Cuvântul Liber, octombrie 2010 (Anul 22, nr. 194-215)

2010-10-27 / nr. 212

CUVÂNTUL MIERCURI, 27 OCTOMBRIE 2010 MIERIU-aşezare multimilenară (IV) Astăzi, despre modul cum s-au desfăşurat evenimentele în timpul Revoluţiei de la 1848/49 în zona Reghinului, implicit şi în satele circumscrise arealului geografic al Văii Mureşului. Şi la Lueriu-Suseni, Sándor Petőfi (poetul Petrovici - sârbo-croat maghiarizat), cu generalul Bem, au purtat războiul împotriva românilor, ameninţându-i cu moartea şi confiscarea întregii averi, cerându-li-se să se facă unguri şi să se lepede de limba română. Netrădându-i credinţa străbună, au avut loc adevărate băi de sânge. La Lueriu, au fost omorâţi, prin schingiuire, opt români. La izbucnirea revoluţiei, regimentele secuieşti de graniţă trec de partea armatei lui Kossuth. Subunităţi ale acestor regimente pătrund în sate româneşti şi măcelăresc fără milă populaţia lipsită de apărare... Saşii din Reghin se alarmează şi cer sprijin militar. Acesta este acordat imediat, aşa că, la data de 7 septembrie 1848, a intrat în oraş avangarda regimentului II grăniceri din Năsăud, sub comanda colonelului Orbán. Acesta lansează un apel către populaţia românească, prin care cere să se înroleze în armata imperială. Astfel că „Românimea din Năsăud, Bistriţa şi Valea Mureşului se înrolează în număr considerabil sub steagul împărătesc”. Dar... în dealul Lueriului, „pe acei bărbaţi frumoşi şi verzi ca stejarul i-a maltratat, bătut şi, pe urmă, legaţi şi duşi în hotarul Şacalului de Pădure, de partea către Lueriu, şi făcându-i să bea apă dintr-un vasu spurcatu şi legaţi i-o pusu cu faţa la părău împuşcându-i. Oamenii împuşcaţi la Săcal (în apropiere de Lueriu) sunt Coja Melinte, Popu Zaharie, Roman Vasile..." Cât a durat represiunea, luerenii au stat ascunşi în pădurile din preajma satului şi în „Pădurea arsă". Preotul satului s-a ascuns în pădurea Crujoc, unde îi aducea mâncare fiica sa. în legătură cu trecerea prin satul Lueriu a celor 29 de oameni arestaţi, care au fost apoi împuşcaţi în hotarul Lueriului, bătrânii satului îşi amintesc că cei ferecaţi în lanţuri grele, cu feţele descompuse din pricina schingiuirilor şi a foamei, au fost purtaţi pe uliţa satului. Memoria satului a fixat locul masacrului „între părete", unde se află întradevăr nişte ridicături de pământ, care, de fapt, sunt mormintele acestor martiri ai neamului românesc. Cronicile vremii nu au consemnat participarea directă a literenilor la revoluţie în cadrul regimentului condus de Orbán. Dar, tot în legătură cu Revoluţia de la 1848, trebuie să amintim de prezenţa unui modest „monument" (o cruce) cioplit, din piatră, ridicat întru slava eroilor necunoscuţi căzuţi în anul 1848, care se află în cimitirul satului Lueriu şi care a fost ridicat din iniţiativa şi prin străduinţele lui Stavilă lacob din Lueriu. Este vorba despre preotul Stavilă Iacob, care a slujit la Lueriu din anul 1870 până la izbucnirea Primului Război Mondial. Inscripţia de pe „monument" e cu litere chirilice mâncate de vreme, deci foarte greu de descifrat. Am prezentat câteva momente despre Lueriu şi oamenii lui, aflaţi şi ei în vâltoarea Revoluţiei de la '48. Prof. MIHAI STAVILA, _________________________________________înv. LUCIA STAVILĂ 27 OCTOMBRIE 2010 Zile trecute: 299 Zile rămase: 66 Soarele răsare la: 8.00 Soarele apune la: 18.18 Ortodox: Cuv. Dimitrie cel nou de la Bucureşti; Sf. Mc. Nestor; Sf. Precla, soţia lui Pontiu Pilat Greco-catolic: Sf. Nestor, m. Romano-catolic: Sf. Sabina, m. Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) - -- (1)F len Berbec. Aveţi idei originale, pe care un smăr prieten apropiat le ' ~s' susţine. Astăzi aveţi un randament foarte bun şi puteţi să rezolvaţi tot ce v-aţi propus. ’ Taur. Reuşitele în scrimp afaceri din ultima perioadă vă determină să vă gândiţi la o investiţie pe termen lung. Partenerul ele viaţă vă susţine. Gemeni. Sunteţi într-o formă intelectuală excelentă şi reuşiţi săle oferiţi sfaturi utile prietenilor. Aveţi grijă să nu faceţi promisiuni pe care nu sunteţi sigur că le veţi putea respecta! Rac. Intuiţia vă ajută să rezolvaţi probleme foarte dificile. Ar fi bine să vă ocupaţi mai mult de problemele casei, pe care le-aţi cam neglijat HOROSCOP Leu. în prima parte a zilei vă ocupaţi de o problemă financiară de care nu aţi avut timp până acum. Dupa-amiază, o rudă vă propune să vă asociaţi într-o afacere prosperă, Fecioara. Vă adaptaţi cu uşurinţă la situaţii noi şi reuşiţi să rezolvaţi unele aapt probleme ale casei. Inspiraţia şi claritatea în gândire vă ajută sa le daţi sugestii excelente celor care vă solicită sfaturi. Balanţa. Un moment favorabil din toate punctele de vedere. Aveţi ocazia să obţineţi câştiguri financiare nesperate şi să vă afirmaţi în societate. Scorpion. Astăzi puteţi avea realizări deosebite pe plan profesional şi social. In partea a doua a zilei, plecaţi într-o călătorie neplanificată. sig x Săgetător. O cunoştinţă vă propune o cola- Rliborare pe termen lung. * Deşi pare tentantă, vă sfătuim să analizaţi cu mare atenţie propunerea şi să nu vă grăbiţi sa daţi un răspuns. Capricorn, în prima parte a zilei aveţi ocaţţa zia să vă afirmaţi pe plan tesF social. Este bună pentru a începe un studiu pentru comunicare cu persoanele mai tinere. Vărsător. Activitatea intelectuală vă este perturbată de mici probleme în relaţiile parteneriale. Dacă reuşiţi sa vă concentraţi suficient şi sa nu riscaţi exagerat, puteţi obţine câştiguri financiare. Peşti. Capacitatea de comunicare vă ajută să su stabiliţi noi relaţii de parteneriat, încep să apară rezultatele financiare ale muncii depuse în ultima vreme. Jhk # Filă de calendar 1687 - Este semnat Tratatul de la Blaj, prin care Imperiul Habsburgic obligă 12 oraşe transilvane să primească la iernat trupele imperiale, începutul penetraţiei austriece în Transilvania. Vor urma numeroase conflicte militare între armata habsburgică şi locuitorii celor 12 cetăţi. 1872 - Se încheie, la Bucureşti, o Convenţie româno-austro-ungară referitoare la joncţiunea liniilor ferate austro-ungare şi române. 1916 - Sfârşitul celei de-a doua bătălii de la Oituz. Trupele române rezistă eroic, barând puternica ofensivă inamică germano-austriacă. 1918 - Guvernul român a adresat trupelor de ocupaţie un ultimatum de 24 de ore prin care le-a cerut să părăsească teritoriul României. 1938 - Este inaugurată, la Târgu Jiu, „Coloana fără sfârşit", celebra sculptură a lui Constantin Brâncuşi. 1947 - începe procesul lui Iuliu Maniu. Sentinţa va fi pronunţată la 11 noiembrie 1947. 1948 - Se înaintează guvernului Petru Groza „statutul de organizare, conducere şi administrare al Cultului catolic de toate riturile din România". 2004 - Cutremur în Vrancea, de 6 grade pe scara Richter şi o intensitate în zona epicentrală de 7 grade pe scara Mercalli. Fără victime sau pagube materiale. Cugetarea zilei: „Unul din marele defecte ale oamenilor este de a dori să servească drept pildă altora." (Meng Tseu) Comunismul, în destinul românilor basarabeni Hramul Chişinăului din acest an (14 octombrie) nu a constituit numai un prilej de sărbătoare şi veselie pentru locuitorii frumoasei capitale a Republicii Moldova, ci şi un moment de evocare a tragicelor evenimente pe care generaţii întregi de românii basarabeni le-au suportat de-a lungul deceniilor în care năpasta comunismului roşu, sovietic s-au abătut peste ei. Au fost multe şi dureroase acele timpuri în care zeci de mii de familii au fost nevoite să pornească pe drumul fără întoarcere al Siberiei, iar altele au plătit cu viaţa pentru „vina" de a se fi