Cuvântul Liber, aprilie 2010 (Anul 22, nr. 64-84)

2010-04-01 / nr. 64

UVÂNL JOI, 1 APRILIE 2010 Joia Mare, în tradiţii De peste 2.000 de ani, în Joia Mare sau Joia Paştilor creştinătatea comemoreaza Cina cea de taină, când Iisus îşi îmbrăţişa pentru ultima dată apostolii, cunoscând trădarea ce va urma, supliciul pe care îl va încura spre salvarea omenirii. In această zi, în tradiţia românească se comemorează morţii, neamul, strămoşii. Conform credinţelor populare,în Joia Mare se deschide cerul, iar sufletele se întorc acasă, se aşază sub streaşină casei, în jurul fântânilor, la porţi şi la ferestre, unde rămân până la Rusitorii Rusaliilor. Femeile aprindeau la morminte şi în ogradă focuri din atâtea nuieluşe de alun câţi morţi aveau în familie. Pregătirea acestor făclioare - considerate sacre, ele putând readuce vremelnic sufletele la „rânduiala vierii" - se făcea cu 9 zile înainte. In zorii zilei de Joia Mare femeile aduceau câte 40 de găleţi cu apă „neîncepută" din izvoare sau fântâni şi stropeau iarba şi semănăturile pentru a invoca un an mănos. Mai dăruiau rudelor şi vecinilor apă, ca ofrandă pentru sufletul morţilor, iar copiilor şi săracilor le dădeau colaci, lapte şi miere, invocând „pacea sufletelor şi rodul gliilor". Pentru părinţi şi fii ofrandele se dădeau pe nume, iar pentru neam şi strămoşi cu nume intrate în tărâmul legendelor se dădea de pomană o pâine sau un colac mare - „Uitata". Până în Joia Mare trebuia ţesută pânza şi cusute veşmintele noi pentru Paşti, altfel Joimăriţa (o babă înfricoşătoare) pedepsea fetele leneşe arzându-le cânepa şi pocindu-le. „Flanta urzicilor"era sărbătorită tot în Joia Mare, urzicile devenind după această dată (când înfloreau) bune de leac. Strigarea peste sat în Joia Mare, ultim prag al Postului Mare, se făcea strigarea peste sat, judecata colectivă. Flăcăii, urcaţi pe două coline, roteau torţe şi comunicau tuturor nerespectarea riturilor, lenea şi răutatea. Deveneau astfel, în satul tradiţional, justiţiari reglatori ai echilibrului social, al cutumelor. Plămădită din făină de grâu curat, cu forma şi culoarea soarelui, pasca se umplea cu brânză de vaci şi se ungea cu ou, având deasupra modelată „crucea din aluat". în Joia Mare se cocea şi era apoi dusă la biserică pentru a fi sfinţită. Era frântă şi mâncată de toţi membrii familiei, ca o „împărtăşanie colectivă", tradiţională, din rodul pământului şi al trudei lor. Firimiturile se dădeau ca hrană păsărilor şi animalelor. Oul roşu era cunoscut din timpuri îndepărtate, el reprezentând nucleul primordial al lumii, germenele vieţii, „începutul" şi „sfârşitul", „naşterea şi renaşterea cosmică". Albuşul era cerul, iar gălbenuşul pământul, unite pentru a da viaţă. Creştinii au adăugat acestor semnificaţii pe cele ale Genezei şi patimilor hristice, oul roşu simbolizând durerea şi învierea. Duse la biserică pentru a fi binecuvântate în ziua de Paşti, ouăle roşii devin rit, artă, simbol al perenităţii şi al dăinuirii credinţei. LETIŢIABOTA Ouăle roşii Pasca l Eveniment musical inedit între 30 martie şi 7 aprilie a.c., Corul şi Orchestra de Cameră de la Şcoala Whitgift, din South Croydon, Surrey (zona mitropolitană a Londrei) întreprinde un turneu în România şi va susţine câteva concerte în diferite oraşe cu o tradiţie muzicală, în cadrul turneului, muzicienii londonezi I vor prezenta spectacole cu prilejul Sărbătorilor Pascale. Concertele vor avea loc la Braşov, Sighişoara, Sibiu şiTârgu-Mureş. Concertul extraordinar de Paşti de la Târgu- Mureş va avea loc sâmbătă, 3 aprilie, de la ora 19,în Sala Mare a Palatului Culturii. Programul va cuprinde lucrări de J.S. Bach (Concert pentru oboi şi vioară), G.F. Händel (Simfonia din Oratoriul Messia), H. Purcell (Abdelazer), L. Boellmann (Tocata din suita Gotică) etc. Dirijorii concertului oferit de prestigioşii artişti englezi vor fi: Alan Weakley, Rosanna Whitfield şi Ian McGregor, care îi