Cuvântul Liber, noiembrie 2010 (Anul 22, nr. 216-236)

2010-11-26 / nr. 234

CUVÂNTUL VINERI, 26 NOIEMBRIE 2010 „Patriotul Emil Dandea şi vremurile în care a trăit” de Ioan Bembea După apariţia câtorva lucrări despre Emil Dandea ca „Un om pentru Târgu-Mureş", „Emil A. Dandea", „Politică şi administraţie" etc. dedicate omului politic şi personalităţii acestuia, miercuri, 24 noiembrie a.c., la Târgu-Mureş, a fost lansată noua carte dedicată aceluiaşi Emil A. Dandea. Noua lucrare scrisă de profesorul turdean Ioan Bembea, moţ şi consătean cu marele om care a fost destinat pentru ceea ce a făcut, Emil Dandea, s-a încumetat de a merge prin locurile consăteanului său, să culeagă material şi să dea la iveală o nouă lucrare intitulată „Patriotul Emil Dandea şi vremurile în care a trăit". Apărută la Editura „Casa Cărţii de Ştiinţă" din Cluj- Napoca, lucrarea a fost lansată tocmai la Centrul de Dezbateri Socio-Politice „Emil Dandea" din Târgu- Mureş la care au luat parte oameni de cultură, intelectuali care au dorit să fie prezenţi la importantul eveniment din viaţa târgumureşenilor în lipsa maimarilor municipiului nostru care stau în fotoliul în care a stat la două legislaturi dr. Emil A. Dandea. După câteva cuvinte de început, în rostirea profesorului Dimitrie Poptămaş, preşedinte al Fundaţiei Culturale „Vasile Netea", dar şi în calitate de gazdă, arăta: „Emil Aurel Dandea a avut o viaţă cu totul şi cu totul deosebită, este cunoscut acest lucru, el provine dintr-o sorginte de oameni nobili, tatăl său ar fi fost implicat în mişcarea memorandistă, lucru cunoscut, a trăit anii Primului Război Mondial când a fost rănit pe front. Emil Aurel Dandea este acela care la 1 Decembrie 1918 şi premergător a organizat Consiliile Naţionale Române, şi a participat la Marea Adunare de la Alba lulia". Despre noua lucrare dedicată lui Emil A. Dandea a fost invitat să vorbească profesorul Virgil Pană, doctor în ştiinţe istorice, director adjunct al Muzeului Judeţean. Din cuvântul vorbitorului am reţinut: „S-a aflat în primele rânduri ale apărării unităţii naţionale... Mai aflăm că în 1919 Ungaria n-a recunoscut unirea Transilvaniei cu România şi a pornit o acţiune militară împotriva României, iar Românii au ripostat. Dandea a participat ca voluntar în Armata Română şi a fost cel care în 3 august 1919 a pătruns în Budapesta şi a pus steagul românesc pe Parlamentul Maghiar. Nu se ştie dacă chiar el ar fi fost, dar se ştie că a fost batalionul lui. Cel de al doilea care a fost invitat să vorbească despre noua lucrare dedicată lui Emil Dandea a fost Lazăr Lădariu, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", preşedinte al Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI care, făcând referire la lucrarea profesorului loan Bembea spunea: „Domnul profesor loan Bembea, consătean cu eroul cărţii, a pornit pe urmele înaintaşului, înaintemergătorului, cum îmi place mie să spun, confirmând, cât se poate de clar, că «omul sfinţeşte locul». Emil Dandea a sfinţit acest loc unde a fost primar, iar domnul profesor sfinţeşte locul în care s-a născut". Au mai luat cuvântul profesoara Mariela Corneanu de al cărei nume se leagă botezarea Grupului Şcolar „Emil A. Dandea". La eveniment au mai fost prezenţi profesoara Anca Turc, actuala directoare a şcolii târgumureşene, care poartă numele lui Emil A. Dandea şi consilierii Nicolae Havrileţ şi Sebastian Pui. în încheiere a luat cuvântul