Cuvântul Liber, octombrie 2015 (Anul 27, nr. 190-212)

2015-10-14 / nr. 199

CUVÂNTUL MIERCURI, 14 OCTOMBRIE 2015 Coftu spiritual ] Cu Un părinte cu viaţă sfântă şi înzestrat de la Dumnezeu cu multe daruri, aflându-se la rugăciune în biserică, cu mai mulţi oameni, pe când tămâia biserica şi credincioşii, ajungând în dreptul unei femei, nu a tămâiat-o, dar mai încolo, unde era un scaun gol, a tămâiat de trei ori acel scaun şi apoi a continuat cu restul bisericii. După ce s-a încheiat slujba, bineînţeles că femeia a mers la părinte şi l-a întrebat: V______________________________ - Părinte, am observat că atunci când aţi tămâiat în biserică, ajungând în dreptul meu, pe mine nu m-aţi tămâiat, dar mai încolo, aţi tămâiat un scaun gol. De ce părinte, v-am greşit cu ceva? - Fiica mea, i-a spus părintele, eu am vrut să te tămâiez şi pe tine, dar tu erai în biserică numai cu trupul, căci inima şi mintea ta nu erau acolo, ci departe. Dar mai încolo, în acel scaun gol, ştii cine sta de obicei? - Da, i-a spus femeia, sta sora Maria, care e bolnavă şi nu a venit. - Aşa este, e bolnavă pe pat dar cu inima şi mintea a fost aici, cu noi. Femeia, cu lacrimi în ochi şi-a cerut iertare, iar preotul a îmbrăţişat-o şi a binecuvântat-o spunându-i să fie mereu cu luare aminte şi cu băgare de seamă. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş Din volumul „DUMNEZEU AUDE TĂCERILE NOASTRE”, apărut la Editura „Vatra Veche” din Târgu-Mureş ______________________________ inima In biserică Teatrul Naţional Târgu-Mureş. Compania ,,Liviu Rebreanu” „Portughezul” revine la Sala Mică Compania „Liviu Rebreanu"a Teatrului Naţional Târgu-Mureş are deosebita bucurie de a vă anunţa reprezentaţia spectacolului „Portughezul", de Zoltán Egressy, traducerea Réka Csűrös, regia artistică Kincses Elemér, scenografia Cristina Grigoraş, reprezentaţie ce va avea loc joi, 15 octombrie 2015, ora 19.30, la Sala Mică. Un intelectual care fuge de aglomeraţia vieţii de oraş şi o fată simplă, dintr-un sătuc uitat de lume, se întâlnesc într-o după-amiază în crâşma satului. Dacă doriţi să aflaţi cum poate să dea peste cap viaţa unei întregi comunităţi povestea de dragoste dintre cei doi, vă aşteptăm la „Portughezul", de Zoltán Egressy, în distribuţie: Alexandra Ţifrea Mihoc, Dan Rădulescu, Nicolae Cristache, Alexandru Pavel, Liviu Pancu, Tiberius Vasiliuc, Erika Domokos, Ion Vântu, Cristina Holtzli/Bianca Fărcaş. Spectacolul este supratitrat în limba maghiară! Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de luni până vineri, între orele 12:00 şi 17:30, la Agenţia de Bilete a Palatului Culturii (telefon 0265 261 420, 0372 758 230) sau la casa de bilete a teatrului de luni până vineri, între orele 9:00 şi 15:00 (telefon 0365 806 865), şi online: www.biletmaster.ro 14 OCTOMBRIE 2015 (F) Zile trecute: 287 Zile rămase: 78 Soarele răsare la: 7.19 Soarele apune la: 18.40 Ortodox: Sf. Parascheva cea nouă Greco-catolic: Sf. Mc. Nazarie, Ghervasie, Protasie şi Celsie Romano-catolic: Sf. Calist I Zodia: Balanţă (22 septembrie - 22 octombrie) ..........---........................j) Filă de calendar 2009 - în China, este descoperită o fosilă a unei reptile zburătoare, Darwinopterus, ce a trăit cu cca. 160.000.000 de ani în urmă. 1995 - A decedat Henry Roth, scriitor american. 1990 - A decedat Leonard Bernstein, compozitor, pianist şi dirijor american. 1959 - A decedat Errol Flynn, actor american. 1923 - S-a născut Victor Kernbach, scriitor român. 