Cuvântul Liber, martie 2014 (Anul 26, nr. 42-62)

2014-03-21 / nr. 56

CUVÂNTUL VINERI, 21 MARTIE 2014 „Luna plantării arborilor” Marţi, 18 martie, la sediul Direcţiei Silvice Mureş, în prezenţa dr. ing. Hie Covrig , director, şi ing. Adrian Pîrlea - şef compartiment împăduriri, a avut loc o conferinţă de presă legată de „Luna plantării arborilor," eveniment ce se petrece în perioada 15 martie-15 aprilie 2014. Acţiunile desfăşurate în perioada amintită au scopul de a conştientiza şi educa opinia publică privind importanţa gospodăririi durabile a pădurilor,în vederea asigurării şi protejării ecosistemelor forestiere aflate în administrarea silvicultorilor mureşeni. Pentru realizarea acestui deziderat se vor organiza o serie de activităţi. La ocoalele silvice se vor stabili şantiere de împădurit la care vor fi invitaţi să participe elevii şcolilor, locuitorii satelor, organizaţiile ecologiste, agenţii economici, cu asigurarea de material săditor şi asistenţă tehnică; se vor organiza „mese rotunde", dezbateri cu proprietarii de păduri în vederea stabilirii suprafeţelor pretabile la împădurire, sau completări, asigurarea, contra-cost, a materialului săditor şi asistenţei tehnice; convingerea deţinătorilor de terenuri agricole degradate despre necesitatea împăduririi acestor suprafeţe, pentru stoparea fenomenelor de eroziune şi alunecarea terenului. Cu sprijinul primăriilor şi al agenţilor economici interesaţi se vor planta arbori şi arbuşti ornamentali în parcuri; antrenarea pensionarilor specialişti din silvicultură în prezentarea unor teme privind importanţa pădurilor, regenerarea lor, reconstrucţia ecologică a terenurilor afectate de eroziune şi degradare, protecţia mediului înconjurător. Se va recurge la afişarea de materiale publicitare legate de „Luna plantării arborilor", în şcoli, presă şi la sediile primăriilor, se va organiza, la Grupul Şcolar Silvic din Gurghiu, un concurs pe această temă. Şi în această primăvară, Direcţia Silvică Mureş va organiza o expoziţie cu vânzare de arbori şi arbuşti ornamentali,în centrul municipiului Târgu-Mureş, iar în caz că Primăria nu-şi va da acordul, expoziţia se va organiza pe strada Insulei, la Depozitul de Armăsari. S-a prezentat şi programul cu propunerile de împăduriri pentru anul 2014, regenerări pe cale naturală 320 ha, împăduriri 220 ha, completări 80 ha .......................... în pădurile statului. Pentru pădurile particulare nu se poate stabili cu exactitate ce acţiuni de împădurire se vor organiza, şi suntem curioşi să aflăm dacă vor fi împăduriri pe aceste suprafeţe. Ideal ar fi ca tot patrimoniul forestier din România să fie administrat de specialişti în silvicultură, nu de afacerişti puşi pe tăieri! Referitor la „miracolul" economic produs de plantaţiile cu Paulonia, dr. ing. Ilie Covrig ne-a declarat că afacerea este păguboasă, această specie forestieră nu este aclimatizată în România, nu rezistă la geruri de minus 10 grade. în ce priveşte retrocedările abuzive de păduri, specialiştii din Direcţia Silvică Mureş au demarat acţiuni în instanţele de judecată. VASILE BOTA Din nou despre Programul „RABLA” (noutăţi) Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice, împreună cu Administraţia Fondului pentru Mediu anunţă noutăţi în Programul „RABLA", program de înnoire a parcului naţional auto. Aşadar, ce este nou! • Tichetele nu vor fi acordate persoanelor fizice. • în programul de eliminare din trafic a autovehiculelor vechi şi înlocuirea cu