Cuvântul Liber, aprilie 2011 (Anul 23, nr. 64-84)

2011-04-01 / nr. 64

0 T€ SALUT, „G€N€AATI€ ÎN OPINCI"! (Urmare din pag. 1) vreme, în cerul Budapestei, steagul maghiar cu opinca românească deasupra lui..." („Cum au pus românii opinca pe Parlamentul din Budapesta" - Din însemnările generalului Marcel Olteanu) Asta se întâmpla în secolul XX, în mileniul trecut. Suntem în anul de graţie 2011 din mileniul 3, şi, cum „binele nu se iartă",în inimă de Românie, la Miercurea Ciuc, în 14 martie, în aşteptarea marii sărbători a ungurilor de pe mapamond (considerată sărbătoare naţională în România de anii vânduţi, inclusiv de parlamentarii dâmboviţeni, care şi-au luat liber!), un secui vlăjgan cu „spate" lat l-a înălţat în furci pe Crăişorul Munţilor, Avram Iancu,închipuit de o jalnică păpuşă de paie (ce batjocură!), „judecându-l", cu autorizaţie de la Primărie, în spaţiul de joacă şi în prezenţa copiilor, curioşi ca toţi copiii din această lume. Nu voi relua povestea, întrucât a curs deja prea multă cerneală tipografică pe tema aceasta şi teamă îmi este că degeaba, cum scriam şi la momentul respectiv. Fapt este că, din aceeaşi teamă, că lucrurile vor intra în uitare şi că ticăloşia va rămâne nepedepsită, cum se întâmplă în România dirijată de UDMR, atunci când poporul şi ţara sunt insultate de iredentistă şovini, un grup de tineri din Bucureşti, conduşi de avocatul Mihai Rapcea şi cetăţeanul Mihai Tociu, au încercat să dea o „replică" provocatorului Csibi Barna, prin „punerea opincii" pe Centrul Cultural Maghiar din Capitală, în văzul poliţiştilor impacientaţi şi agitaţi de gestul românesc, tinerii au pus opinca pe gardul Centrului Cultural Maghiar, alături de inscripţia „Fără Opincă, Budapesta era în Siberia". Acţiunea elegantă s-a desfăşurat miercuri, 16 martie, de la ora 18, cu ocazia lansării cărţii „Europe în Budapesta Guide to it's many cultures", care a avut loc în incinta Centrului, informează Napoca News. Avocatul Mihai Rapcea a înmânat unui funcţionar maghiar un Memoriu, cealaltă opincă, şi un drapel tricolor, cu rugămintea să le trimită la Budapesta. Tinerii naţionalişti şi-au motivat gestul ironic printr-o filmare postată pe You Tube, pe care o puteţi găsi şi pe Ziarişti Online (sursa la care voi apela în continuare, redând documentul cu pricina). MEMORIU Către Centrul Cultural al Republicii Ungare în atenţia D-lui Director dr. Bretter E. Zoltán Spre ştiinţa Ambasadorului Republicii Ungare în România, Excelenţa Sa Füzes Oszkár Cu prilejul Zilei Naţionale a Maghiarilor de Pretutindeni, cetăţeanul român de etnie maghiară CSIBI BARNA a comis un act incalificabil din punct de vedere moral, în centrul unui oraş din România, Miercurea Ciuc. Acesta a batjocorit simbolic în public memoria eroului naţional Avram Iancu, aducând o ofensă fără precedent la adresa tuturor românilor şi un ultraj de neiertat împotriva celor mai sfinte simboluri naţionale româneşti. Considerăm că acţiunile acestui provocator de profesie reprezintă expresia unui şovinism primitiv, acest gen de manifestări fiind de natură să incite la ură interetnică, vulnerabilizând pacea şi stabilitatea din societatea românească şi reprezentând, în aceste condiţii, un grav atentat la adresa siguranţei naţionale. Noi apreciem că astfel de provocatori nu sunt reprezentativi pentru comunitatea maghiară şi nu trebuie să generalizăm acest gest la întreaga populaţie de etnie maghiară. DOMNULE DIRECTOR, EXCELENŢA VOASTRĂ, domnule Ambasador, Poporul maghiar are o datorie morală de recunoştinţă faţă de poporul român. Vă reamintim că, în luna august a anului 1919, Armata Română a eliberat Budapesta de regimul bolşevic. Ca simbol al eliberării poporului maghiar, soldaţii români au arborat atunci în vârful clădirii Parlamentului de la Budapesta o pereche de opinci a unuia dintre soldaţii români eliberatori. Astăzi, în contextul afirmării