născut români. Mi-au rămas adânc întipărite în memorie imaginile tragice pe care le-am văzut, cu mulţi ani în urmă, la Muzeul Naţional de Istorie din Chişinău, unde s-a amenajat o expoziţie tematică cu un titlu semnificativ: „Stalinismul în destinele oamenilor". Era acolo un lagăr înconjurat cu sârmă ghimpată, dincolo de care se aflau chipurile luminoase ale „marilor dascăli": Lenin și Stalin, având în spate, desfășurate larg, faldurile drapelului roşu - simbolul comunismului victorios. Dincoace, în interiorul gardului, mii de cadavre şi alte mii de „cadavre" vii. Imaginea, cutremurătoare, era însoţită de o scurtă explicaţie: „totul a fost o minciună'’! Acum, după 20 de ani de când Basarabia a reuşit să se elibereze de sub stăpânirea colonială a imperialismului roşu de la Moscova, cu ocazia sărbătorii hramului oraşului Chişinău, am asistat, la Uniunea Scriitorilor, la o amplă dezbatere cu tema ce dă titlul actualului articol, avându-i ca moderatori pe poetul şi patriotul Nicolae Dabija, redactorulşef al săptămânalului „Literatura şi Arta", şi prof. univ.dr. Ion Varta, de la Universitatea de Stat a Republicii Moldova. Pe lângă istorici şi cercetători, au fost invitaţi şi unii dintre cei care au trăit acele vremuri crâncene, au fost nu numai martori, ci chiar victime ale odioaselor fărădelegi pe care comunismul sovietic le-a săvârşit asupra românilor basarabeni. Iar ceea ce merită a mai fi precizat este şi faptul că la această dezbatere au fost invitaţi şi numeroşi reprezentaţi ai tinerei generaţii, pentru ca să audă ce s-a întâmplat, pentru părinţii şi bunicii lor, după ce „muscau a pus piatră de hotar la Prut, iar „poporul basarabean, mulţumită rusificării silnice, a fost transformat într-o hoardă de robi muţi şi ignoranţi". Am reţinut doar câteva dintre luările de cuvânt de la acea întâlnire dintre generaţii. Ioan Busuioc, scriitor: „Un blestem mai mare pe capul nostru, al românilor basarabeni, decât comunismul roşu, sovietic, nu putea fi. Aproape nu a existat şi nu există familie de români din Basarabia asupra căreia să nu se abată nenorocirile şi suferinţele acestei năpaste, care a fost comunismul roşu, sovietic. Sutele de mii de deportaţi în Siberia şi ucişi fără milă sunt mărturii despre ceea ce a însemnat ocupaţia sovietică asupra Basarabiei. Toate acestea le-a avut de suportat şi propria mea familie. Cu toate acestea, într-atât am fost de îndobitociţi, de mancurtizaţi, încât chiar şi acum bunicii şi părinţii mei continuă să tânjească după acel trecut nenorocit. Stau şi mă întreb ce avem totuşi de făcut? Este oare suficient să acuzăm comunismul pentru crimele pe care le-a săvârşit? Eu cred că nu. Avem obligaţia, fiecare din noi, de a lupta efectiv pentru ca acesta să nu se mai întoarcă niciodată în viaţa noastră, dar nici în cea a urmaşilor noştri. Fiindcă, dacă, Doamne fereşte, vor veni din nou comuniştii la putere, ne aşteaptă atunci un nou 28 iunie 1940! Voronin nu glumeşte! în 24 de ore râde tot, absolut! Iată de ce trebuie să acţionăm până nu e prea târziu, să lucrăm din toate puterile pentru a birui la alegerile din 28 noiembrie a.c., pentru că este viitorul nostru şi al ţării în joc. Altfel se va ajunge la un adevărat dezastru naţional. Şi aşa ne tot împuţinăm de la un an la altul. Tineretul e plecat peste mări şi ţări, iar bătrânii, cuminţi, îşi aşteaptă ziua de apoi. Se va ajunge, nu peste foarte multa vreme, ca atunci când pe aici vor trece nişte turişti străini şi se vor opri în faţa statuii lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, întrebând cine este, ghidul le va răspunde: aici au trăit cândva moldovenii, iar acesta a fost conducătorul lor". Prof. dr.Alexandru Moraru, cercetător: „Domnilor, s-au petrecut aici, în Basarabia,în timpul ocupaţiei sovietice, crime oribile, de