vor avea ca solişti pe Grig Cuciuc (vioară), Alice Parr (oboi) şi Edward Howell (orgă). Şcoala Whitgift, fondată în anul 1596, are o bogată şi îndelungată tradiţie muzicală. Muzica este o componentă esenţială a vieţii de zi cu zi în cadrul Şcolii Whitgift, care oferă elevilor săi posibilitatea de a face muzică la cel mai înalt nivel de performanţă şi de a participa la evenimente muzicale de importanţă majoră. Şcoala de Muzică de la Whitgift este printre cele mai bine echipate din Anglia şi deţine o sală de concerte impresionantă. Dotările sunt completate de o vastă bibliotecă de muzică,înregistrări şi CD-uri, o mare varietate de instrumente şi piane pentru orchestre şi de un studio modern de înregistrări care permite elevilor să opereze cu cele mai noi tehnologii de înregistrare digitală şi analogică. Formaţiile muzicale ale Şcolii Whitgift se bucură de o reputaţie deosebită, atât datorită calităţii şi varietăţii repertoriului abordat, cât şi datorită interpretării de înaltă ţinută artistică. Formaţiile muzicale de la Şcoala Whitgift susţin concerte îndelung aplaudate, nu numai pe plan local, la Fairfield Halls sau în localităţi faimoase din Anglia, cum sunt Royal Albert Hall, Royal Festival Hall, ci şi în alte ţări: Japonia, Ungaria, Italia, Germania, Spania etc. MARIN CĂLDĂRARIU 1 APRILIE 2010 Filă de calendar Zile trecute: 90 Zile rămase: 275 Soarele răsare la: 7.06 Soarele apune la: 19.55 Ortodox: Cuv. Maria Egipteanca; Cuv. Macarie Mărturisitorul. Denia celor 12 Evanghelii Greco-catolic: S. Maria Egipteanca, c. Romano-catolic: Sf. Hugo, ep. Zodia, Berbec (21 martie - 20 aprilie) • Ziua păcălelilor • Ziua păsărilor 1578 - S-a născut medicul britanic William Harvey, descoperitorul circulaţiei sanguine (m.03.06.1657). 1784 - Audienţa lui Horea la împăratul Iosif al ll-lea, în cadrul căreia îi prezintă situaţia ţărănimii din Transilvania. 1859 - Dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al Munteniei şi Moldovei a fost recunoscută de Franţa, Marea Britanie, Rusia, Prusia şi Regatul Sardiniei, în cadrul Conferinţei reprezentanţilor puterilor garante de la Paris. 1878 - Mihail Kogălniceanu înaintează consulului general al Rusiei la Bucureşti, D.F. Stuart, o notă de protest în legătură cu ocuparea de către trupele ţariste care participaseră la războiul ruso-româno-turc a unor localităţi din România. 1881 - S-a născut Octavian Goga, poet, dramaturg, ministru în repetate rânduri, prim-ministru (1937-1938), unul dintre conducătorii Partidului Naţional Creştin (înfiinţat în 1935), membru al Academiei Române (m.06.05.1938). 1910 - Se constituie, la Bucureşti, „Comisia istorică a României", menită să asigure publicarea,în ediţii critice, a cronicilor româneşti şi a altor izvoare, inclusiv străine, referitoare la români. 1919 - Trecerea la calendarul gregorian (calendarul pe stil nou), adoptat prin Decretul-lege din 5 martie 1919. Ziua de 1 aprilie (stil vechi) devenea 14 aprilie (stil nou). Cugetarea zilei: „ Copiii trebuie crescut pentru ei, nu pentru părinti." (N.Iorga) HOROSCOP Berbec. Va sfătuim să nu vă asumaţi niciun risc astăzi, pentru că sunteţi nervos şi s-ar putea să mizaţi greşit. Ar fi bine să evitaţi discuţiile,în contradictoriu. Taur. Aveţi de rezolvat o mulţime de probleme, pe care le-aţi tot amânat. Vă sfătuim să vă organizaţi cât mai riguros. La nevoie, nu ezitaţi să cereţi ajutor celor din familie! Gemeni. Ar fi bine să doţi evitaţi călătoriile lungi şi petrecerile. Pe fondul oboselii acumulate, puteţi deveni irascibil şi nu este exclus să vă luaţi la ceartă. Rac. La serviciu, sunteţi indispus în urma unei discuţii cu şeful direct. Nu este indicat să vă exteriorizaţi nemulţumirea. Leu. Dimineaţa vă treziţi obosit şi nervos. încercaţi să vă controlaţi agresivitatea, pentru că riscaţi să declanşaţi un conflict la Fecioara. Sunteţi irascibil din cauza oboselii acumulate în ultima perioadă. Vă recomandăm