apartenenţei Budapestei la Europa, vă oferim cu acest prilej o opincă românească, pentru a o transmite oficialităţilor de la Budapesta şi dorind să vă reamintim că fără ajutorul providenţial al Armatei Române, astăzi, la Budapesta s-ar fi vorbit ruseşte de 30 de ani. Această obligaţie de recunoştinţă faţă de poporul român şi aderarea Ungariei la valorile europene multiculturaliste necesită să luaţi o poziţie fermă, de condamnare a gestului provocatorului CSIBI BARNA, arătând că înţelegeţi să vă delimitaţi faţă de acesta. în cazul în care nu veţi condamna public ofensa adusă memoriei eroului naţional Avram Iancu, vă puneţi în situaţia de a accepta în mod tacit mesajul defăimător la adresa poporului român." Nu cred că Excelenţa sa Füzes Oszkár se va osteni să trimită „coletul" la Budapesta. Gestul tinerilor, deşi a pus „în vibraţie" câţiva poliţişti, a fost lăsat să treacă aproape neobservat, nu au sărit televiziunile, nu s-a autosesizat nicio instanţă, nu s-a supărat nimeni, cel puţin aparent. Batista a fost pusă repejor pe ţambal, totul intrând în tradiţionalul stil de temporizare udemerist, fiindcă gestul lui Csibike a stârnit reacţii mult mai puternice acolo unde se aşteptau mai puţin „regizorii lui de culise", adică tocmai în spaţiul extracarpatic, în „Regat", între „Miticii" consideraţi adormiţi şi levantini, uitând că românii ăia sunt aprigi când e vorba de ţară şi - după cum s-a tot văzut - mai patrioţi oricând decât premierul ... ardelean getbeget. E greu să fii român-observa, pe bună dreptate, Grigore Vieru. înaintea lui, Nae Ionescu afirma ceea ce istoria noastră ne-a confirmat nu o dată: nici nu e nevoie să fii român, ca să fii bun român. Și primul exemplu care îmi vine în minte este doctorul Raed Arafat. Sau Gabi Szabó? în fine, asta este altă temă. Revenind la subiectul iniţial, fiecare ştie cât „îl strânge opinca"... Iar pe băieţii aceia de la Bucureşti (să se mai lege cineva de „Miticii" mei), ca şi pe noi, i-a strâns tare de tot mizeria lui Csibi, dar mai ales nesimţirea, lipsa de reacţie a autorităţilor de la vârf. Şi a societăţii civile, până la urmă, fiindcă puhoi de omenire trebuia să protesteze, nu aşa, ici-colo, voci izolate. Din păcate, ajungem la doctor abia când ne doare şi, de obicei, prea târziu, înseamnă că nu ne doare destul? Ce tragedii trebuie să se mai întâmple ca să ne dezmeticim? Să rămânem şi fără ţară? Gestul acestor tineri este superb şi ar trebui să ne încarce bateriile. Ca şi calitatea umană a celor din „Noua Dreaptă". Iniţial, i-am privit cu prudenţă, apoi i-am studiat şi m-am bucurat: sunt copii cu şcoală, educaţi, civilizaţi, manieraţi, însufleţiţi de idealuri, de speranţe, în felul lor, şi ei sunt... „opincari". Voi propune noii Puteri, când va fi să fie, să instituie înaltul Ordin al Opincii! Te salut, „generaţie în opinci"! CUVÂNTUL VINERI, 1 APRILIE 2011 Bolnavii din spitale vor avea un meniu mai bogat Senatul a adoptat, ieri, un proiect de lege, prin care alocaţiile de hrană din spitale vor fi majorate cu 30 la sută. Acestea au rămas la nivelul din 2008, fără să mai includă inflaţia din ultimii trei ani şi creşterea de TVA, de anul trecut. Pe categorii de bolnavi, în prezent, alocaţiile pentru hrana zilnică a unui bolnav sunt: 14,5 lei, pentru copii, şi 12 lei, pentru adulţii cu diabet, 11 lei, pentru copii, şi 13 lei, pentru adulţii bolnavi de TBC şi HIV/SIDA, 13,6 lei, pentru copii, şi 11,5 lei, pentru adulţii cu hepatită şi neoplazici, 8 lei, pentru lăuze, 6 lei, pentru născuţii prematur, şi 5,1 lei, pentru bolnavii internaţi în staţionare. Iniţiativa legislativă adoptată de Senat va fi depusă la Camera Deputaţilor, aceasta fiind camera decizională.(L.P.) SCRISOARE DESCHISĂ (Urmare din pag. 1) de aprox. 