Cuvântul Liber, octombrie 2009 (Anul 21, nr. 192-214)

2009-10-14 / nr. 201

COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT ( MIERCURI, I I (HTIOMBIUI, 2009 , AXUL XXI, XR. 201 (5.135) ) P ■ EDITORIAL,Medvedev l-a ales reşedintele MoldoveaM 1 ■ peota9“P arlamentul moldovean va face prima încercare de alegere a şefului statului în ziua de 23 octombrie, o decizie în acest sens fiind adoptată în plenul Legislativului de la Chişinău. Deputaţii au stabilit şi componenţa comisiei care se va ocupa de organizarea şi desfăşurarea alegerilor: patru deputaţi din Alianţa pentru Integrarea Europeană, aflată la guvernare, şi trei deputaţi din partea Opoziţiei a Partidului Comuniştilor. Candidatul Alianţei pentru Integrare Europeană, aflată la guvernare, pentru funcţia de şef de stat, este preşedintele Partidului Democrat, Marian Lupu. AIE nu are însă suficiente mandate pentru a alege şeful statului cu 60 de voturi, astfel încât este nevoie de susţinerea a cel puţin opt deputaţi comunişti. Comuniştii au respins categoric ideea de a-l vota pe Lupu preşedinte, atâta timp cât PD continuă să facă parte din AIE. Lucrurile s-ar putea schimba dacă Marian Lupu ar abandona AIE şi ar crea o coaliţie de centru-stânga cu comuniştii, spun liderii PCRM. Marian Lupu precizează însă că opţiunea PD a fost declarată încă după scrutin, odată cu constituirea AIE, iar discuţiile la acest capitol „sunt tardive", pentru că a fost deja ales preşedintele Parlamentului şi învestit Guvernul. Preşedintele PD a menţionat că este necesară continuarea dialogului cu Partidul Comuniştilor, pe marginea acordării celor opt voturi pentru alegerea şefului statului. „Important este ca acest dialog să aducă şi rezultate", a spus Lupu. „Şansele lui Marian Lupu de a deveni preşedinte al Republicii Moldova au crescut simţitor după întâlnirea sa cu liderul de la Kremlin, Dmitri Medvedev"- scrie cotidianul rus „Kommersant", citat de „Unimedia", care notează că Medvedev a refuzat să se întâlnească cu Voronin, deşi şeful comuniştilor solicitase o astfel de întrevedere la Chişinău, în marja summitului CSI. „întâlnirea şefului statului rus cu deputatul Marian Lupu poate fi considerată una de o însemnătate deosebită, în contextul în care susţinătorilor candidatului Lupu le lipsesc opt voturi pentru a-l alege în funcţia de şef al statului" - scrie „Kommersant", într-un articol intitulat „Medvedev l-a ales pe MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) ADIO, BOC 2! Moţiunea a trecut. Guvernul Boc a picat! (Citiţi în pag. a 5-a) e Făină pentru săraci Acordarea ajutoarele de la Uniunea Europeană continuă la Târnăveni. Conform unui program bine stabilit, toate persoanele nevoiaşe primesc câte 15 kg de făină,în baza unor acte doveditoare ale veniturilor. Până în data de 16 octombrie, ajutoarele se vor acorda pentru pensionarii cu pensia mai mică de 400 de lei, după care va veni rândul persoanelor cu handicap grav sau accentuat. De aceste ajutoare au mai beneficiat şomerii cu indemnizaţie şi beneficiarii venitului minim garantat. Distribuirea alimentelor se face la cantina socială din localitate^ SECVENŢA „Din coada de câine, nu faci sita de matase! // Cu doar câtva timp în urmă, luam apărarea fotbalistului Adrian Mutu în faţa unei nedreptăţi a Curţii de Arbitraj Sportiv, care a judecat, aberant, cu două măsuri, pentru doi împricinaţi în cazul aceleiaşi infracţiuni: consumul de droguri. Fotbalistul Rio Fernandez s-a ales doar cu câteva etape desuspendare, în timp ce Mutu o lua zdravăn pe coajă, fiind sancţionat, la presiunile fostului antrenor Murinho, cu plata unei amenzi - despăgubire de 17 milioane de euro pentru clubul englez Chelsea, al cărui jucător, prin contract, a fost. Numai că, aşa cum se spune, „năravul din născare niciun leac nu are!", şi în cazul lui Adrian Mutu! A dovedit-o, cu prisosinţă, şi înaintea întâlnirii cu echipa naţională de fotbal a Serbiei, meci pierdut de România cu 0-5 (calificarea pentru Campionatul Mondial din Africa de Sud a fost demult ratată!), când, prin obişnuitele lui „isprăvi", „Bri- i liantul" petrecăreţ prin baruri, din nou a ţinut să-şi dea în petic! . Mai altfel spus, a