să reduceţi programul de muncă. în ritmul acesta, riscaţi să vă îmbolnăviţi. Balanţa. Plecaţi într-o călătorie foarte importantă, care vă poate aduce câştiguri serioase. Pe plan sentimental, puteţi avea probleme dacă sunteţi prea încăpăţânat. Scorpion. Aveţi mare nevoie de un împrumut. Până la urmă, reuşiţi să faceţi rost de bani. Păstraţi-vă calmul şi odihniţi-vă mai mult! _ Săgetător. Dimineaţa aveţi dificultăţi de comunicare şi TNet sunteţi neinspirat. S-ar putea să deveniţi agitat şi nervos. Vă sfătuim să amânaţi întâlnirile de afaceri şi călătoriile. Capricorn. Nu sunteţi în cea mai bună dispoziţie şi aveţi tendinţa să exageraţi. Vă sfătuim să nu vă susţineţi părerile cu încăpăţânare şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu. Vărsător. Astăzi aveţi tendinţa să criticaţi pe toată IMR lumea, încercaţi să vă temperaţi spiritul critic! Fiţi atent pe ce daţi banii! Peşti. Este posibil să primiţi o veste proastă de la o rudă îndepărtată. Aceasta vă indispune şi vă obligă să vă schimbaţi programul. Plecaţi într-o călătorie neprevăzută. Dascăli mureşeni Oraşul Târgu-Mureş a fost spaţiul în care a văzut lumina zilei Laura Mureşan (pe numele ei de fată Curticăpean), în a zecea zi a lunii martie 1979. Provine dintr-o familie de oameni simpli: tata, Ioan, fiind zidar de meserie, actualmente pensionar, iar mama, Viorica, fiind muncitoare în fabrică, apoi angajată la o benzinărie, de unde s-a pensionat din motive de sănătate. Cursurile şcolii primare şi gimnaziale le urmează la Târgu-Mureş, la Şcoala Generală nr. 20, actualmente Gimnaziul „Tudor Vladimirescu". Pe parcursul studiilor gimnaziale a fost mereu premiantă la nivel de clasă, dar obţine şi premii la olimpiadele de matematică (locul I la faza judeţeană,în clasa a IV-a, nota 10 la faza zonală, în clasa a VI-a). în anul 1997 devine absolventă a Grupului Şcolar Economico-Administrativ şi de Servicii din Târgu- Mureş, profil finanţe contabilitate. După alţi 4 ani este absolventă cu diplomă de licenţă a Universităţii „Petru Maior", Facultatea de Ştiinţe şi Litere, profil matematică-informatică. încă înainte de absolvirea facultăţii, mai exact în anul 2000, se căsătoreşte cu Ioan Mureşan, din satul Căpuşul de Câmpie (comuna Iclănzel), angajat al M.AP.N. Imediat după absolvire, la 1 septembrie 2001, primeşte post de profesor suplinitor de matematică, pe bază de concurs, la Liceul Teoretic Band. Aici lucrează până în 2003, an în care obţine titularizarea la Şcoala Generală „Cosa Daniel", din satul Valea Izvoarelor. Anul 2003 nu a însemnat doar titularizarea pentru doamna profesoară, ci şi naşterea primului copil al familiei, Darius Mureşan. Familiei i se mai adaugă un membru, în anul 2006, an în care se naşte şi mezinul, Casian Mureşan. Tot în 2006, doamna profesoară se perfecţionează, reuşind să obţină definitivatul. în anul 2007 este transferată la şcoala generală Sânpaul, ca urmare a restrângerii de activitate la nivel de comună. La nivelul Şcolii Generale Sânpaul este numită consilier educativ şi responsabilă cu comisia diriginţilor. Totodată, acceptă cu mare plăcere să participe la educaţia unei fetiţe care avea nevoie de şcolarizare la domiciliu. Având dorinţa să fie alături de părinţi, în satul Căpuşul de Câmpie, în anul 2009 decide să se transfere din nou. Astfel că, în septembrie 2009, devine titulară la Şcoala Generală cu PJ Iclandu Mare, în cadrul acestei şcoli este responsabil al Comisiei de matematică şi ştiinţe reale. Laura Mureşan afirmă că nu vrea altceva decât să poată oferi elevilor săi măcar educaţia pe care a primit-o dânsa de la dascălii ei. ILARIE GH. OPRIŞ LAURA MUREŞAN i! Folosiţi serviciile de publicitate ale cotidianului — NE PRIVEŞTE! Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „Codul bunelor maniere" nu-ţi este la îndemână, nu uita de noul Cod Rutier, articolul 100, alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) ›î=