Cuvântul Liber, aprilie 2015 (Anul 27, nr. 62-82)

2015-04-08 / nr. 67

CUVÂNTUL MIERCURI, 8 APRILIE 2015 Colţul spiritual Alesul dintre mulţi chemaţi ! ! Un om credincios şi bogat, când fu aproape de moarte, zise că dorinţa lui de pe urmă este ca toţi prietenii lui să-l ducă până la groapă. Când muri, într-adevăr toţi prietenii veniră la locuinţa lui ca să-l întovărăşească la locul de veci. Când însă alaiul o luă spre cimitir, iată că se porni o ploaie mare. La început, toţi prietenii se ţinură bine. Dar cu cât cortegiul înainta, cu atât, unul câte unul din prietenii mortului se furişau şi plecau acasă, până ce la cimitir ajunseră numai doi, care avuseră puterea să înfrunte ploaia. A doua zi, când se deschise testamentul acelui om, foarte bogat, aflară că el îşi lăsase averea acelora dintre prietenii lui care aveau să meargă până la groapă. Aşa că cei doi prieteni au împărţit între ei averea. Aşa este şi cu Biserica noastră. Ea cheamă la moştenirea cerurilor pe toţi, dar puţini sunt cei care urmează acestei chemări. Unii fug de oboseală, alţii se tem de ploaia încercărilor, alţii sunt fulgeraţi de trândăvie, iar unii îşi pierd curajul pe drum. Aşa că puţini ajung la ţinta alergării... Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş ff.................... ...... Ecouri după Festivalul de blues de la Sighişoara Cele două seri ale Festivalului internaţional de blues de la Sighişoara (ajuns la cea de a X-a ediţie) au devenit de-acum istorie, în şirul evenimentelor culturale. în acest an, municipalitatea a alocat evenimentului (desfăşurat în zilele de 27 şi 28 martie) un buget de 60.000 lei şi a pus la dispoziţia organizatorilor sala „Mihai Eminescu" din municipiu, ocupată până la refuz de iubitorii genului. Potrivit estimărilor, s-au vândut aproximativ de 600 bilete la fiecare spectacol. Pentru cantautorul Adrian Ivaniţchi, „poveştile de pe internet", controversele iscate - de ce nu vin trupe româneşti la festivalul de blues? - nu simt altceva decât „o discuţie lansată de Weinberger": „Aici vin artişti ai genului care fac blues din copilărie, care sunt chiar din patria bluesului. Ca să fiu mai explicit, e ca şi cum ai chema o formaţie de dansuri populare din America să cânte româneşte muzică populară, şi chiar dacă ar face-o bine, nu e «aia». Aşa e şi blues-ul, sunt români care cântă blues, nu foarte mulţi, dar nu sunt autentici, sunt oameni care încearcă să fie ca ceilalţi, numai că nu răzbate nimic din ei, chiar dacă sunt buni chitarişti. Unii dintre ei au fost la Sighişoara în diferite ediţii anterioare. Aşa că prefer să ascult oameni pe care îi văd pentru prima şi, probabil, ultima dată. Este greu să-i ai în preajmă, din cauza miilor de kilometri distanţă şi a angajamentelor muzicale, fiindcă mulţi dintre ei au concerte în întreaga lume. Oameni aceştia chiar îşi merită banii, pentru că sunt foarte buni în ceea ce fac, spre deosebire de trupele româneşti care, dacă ar veni, ar pretinde de două ori mai mulţi bani decât cei din America". Organizarea din anul acesta a întrunit toate sufragiile, atât din partea spectatorilor, cât şi din partea muzicienilor invitaţi, ne-a relatat prezentatorul spectacolelor, Berti Barbera. „Cea de a X-a ediţie poate fi considerată un fel de majorat, 10 ani este enorm pentru un festival, înseamnă că el trăieşte, se stabilizează, depăşeşte stadiul zero la capitolul financiar. Dar, dincolo de aceasta, au fost zece ani de autenticitate, de muzică foarte bună. Până la urmă, suntem ceea ce ascultăm". Un alt titan al muzicii blues, Doru Răcilă, revenit de curând de la un festival de gen din capitala Austriei, unde a susţinut un concert, este de părere că „la a X-a ediţie a Festivalului am avut bucuria să vedem şi să ascultăm artişti celebri, foarte energici şi foarte faini". Bateristul Puiu Liviu, stabilit în America, component al multor formaţii de blues, consideră, la rândul său, că această ediţie a fost una specială din punct de vedere al calităţii muzicienilor americani invitaţi să concerteze, îşi doreşte ca faima să crească, an de an, odată cu valoarea participanţilor: „Nu neapărat să dureze mai multe zile, cu participare numeroasă. Este bine să rămână o manifestare intimă, însă de mare calitate". Ioan Lazăr (Joker) conchide: „De-a lungul anilor, am avut ca invitaţi artişti foarte buni, cu spectatori pe măsură, ceea ce ne-a dat puterea şi curajul de a continua. După încheierea fiecărei ediţii au început negocierile pentru întâlnirea din anul următor. Primăria a fost alături de organizatori, în toată America, în toată Europa de Est, se vorbeşte în termeni elogioşi despre Festivalul de la Sighişoara, fiind considerat cel mai mare festival de blues, la ora actuală. De obicei, muzicienii vin cu două, trei zile înainte şi se bucură de excursii organizate la Viscri, Biertan, cu vizitarea unor biserici fortificate din zonă. Artiştii americani doresc foarte mult să cunoască cultura acestei părţi de lume, pentru ei - din multe puncte de vedere - necunoscută". Spectatori veniţi din aproape toate colţurile ţării - Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Bucureşti, Râmnicu Vâlcea, Mediaş, Târgu-Mureş, Braşov - vorbesc despre evenimentul de la Sighişoara ca despre unul dintre cele mai importante şi reuşite acte artistice, unii nelipsind de la nicio ediţie. Majoritatea şi-ar fi dorit să vadă şi câteva trupe româneşti bine cotate pe plan naţional şi internaţional! Trebuie amintită poziţia muzicianului român A.G. Weinberger (susţinută de nume importante din zona blues-ului), care a trimis o scrisoare deschisă Consiliului Local Sighişoara, în cuprinsul căreia artiştii români ai genului îşi arată nemulţumirea că nu au fost invitaţi să cânte în cadrul festivalului. „Lipsa artiştilor autohtoni de la un festival finanţat în întregime din bani publici reprezintă o discriminare la adresa muzicienilor români de blues şi o jignire gravă adusă atât acestor artişti, cât şi spectatorilor" - consideră semnatarii. Ei arată că zeci de muzicieni români au pavat acest drum, au ţinut vie dorinţa şi apetenţa prin mii de concerte, tocmai pentru ca azi, iată, să fie posibilă organizarea unui astfel de festival. VASILE LUCAN................. 1) w Berbec. Sunteţi plin de ySdIL energie. Este momentul L*"7" să iniţiaţi o afacere la care vă gândiţi de ceva timp şi care v-ar putea îmbunătăţi situaţia materială. Taur. Aveţi posibilitatea să faceţi schimbări importante în viaţa dumneavoastră, pe plan social şi în domeniul afacerilor. Puteţi să încheiaţi contracte şi să semnaţi documente oficiale. Gemeni. Puneţi suflet în tot ce faceţi şi puteţi realiza tot ce v-aţi propus. Aveţi ocazia să vă afirmaţi în societate şi să obţineţi câştiguri financiare. Vă bucuraţi de armonie şi bună înţelegere. Rac. Zi bună pentru a pune la cale planuri de viitor. Situaţia financiară vă mai creează mici probleme, însă vă sfătuim să aveţi răbdare până când vor începe să apară rezultatele muncii depuse. HOROSCOP Leu: în prima parte a zilei vă simţiţi plin de energie şi vă dedicaţi unor munci fizice susţinute. Vă sfătuim să nu va supraapreciaţi capacitatea de efort, altfel riscaţi să aveţi probleme. - Fecioară. Zi bună pentru z/1, semnarea actelor oficiale. Astăzi, secretul succesului este iniţiativa. Relaţiile parteneriale sunt favorizate şi puteţi rezolva probleme ale familiei. Balanţă. Parcurgeţi o perioadă favorabilă pe plan sentimental şi social. Relaţiile cu partenerul de viaţă sunt excelente şi puteţi să duceţi la bun sfârşit tot ce v-aţi propus să faceţi. Scorpion. Perseverenţa vă ajută să rezolvaţi problemele de la locul de muncă. Veţi vedea că a meritat să vă zbateţi, rezultatele vor fi pe măsura efortului depus. Săgetător. Şansa este de partea dumneavoastră şi aveţi succes în tot ce faceţi. Este o zi favorabilă afacerilor şi investiţiilor pentru cămin. Pe plan sentimental, nici o problemă, Igark Capricorn. Aveţi ocazia «Apaş, să aplicaţi în practică proiecte ambiţioase pe termen lung şi să luaţi decizii importante pentru viitor. După-amiază sunteţi invitat la o rudă apropiată. Vărsător. Sunteţi foarte încrezător şi aveţi tendinţa să vă asumaţi riscuri cam mari. Vă sfătuim să fiţi prudent şi să nu forţaţi norocul. Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile partenerului.La Peşti, în prima parte a fi zilei sunteţi hotărât să vă mei ocupaţi de anumite probleme familiale pe care le-aţi tot amânat. Sunteţi nevoit să faceţi mai multe drumuri scurte, dar şi cheltuieli. Filă de calendar 2014 - A decedat Margaret Thatcher, om politic şi prim-ministru al Marii Britanii. 1978 - în România, se înfiinţează Departamentul Securităţii Statului, care înlocuieşte Consiliul Securităţii Statului. 