1865 - La Blaj este înfiinţată Arhieparhia de Făgăraş şi Alba lulia a Bisericii Române Unite cu Roma. 1853 - S-a născut Ciprian Porumbescu, compozitor şi dirijor român. 1789 - în SUA, preşedintele George Washington proclama prima Zi a Recunoştinţei. 1303 - Benedict al XI-lea devine Papă. Cugetarea zilei: „Căsătoria este ultima noastră şansă de a ne maturiza (JOSEPH BARTH) i Berbec, încercaţi să nu întârziaţi la serviciu! S-ar putea să aveţi probleme de comunicare. Fiţi prudent în relaţiile cu colegii şi prietenii. Taur. Este posibil ca Jpijp* azi să vă fie ceva mai greu din cauza neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Nu este cazul să fiţi pesimist, un prieten vă ajută. . . Gemeni. S-ar putea să nu aveţi spor în acti-ţSi vităţile intelectuale. Nu ■ sunteţi în cea mai bună formă şi nici inspiraţie nu prea aveţi. Rac. Astăzi ar fi bine să evitaţi întâlnirile de afaceri. La serviciu, încercaţi să nu vă amestecaţi în problemele care nu vă privesc! în caz contrar, riscaţi să suferiţi. HOROSCOP Leu. Aveţi tendinţa să vă asumaţi prea multe responsabilităţi. Vă sfătuim să fiţi prudent la serviciu, atenţie şi în afaceri. Fecioară. Vă sfătuim să nu vă faceţi planuri de investiţii, s-ar putea să rămâneţi dezamăgit. Vă recomandăm să nu vă pierdeţi încrederea la Balanţă. Nu vă imparţi s Oi cientaţi dacă nu reuşiţi să rezolvaţi o problemă financiară! Dacă aveţi răbdare, veţi reuşi să depăşiţi şi această perioadă dificilă. Scorpion: Intenţionaţi să începeţi ceva nou, dar sunteţi prea nerăbdător. Graba strică treaba! Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu. 3 3 s Săgetător. Azi nu sunt OH recomandabile întâlnirile cu prietenii şi nici deciziile importante în privinţa problemelor sentimentale. Capricorn. De dimineaţă este posibil să MP? fiţi supărat din cauza piedicilor care vă provoacă întârzieri. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul. Vărsător. Sunteţi hotărâtijorât să rezolvaţi mai multe treburi deodată, deşi la prima vedere este imposibil. Vă recomandăm să nu fiţi exagerat de prudent. Peşti. S-ar putea să vă nemulţumească tot ce se întâmplă în jur. Suportaţi greu glumele colegilor, aveţi impresia că munciţi mai mult decât ceilalţi. Raţionament de copil Un copil a ajuns cu lecţiile la Legea gravitaţiei a lui Newton, dar el nu o putea pricepe şi a cerut tatălui său să-i explice mai detaliat. Tatăl a căutat să-i spună că datorită acestei legi toate lucrurile se ţin împreună. Copilul a cugetat puţin, apoi a întrebat: „Dar înainte de a fi votată aceste lege, cum s-au ţinut împreună?" El ştia că legile se votează şi nu putea concepe cum au fost toate, înainte de legea aceasta, întreaga creaţiune nu poate fi înţeleasă fără Dumnezeu, fără un creator. Coarne încurcate Doi cerbi puternici au fost găsiţi morţi într-o tarla cu floarea-soarelui. Ei s-au luptat între ei şi li s-au încurcat coarnele. După multă istovire, au căzut amândoi, n-au mai putut să se ridice, nu au avut ce să pască şi au pierit de foame. Dar tragedia coarnelor încurcate se petrece şi între oameni. Aprinşi de diavol, cu pasiuni, dor de întâietate, ambiţii, unii se luptă şi nu se lasă, îşi încurcă coarnele, apoi cad doborâţi. Să ne unim inimile, nu coarnele. N-am rezistat chemării lui După ce au cules via şi au stors vinul într-un butoi de 100 litri, fiindcă erau ţărani săraci şi fiindcă ştia că soţului îi place să bea, soţia i-a cerut să se abţină de la băutură, ca să poată vinde vinul în săptămâna Crăciunului şi astfel vor putea să facă nişte bani pentru sărbători. Soţul a consimţit la aceasta. Ea, ca să fie sigură că el nu va bea, a luat ceara roşie şi cu o lumânare a topit-o în jurul dopului de sus şi i-a spus soţului că a făcut aceasta ca să fie sigură că el nu bea. Ori de câte ori cobora în pivniţă, ea se uita la dop şi vedea că ceara roşie e acolo. El însă, când ea pleca de acasă, lua ulcica, cobora în pivniţă, deschidea dopul de jos şi îşi lua porţia. Şi, de multe ori, fiindcă îi plăcea vinul rece, se aşeza pe spate şi deschidea dopul butoiului, să-i curgă în gură, în prag de crăciun, când soţia s-a dus să deschidă butoiul ca să vândă vinul, butoiul, era gol. Ceara era în jurul dopului de sus, dar vin nu mai era. Atunci ea şi-a dat seama că a uitat de al doilea dop. Furioasă, s-a dus în cameră şi a început cearta că unde e vinul. El s-a scuzat, spunând că n-a putut rezista. întotdeauna când a coborât în pivniţă, butoiul l-a chemat, iar el, ascultându-l, butoiul s-a golit. „Acum vei rămâne cu cămaşa ruptă şi fără haine noi de sărbători" îi zise ea. „Vinul... alunecă uşor, dar pe urmă ca un șarpe muscă." (Proverbe, capitolul nr. 23, versetul nr. 31-32) AUREL VÂGA picuri de Înţelepciune -i Stîintă şi» Religie » » » ** „DUMNEZEU îşi actualizează potenţialul infinit prin experienţa noastră. DUMNEZEU TRĂIEŞTE ÎN UNIVERSUL FIZIC PRIN NOI. Experienţa noastră este experienţa Sa, pentru că în ultimă instanţă NOI SUNTEM EL, adică fiinţe spirituale nemuritoare, CREATURI ALE LUI DUMNEZEU, trăind în lumea materială doar temporal". *** „ORIGINEA UNIVERSULUI este exact opusul întâmplării. Vieţile noastre sunt exact opusul lipsei scopului. Nu materia este ceea ce creează iluzia conştiinţei, ci conştiinţa creează o iluzie din materie. Universul fizic şi fiinţele care locuiesc în el sunt creaţia conştientă a unui Dumnezeu a cărui scop este să experimenteze propria Sa măreţie în conştiinţa vie a creaţiei Sale". *** „Pe măsură ce ştiinţa integrează cunoaşterea profundă a lumii fizice, cunoaştere acumulată de-a lungul a trei secole, ea va fi redirecţionată pe o nouă şi incitantă linie de cercetare, care ia în calcul atât realitatea expansionată a conştiinţei ca o forţă creatoare a universului, cât şi puterea creatoare spirituală ce se regăseşte în propriile noastre minţi." BERNARD HAISCH, (Teoria existenţei lui Dumnezeu), american de origine germană, astrofizician care a făcut cercetări în astrofizică. El a dezvoltat, cu Alfonso Rueda, o teorie speculativă conform căreia non-zero, cel mai mic stat de energie a vidului, cum a prezis de cuantum mecanica, ar putea oferi o explicaţie fizică pentru originea inerţiei, şi ar putea fi utilizate într-o zi pentru nave spaţiale cu propulsie. Este cunoscut interesul său pentru fenomenul OZN. Publică cartea Haisch popular, prin care a încercat să împace credinţa ştiinţifică modernă cu convingerile religioase tradiţionale. A câştigat un titlu de doctor în Astronomie de la Universitatea din Madison. A lucrat la un Laborator Solar, iar mai târziu a fost numit director adjunct al Centrului pentru Extreme violete. A lucrat timp de 10 ani ca redactor la Jurnalul Astrofizicii. A publicat peste 130 de lucrări de cercetare ştiinţifică. A fost editor al Jurnalului de explorare ştiinţifică, în care a publicat o serie de lucrări ştiinţifice. în anul 1999 a fondat Institutul din California pentru Fizică şi Astrofizică. „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL