Cuvântul Liber, decembrie 2012 (Anul 24, nr. 234-251)

2012-12-27 / nr. 250

CUVÂNTUL JOI, 27 DECEMBRIE 2012 Vârsta „datornicului mediu"?: 41 de ani... După cum rezultă dintr-un sondaj online comandat de firma de colectare creanţe KRUK Internaţional, „datornicul mediu" este bărbat şi are 41 de ani. De ce este „datornic mediu"? întrucât nu-şi mai poate plăti datoriile la bănci pentru credite de consum sau ipotecare luate în perioada în care avea un venit mai mare şi credea că viaţa pe datorie o să-i asigure un trai mai bun. Pentru că frigiderul, aspiratorul, vacanţele, plasma sau maşina în rate l-au adus azi în situaţia de a fi dat exemplu ca „datornicul mediu", ne spune sursa citată. Vârsta medie a debitorilor cu creanţe active în primul semestru 2012 este de 41 de ani. Aceasta nu variază mult în funcţie de regiunile geografice, vârsta medie cea mai ridicată se înregistrează în Oltenia, 41,7 ani, iar Transilvania este regiunea cu cea mai mică vârstă medie, 40,4 ani. Cele mai multe persoane cu datorii active în această perioadă sunt cele cu vârste cuprinse între 31 şi 40 de ani, aproximativ 33% din total, iar cele cu vârste între 41 şi 50 de ani reprezintă 24%. Conform datelor BNR, restanţele la credite totalizau 27 de miliarde de lei, circa 6 miliarde de euro, la sfârşitul lunii august a acestui an. CHEORCHE GIURGIU Amenzi de până la 5.000 de lei pentm fumatul în locuri interzise! De la 1 ianuarie 2013, pe fumătorii românii îi aşteaptă zile grele, lor fiindu-le interzis viciul în mai multe spaţii publice, cum ar fi universităţile, taxiurile, parcurile pentru copii sau maşinile de serviciu, începând de anul viitor, fumătorii vor fi obligaţi să se conformeze unor noi regulamente europene, care restrâng spaţiul în care este permis fumatul la minimum şi înăspresc legile împotriva fumătorilor în toate ţările membre ale Uniunii Europene, amenda pentru românii care încalcă aceste reguli putând urca până la 5.000 de lei. Spaţiile legale pentru fumat rămân barurile, cluburile, discotecile sau cantinele, iar în cazul restaurantelor, proprietarii care permit fumatul trebuie să interzică accesul minorilor. (L.P.) rv _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ HOCHEI HC „Mureşul", în play-off-ul naţional! Pe patinoarul artificial din Gheorgheni, sub formă de turneu, au avut loc meciurile Campionatului Naţional U 12 la hochei pe gheaţă, la care au fost prezente şi formaţiile HC „Mureşul", CS „Mureşul", ambele din municipiul Târgu-Mureş. Ele au făcut parte din grupa Vest, alături de HC Sândominic (judeţul Harghita) şi CSM Suceava, în urma rezultatelor înregistrate, anume: 2-15 cu HC Sândominic, 6-5 cu CS „Mureşul" şi 5-0 cu CSM Suceava, echipa HC „Mureşul" a acces în play-off-ul Campionatului Naţional de hochei pe gheaţă. Ea face parte din grupa A, în care are ca adversari pe CSŞ Gheorgheni, CSŞ Miercurea Ciuc II, HC Sândominic şi KSE Târgu Secuiesc. Fiecare cu fiecare, tur-retur, vor juca în play-off. Antrenată de prof. Nagy Árpád şi Tarcsi András, echipa Hochei Club „Mureşul" are în componenţa ei şi patru fete. Echipele calificate pe primele patru locuri din grupe (în total sunt trei) participă la un turneu de baraj, iar ocupantele locurilor 1-2 vor juca în Super Liga campionatului, care se încheie la mijlocul lunii martie 2013. Trebuie precizat faptul că datorită lipsei (de circa opt ani) a unui patinoar de dimensiuni normale la Târgu-Mureș (promisiuni au fost chiar din partea fostului ministru Borbély László), participarea echipei în campionat necesită eforturi organizatorice şi financiare deosebite. Cu toate acestea, conducerea echipei, jucătorii, susţinătorii mai găsesc sprijin la Consiliul Judeţean Mureş, la SC Farell SRL, Raiffeisen Bank, SC Prodcarmi SRL, SC Viconsit SRL, SC Salvia SRL, SC Unicafarm