nimerit, iarăşi, LAZAR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) fi SFANTA CUVIOASA PARASCHEVA în fiecare an, la 14 octombrie, ortodoxia românească o prăznuieşte pe Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iaşi, ocrotitoarea Moldovei. Sfânta a trăit în prima jumătate a secolului al XI-lea,fiind născută în Epivata, aproape de Constantinopol, pe ţărmul Mării Marmara,într-o familie de creştini bogaţi. La vârsta de 10 ani, mergând cu mama sa la biserică, a înţeles că iubirea către Dumnezeu se manifestă prin milostenie. La 15 ani, a intrat în mănăstirea din Heracleea Pontului, unde a petrecut cinci ani în post şi rugăciune. Se închină apoi la Mormântul Domnului şi se nevoieşte vreme de mai mulţi ani într-o mică mănăstire de călugăriţe de pe valea Iordanului. La 25 de ani, luând poruncă de  la îngerul Domnului, se întoarce în patrie, rămânând doi ani lângă biserica din Epivata, în post, smerenie şi rugăciune. După moarte a fost îngropată ca o necunoscută săracă. Descoperirea trupului său neputrezit s-a făcut prin rânduiala divină, căci murind un corăbier şi săpându-se groapa pentru acesta, pe ţărmul mării, trupul Sfintei a fost aflat neputrezit şi plin de mireasmă. Cu cinste a fost aşezată în Biserica Sfinţilor Apostoli, unde moaştele au stat timp de aproape 200 de ani, săvârşind minuni. A fost mutată apoi la Târnovo, iar după năvălirea turcilor, moaştele au ajuns la Patriarhia Ecumenică de la Constantinopol. De aici,în 1641, a fost adusă în Moldova de către domnitorul Vasile Lupu. în urma unui incendiu, rămânând nevătămate, moaştele au fost mutate în noua Catedrală Mitropolitană, unde se află şi astăzi, fiind izvor de binecuvântare şi însănătoşire duhovnicească şi trupească pentru toţi cei care o cheamă în rugăciune. In calendarul popular, această zi marchează începutul pregătirii turmelor pentru iernat şi deschiderea unor târguri unde se valorifică produse pastorale. De Sfânta Parascheva se posteşte şi nu se lucrează. LETITIA BOTA4P V.Eveniment, la noi vor fi scoase, spre semnarea Astăzi, 14 octombrie, la Catedrala Ortodoxă „Sfânta Treime" din Târnăveni va avea loc un eveniment religios deosebit. Veşmintele Cuvioasei Parascheva vor fi scoase, spre închinarea credincioşilor. Toţi credincioşii vor fi aşteptaţi la biserică, începând de la ora 17, pentru a se închina. Sfânta Parascheva este cea mai populară dintre toţi sfinţii ale căror moaşte se află pe teritoriul României. Marea evlavie a poporului dreptcredincios faţă de Sfânta Cuvioasa Parascheva se explică tocmai prin convingerea şi constatarea că ea este mult folositoare, dăruind ajutor, prin rugăciunile ei, tinerilor şi bătrânilor, fecioarelor şi mamelor, monastirilor şi familiilor, bolnavilor şi săracilor. Puterea ei vine din sfinţenia şi din bunătatea ei, adică din iubirea ei faţă de Dumnezeu şi fată de oameni. încrederea populaţiei în puterea de a schimba lucrurile prin vot s-a degradat constant! Institutul pentru Politici Publice (IPP) îşi manifestă îngrijorarea faţă de lipsa de capacitate şi de interes a partidelor de a mobiliza electoratul la vot. IPP prezintă situaţia în ceea ce priveşte participarea la vot a românilor care arată că, de la primele alegeri libere din 1990, interesul şi încrederea românilor în puterea de a schimba lucrurile prin vot s-au degradat constant: dacă în 1990 participarea la vot la alegerile generale era 86%, în 1992 şi 1996 a scăzut la 76%, în 2000 a ajuns la 65%, în 2004 — 58%, în 2007, la primele alegeri europarlamentare, prezenţa a fost de 29%, iar în anul 2008 puţin peste o treime dintre români mai mergeau la vot.*■ în opinia IPP, aceste cifre indică un deficit grav de democraţie reprezentativă, atât din partea candidaţilor şi a partidelor care îi susţin prin incapacitatea de a convinge alegătorii să voteze, cât şi din partea cetăţenilor, care au renunţat să se mai implice în treburile publice. In acelaşi timp, însă, IPP consideră că „sancţionarea partidelor prin neparticiparea la vot nu numai că nu va avea niciun efect asupra comportamentului lipsit de respect al actualei clase politice, dar are şi un potenţial de risc major, în ceea ce priveşte legitimitatea democraţiei aşa-zis reprezentative în România". CHEORCHE GIURGIU