Cuvântul Liber, martie 2012 (Anul 24, nr. 43-64)

2012-03-01 / nr. 43

CUVÂNTUL JOI, 1 MARTIE 2012 Accente De mai bine de douăzeci de ani, învăţământul românesc se tot reformează, fără să se şi vadă semnele unei schimbări fundamentale în bine, ale unei modificări substanţiale de percepţie, de viziune şi de mentalitate. Dimpotrivă. Cu cât mai înverşunate sunt reformele, cu atât mai precar e sistemul educaţional, lipsit de orizont, lipsit de finanţare corespunzătoare, lipsit de continuitate în evoluţia sa. Atâta vreme cât educaţia va fi dependentă într-o măsură covârşitoare de politic şi de politică, nu prea sunt şanse ca învăţământul românesc să se îndrepte spre o traiectorie a performanţei şi a competitivităţii cu cel european. Reforma educaţiei a început, în România, cu paşi timizi, imediat după 1990, pentru a căpăta un puternic impuls în perioada când funcţia de ministru al învăţământului era îndeplinită de profesorul Andrei Marga. A urmat ceea ce ştim cu toţii: fiecare guvern a aplicat în practică propria sa viziune asupra educaţiei, anihilând eforturile anterioare şi venind mereu cu iniţiative „noi", dar nu neapărat adecvate realităţilor româneşti. S-au modificat, astfel, structuri şi planuri de perspectivă, s-au demolat unele iniţiative benefice, au fost restructurate şi reformate componente ale educaţiei care erau altfel funcţionale, s-a apelat la improvizaţii şi la demersuri pripite, preluate rapid, lăutăreşte. Tot acest elan reformist ce tinde să se eternizeze nu are, desigur, deloc sorţi de izbândă în absenţa unei strânse legături cu realitatea concretă a sistemului de învăţământ şi a unei certe voinţe politice conjugate care să îl concretizeze. Finanţarea corespunzătoare, insubordonarea faţă de factorul politic, sincronizarea învăţământului românesc cu cel european, descentralizarea şi accentul pus pe competenţă şi performanţă, în detrimentul diletantismului şi amatorismului, acestea ar fi, cred, elementele ce ar putea duce la o dezvoltare optimă a învăţământului românesc. IULIAN BOLDEA învăţământul şi politica /-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- România amână ratificarea ACTA După Cehia, Polonia, Lituania și Bulgaria, iată că și România a luat decizia de amâna procesul de ratificare a controversatului acord ACTA care vizează produse contrafăcute şi piraterie digitală. „A fost o decizie la nivelul Cabinetului, în urma unor discuţii cu miniştrii responsabili pe problema ACTA. S-a ţinut cont de evoluţiile internaţionale, unde sunt state care deja au suspendat acest acord, iar Comisia Europeană s-a adresat Curţii de Justiţie pentru o evaluare a acordului. Ţinând cont de toate aceste elemente, s-a stabilit ca ratificarea să fie amânată până când vom avea un răspuns al Curţii de Justiţie, şi abia apoi se va lua o decizie în acest sens în V._____________________________________________ privinţa acordului ACTA în ceea ce priveşte România", a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Suciu. Comisia Europeană a anunţat că va apela la Curtea de Justiţie a UE, cea mai înaltă instanţă europeană, pentru a determina dacă Acordul comercial de combatere a contrafacerii încalcă drepturi şi libertăţi fundamentale ale omului. Pe 1 martie încep în Parlamentul European primele dezbateri publice pe marginea tratatului ACTA. Documentul nu poate fi modificat ci doar aprobat sau respins. Votul final ar urma să se desfăşoare la sfârşitul lunii mai sau începutul lunii iunie. (M.C.) 1 MARTIE 2012 Zile trecute: 60 Zile rămase: 306 Soarele răsare la: 7.06 Soarele apune la: 18.10 Ortodox: Sfânta Muceniţa Evdochia Greco-catolic: Cuv. m. Evdochia Romano-catolic: Sf. Albin, ep. Zodia, Peşti (19 februarie - 20 martie) Sărbători: Mărţişorul Filă de calendar 1788 -S-a născut Gheorghe Asachi, cărturar enciclopedist şi scriitor al începuturilor literaturii române, sprijinitor al ştiinţei şi artelor, întemeietor şi deschizător de drumuri în învăţământ, teatru, presă (m. 1869). 