SRL, SC Multidecor SRL. Firme şi oameni generoşi care susţin, sprijină acest sport. Domnul să le dea putere şi în continuare! (B. DORIN)______________________________________ HANDBAL „întăriri” la SC Mureşul în pagina SPORT de marţi, 18 decembrie a.c, pe scurt, am prezentat situaţia în clasament a echipelor târgumureşene de baschet masculin, BC Mureş (până la ultima confruntare a turului), de baschet feminin, BC Nova Vita, şi de volei feminin, CSU Medicina-CSŞ. Acum a venit rândul celei de handbal feminin, SC Mureşul, echipă care, la încheierea turului campionatului, se află pe poziţia a 6-a a clasamentului, cu un total de 14 puncte. Un loc de mijloc, pe care îl poate îmbunătăţi (în urcare, evident) în retur, ale cărui partide vor debuta la începutul lunii februarie 2013, îl poate îmbunătăţi deci având în vedere faptul că, în retur, urmează a juca cu aproape toate echipele situate pe locuri fruntaşe, întâlnirile cu ele se vor disputa la Târgu-Mureş. Dar până atunci mai e ceva vreme, folosită pentru vacanţă, pentru pregătiri, de ce nu şi pentru „întăriri". Altfel spus, pentru completarea lotului cu handbaliste tinere, într-o discuţie avută cu o mai veche jucătoare, aceasta mi-a spus că, de la CSŞ Sighişoara, vor veni la lot Laura Elisei (17 ani) şi BartosTünde (18 ani), prima este pivot, a doua joacă pe post de inter stânga. Lor li se va alătura o jucătoare de 19 ani, Simina Georgiana Sârghie, legitimată la Viitorul Mediaș. Le dorim mult succes la noua lor echipă divizionară A 1! (B. DORIN) BASCHET -------------------------------------------BC Miercurea Ciuc - BC Mureş 69-82 în deplasare, echipa BC Mureş a încheiat prima parte a Campionatului Diviziei Naţionale de baschet masculin cu o victorie obţinută în întâlnirea cu BC Perla Harghitei Miercurea Ciuc, o victorie realizată la o diferenţă de 13 puncte, începutul meciului a fost echilibrat, ciucanii pierzând primul sfert cu 16-19. Cu acelaşi rezultat s-a încheiat sfertul al doilea, repriza terminându-se cu scorul de 38-29 în favoarea baschetbaliştilor târgumureşeni. După pauză, ciucanii se ambiţionează şi câştigă sfertul al treilea la două puncte diferenţă: 22-20. Apoi, târgumureşenii calcă pedala de acceleraţie şi se impun în sfertul al patrulea cu 24-18, câştigând meciul cu scorul de 82-69 (19-16, 19-16, 20-22, 24-18). A fost a 11-a victorie în 15 partide disputate în turul campionatului. Un record al echipei antrenată de sârbul Srecko Sekulovic. Felicitări lui și întregii echipe care, în meciul de la Miercurea Ciuc, a punctat prin Peciukas 27, Cuie 18, Navickas 16, Ciric 9, Dumitru 8, Jucan 4. Au mai jucat Balaban, Adebayo. Urmează o scurtă vacanţă şi apoi în ziua de 9 ianuarie 2013 se reiau meciurile din returul campionatului. Atunci BC Mureş va evolua la Timişoara, în compania formaţiei Baschet Club. An Nou fericit şi mult succes baschetbaliştilor de la BC Mureş în viitoarele confruntări! GH. BOTEZAN ________________________________________________________________________________________________/ CLUBUL SPORTIV „TORPT", LA CEAS ANIVERSAR în urmă cu cinci ani, Sorin Moldovan, Cristian Pora şi Kardos Alexandru au pus bazele unui club sportiv pe care l-au denumit „TORPI Denumirea i-a fost sugerată lui Sorin Moldovan de Nicolae Vişan, maestru emerit al sportului în hochei, stabilit la Sfântu Gheorghe. El și-a înscris fiica, Miruna, în echipa de handbal. Deoarece era mică de statură, antrenorul, etnic maghiar, o apela „Törpi ", cuvânt ce derivă din limba maghiară de la „törpe" care înseamnă „pitic", iar „törpi" ar putea fi tradus ca „piticanie". Deoarece Nicolae Vişan nu cunoaşte limba maghiară, dar l-a amuzat porecla, pronunţa „Torpi". Lui Sorin Moldovan, preşedintele clubului sportiv, i-a plăcut ideea, astfel a primit şi o denumire clubul sportiv, care a