Cuvântul Liber, decembrie 2009 (Anul 21, nr. 235-255)

2009-12-02 / nr. 235

V Eveniment editorially „Incertitudine. Gândire strategică şi relaţii internaţionale în secolul XXI” de George Cristian Maior în perioada 25-29 noiembrie 2009, la Târgul Internaţional de Carte „Gaudeamus”, ediţia a 16-a, Romexpo, a fost prezentă şi prestigioasa Editură RAO, în organizarea căreia, vineri, 27 noiembrie, a fost lansat volumul .Incertitudine. Gândire strategică şi relaţii internaţionale în secolul XXI”, în prezenţa autorului George Cristian Maior şi a invitaţilor speciali: prof. univ. dr. Vasile Dâncu şi jurnalistul Cristian Tabără. Cartea reprezintă o colecţie de eseuri (publicate între anii 2005- 2009) privind viitorul puterii şi securităţii în lumea internaţională. Analizele autorului se focalizează pe impactul atacurilor teroriste de la 11 septembrie, pe modul în care statele se confruntă în prezent cu noii actori non-statali, pe transformările prin care trec Uniunea Europeană şi NATO, pe relaţiile dintre Europa şi America, dar şi pe noua geopolitică a resurselor energetice, pe ideea de legitimitate în relaţiile interstatale sau pe evoluţia diplomaţiei, a serviciilor de informaţii şi a armatei în secolul XXI. „Novatoare şi curajoasă în concluzii, incitantă prin subiectele abordate, captivantă prin fineţea analizelor, «Incertitudine» acoperă un domeniu foarte puţin studiat în România, cel al dezbaterilor actuale în relaţiile internaţionale. în acest sens, cartea reprezintă atât o abordare teoretică inedită, cât şi un adevărat compendiu academic pentru cercetătorii în ştiinţe politice şi relaţii internaţionale din România. Titlul cărţii - «Incertitudine» - reflectă marea provocare cu care se confruntă atât analiştii, cât şi decidenţii în domeniul securităţii, cea a dificultăţii de a estima cum va arăta lumea în secolul XXI. Această provocare poate fi însă depăşită - consideră autorul - prin dezvoltarea unei reale gândiri strategice, pentru a putea face faţă surprizelor viitorului." George Cristian Maior s-a născut la Cluj-Napoca,la 16 noiembrie 1967. Este fiul ex-ministului învăţământului (1992-1996), Liviu Maior. George Cristian Maior este licenţiat al Facultăţii de Drept a Universităţii „Babeş-Bolyai", master în Drept Internaţional şi Comparat al Universităţii „George Washington", Washington D.C. şi doctor în Drept Internaţional, la Universitatea „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, în anul 2001, a absolvit Colegiul Naţional de Apărare, ulterior îndeplinind funcţia de preşedinte al Consiliului Consultativ al Colegiul Naţional de Apărare. Intre anii 1992 şi 1997, a lucrat ca diplomat în cadrul M.A.E., în 1999 a îndeplinit funcţia de însărcinat cu Afaceri a.i. al Ambasadei României din Dublin, Irlanda, iar din 2004 are gradul diplomatic de Ambasador în Ministerul Afacerilor Externe, în perioada decembrie 2000-2004, a fost secretar de stat şi şef al Departamentului pentru Integrare Euroatlantică şi Politică de Apărare în cadrul Ministerului Apărării Naţionale. în această calitate, a coordonat, din punct de vedere strategic şi militar, integrarea României în NATO. Din 4 octombrie 2006, George Cristian Maior este director al Serviciului Român de Informaţii. în cursul acestui an, sub semnătura sa, tot la RAO, a apărut o altă interesantă lucrare: „Nou aliat. Regândirea politicii de apărare a României la începutul secolului XXI", „Echilibrul puterii în era globalizării", „Lumile