10.000 locuitori şi aproape 30.000 de locuitori care beneficiază de serviciile medicale ale acestei unităţi sanitare. în anul 1990 angajaţi ai Spitalului Sărmaşu au cerut ajutorul companiei Vitens pentru a îmbunătăţii sistemul de alimentare cu apă potabilă al spitalului. Sursa de apă şi infrastructura de furnizare erau complet inutilizabile şi trebuiau să folosească apa pluvială sau din alte surse transportată cu sacaua. Situaţia în ultimii ani s-a îmbunătăţit mult. Tot sistemul de la sursă la robinete a fost complet renovat. Din 2005 s-a adăugat o instalaţie de nanofiltrare a apei care a făcut calitatea apei să devină similară cu standardele utilizate în Olanda. în anul 2000, cu ajutorul unui trust de construcţii din Friesland, (Olanda) o nouă aripă de spital a fost ridicată din temelii şi dată în folosinţă. Compartimentul de urgenţe cu săli moderne a fost amplasat în această clădire. O parte din echipamentul medical al acestei clădiri a fost furnizat de spitalele din Friesland. Clădirile au fost echipate cu sistem de încălzire centralizat şi geamuri termoizolatoare. Ministerul Dezvoltării din Olanda a finanţat această investiţie. Toate această susţinere a făcut ca acest spital să fie situat printre cele mai bune spitale din acest judeţ din punct de vedere al infrastructurii. Şi cu toate acestea Guvernul României decide închiderea acestui spital. Nu s-au făcut publice argumentele pentru care s-a luat această decizie. Aceasta este o mare frustrare atât pentru pacienţi şi angajaţi, dar şi pentru toţi oamenii şi companiile care au învestit multă muncă, timp, energie şi bani în dezvoltarea acestui spital. De aceea, fac această cerere onestă Comisiei Europene, să ceară Guvernului României să-și reconsidere decizia, în numele pacienților, angajaților spitalului, al tuturor voluntarilor, sponsorilor și al altor departamente din Olanda, vă mulțumesc pentru cooperare. CONTRIBUABILII TÂRGUMUREŞENI, PRIMII LA PLATA ONLINE A IMPOZITELOR, TAXELOR ŞI AMENZILOR! „Contribuabilii din municipiul Târgu-Mureş, alături de cei din sectoarele 2 şi 6 ale Capitalei, vor fi primii care îşi vor putea plăti taxele, impozitele şi amenzile prin sistemul naţional online - www.ahiseul.ro - administrat de Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională, instituţie aflată în subordinea Ministerului Comunicaţiilor", a anunţat, cu mare satisfacţie, ieri, dr. Dorin Florea, primarul Municipiului Târgu-Mureş, în cadrul unei conferinţe de presă. Cu această ocazie, primarul Dorin Florea a ţinut să mulţumească ministrului Comunicaţiilor, Valerian Vreme, şi Serviciului de Transmisii Speciale, din Târgu-Mureş, care au făcut posibilă implementarea acestui proiect. „Gata, cu cozile de la ghişee. Pentru târgumureşenii nostalgici, voi afişa câteva fotografii, ca să îşi amintească de înghesuială, de statul cu orele la cozi, mai ales când puteau să îşi plătească taxele cu reducere. Toate datele cu datoriile contribuabililor le-am transmis la Ministerul de Finanţe, acesta va repartiza fiecăruia câte un nume de utilizator şi o parolă, iar în maximum o săptămână, toţi cetăţenii municipiului vor avea acces la plata online", a precizat dr. Dorin Florea. Achitarea online a taxelor şi impozitelor implică un comision maxim de 2% din valoarea transferului, dar nu mai mult de 30 de lei. Pentru Târgu-Mureș, acest comision a fost negociat la 1,8%, însă va fi suportat de Primărie, cu aprobarea Consiliului Municipal, tocmai pentru ca oamenii să nu ezite să folosească plata online a taxelor, impozitelor, amenzilor, taxe judiciare sau chiar hoteliere. Sistemul naţional electronic de plată online cu cardul bancar a fost realizat prin colaborarea dintre ministerele Comunicaţiilor, Finanţelor şi Internelor, Asociaţiei pentru Plăţi Electronice din România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Serviciul Român de Informaţii, MasterCard şi Visa. în acest moment băncile care au aderat la acest sistem sunt BRD - GSG, Transilvania, Garanţi şi Raiffeisen. LUCREŢIA POP