început cu secţia de carting şi automobilism. Pe parcurs s-au adăugat alte secţii, mai întâi fotbal, apoi volei masculin, polo. în prezent, clubul are secţiile de volei, fotbal, nataţie, polo şi carting, are 72 de sportivi legitimaţi şi 280 în pregătire pentru legitimare, 10 antrenori şi instructori. Clubul sportiv a sărbătorit împlinirea a cinci ani de la înfiinţare prin activităţi sportive. Astfel că, în ziua de sâmbătă, 22 decembrie, sportivii şi antrenorii şi-au dat întâlnire în Sala Sporturilor din Târgu- Mureş, unde, cu începere de la ora 12.30, s-au întrecut în scurte partide de fotbal în sală. Prima a fost între echipa de polo, secţia copiilor născuţi în anul 1998 şi mai mici, împotriva voleibaliştilor de aceeaşi categorie de vârstă. S-au jucat două reprize de câte 10 minute, iar, în final, voleibaliştii au părăsit triumfători terenul de sport, învingând adversarii cu scorul de 3 la 2. Următoarea confruntare a fost în cadrul grupei de iniţiere la polo, cu tricouri de culoare gri şi portocalii, tot două reprize de câte 10 minute. A ieşit învingătoare de pe teren „portocala mecanică", nimicind adversarul cu 3 la zero. în continuare, juniorii de la polo au primit replica voleibalistelor divizionare A, vicecampioane naţionale. După terminarea celor două reprize de câte zece minute, scorul pe tabela de marcaj a rămas nedecis: 2 la 2. Pentru departajare în învingători şi învinşi s-a procedat la execuţii de lovituri libere de la 5 metri, în urma lor, tabela de marcaj s-a închis cu scorul de 7 la 5 pentru voleibaliste. Ultimul meci, cel mai aprig disputat, a fost între veteranii clubului, înţelegând prin asta antrenori, instructori şi alt personal, care au primit o replică năucitoare din partea unei selecţionate a presei, pe durata a două reprize de câte 15 minute. Scorul final a fost de 5 la 4 pentru selecţionata presei. Drept urmare, e foarte probabil ca, de acum înainte, clubul să le închidă-n nas uşile reprezentanţilor presei... în continuare, conducerea clubului sportiv şi-a premiat antrenorii, instructorii şi pe fiecare sportiv în parte. Un moment aparte al evenimentului festiv a fost premierea şi a domnului Ioan Păuş, jurnalist, care de 60 de ani consemnează în presă evenimentele sportive ce se petrec în Târgu-Mureş şi în judeţ, inclusiv în ziarul „Cuvântul liber" şi „Népújság", iar în privinţa activităţilor ce se desfăşoară la Clubul Sportiv „Torpi", le-a consemnat de la începuturi. în legătură cu evenimentul pe care l-am consemnat, domnul Sorin Moldovan, preşedintele clubului, ne-a declarat: „Pot spune că anul 2012 a fost unul de succes pentru noi, ţinând cont că am reuşit împlinirea a două obiective majore pe care ni le-am propus. în primul rând, suntem vicecampioni naţionali la fete, senioare şi am reuşit formarea unei grupe de copii la secţia volei. Pentru anul viitor, conform devizei clubului nostru, înţelegem că sportul aparţine comunităţii, sper să reuşim să şcolarizăm încă trei antrenori, doi pentru volei şi unul pentru polo, ne dorim să aducem din nou la Târgu-Mureş organizarea Cupei României la volei fete, iar obiectivul major al clubului este obţinerea primului loc în clasament la volei fete şi câştigarea Cupei României. Noi rămânem cu uşile deschise în tot ceea ce înseamnă sport pentru comunitate. Deocamdată ne-am oprit la aceste câteva secţii. Anul acesta am avut alegerile generale, s-a schimbat conducerea clubului şi vrem ca împreună să întocmim un program de activitate pe o durată de patru ani. Visul nostru este ca în anul 2015 să avem o echipă de seniori la polo în Divizia A, alcătuită exclusiv din pepiniera noastră de juniori, iar în privința echipei de volei, sperăm ca din toamna anului viitor să joace în campionatul de speranțe." Text şi foto: VIOREL CONŢIU ■ SPORT * SPORT * SPORTîl