1970 - Este inaugurat Aeroportul Internaţional Bucureşti Otopeni (actualmente Aeroportul „Henri Coandă"). 1967 - Se constituie Automobil Clubul Roman (ACR), care preia atribuţiile Asociaţiei Automobiliştilor din România. 1966 - Leonid Brejnev este ales secretar general al Partidului Comunist al URSS. 1924 - Lee de Forest obţine în SUA patentul pentru pick-up. 1879 - Laptele este vândut pentru prima dată în sticlă. Cugetarea zilei: „La vârsta mea fac ceea ce făcea Mark Twain, îmi iau ziarul meu zilnic şi mă uit la pagina cu necrologuri. Dacă nu sunt acolo, fac ceea ce făceam de obicei." (Partick Moore) PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Ştiinţă si. rr .. Religie 1. „Creştinii din zilele noastre pot avea deplină siguranţă - la fel ca şi primii creştini - că, credinţa lor se întemeiază nu pe vreun mit sau vreo legendă, ci pe faptul istoric întemeiat al învierii lui Hristos şi mormântul gol. Cel mai important lucru însă este acela că fiecare creştin poate experimenta puterea învierii lui Hristos în propria lui viaţă. înainte de toate, el poate şti că păcatele lui pot fi iertate. în al doilea rând, el poate fi sigur de viaţa veşnică şi pe învierea lui din mormânt. în al treilea rând, el poate fi eliberat de viaţa goală şi lipsită de sens şi transformat într-o făptură nouă în IISUS HRISTOS". Josh McDowell (1939-), scriitor şi apologet creştin evanghelist. Este protestant şi autor sau co-autor a peste 77 de cărţi. A conferenţiat în faţa a peste 10 milioane de tineri din 84 de ţări şi din peste 700 de universităţi şi campusuri universitare. Lucrările lui sunt tipărite în peste 42 milioane de exemplare în întreaga lume. *** 2. „Nu permit să mă deranjeze nimic. Nu permit să mă sperie nimic. Toate trec, cu excepţia lui Dumnezeu. Dumnezeu singur îmi ajunge să mă simt complet. Grijile lumii nu sunt altceva decât o deprindere mentală foarte dăunătoare, iar eu îmi pot schimba orice deprindere cu ajutorul lui Dumnezeu". Norman Vincent Peale (1898-1993), autor a 46 de cărţi, a fost un reputat orator specializat în probleme motivaţionale. A fost cel dintâi susţinător al teoriei „gândirii pozitive" şi a scris multe cărţi pe această temă care au devenit bestselluri internaţionale. Unul dintre acestea este „Forţa gândirii pozitive", vândut în peste 20 milioane de exemplare şi tradus în 41 de limbi. Este fondatorul Institutului pentru Religie şi Sănătate, o clinică psihiatrică care are la bază terapia prin religie. în anul 1984 a primit de la Ronald Reagan „Medalia Prezidenţială pentru Libertate", care este cea mai mare distincţie ce poate fi acordată în Statele Unite ale Americii. *** 3. „ Toţi oamenii răzbună mai curând jignirile ce li se aduc lor, decât pe cele ce i se aduc lui Dumnezeu". Jan Hus (1369-1415), teolog reformator ceh, ars pe rug pentru ideile sale antipapale. El a contribuit la dezvoltarea limbii literare cehe prin scrierile sale. A studiat la Universitatea din Praga, absolvind studiul universitar cu gradul „Magister Artium". Ajunge decanul Facultăţii de Filosofie, mai târziu ajunge rector, predând filosofia şi teologia. A predicat ca preot, criticând lăcomia şi viaţa de desfrâu a clerului catolic, proprietăţile şi avuţiile lumeşti, a militat pentru libertatea gândirii, recunoscând numai Biblia ca o autoritate supremă în credinţa creştină. Nu a acceptat teza conform căreia Papa nu greşeşte (ar fi infailibil). Contribuie la traducerea Bibliei şi a Vechiului Testamentnt în 1413. Condamnă cruciadele şi „bulele papale". Pentru ideile sale la care nu a dorit să renunţe de nici un fel, în data de 6 iulie 1415 a fost ars pe rug împreună cu manuscriptele sale, cenuşa fiindu-i împrăştiată în Rin. Execuţia lui Hus şi prigoana declanşată împotriva adepţilor săi au fost cauzele directe ale declanşării războaielor Husite (1419- 1436). Scrie prietenilor de rămas bun: „Mă bucură faptul că acuzatorii mei au trebuit să citească cărţile mele (în speranţa că vor găsi ceva necurat), mai sârguincios decât Sfânta Scriptură". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL. 0 8 APRILIE 2015 r - — -\ I Zile trecute: 98 \ I Zile rămase: 267 I Soarele răsare la: 6.43 \ Soarele apune la: 19.51 Ortodox: Sf. ap. Irodion Greco-catolic: Sf. ap. Irodion Romano-catolic: Sf. Iulia Billart Zodia: Berbec I (21 martie - 20 aprilie) '