nedescris, în perioada în care am lucrat la Arhivele Naţionale ale Moldovei, numai mie mi-au trecut prin mână zeci de mii de dosare cuprinzând documente despre aceste crime. Nu sunt poveşti, le-am pipăit cu aceste două mâini şi le-am văzut cu ochii mei. Pe baza acestora am reuşit să public mai multe cărţi, ultimele dintre acestea fiind :«Basarabia antisovietică», tipărită la Iaşi, în 2009, şi «Victimele terorii comuniste din Basarabia», tipărită la Chişinău, în 2010, cu sprijinul preţios al domnului Iurie Nicula, aici de faţă. Sunt cărţi care au la bază sute de documente, provenind din Arhivele secrete sovietice, documente credibile deci. Cele două cărţi au fost apreciate de către specialişti ca fiind o adevărată enciclopedie a crimelor comunismului sovietic în Basarabia. Ele constituie, într-adevăr, o enciclopedie, dar una neterminată, fiindcă şi acum zac mii şi mii de dosare cu astfel de documente, care depăşesc puterea de muncă a unui om, e nevoie de un colectiv, ba chiar de un institut care să se ocupe de aceste dosare. Ceea ce am scris eu constituie doar o picătură dintr-un mare ocean de documente despre crimele petrecute în perioada ocupaţiei sovietice asupra Basarabiei. Nu sunt convins că există voinţă politică pentru o astfel de treabă. Eu, pentru ceea ce am scris, am fost „recompensat" cu desfacerea contractului de muncă de la Arhive. Credeam că odată cu schimbările ce s-au produs în societatea noastră, când au venit ai noştri la conducerea republicii, lucrurile se vor îndrepta, dar au rămas tot aşa cum au fost". Prof. Anton Moraru: „Dacă mă întrebaţi ce înseamnă un regim comunist totalitar, am să vă enumăr doar câteva dintre fărădelegile care stau la baza acestuia, fărădelegi pe care noi, românii basarabeni, le-am suportat din plin teroare, cu ajutorul căreia stăpâneşte; crima, prin care instaurează frica, teama, groaza; represiunea, cu care lichidează orice încercare de libertate; denunţul, ca obligaţie patriotică a fiecărui comunist; justiţia la comandă, prin telefon, fără putinţa de a te apăra; dictatura unui singur partid, cel comunist; lichidarea proprietăţii private, fiindcă fără proprietate omul este un nimic; controlul total asupra persoanei, astfel ca fiecare individ să se simtă mereu urmărit, supravegheat. Dorinţa mea cea mai mare este ca nimeni să nu mai aibă parte de un astfel de regim, care să-şi supună proprii cetăţeni la un regim de cruntă prigoană, de lichidare fizică şi psihică, încât aceştia să nu mai fie decât nişte fiinţe docile, ascultătoare, lipsite de conştiinţă. Fiindcă de uln astfel de regim am avut parte noi, basarabenii, vreme de aproape 80 de ani, ca să vorbesc numai de la 1944 încoace, fiindcă ce a fost după 1812, când „muscalu a pus piatră de hotar la Prut", ce să mai vorbesc! Basarabenilor li s-a interzis să se roage lui Dumnezeu în limba lor, darmite s-o mai şi înveţe în şcoli. Te mai miri că mai existăm încă! Se vede că versurile «carirupţi sunt ca din tare stâncă, românii orişiunde cresc», nu s-au născut din nimic". Tot cu această ocazie, a fost prezentată cea mai recentă carte tipărită despre crimele odioase ale regimului totalitar comunist sovietic în Basarabia: „Asasinările în masă din RSSM în perioada marii epurări: 1937-1938", scrisă de istoricii Ion Varta, Tatiana Varta şi Igor Şarov - o adevărată „biblie" tragică, de aproape o mie de pagini, despre martiriul poporului basarabean în anii stalinismului. ILIE ŞANDRU PS, în faţa Casei Guvernului, din Piaţa Marii Adunări Naţionale, exact acolo unde altădată se înălţa, grandioasă, statuia lui V.I.Lenin, acum se află o piatră dreptunghiulară pe care se află o tablă de bronz, cu următorul înscris: „In acest loc va fi amplasat monumentul în memoria victimelor ocupaţiei sovietice şi ale regimului totalitar comunist". 0