Cuvântul Liber, mai 2017 (Anul 29, nr. 82-103)

2017-05-23 / nr. 97

CUVÂNTUL MARȚI, 23 MAI 2017 f( 1 ................ ■■■" —" Societatea Cultural-Patriotică :Avram Iancu”. Filiala Mureş, Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI vă invită la conferinţa: I „Karl Marx despre români”. Va conferenţia Alexandru Ciubîcă. Moderator: Ioan Berţa. Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate. Manifestarea va avea loc miercuri, 24 mai 2017, ora 17, la Casa Memorială „Avram Iancu" nr. 23, Târgu-Mureș. ^ 10 Colţul spiritual Plânsul îşi are vremea lui ) Oamenii s-au plâns mereu de diferite suferinţe şi nenorociri, de boli şi ispite. Atât de des ne plângem de ispite şi nu ştim că de fapt ele sunt atât de binefăcătoare pentru sufletul nostru, pentru mântuirea noastră. Ba, mai mult, în loc să-i fim recunoscători lui Dumnezeu pentru ceea ce ne trimite, de multe ori îi cerem seama, aşa cum a procedat şi un preot cu binefăcătorul său. Acest părinte a povestit că atunci când era mic, într-una din zile, mânca liniştit o felie de pâine cu marmeladă în mijlocul unei străzi din oraşul său natal. Pe neaşteptate la puţini metri de el îşi face apariţia un autocar în plină viteză. Simţind pericolul, un tânăr din apropiere a încercat să-l salveze şi a avut timp doar atât ca să-l îmbrâncească la pământ. Copilul era atât de mic, încât autocarul a trecut pe deasupra lui fără ca măcar să-l atingă. Abia ridicat de jos, copilul a început să plângă cu disperare: - De ce plângi, ce ţi-am făcut?, l-a întrebat tânărul. - Uite ce ai făcut la marmeladă! Priveşte, ai murdărit-o toată, a răspuns copilul. Şi a început din nou să plângă. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş or 23 MAI 2017 Zile trecute: 143 Zile rămase: 222 Soarele răsare la: 5.44 Soarele apune la: 20.50 Ortodox: Sf. Mihail Mărturisitorul Greco-catolic: Sf. Mihail Mărturisitorul Romano-catolic: Sf. Dezideriu, ep. m. Zodia: Gemeni (21 mai - 21 iunie) FILĂ DE CALENDAR / 1960 - Israelul anunță capturarea criminalului de război, nazistul Adolf Eichmann. 1949 - Este proclamată Republica Federală Germania. 1929 - în SUA, este lansat primul film de animaţie Mickey Mouse cu sunet 1805 - împăratul Napoleon Bonaparte este încoronat rege al Italiei. 1785 - Benjamin Franklin anunţă inventarea bifocarelor. 1618 - începe Războiul de 30 de ani. 1555 - Paul al IV-lea devine Papă. 1430 - în Franţa, Ioana D'Arc este capturată de către burgunzi. Cugetarea zilei: „Cea mai preţioasă călătorie este aceea către sufletul nostru, călătorie pe care o facem în singurătate." (Mircea Eliade) rrror*\ Berbec. Vă puteţi asigura succesul în continuare prin rigurozitatea şi seriozitatea care vă caracterizează. Acordaţi mai multă atenţie problemelor persoanei iubite! Taur. Munca din ul- JHBL,tima perioadă începe să îşi arate roadele. Aveţi satisfacţii pe plan social şi financiar. Fiţi mai prudent. Gemeni. Sunteţi hotărât să vă asumaţi noi dn responsabilităţi. Conjunctura este favorabilă activităţilor intelectuale. Rac. Sunt favorizate relaţiile cu prietenii şi cu rudele. Vă întâlniţi cu o persoană pe care o apreciaţi şi cu care nu v-aţi văzut de multă vreme. HOROSCOP Leu. Dacă vi se oferă ocazia să plecaţi într-o excursie împreună cu persoana iubită, ar fi bine să nu staţi mult pe gânduri. Fecioară. Aveţi o mare putere de convingere şi relaţiile cu cei din jur sunt excelente. Puteţi să negociaţi contracte sau să semnaţi acte oficiale. Balanţă. Este o zi bună pentru întâlniri cu prietenii. Aveţi şanse să rezolvaţi o problemă de familie. Scorpion. Nu aveţi o clipă de răgaz, dar reuşiţi să terminaţi tot ce v-aţi propus, graţie unor idei originale. Nu neglijaţi odihna! # Săgetător. Cei din jur Iva apreciază seriozitatea şi vă cer sfatul. Este o zi bună pentru a lega noi prietenii. Capricorn. Dimineaţa plecaţi într-o călătorie în interes personal, care vă apropie mai mult de persoana iubită. Vă sfătuim să nu uitaţi de odihnă. Vărsător. Aveţi succes în tui toate activităţile legate de cămin şi vă înţelegeţi foarte bine cu familia. Sunteţi bine dispus şi comunicaţi cu mare uşurinţă. Peşti. Este posibil ca persoana iubită să vă ■J7 facă un cadou deosebit, cu care vă impresionează. Vă recomandăm să vă ascultaţi intuiţia. „ întâlnirea „veteranilor” absolvenţi ai Liceului „Al. Papiu Ilarian” Fiecare întâlnire are farmecul ei, sentimente din trecut, momente care ne-au marcat, oameni care pentru o anumită perioadă de timp ne-au întregit existenţa, formează trecutul care ne defineşte, în urma anilor de liceu, absolvenţii îşi urmează propriul destin şi, astfel, urmând „un pas, o treaptă, un vis", prin hăţişul vieţii, fiecare absolvent devine, urcând câte o treaptă cu perseverenţă, cu determinare şi, bineînţeles, cu multă muncă, ceea ce şi-a dorit. Periodic, absolvenţii de liceu se întâlnesc, deapănă amintiri şi retrăiesc cu bucurie parte din trecutul anilor trăiţi împreună, pe băncile şcolii. Absolvenţii Liceului „Al. Papiu Ilarian”, ai claselor A şi B din anul V______________________________ 1956, s-au întâlnit după 61 de ani, acum în anul 2017, la începutul lunii mai, în faţa liceului. Anii au trecut şi adolescenţii de altădată sunt acum la o vârstă respectabilă. Anii care le-au înseninat adolescenţa, anii de liceu, au rămas în mintea tuturor o amintire care va rămâne neştirbită de trecerea timpului. Anii au cernit tâmplele celor 12 foşti elevi, din cei 87 care au absolvit în anul 1956, dar au împlinit visele tinereţii. S-au adunat, din Bucureşti, din Cluj- Napoca, din Deva, din Luduş şi din Târgu-Mureş, cu dorinţa de a se revedea: Ştefan Babtă, Valentin Bârlean, Emil Coman, Constantin Constantinescu, Aurel Dan, Paul Matic, Ioan Moga, Marie Gh. Opriş, Dumitru Pascu şi Octavian Presa. în urma absolvirii, foştii elevi au devenit oameni cu funcţii importante în ţară şi peste hotare: ambasadori, generali, ofiţeri, medici, profesori, ingineri, scriitori, prefecţi, primari, directori, contabili şefi, oameni care prin voinţă, prin pasiune şi prin devotament şi-au construit visele. Fiecare şi-a amintit cu mare plăcere şi cu mult respect de dascălii excepţionali ai liceului, din acei ani, care le-au călăuzit paşii: Petru Simon, Dumitru Mărtinaş, Teodor Jovmir, Bazil Ciocoi, Ioan Lupşa, Alexandru Nedelcu, Gheorghe Pop, Iustin Sfâriac, Ştefan Surdu, Elvira Zoe Lazăr, Emilia Goleanu, Simion Sălăgean, Irina Simovici, şi Corina Târnăvean. Cu tristeţe în suflete, cei prezenţi, au pomenit colegii plecaţi în ultimul an la „cele veşnice" şi, în memoria dânşilor s-a ţinut moment de reculegere. Plecarea inginerului Gavrilă Ţâru, nu demult, a întristat pe toţi cei prezenţi, el fiind unul din liderii şi organizatorii întâlnirilor cu colegii în fiecare an, în prima sâmbătă din luna mai, din ultimii 12 ani. A întristat şi absenţa mai multor colegi care domiciliază în municipiul Târgu-Mureş, dar sunt aşteptaţi la întrunirea de anul viitor. întâlnirea a fost o sărbătoare, o bucurie, a fost nemaipomenită şi, la un pahar de vin, la o masă comună, cu speranţa întâlnirii în 2018, şi-au făcut promisiuni şi angajamente: sigur se vor revedea!!! Text: GABRIELA BORDA __________________________/ Auzul copiilor, afectat de jucăriile zgomotoase! Cercetătorii americani de la Universitatea „Johns Hopkins", citaţi de descopera.ro, atrag atenţia părinţilor că jucăriile şi aparatele muzicale pentru copii pot duce la probleme de auz pe termen lung. „Pentru că unele sunete depăşesc chiar şi 100 de decibeli, cât decolarea unui avion, jucăriile şi aparatele muzicale pentru copii sunt mult prea zgomotoase şi foarte periculoase pentru sănătatea lor. în studiul nostru, am analizat sunetul pe care îl aud copiii de la jucării şi am constatat că unul din opt prezintă probleme de auz. Cu toate acestea, părinţii spun că aceste jucării sunt, de fapt, un mod de evadare al copiilor care sunt atraşi de ele şi se mai liniştesc, însă, avertizăm că părinţii ar trebui să verifice jucăriile înainte de a le cumpăra, foarte importantă fiind posibilitatea de a modifica volumul sunetului la o intensitate mai mică. La fel de importantă este şi distanţa la care copiii ţin jucăriile, varianta optimă fiind ca jucăriile care cântă sau emit zgomote puternice să fie aşezate la o distanţă egală sau mai mare cu lungimea braţului copilului. Nici jocurile video nu sunt sănătoase, pentru că, de obicei, tinerii dau volumul la maximum în căști", avertizează specialiștii americani. (L.P.)