Post - Post", „Non- Statul", „Noua Geopolitică, Petrol şi politică în secolul XXI", „Europa şi America: o alianţă dificilă, dar puternică", „Lumea umbrelor" - sunt subtitluri de acroşaj ale cărţii lansate vineri, conţinutul eseurilor îmbogăţind bagajul informaţional al cititorului, dar şi ceea ce constituie cel mai important merit al cărţii propunând soluţii fezabile. George Cristian Maior -Ambasadorul - face vorbire despre o reaşezare diplomatică a politicii şi relaţiilor internaţionale în spaţiul european postmodern, punând în consonanţă interesele statului cu evoluţia evenimentelor exterioare. O carte complexă, fascinantă prin diversitatea -în conexiune - a temelor, una dintre acestea fiind şi terorismul global. Cu ochiul experimentat al specialistului, George Maior observă că, deşi acesta nu este invenţia veacului în care trăim, evoluţia şi potenţarea fenomenului au atins, în zilele noastre, cea mai înaltă cotă din istorie, constituind o permanentă ameninţare la adresa securităţii şi stabilităţii internaţionale a lumii civilizate. Finalul cărţii este surprinzător: autorul ne spune că, înainte de a fi executat, Saddam Hussein a scris... o poezie. Testament? Mesaj criptat? Intenţie de cosmetizare a propriei imagini, martirizându-se... pentru viitorime? Rămâne de văzut. Câtă gândire strategică stă la baza relaţiilor internaţionale ale veacului nostru? Şi care este, de fapt, această strategie? Cartea conţine în titlu... „Incertitudine"! Cu toate acestea, parcurgând-o, veţi afla răspunsuri extrem de interesante. MARIANA CRISTESCU GEORGE CRISPANU MAJOR incertitudine CU VAN MIERCURI, 2 DECEMBRIE 2009 Zile trecute: 336 Zile rămase: 29 Soarele răsare la: 7.51 Soarele apune la: 16.39 Ortodox: Sf. Prooroc Avacum; Cuviosul loan; Sf. Mc. Miropa Greco-catolic: Sf. Abacuc, Sf. Romano-catolic: Sf. Bibiana, fc. Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie) Sărbători: Ziua Internaţională pentru abolirea sclaviei 2 DECEMBRIE 2009 Filo : CflI 1845 - A luat fiinţă, la Paris, „Societatea studenţilor români", în frunte cu Ion Ghica, C.A. Rosetti şi Scarlat Vârnav. 1849 - Este constituită, la Paris, „Asociaţia română pentru emigraţie", condusă de Ion Ghica şi Nicolae Bălcescu. 1915 - Albert Einstein publică teoria relativităţii generalizată. 1935 - S-a născut Nicolae Labiş, poet român (d. 1956). 1938 - Ridicarea legaţiei române de la Vatican la nivel de ambasadă (relaţiile vor fi întrerupte în 1950). 1942 - La Universitatea din Chicago (SUA), a fost efectuată prima explozie nucleară în lanţ controlată. 1950 - A murit Dinu Lipatti, compozitor şi pianist român (n. 1917). Cugetarea zilei: „A pune o povară pe un bolnav şi a da noroc unor (oameni) needucaţi, este acelaşi lucru." (Socrates) . HOROSCOP) MA- Berbec. Aveţi şanse să .jSril, începeţi o activitate care vă va aduce mari satisfacţii financiare. Tot ce începeţi azi va avea trăinicie. Taur. La o întâlnire cu prietenii, faceţi cunoştinţă cu o persoană care vă ajută să porniţi o afacere. Visele vi se pot îndeplini, dar vă sfătuim să evitaţi orice fel de speculaţii. Gemeni. Vă înţelegeţi •^tjffii foarte bine cu partenerul yPy* de viaţă şi aveţi ocazia să petreceţi momente plăcute. Puteţi să faceţi împreună planuri de viitor. După-amiază s-ar putea să vi se propună o colaborare. Rac. Zi bună pentru afaceri. Puteţi avea succes într-o activitate nouă. S-ar putea să plecaţi într-o călătorie. Leu. Dimineaţa sunt şanse să plecaţi într-o