţii de aer readuc apă din Mureş şi mici valuri dau impresia că te afli în faţa unui mic râu, de aproximativ 20 metri lăţime, ce curge lin printre sălcii şi speciile de arbuşti cărora le prinde bine solul umed. Locuitorii cartierului Ady nu obişnuiesc să circule pe aici, au la dispoziţie străzile şi trotuarele ce dau din strada Libertăţii. Pe malul ce mărgineşte cartierul, doar amatorii de plimbări departe de zgomotul urbei au format un drum prin iarbă, mai ales după-amiaza vin aici părinţi cu copii, pentru a se plimba, alţii fac jogging, prelungindu-şi traseul până departe, către podul de acces spre Sancrai. Şi mai sunt pescarii, care coboară echipaţi printre trestii când vor să se delecteze chiar şi după orele de serviciu, când nu mai au timp să se deplaseze în locuri mai îndepărtate de oraş pentru pescuit, l-am întrebat ce pot pescui în Braţul mort al Mureşului şi au răspuns că apa mică şi necurgătoare este pe placul carasului. Tocmai fiindcă apa e mică, e uşor de văzut, dacă te aventurezi să păşeşti cu tălpile prin apă, puietul de caras, iar când e foarte cald, de nu se ştie unde apar raţe sălbatice pe apă, poate din desişul trestiilor, poate dintre arbuştii deşi ce nu au nevoie de toaletare în mica sălbăticie care, ciudat, se află doar la nici jumătate de oră de mers pe jos, lejer, de centrul oraşului, luând-o la picior pe strada Libertăţii... LUVVINŢELER 0 Filă de calendar 1772 - S-a desfăşurat Congresul de pace de la Focşani şi Bucureşti. Delegaţiile Moldovei şi Ţării Româneşti au cerut independenţa de fapt, sub garanţia Austriei, Rusiei şi Prusiei, şi unirea celor două Tari Româneşti. (24 iulie 1772-22 martie 1773). 1802- S-a născut scriitorul francez Alexandre Dumas (tatăl), autorul celebrelor romane istorice „Cei trei muşchetari", „Regina Margot", „Contele de Monte- Cristo"(m. 05.12.1870). 1864 - Domnitorul Alexandru Ioan Cuza i-a unificat pe grănicerii munteni şi moldoveni, punând bazele instituţiei moderne de pază a frontierelor ţării. 1917 - Bătălia de la Mărăşeşti. Victoria Armatei Române, comandată de generalul Eremia Grigorescu, asupra trupelor germane conduse de generalul von Mackensen. (24 iulie/6 august-6/19 august). 1923 - Convenţia de la Lausanne privind regimul strâmtorilor Bosfor şi Dardanele este semnată şi de România. 1990 - Senatul României adoptă un proiect de lege prin care se instituie ca sărbătoare naţională a României ziua de 1 Decembrie, zi în care, în anul 1918, prin unirea Transilvaniei cu România, s-a încheiat, de 1 Decembrie, procesul constituirii statului naţional unitar român. Cugetarea zilei: „Sacul gol nu poate să stea în picioare. "(Benjamin Franklin) „Mult e dulce şi frumoasă...” Cvartir, sughiţ, contor, comedie, companie Un proverb vechi românesc este: Adevărul află rar cvartir. Cvartir este o variantă învechită a lui cvartir. Cvartir, plural cvartiruri, locuinţă temporară a unui grup de oameni în trecere pe undeva, locul unde’cineva îşi aşază locuinţa; regional: locuinţă cu caracter provizoriu (într-o familie străină); gazdă, sălaş. De la aceeaşi rădăcină este verbul a încartirui, a stabili locuinţele trupei şiofiţerilor dintr-o unitate militară într-o localitate; a cartirui. Incartiruire, acţiune de a încartirui şi rezultatul ei, cartiruire. Există,credinţa populară că un sughiţ este un semn că te pomeneşte cineva. In Basarabia, la o masă, la o petrecere, când se bea, se spune: „sughit bun la x!", persoană sau persoane dragi care sunt lipsă. Sughit, plural sughituri, contracţie bruscă şi convulsivă a diafragmei, însoţită ’de un zgomot nearticulat, cauzată’de trecerea aerului prin glota; hohot de râs, de plâns. A sughiţa, a scoate sughiţuri; forme flexionare: eu sughiţ, tu sughiţi, el, ei sughiţa, să sughiţe etc. Pentru eu sughiţ, este şi varianta nenormată cu sughit. Sughiţare, acţiunea de a sughiţa si rezultatul ei, sughiţat. Există’perechea de cuvinte contor si contoar. Contor, substantiv neutru, plural contoare, aparat care înregistrează cantitatea de apă, de energie electrică etc., consumată într-un anumit interval de timp. Ca substantiv masculin, are pluralul contori, dar norma admite pe cel neutru, cu pluralul contoare. Contoar şi comptoar, birou de comerţ, mai ales birou al unui bancher; agenţie comercială într-un stat străin (mai ales într-o ţară comercială); masă, mobilă, loc unde se fac plăţile în casele mari de comerţ sau de bancă. Pluralul acestui substantiv: contoare şi comptoare. Varianta contuar, plural contoare nu este admisă de normă. Sunt situaţii când accentuarea diferită a unor cuvinte duce şi la sensuri deosebite. Comedie, cu accentul pe silabadie, respectiv pe vocala i, operă dramatică cu subiect (și deznodământ) vesel, care ridiculizează defecte, moravuri sau situaţii caraghioase. Figurat: prefăcătorie, falsitate, ipocrizie. Etimonul’este un compus grecesc din komos, procesiune veselă cu care se terminau dionisiacele, şi oda, cântec. Comediant, actor de comedie, de circ, de bâlci,scamator, om prefăcut, şarlatan. Comedie accentuat pe silabame: poznă, bazaconie, ciudăţenie, bizarerie, încă o pereche de cuvinte omoforme, deosebite prin accent. Companie, accentuat pe -i- din ultima silabă: însoţire, tovărăşie; grup de piersoane care-şi petrec timpul împreună, care se distrează împreuna; întreprindere comercială recunoscută de legi ca persoană juridică; societate comercială. Companie, accentul fiind pe silaba -pa, subunitate militară care intră în compunerea batalionului. Companion, camarad, tovarăş, însoţitor. Să fim atenţi la accentuări, ca să nu ne facem de comedie! T.A. ENĂCHESCU