1810 - S-a născut Frederic Chopin, compozitor şi pianist polonez, (m. ,17 octombrie 1849) 1812 - S-a născut Nicolae Kreţulescu, medic şi om politic, membru al Academiei Române; a întocmit primul „Manual de anatomie descriptivă" în limba română; în urma strădaniior lui, în ianuarie 1842, s-a deschis Şcoala de Mică Chirurgie de la Colţea (m. 26 iunie 1900). 1837 - S-a născut Ion Creangă, scriitor român (Capra cu trei iezi, Povestea lui Harap-Alb, Amintiri din copilărie) (d. 1889). 1889 - Ferdinand de Hohenzollern a fost proclamat, prin Decret, principe al României, cu titlul de Alteță Regală. 1907 - Și-a început activitatea Serviciul de urgenţă „Salvarea", din iniţiativa dr. Mina Minovici. 1999 - România devine parte a Convenţiei de echivalare a diplomelor în domeniul învăţământului superior în Europa. Cugetarea zilei: înţelepţii ştiu cum să înveţe şi de la duşmani. (Aristofan) _________________________________________________________________ Berbec. Confuzia şi sensibilitatea vă pot afecta relaţiile cu prietenii, mai ales că sunt şanse să nu îi înţelegeţi corect. Amânaţi deciziile importante. Taur. S-ar putea să fiţi «Big . irascibil, pentru că nu reuşiţi să terminaţi la timp o lucrare importantă. Nu vă mai chinuiţi astăzi, pentru că vă lipseşte simţul practic. Gemeni. Relaţiile cu persoana iubita sunt AV foarte bune şi aveţi la ocazia să petreceţi împreună momente romantice. Rac. Dimineaţa sunteţi din cale afară de sensibil, nu vă puteţi concentra şi este posibil să nu luaţi cele mai bune decizii. Ar fi bine să evitaţi investiţiile, afacerile şi să nu vă implicaţi în activităţi care vă solicită prea mult. HOROSCOP la Leu. Sunteţi indispus firm, pentru că nu stau prea bine cu banii. Nu este momentul să luaţi decizii importante. ^ Fecioara: Dimineaţa sunteţi marcat de confuzie. Dacă vi se propune să vă v asociaţi într-o afacere sau să începeţi o colaborare, vă sfătuim să nu vă grăbiţi. Balanţa. Vă sfătuim să nu vă asumaţi nici un risc. Se pare că nu sunteţi în cea mai bună formă, nici fizică, nici intelectuală. Ar fi bine să evitaţi discuţiile cu o persoana mai în vârstă, care încearcă să îşi impună punctul de vedere. Scorpion. Dimineaţa s-ar putea să intervină ceva neprevăzut şi să fiţi nevoit să vă schimbaţi programul. Faceţi cunoştinţă cu o persoană importantă, gata să vă ajute să porniţi în afaceri. 1 . Săgetător. Se pare că aveţi probleme de să TMânătate din cauza surmenajului. Vă sfătuim să munciţi mai puţin şi să acordaţi mai mult timp odihnei. Capricorn. S-ar putea să aveţi o neînţelegere cu prietenii. Vă sfătuim să vă temperaţi agresivitatea. Dupa-amiază aveţi o stare de spirit mai bună. Vărsător. S-ar părea că nu aveţi spor la nimic. VMR Ce-i drept, astăzi vă cam lipseşte simţul practic. Vă sfătuim să nu forţaţi lucrurile, încercaţi să vă destindeţi l Al Peşti. Aveţi planuri mari şi intenţionaţi să finalizaţi o activitate importantă, începută mai demult. Un telefon de la o rudă vă schimbă programul: trebuie să plecaţi într-o călătorie. 4$ picuri de Înţelepciune -------------------------------------. ....... ............ „DECALOGUL TĂCERII” 7. Taci, dacă nu ai de spus ceva valoros; 2. Taci, atunci când ai vorbit destui; 3. Taci, până când îţi vine rândul să vorbeşti; 4. Taci, până când eşti provocat; 5 Taci, atunci când eşti nervos şi iritat; 6. Taci, atunci când intri în Biserică, pentru ca Dumnezeu să-l poată vorbi; 7. Taci, când pleci de la Biserică, pentru ca Duhul Sfânt să poată imprima în mintea ta lucrurile pe care le-ai auzit; 8. Taci, când eşti ispitit să vorbeşti; 9. Taci, când eşti ispitit să critici. 