altele noi, mai puţin poluante, vor mai fi incluse şi maşini cu o vechime mai mare sau egală cu 8 (opt) ani. • Vor fi disponibile 20.000 de tichete, cu un buget total de 140 de milioane de lei. • Persoanele fizice care doresc să beneficieze de un tichet electronic se vor adresa direct producătorilor/dealerilor validaţi în program. • Persoanele fizice şi juridice, precum şi instituţiile publice care deţin autovehicule cu o vechime mai mare ori egală cu 8 (opt) ani de la cel al fabricaţiei, se pot înscrie în program. • Pentru achiziţionarea unui autovehicul nou se va utiliza un singur tichet electronic, valoarea lui fiind de 6.500 de lei. în vederea achiziţionării autovehiculelor cât mai aproape de un mediu durat, puţin poluat, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima zi de casare, a unuil eco-bonus în valoare de 500 de lei, dar numai în următoarele situaţii: pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6; pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de l00g/km, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid. A se reţine că tichetele alocate se vor distribui pe fiecare judeţ, asta în raport de numărul autovehiculelor uzate aflate în evidenţa Direcţiei Regim Permise de Conducere şi înmatriculare a Vehiculelor, pentru persoanele fizice, sesiunea de finanţare va fi organizată în patru etape, fiecare dintre acestea având o durată de câte 60 de zile. Proiectul de Ordin al ministrului Mediului şi Schimbărilor Climatice, doamna Rovana Plumb, a fost supus dezbaterii publice începând cu data de 5 martie 2014, iar calendarul Programului „RABLA" din acest an va fi comunicat ulterior pe site-urile ministerului. Noi v-am informat, aşa încât notaţi şi reţineţi informaţiile conţinute în această scriere! DORIN BORDA Descurajaţii! Să înveţi, şi apoi să nu ai loc de muncă? Potrivit datelor Organizaţiei Mondiale a Muncii (OMM), în România, 15% dintre tineri sunt prea educaţi comparativ cu cererea pieţei, iar această rată este mai mare decât în Marea Britanie şi Germania. Altfel spus, după generaţia de sacrificiu, a celor care au trebuit să traverseze cum s-au priceput tranziţia de la valorile comuniste la cele ale economiei de piaţă, în prezent există o „generaţie pierdută", cea a tinerilor care nu-şi găsesc loc de muncă din cauza crizei şi a incertitudinilor economice din ultimii cinci ani. Totodată, rata şomajului în rândul tinerilor cu educaţie terţiară (şcoli tehnice şi facultăţi) este foarte mare în România, ajungând la 29,3% în 2013, în creştere faţă de 2012 şi mai mult decât triplă faţă de nivelul anului 2000. Efectul? „Totul a condus la blazare şi pesimism. Din ce în ce mai mulţi tineri renunţă să mai caute un loc de muncă, iar mulţi se mulţumesc cu un job sub nivelul lor de calificare", afirmă Mihaela Matei, Marketing Supervising Associate By Romania. GHEORGHE GIURGIU r III I IIIL Excursie pentru pensionari Uniunea Generală a Pensionarilor din România, Filiala judeţului Mureş,în colaborare cu Primăria municipiului Târgu-Mureş, organizează o excursie, în data de 4 aprilie 2014, la Mormântul părintelui Arsenie Boca - Prislop şi Castelul Corvinilor. Pentru înscriere sau alte informaţii, sunteţi invitaţi la sediul Uniunii din str. Bolyai 36 (la etaj), în zilele de luni până vineri, între orele 10-13. Comuna Vânători, cu sediul în localitatea Vânători, str. Principală nr. 43, judeţul Mureş, având Codul Fiscal 5902721, organizează licitaţie publică deschisă cu strigare, la sediul