călătorie în * interes personal, în care vă apropiaţi mai mult de persoana iubită. Este posibil să întâlniţi o persoană mai în vârstă care vă va ajuta într-o afacere. Fecioara. O rudă vă propune să vă asociaţi într-o afacere. După-amiază sunteţi invitat la o petrecere, fiţi cumpătat, pentru că sunteţi predispus la probleme digestive! Balanţa. Intenţionaţi de multă vreme să porniţi o afacere, dar astăzi nu este momentul potrivit. Riscaţi să faceţi greşeli din cauza nerăbdării. Scorpion. Pot surveni , evenimente neaşteptate, care vă dau programul peste cap. S-ar putea să aveţi musafiri din altă localitate sau să fiţi nevoit să plecaţi în vizită. Săgetător. Sunteţi hoţiHflat târât să puneţi la punct detaliile unei afaceri şi să începeţi o viaţă nouă. Puteţi fi optimist, pentru că aveţi şanse mari de reuşită. Capricorn. Aveţi succes în toate activităţile legate de cămin şi în afaceri. Familia şi colaboratorii vă apreciază iniţiativele. Vărsător. S-ar putea să nu aveţi spor în activităţile *'’•!* intelectuale. Nu sunteţi în cea mai bună formă şi nici inspiraţie nu prea aveţi. • k ^ Peşti. Un prieten vă propune un nou loc de muncă. Vă recomandăm să nu luaţi nicio decizie până când nu analizaţi oferta în detaliu. =^ Tu ce ştii despre ziua tarii tale? * La 1 Decembrie 1918, Adunarea Naţională de la Alba lulia, constituită din 1.228 delegaţi şi sprijinită de peste 100.000 de persoane adunate la eveniment din toate colţurile Ardealului şi Banatului, a adoptat o Rezoluţiune care consfinţeşte unirea tuturor românilor din Transilvania, întreg Banatul (cuprins între râurile Mureş, Tisa şi Dunăre) şi Ţara Ungurească (Crişana, Sătmar şi Maramureş) cu România. Acest eveniment a fost dorinţa unanimă a tuturor românilor de pretutindeni. Sufletele tuturor au tresăltat de bucurie la împlinirea acestui vis. La mulţi ani,România! La mulţi ani,prieteni! La mulţi ani românilor de pretutindeni! Fie ca 1 Decembrie să vă aducă multă sănătate, fericire şi multă, multă bucurie alături de cei dragi şi apropiaţi. ROXANA-MARIA HADMAS, Lie. Pedagogic „M. Eminescu” Noi măsuri peutru combaterea efectelor endemiei cu virusul A/H1N1 LIMITAREA TUTUROR ACTIVITĂŢILOR EXTRAŞCOLARE 9 9 Pe lângă atribuţiile prevăzute pentru şcoli de H.G. nr. 826/2009, în unităţile de învăţământ se continuă abordarea cu prioritate, în această perioadă, a unor teme de educaţie pentru sănătate în cadrul orelor de suport educaţional şi consiliere cu elevii şi cu părinţii şi în cadrul activităţilor extracurriculare şi extraşcolare. Totodată, se solicită şi suplimentarea măsurilor deja recomandate, prin: limitarea tuturor activităţilor extraşcolare, precum şi a celor care implică deplasarea elevilor în afara unităţilor de învăţământ, în locaţii supraaglomerate, limitarea organizării şi participării la schimburi de experienţă şcolare şi efectuarea de vizite de studiu în şi din ţări învecinate în care se înregistrează epidemii extinse de gripă A/H1N1, dar şi acordarea de sprijini autorităţii locale de sănătate publică în vederea derulării în bune condiţii a campaniei de vaccinare împotriva gripei A/H1N1. De asemenea, este prevăzută şi obligaţia informării Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, cu maximă prioritate, despre apariţia unor cazuri de îmbolnăvire a unor elevi/cadre didactice, precum şi despre deciziile echipelor Direcţiei de Sănătate Publică referitoare la închiderea parţială/totală a unor unităţi şcolare. LETIŢIA BOTA