10. Taci, când ai timp să gândeşti înainte de a vorbi. AMIN! ### „ începutul împlinirii lui lisus Hristos este iubirea aproapelui. Să-L iubesc pe aproapele meu ca pe un alt „EU"; trăiesc în el ceea ce am trăit în mine. Aproapele trăieşte în inima ta, tu trebuie să trăieşti în inima lui." Arh. RAFAEL NOICA (Fiul marelui scriitor CONSTANTIN NOICA) „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR - Sărmașu S,_______________________________________________________________________* -ShV’ A, ' vijyjpjmggd -»,,-it *fc ,Jj|i ' Dascăli mureşeni AUGUSTIN VASILE FĂRCAŞ» într-o aşezare mureşeană cu nume neaoş românesc, Merişor, aparţinătoare de comuna Glodeni, s-a născut, şi-a petrecut anii copilăriei, ai tinereţii, Augustin Vasile Fărcaş. S-a născut în 29 decembrie 1961, la Merişor, unde va frecventa cursurile şcolii primare şi gimnaziale. Vine apoi la Târgu- Mureş, ca elev al Liceului Industrial nr. 3, pe care-l absolvă în anul 1982. Perseverează pe drumul cunoaşterii şi va urma studii juridice la Universitatea Ecologică „Dimitrie Cantemir" din Târgu-Mureş. în 1997, anul absolvirii studiilor superioare, la Universitatea „Babeş-Bolyai" din Cluj- Napoca, îşi susţine examenul de licenţă în drept. Se reîntoarce la Universitatea târgumureşeană, unde, pe treptele ierarhiei profesionale, va fi rând pe rând preparator, asistent şi, în prezent, lector la Facultatea de Drept. în această calitate susţine cursuri şi seminarii ca titular al disciplinelor Teoria Generală a Dreptului, Drept Civil, Drept Constituţional şi Instituţii Politice, precum şi cursuri, seminarii la diferite facultăţi de la „Dimitrie Cantemir", evident în calitate de colaborator. La Universitatea Bucureşti, în anul 2000, a absolvit cursul pentru pregătirea personalului didactic, ca în 2005, la Universitea „Lucian I-----------------------------------------------Blaga" din Sibiu, Facultatea de Drept „Simion Bărnuţiu", să fina- i lizeze masteratul cu tema „Instituţii ■ de drept privat aprofundat". Nu-şi găseşte neodihna muncii sale de cadru universitar, între 2005-2010, la Facultatea de Drept „Nicolae I Titulescu" din Craiova, urmează studii doctorale. Şi, în 2010, I Augustin Vasile Fărcaş obţine titlul ■ de doctor în drept cu lucrarea „Principiile statului de drept", sub ■ coordonarea prof. univ. dr. Cristian Ionescu. Lectorul univ. dr. Augustin Vasile Fărcaş are publicate mai I multe cursuri universitare, fie sin ■ gur, fie în colaborare cu alte cadre didactice; studii apărute în reviste | naţionale de specialitate şi interna- I ţionale; este autor al cărţilor „Prin- | cipiile statului de drept în România", „Introducere în teoria statului de drept”, „Teoria gene ■ rală a dreptului", publicate în 2011, sub egida Editurii „Universul Ju- ridic", Bucureşti. La patru cărţi este I coautor, împreună cu Ioana Toncean, Ioan Eugen Dan, Lică Fărcaş şi Dumitru Burghelea. A ■ participat la proiecte naţionale şi internaţionale de cercetare ştiin ■ ţifică, dintre acestea se remarcă I cartea „Dezvoltarea regională şi multicultural în Uniunea Euro- peană", volumele I şi II, apărute la ■ Editura „Risoprint" din Cluj- Napoca, 2007. Fire deschisă, jovială, calmă, echilibrată şi raţională, un dezvoltat spirit de echipă, lectorul univ. dr. Augustin Vasile Fărcaş este membru în Consiliul ştiinţific al Facultăţii ■ de Drept din cadrul Universităţii Ecologice „Dimitrie Cantemir", în Comisia calităţii, secretar ştiinţific. Soţia sa, Nicoleta, este şi ea cadru universitar la „Dimitrie Cantemir", împreună având doi băieţi: Lică ■ Fărcaş, asistent univ. drd. la aceeaşi Universitatea târgumure Jeană, Darius Fărcaş, student în Istorie la Universitatea „Ötvös Loránd" din Budapesta, iată, aşadar, o familie de dascăli ai ■ acestor plaiuri româneşti dintre Mureş şi Târnave. SIMION BUI | DORIN BORDA | ______________________________|