Primăriei, în data de 11 aprilie 2014, ora 11.00, în vederea închirierii unor trupuri de păşune disponibile. Pot participa la licitaţie crescători de animale din cadrul colectivităţii locale, care vor depune la compartimentul agricol al primăriei documente care atestă faptul că animalele din speciile bovine, ovine, caprine şi ecvidee pentru care care solicită suprafeţe de pajişti sunt înscrise în R.N.E. Persoanele interesate pot ridica Caietul de sarcini şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a licitaţiei începând cu data de 21.03.2014. Cererile de înscriere la licitaţie se pot depune până la data de 9 aprilie 2014, ora 15:00, la registratură Primăriei comunei Vânători. Taxa de participare la licitaţie este de 100 lei şi nu se restituie. Garanţia de participare este de 10 % din contravaloarea chiriei anuale a trupului de păşune pentru care se licitează (calculată la preţul de pornire de 100 lei/ha/an înmulţit cu nr. de hectare care formează trupul) şi poate fi constituită prin depunere în numerar la casieria primăriei. Preţul de pornire a licitaţiei este de 100 lei/ha/an. Durata de închiriere a suprafeţelor de păşune este de maximum 5 ani. în caz de neadjudecare a unor suprafeţe de păşune, licitaţia se repetă săptămânal, în ziua de vineri, la aceeaşi oră, 11:00. 0 ANUNŢ --------------------- - Primăria Municipiului Târgu-Mureş organizează în perioada 11.03 -11.04.2014 „Curăţenia generală de primăvară", care constă în transportul grămezilor de deşeuri depozitate. Atenţie! Din cauza volumului mare de deşeuri depuse pentru transportare programul de lucru a echipelor şi a străzilor se modifică astfel: Programarea străzilor pentru săptămâna 24.03 - 29.03.2014 este următoarea: 24.03. I. Mihuţ, I.Hodoş, Gh. Pop de Băseşti, P. Maior, Bărăganului, Decebal, Tisei, Mureşului, Podul Nou, Podeni, Apelor, Potopului, Cotului, Remetea Mică, loan Vescan, Vasile Sabadeanu, Eden. 25.03. Predeal, Lutului, Petrila, Crinului, Păşunii, Măgurei, Parângului, Suceava, Surianu, I. Buteanu, P. Dobra, Godeanu, Koos Ferencz, Bdul 1848 - nr. impare. 26.03. B-dul 1848 nr. pare, Ciucaş, Ceahlău, Lămâişei, C. D. Gherea, Széchényi István, Dâmbul Pietros, Cucului, Turnu Roşu, Slatina, Deva, Cireşului. 27.03. Pomicultorilor, Apicultorilor, Silvicultorilor, Livezeni, Sfântul Ştefan, Sfântul loan, Rămurele, Mugurilor, Negoiului, Cutezanţei, Parc Diamant, Rodniciei, Subpădurii, Progresului, Muncii, Viitorului. 28.03. înfrăţirii, Armoniei, Gloriei, Lalelelor, Prieteniei, B-dul 1 Decembrie 1918, Sârguinţei, Plugarilor, Evreilor Martiri, Banatului, Transilvaniei, Muntenia, Maramureş, Cernavodă, Regele Ferdinand, Regina Elisabeta, Bodoni Sándor. 29.03. Piaţa Petőfi, Poştei, Piaţa Victoriei, Tuşnad, Tineretului, Primăriei, Enescu, Aurel Filimon, Horea, Baladei, Bartók Bela, Poligrafiei, Pasaj Subteran, Piaţa Trandafirilor, Piaţa Teatrului, Papiu Marian, Vulcan, Borzeşti, Călimanului, Bradului. Rugăm proprietarii gospodăriilor individuale şi asociaţiile de proprietari să-şi cureţe imobilele, terenurile şi spaţiile verzi aferente pe care le deţin. Totodată să depună deşeurile rezultate la marginea trotuarelor (sub formă de grămezi, excepţie făcând deşeurile rezultate din lucrări de construcţii/demolări) în locuri accesibile pentru utilajele de transport, cu o zi înainte de programul comunicat. Deşeurile vor fi transportate de către echipele de lucru în ziua în care este programată strada respectivă. Director ADP, ing. MOLDOVAN FLORIAN