Cuvântul Liber, iunie 2010 (Anul 22, nr. 106-127)

2010-06-01 / nr. 106

CUVÂNTUL MARȚI, 1 IUNIE 2010 „90 de ani de la semnarea Tratatului de pace de la Trianon dintre România şi Ungaria (4 iunie 1920)" Societatea Cultural-Patriotică „Avram Iancu", Filiala Mureş, Colegiul Naţional „Al. Papiu Marian" Târgu-Mureş vă invită la Simpozionul „90 de ani de la semnarea Tratatului de pace de la Trianon dintre România şi Ungaria (4 iunie 1920)". Manifestarea va avea loc vineri, 4 iunie 2010, ora 16, în Sala de festivităţi a Colegiului Naţional „Al. Papiu Marian" din Târgu-Mureş. Vor susţine comunicări: jurist Ioan Berta - Cuvânt de deschidere, prof. univ. dr. Vasile Dobrescu - „Tratatul de pace de la Trianon, consacrare a principului autodeterminării naţiunilor şi statelor naţionale", prof. Simion Bui - „Importanţa istorică a Marii Unirii", prof. Alexandru Ciubîcă - „Cui îi este frică de Trianon?". Simpozionul va fi urmat de un program artistic susţinut de elevii Colegiului Naţional „Al. Papiu Marian" din Târgu-Mureş. ÎNTÂLNIRI ■ Pe căile vieţii, mai mult sau mai puţin sinuoase, de la grădiniţă şi până la limita de dincolo de noi, suntem însoţiţi de cei pe care destinul ni i-a apropiat, iar apoi i-a smuls de lângă noi. Dincolo de realizări, de împliniri, de banii pe care am reuşit sau nu să-i adunăm grămezi pentru noi sau generaţiile care vor urma, contează dacă am reuşit să lăsăm ceva după noi, dacă nu neapărat ceva spectaculos, cel puţin sentimente agreabile, ideea că n-am făcut degeaba umbră pământului, că am încercat să fim oameni. Se ştie că Liceul (azi Colegiul) „Alexandru Papiu Marian" a fost o adevărată pepinieră de viitori intelectuali de elită, recunoscuţi în toată ţara, dar şi în lume. Profesori eminenţi ne-au călăuzit paşii spre lumină. A nu se uita nume precum: Alice Arsinevici (n. Dupont), Alexandru Sabău, Gheorghe Pop, Ion Lupşa, Georgeta Horga, Zoe Lazăr, Emilia Lazăr şi alţii... Colegul nostru Tudor Gelu, care, actualmente, trăieşte în Germania, a făcut o succintă trecere în revistă a celor care au pus primele cărămizi pentru a dărui ţării generaţii de intelectuali... Noi, cei care ne-am adunat în faţa Colegiului, am fost izbiţi de tăcerea din şcoală. La intrare era un afiş: GREVĂ GENERALĂ. Dacă ne convine sau nu, trebuie să recunoaştem: învăţământul din România s-a degradat Peste tot întâlnim profesori numiţi pe alte criterii decât competenţa, iar cei pe care i-am avut noi, azi pensionari, sunt umiliţi. Din fericire, nici „Papiul" nu mai e ce-a fost! S-a întâmplat ca o parte a colegilor mei să „fugă" de la „Papiu" la Liceul nr. 4 (azi, „Avram Iancu", colegii au plecat din cauza faptului că profesorul de matematică, P. Simon, a fost mutat disciplinar), şi să fiu invitată, două seri consecutiv, la două banchete. Aşadar, pot face o comparaţie. Pentru că, dincolo de realizări profesionale, contează calitatea de om, probitatea morală, căldura sufletească. Noi, foştii colegi, suntem de fapt nişte străini, nu ne-am văzut demult, cei de la secţia organă nu ştiau ce s-a întâmplat cu colegii lor, dacă mai sunt în viaţă sau nu... Foarte trist. Iar unii care reuşesc să agonisească nişte bunuri caduce se umflă în pene... Cei de la nr. 4 sunt solidari, se văd, se ajută. Eu şi doi colegi „papiişti" am fost primiţi cu braţele deschise, cu dragoste şi ne-am simţit ca la noi acasă, în definitiv, nu contează nici meniul, nici toaletele... M-am bucurat nespus de mult că am revăzut-o pe distinsa doamnă Simovici Melita, care, cu toate că este înscrisă în „Cartea de aur" a Liceului „Papiu" şi a avut reuşite profesionale remarcabile, se poartă ca atunci când stătea în prima bancă... Și, în pofida faptului că mie matematica nu mi-a plăcut prea mult, doamna profesoară Emilia Lazăr mi-a șters lacrimile nu demult, când, într-un moment de cumpănă, am întâlnit-o pe stradă... ______________________________________________MARTHA IZSÁK : Universul inocentei... Ziua Copilului, la Târgu-Mures 7 iunie 2010 Filă de calendar (7) . .. Zile trecute: 151 Zile rămase: 214 Soarele răsare la: 5.36 Soarele apune la: 21.12 Ortodox: Sf. Mc. Iustin Filozoful; Sf. 7 Mc. romani; Sf. Mucenici: Just, Justin, Hariton, Firm și Valerian Greco-catolic; Sf. m. Iustin Filosoful și cei împreună cu el Romano-catolic: Sf. Iustin, filozof m. Zodia, Gemeni (22 mai - 21 iunie) Sărbători: Ziua Internaţională a Ocrotirii Copilului . 1636- S-a născut Nicolae Milescu Spătarul, scriitor memorialist, teolog şi diplomat român (d. 1708). 1914 - Vizita oficială a ţarului Rusiei, Nicolae al 11-lea, la Constanţa. 