autorul lucrării, mulţumind celor care au vorbit despre carte, celorlalţi participanţi, după care a acordat autografe pe noua sa carte. Textul foto: MARIN CALDĂRARIU Citiţi zilnic cotidianul •••• AGENDA TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ • Compania „Liviu Rebreanu" prezintă astăzi, la ora 19.30, în • • Sala Mică, spectacolul „CAMPONATUL DE IMPROVIZAŢIE". * Producţie şi locuri de muncă, ia locul serelor Unul dintre proiectele pentru anul viitor ale municipalităţii Târgu- Mureş este închirierea sau concesionarea a 12 hectare de teren (10 hectare - actualele sere, şi 2 hectare - în strada Băneasa), astfel încât pe această suprafaţă să se realizeze producţie şi, implicit, să fie create locuri de muncă. Pentru a-şi atinge acest obiectiv, primarul Dorin Florea este dispus să pună la dispoziţia investitorilor, „contra un leu", orice suprafaţă i se solicită, după cum a declarat în cadrul unei conferinţe de presă. „Dau terenul cu un leu sau chiar gratis, numai să văd că vin investitori, că se apucă de producţie şi că înfiinţează locuri de muncă pentru oamenii din oraş", a precizat edilul-şef al municipiului Târgu-Mureş. (LP.).......'■ ===== „Moş Nicolae ajunge şi la bunici” Uniunea Generală a Pensionarilor, în colaborare cu Primăria municipiului Târgu-Mureş, organizează pentru membrii săi festivitatea „Moş Nicolae ajunge şi la bunici" în data de 7 decembrie 2010. Pentru înscriere la această festivitate, membrii Uniunii sunt rugaţi să se prezinte la sediul Uniunii, în zilele de marţi până vineri, între orele 10-13. Preşedinte, KOVÁCS IRMA Să fim sănătoşi! REMEDII NATURISTE ÎMPOTRIVA ATEROSCLEROZEI Afecţiunea aparatului cardiovascular, ateroscleroza este caracterizată prin îngroşarea peretelui arterial. Arterele coronare şi arterele de la creier prezintă cel mai mare risc de apariţie a acestei afecţiuni, prin pierderea elasticităţii vaselor sanguine şi îngustarea arterelor mici. Pentru combaterea arterosclerozei, medicina naturistă recomandă mai multe remedii, printre care: - coaja de lămâie, deoarece are cel mai mare conţinut de vitamina P, care consolidează întregul sistem arterial. Coaja de la două, trei lămâi se toacă mărunt şi se acoperă cu apă fierbinte, apoi se lasă la macerat 12 ore. Se consumă câte o linguriţă din trei în trei ore sau după fiecare masă. - pătrunjelul, prin conţinutul de substanţe care ajută la buna funcţionare a vaselor capilare. Se administrează sub formă de ceai (o linguriţă de pătrunjel uscat se fierbe câteva minute într-o cană cu apă), câte două, trei ceşti pe zi. - suc de sfeclă, un foarte puternic solvent pentru depozitele de calciu neorganic. Se consumă aproximativ 500 ml pe zi, putând fi combinat cu sus de spanac sau suc de morcovi. - mierea, deoarece este uşor de digerat şi de asimilat. Pentru tratament se recomandă consumarea, înainte de culcare, a unui pahar cu apă, în care se adaugă o linguriţă de miere şi sucul de la o jumătate de lămâie. - ceapa şi usturoiul sunt unanim recomandate, nu numai de medicina alternativă, fiind foarte eficiente în prevenirea arterosclerozei. Din această cauză, specialiștii recomandă introducerea acestor legume în dieta zilnică, putând fi consumate fie proaspete, fie în mâncare sau în salate. (L.P.) A NE PRIVEŞTE! Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „Codul bunelor maniere " nu-ţi este la îndemână, nu uita de nou! Cod Rutier, articolul 100, alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) ( SECVENŢE LUDOSENT) VENIŢI SĂ ANIVERSĂM MAREA UNIRE Şirul manifestărilor dedicate Zilei Naţionale a României şi împlinirii celor 92 de ani de la refacerea, pentru vecie, a unităţii tuturor românilor în spaţiul strămoşesc al vechii Dacii se va încheia cu spectacolul festiv organizat de Primăria oraşului Luduş şi Casa de Cultură „Pompeiu Hărăşteanu", în parteneriat cu Asociaţia Culturală „Pe Mureş şi pe Târnavă", miercuri, 1 Decembrie 2010, începând cu ora 18. Luduşenii şi invitaţii lor au prilejul să retrăiască bucuria Marii Uniri împreună cu îndrăgiţi rapsozi ai sufletului românesc Ciprian şi Mihaela Istrate, Maria Furdui lancu, Tudor Furdui lancu, Nicolae Furdui lancu, soliştii Cercului de canto popular Luduş, tarafurile „Ceteraşi de pe Câmpie" şi „Crai Nou", şi ansamblurile folclorice luduşene „Ardealul" şi „Transilvania". LANSAREA PROIECTULUI BIBLIONET, LA LUDUŞ Miercuri, 24 noiembrie 2010, la Biblioteca orăşenească din Luduş, a fost lansat proiectul „BIBLIONET: Lumea în biblioteca mea - Biblioteca CIP(calculatoare cu internet pentru public". La eveniment au participat doamnele Melania Suciu, coordonatorul proiectului BIBLIONET, în judeţul Mureş, Liliana Moldovan, director onorific al Bibliotecii „Ion Minulescu", din Nürnberg - Germania, Aurica Câmpean, de la Biblioteca Judeţeană Mureş, ing. Adela Cazacu, bibliotecar - şef la Luduş, a bibliotecarelor din oraş, juristul Ciprian Turdean, reprezentantul primăriei locale, profesorii Adrian Banea, Antoniu Berar, Cristian Drăghia, Rodica Olteanu, ing. Demeter Ladislau, reprezentantul PAPI Luduş. Domniile lor au relevat imensele foloase ale Biblionetului pentru toţi abonaţii bibliotecii luduşene. Fericitul eveniment s-a încheiat cu un recital de versuri şi muzică realizat de liceenele Oana Sicobean, Sorina Puiac şi Ioana Mâlnă, precum şi cu tăierea panglicii inaugurale. MUZICA E VIAŢA MEA Sub acest generic a avut loc joi, 25 noiembrie 2010, spectacolul de varieté susţinut, la Casa Orăşenească de Cultură „Pompeiu Hărăşteanu", de soliştii Cercului de canto: Oana, Roxana şi Carmen, Bianca, Monica, Delia, Diana, Adi, Robi, Cristiana, Mariana, de trupele de dans modern Danny feat A.Z.&DJ Hynix, The dark crew şi de Ansamblul folcloric „Ardealul". Sponsor principal: Primăria oraşului Luduş. Grupaj realizat de MIRCEA CHEBOREANU___________________________________________________ C _ _ L_ AUJJUIUIM.L Cu toţii suntem de acord că avem o ţară frumoasă, dar murdara şi prost gospodărită. O realitate tristă, care nu ne face deloc cinste ca europeni. Contrastul devine tot mai izbitor odată ce trecem graniţa spre vest, unde curăţenia, ordinea şi liniştea sunt la mare preţ în rândul comunităţilor locale. Dacă imaginea ţării, a localităţii în care trăieşti te interesează, vino şi tu alături de noi, luând atitudine! Ca om al legii sau ca simplu cetăţean. Faţă de cei care murdăresc strada, distrug bunul public, aruncă ţigări, coji de seminţe şi scuipă pe jos, care conturbă liniştea străzii şi a vecinilor de apartament etc. Dacă n-ai curajul intervenţiei pe loc, sună la 112. Poliţia, Poliţia Comunitară, Jandarmeria sunt obligate să intervină prompt. Indiferenţa şi toleranţa celor mulţi ucid spiritul civic. Pentru a învinge, avem nevoie de curajul şi sprijinul tău. Atitudinea ta ne interesează. Nu uita, doar unirea face putere! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat)