Cuvântul Liber, mai 2017 (Anul 29, nr. 82-103)

2017-05-05 / nr. 85

Colţul spiritual Trei ceaiuri, la ruşi . Trei ruşi călătoreau în aceeaşi cuşetă dintr-un tren trans-siberian. Unul dintre ei citea un ziar, în timp ce ceilalţi doi spuneau bancuri cu Putin. Enervat de faptul că nu putea citi în linişte ziarul, primul rus s-a hotărât să le joace o festă celor doi. A ieşit discret din cuşetă şi a comandat însoţitorului de vagon trei ceaiuri, cu menţiunea să-i fie aduse exact peste 10 minute. A reintrat în cuşetă şi, după nouă minute, le-a spus celor doi: - Băieţi, ar trebui s-o lăsaţi mai moale cu bancurile politice în tren. FSB-ul are microfoane în toate cuşetele şi compartimentele. - Hai să fim serioşi! Cine a mai auzit de microfoane în trenuri în zilele noastre? - Serios, hai să vă arăt. După care, a spus cu glas tare: „Tovarăşe maior, trei ceaiuri, vă rog!" N-au trecut decât câteva secunde şi însoţitorul vagonului a intrat cu cele trei ceaiuri. Cei doi călători s-au albit la faţă şi nu au mai scos niciun cuvânt până s-au culcat. Dimineaţa, tipul glumeţ s-a trezit singur în compartiment. Curios, l-a întrebat pe însoţitor unde sunt cei doi. Acesta i-a răspuns că, în timpul nopţii, cei doi au fost săltaţi de FSB. - Bine, bine, dar pe mine de ce m-au lăsat în pace? - Tovarăşului maior i-a plăcut poanta cu ceaiul! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş V________________________________________/ frice: V 5 MAI 2017 Zile trecute: 125 Zile rămase: 240 Soarele răsare la: 6.05 Soarele apune la: 20.31 Ortodox: Sf. ludita Greco-catolic: Sf. m. Irina Romano-catolic: Sf. ludita Zodia: Taur (21 aprilie - 21 mai) -dl FILĂ DE CALENDAR 1988 - Televiziunea niponă transmite, în premieră, prima emisiune în direct de pe cel mai înalt munte, Everest. 1949 - Se înființează Consiliul Europei. 1945 - în timpul celui de al Doilea Război Mondial, este eliberat ultimul lagăr de concentrare nazist, Mathausen. 1930 - Amy Johnson, prima femeie care zboară singură pe ruta Anglia - Australia, decolează. 1821 - A decedat Napoleon Bonaparte, împărat al Franţei. 1818 - Se naşte Karl Marx, filosof şi economist german. 1774 - Wolfgang Amadeus Mozart finalizează, în Salzburg, Simfonia nr. 30 K.202 Cugetarea zilei: „O căutare începe întotdeauna cu Norocul începătorului. Și se termină totdeauna cu Proba Cuceritorului". (Paulo Coelho) CUVÂNTUL VINERI, 5 MAI 2017 Berbec. Se pare că aveţi dificultăţi de concentrare, care vă reduc randamentul la locul de muncă, în familie, vă recomandăm să fiţi diplomat. Taur, începeţi ziua plin de entuziasm şi vă simţiţi în stare să începeţi o nouă lucrare. Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu. Gemeni. Nu este momentul să vă asumaţi rolul de mediator într-un conflict. S-ar putea să greşiţi şi chiar să amplificaţi starea de tensiune. Rac. Ar fi bine să nu vă asumaţi noi responsabilităţi. Se pare că nu aveţi energie nici pentru a termina ceea ce aţi început. HOROSCOP Leu. Vă recomandăm să nu vă faceţi un plan strict pentru azi. Survin numeroase evenimente neprevăzute, care vă obligă să vă schimbaţi programul. Fecioară. Nervozitatea vă poate pune în situaţii delicate faţă de prieteni şi de familie. Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu o rudă. Balanţă. Dimineaţa încasaţi o sumă considerabilă, de pe urma unei afaceri. Ar fi bine să vă petreceţi timpul liber împreună cu persoana iubită. Scorpion. Sunteţi preocupat de afaceri şi neglijaţi relaţiile sentimentale. • Din acelaşi motiv, refuzaţi să mergeţi într-o vizită la prieteni. Săgetător. Este posibil să apară probleme pe plan sentimental. Sfaturile unei persoane cu experienţa vă ajută să rezolvaţi o problemă financiară. Capricorn. Dacă nu vă stăpâniţi impulsivitatea, puteţi declanşa discuţii aprinse cu cei din jur. Păstraţi-vă calmul şi încercaţi să fiţi mai înţelegător! Vărsător. Ar fi bine să amânaţi întâlnirile de afaceri sau de natură sentimentală. Acordaţi mai multă atenţie relaţiilor cu partenerul de viaţă! Peşti. Doriţi să plecaţi într-o călătorie de afaceri, dar partenerul de viaţă nu este de acord. S-ar putea ca atmosfera din cămin să se tensioneze. PREMII PENTRU ELEVII MUREŞENI Elevii Liceului Vocaţional de Artă din Târgu-Mureş - director prof. Veer Renata Claudia şi director adjunct prof. dr. Aved Éva - au confirmat, şi de această dată, calitatea învăţământului mureşean. Astfel, la Olimpiada Naţională de Arta Actorului, desfăşurată la Brăila, Dobrin Ioana Larisa, din clasa a XI-a, profesor îndrumător Ana Maria Galea, a obţinut premiul I (100 de puncte). La Olimpiada Naţională de interpretare Instrumentală şi Vocală pentru clasele lll-XII, ce a avut loc la Arad şi Timişoara, la Flaut, Pethö Rebeka, clasa a X-a, profesor îndrumător Geréb Jolán şi profesor corepetitor Nagy Kinga, s-a întors cu premiul I (100 puncte); la Canto clasic. Radu Radu, din clasa a Xll-a, profesor îndrumător Someşan Marian şi profesor corepetitor Someşan Maria Antonia - premiul I (99 puncte); la Pian, premiul II (96 puncte) a fost acordat elevilor din clasa a V-a Nagy Krisztinám, profesor îndrumător Gyarmati Andrea Katalin și Szaniszló Attila, profesor îndrumător Lakó Judit; la Clarinet, Străulea Darius, clasa a X-a, profesor îndrumător Călugăru Călin, profesor corepetitor Bejan Maria, premiul II (96 puncte); Oboi: premiul II (96 puncte) a revenit elevei Völgyesi Bianca, clasa a Xll-a, profesor îndrumător Moldovan Lircă Ioan şi profesor corepetitor Moraru Mihai; Vioară: Domahidi Anna, clasa a IV-a, profesor îndrumător Szönyi Zsuzsa şi profesor corepetitor Lokodi Lehel - Menţiune (88 puncte); Percuţie: Deé- Lukács Gergely, clasa a Vlll-a, profesor înrumător Kovács János şi profesor corepetitor Lokodi Lehel - Pemiu special (84 puncte). Felicitări elevilor, cât şi cadrelor didactice care au contribuit la reuşita acestora! ..Promotori pentru democraţie europeană” Tinerii în rolul deputaţilor europeni Organizaţia locală JCI Târgu-Mureş coordonează ediţia locală a proiectului mondial „Peace is Possible". Evenimentul se va desfăşura în limba engleză, sub forma unei simulări a adunării plenului Parlamentului European într-o situaţie de criză şi anume în situaţia declanşării unui conflict armat între o ţară non-membră şi o ţară membră a Uniunii Europene, după cum susţineau iniţiatorii. Participanţii, tineri cu vârste cuprinse între 16 şi 25 de ani, vor avea ocazia de a intra în rolul deputaţilor europeni şi vor aduce argumente care să susţină capacitatea Uniunii Europene de a crea un mediu paşnic pentru cetăţenii săi, dar şi în relaţiile cu celelalte state ale lumii, şi de a menţine în timp această stare ca pe una naturală, de fond. „Dacă ai între 16 şi 25 ani şi vrei ca tu să fii parte din Parlamentul European pentru a dezbate soarta întregii alianţe Europene, echipa JCI Târgu-Mureş te invită să te înscrii aici: goo.gl/C8BL4P. Noi îţi vom oferii toate detaliile, materialele şi asistenţa necesară pentru a te pregăti cât mai bine pentru rolul tău de Deputat European!", ne declara Ioan - Iacob Netea, vicepreşedinte Marketing JCI Târgu- Mureş. Realizată în cadrul proiectului „Promotori pentru democraţie europeană", coordonat de Biroul de Informare al Parlamentului European în România, acţiunea se va desfăşura în 17 mai, începând cu ora 18, în incinta Universităţii „Petru Maior" din Târgu-Mureş. Grupaj de LETIŢIA BOTA www.cuvantul-liber.ro Compania „Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă o nouă reprezentaţie a spectacolului „SUPERNOVE", de Alexandra Pârgu, regie, coordonare şi concept Radu Nica, Teatrul Naţional Târgu-Mureş. Compania „Liviu Rebreanu” „SUPERNOVE”, la Sala Mică în distribuţie: Raisa Ane, Laura Mihalache, Dan Rădulescu, Andi Gherghe şi Ştefan Mura. Scenografia este semnată de Andu Dumitrescu, iar muzica originală de Vlaicu Golcea. Reprezentaţia va avea loc duminică, 7 mai 2017, de la ora 19:30, la Sala Mică. „Un spectacol pe care you either love it or you hate it. Sper ca spectatorii să vină deschişi emoţional şi fără idei preconcepute despre teatru, să fie curioşi şi activi. Şi sper ca spectacolul să-i provoace într-un mod plăcut, original,inteligent" (Radu Nica, regizorul spectacolului) „E un spectacol intens, care nu te menajează ca spectator, nici nu abuzează, dar pentru că oamenii de pe scenă se deschid foarte mult, se creează o senzaţie foarte faină de complicitate..." (Valentin Covaciu - Zi de Zi) „SUPERNOVE este profund uman şi cât se poate de sincer, în fapt, francheţea şi naturaleţea sunt principalele calităţi ale spectacolului." (Andrei Vornicu, adevarul.ro) Biletele au fost puse în vânzare ele putând fi achiziţionate de la cele două casierii ale Teatrului National Târgu-Mures (cea de la sediu si cea de la Palatul Culturii) precum si online pe www.biletmaster.ro Birou P.R. V_____________________________________________________________✓