1937 - Se desfiinţează Universitatea Săsească, unitate politică şi administrativă a saşilor transilvăneni ce a activat din 1876 ca fundaţie. 1939 - Alegeri parlamentare în România, în urma cărora Frontul Renaşterii Naţionale - care prezentase liste unice, fără contracandidaţi - obţine toate locurile în Adunarea Deputaţilor şi în Senat. 1957 - Televiziunea Română a transmis prima emisiune pentru copii de la Teatrul Ţăndărică din Bucureşti. 1956 - S-a născut Mircea Cărtărescu, scriitor român. 2004 - Adunarea Generală a ONU declară anul 2005 ca An Internaţional al Fizicii, în amintirea împlinirii a o sută de ani de la publicarea celebrelor lucrări ale lui Albert Einstein. Cugetarea zilei: „Cel ce-şi schimbă locul fără a-şi schimba şi obiceiurile nu-şi va îmbunătăţi niciodată condiţia." (Francisco de Quevedo) HOROSCOP Berbec. Este posibil să /OOL aveţi probleme de sănă' ^' tate din cauza oboselii acumulate şi a stării de tensiune Tn care vă aflaţi. Ar fi bine să reduceţi ritmul de muncă şi să vă dozaţi efortul. Taur. Deveniţi irascibil SawLt din cauza surmenajului. Vă sfătuim să evitaţi activităţile care necesită efort şi putere de concentrare. Puteţi să vă ocupaţi de probleme casnice. Gemeni, în cursul dimineţii sunteţi puţin cam agitat şi nu reuşiţi să văcontrolaţi impulsivitatea. Riscaţi să provocaţi discuţii aprinse. Rac. S-ar putea să aveţi o discuţie aprinsă cu o persoană tânără şi să spuneţi cuvinte jignitoare la adresa acesteia. Evitaţi speculaţiile financiarei * — Leu. Deşi treceţi printr-o regie perioadă dificilă pe plan financiar, reuşiţi să rămâneţi optimist şi încercaţi să vă mobilizaţi partenerii de afaceri. ^ Fecioara, în prima parte a zilei, sunteţi nemulţumit de tot ce se petrece şi aveţi tendinţa OR de a contrazice pe toată lumea. Vă recomandăm să acordaţi mai multă atenţie familiei. Balanţa. V-aţi propus să faceţi ceva folositor pentru casă. Puteţi să vă bazaţi pe intuiţie. Scorpion. Se pare că deveniţi irascibil din cauza schimbărilor de program. Dacă nu vă temperaţi nervozitatea, riscaţi să stricaţi relaţiile cu colegii de serviciu şi cu partenerul de viaţă. % X Săgetător. Sunteţi tentat să vă angajaţi în mai multe activităţi în acelaşi timp. Nerăbdarea şi nervozitatea vă pot reduce randamentul. Capricorn. Se anunţă o zi tensionată, din cauza colaborării dificile cu un partener de afaceri. Se pare că aveţi opinii diferite în ceea ce priveşte o investiţie importantă. Vărsător. Se pare că nu . Work sunteţi în apele dumnea’*8*5 voastră. Vă sfătuim să nu vă asumaţi noi responsabilităţi, pentru că riscaţi să vă irosiţi energia. A ^ Peşti. Aveţi tendinţa de a deveni impulsiv. Vă sfătuim să fiţi prudent în tot ce faceţi. Festivalul internaţional „Zilele şcolilor de arte” - Ediţia a IX-a Ca în fiecare an, şi anul acesta, la sfârşitul lunii lui Florar, Şcoala de Arte din Târgu-Mureş, director conferenţiar doctor Lelia-Mariana Albu, a organizat, timp de trei zile (27-29 mai a.c.), cea de a IX-a ediţie a Festivalului Internaţional „Zilele Şcolilor de Arte". Festivalul a cuprins secţiunile: muzică clasică, coregrafie, muzică uşoară, muzică populară, arte vizuale. Au răspuns invitaţiei şcolii organizatoare colegii din Satu Mare, Târgovişte, Oradea, Sfântu Gheorghe, Reşiţa, Baia Mare, Zalău, Suceava, Brăila, dar şi şcolile similare din Ucraina, Cehia şi Ungaria. Expoziţia de arte vizuale a fost organizată în holul Palatului Culturii, secţiunea teatru la Sala Studio a Universităţii de Arte, iar celelalte secţiuni (coregrafie, muzică clasică, muzică uşoară, muzică populară) s-au desfăşurat pe scena Sălii Mari a Palatului Culturii, în prezentarea actorului Iulian Praja, pe scenă au urcat, rând pe rând, reprezentanţii tuturor şcolilor de arte şi au prezentat în faţa spectatorilor genurile menţionate mai sus, încântând publicul spectator. La festival, şcolile de profil au trimis „vârfurile" din domeniile de mai sus, demonstrând cu prisosinţă voinţa de a deveni buni artişti în domeniul lor şi, drept urmare, felicitări merită toţi deopotrivă. Un aport deosebit a constituit evoluţia Tarafului Şcolii de Arte din Târgu-Mureş, condus de profesorul Marcel Râmba, care a făcut faţă în acompanierea soliştilor din zonele reprezentate. în final, Lelia-Mariana Albu, director al şcolii organizatoare şi director al festivalului, a mulţumit Consiliului Judeţean Mureş pentru sprijin, dar şi altor instituţii, cât şi mass-media, şi a oferit tuturor participanţilor diplome de participare. Text şi foto: MARIN CÂLDÂRARIU