Cuvântul Liber, august 2017 (Anul 29, nr. 144-165)

2017-08-01 / nr. 144

P-----------------------------------------------1 Oare e greu a mărturisi pe Hristos? înaltpreasfinţitul Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, ne face cunoscută o frumoasă istorioară („Cu Hristos pe calea vieţii" - Cluj-Napoca, 2006), despre un cunoscut om de ştiinţă care a început să meargă la Biserică în mod regulat. Când i-a spus preotului că vrea să se spovedească şi să nu mai lipsească de la Sfânta Liturghie, preotul credea că predicile lui l-au influenţat. Asta, până într-o zi, când omul i-a mărturisit preotului că nu predicile lui l-au transformat, ci o bătrânică care i-a întins mâna ei, ca el s-o ajute să urce treptele Bisericii, spre a merge la slujbă. Ajungând la capătul scărilor, în uşa Bisericii, bunica i-a spus: - Eu cred că eşti un următor al lui Hristos, nu-i aşa? Omul a răspuns: - Da, vreau asta! Atunci, bătrâna l-a privit drept în faţă şi cu un zâmbet plăcut, a zis: - Oh, pătrunde mai mult decât atât. Mântuitorul Hristos înseamnă totul pentru mine! Auzind-o omul a zis: - Când am văzut lumina pe faţa ei, mi-am dat seama că ea trăia într-o lume diferită de a mea. Şi mi-am dorit să primesc şi eu acea lumină. Mărturisirea ei simplă, frumoasă şi onestă, despre ceea ce Dumnezeu însemna pentru ea, a dus la convertirea acelui mare om de ştiinţă. Tu ai întins mâna cuiva? Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş Colţul spiritual . CUVÂNTUL MARȚI, 1 AUGUST 2017 I I I I I I I I I I I I I I I I , Societatea Cultural-Patriotică Avram Iancu**- Filiala Târgu-Mureş Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI Vă invită la prezentarea temei: „Ordinul Militar de Război «MIHAI VITEAZUL», cea mai înaltă distincţie militară conferită de Statul Român." Va prezenta tema: Ioan Berta. Moderator: Mihail Monoranu. Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate şi Silviu Raţiu. Manifestarea va avea loc miercuri, 2 august 2017, ora 17, la Casa Memorială „Avram Iancu", str. Avram Iancu nr. 23, Târgu-Mureş. 1 august 2017 Filă de calendar 2014 - A murit Szobi Cseh, cunoscut cascador şi actor român. 1969 - Sonda spaţială SUA, Mariner 6, trimite primele fotografii de prim-plan cu planeta Marte. 1952 -„S-a născut Horaţiu Mălăiele, actor român de teatru şi film. 1949 - în România, în judeţul Arad, începe Răscoala ţărănească, împotriva cotelor de cereale impuse de Guvernul Comunist. 1945 - S-a născut Tudor Gheorghe, actor şi cantautor român. 1939 - Fabricarea vitaminei sintetice. 1921 - în Olanda, la Haga a fost creată Curtea Internaţională de Justiţie. 1878 - în România, apare, în revista „Convorbiri literare", „Povestea Ilii Harap- Alb", de Ion Creangă. 1873 - în SUA, este pus în funcțiune primul tramvai tras de cablu. 1862 - S-a constituit Ministerul Afacerilor Externe al României. 1831 - La Londra, este inaugurat podul London Bridge. 1785 - Caroline Herschel este prima femeie care descoperă o cometă. Cugetarea zilei: „Analfabetul viitorului nu va mai fi cel care nu ştie să citească, ci aceia care nu ştie să înţeleagă." (Alvin Toffler) • Zile trecute: 213 Zile rămase: 152 • Soarele răsare la: 6.05 • Soarele apune la: 20.50 • Ortodox: • Scoaterea Sf. Cruci \ Greco-catoHc: • Scoaterea Sf. Cruci • Romano-catoHc: I Sf. Alfons • M. de Liguori • Zodia: Leu I (23 iulie - 22 august)*...................................... Berbec. S-ar putea să fiţi dezamăgit din cauza unei afaceri care nu merge conform aşteptărilor. Pur şi simplu, nu este o zi bună pentru afaceri. Taur. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Sunteţi tentat să cheltuiţi prea mult în interes personal. Fiţi prudent şi cumpătat! Gemeni. Aveţi succes în afaceri şi în activităţile desfăşurate pentru cămin. Reuşiţi să faceţi schimbări atât în casă, cât şi în afaceri. Rac. Sunteţi hotărât să faceţi o schimbare în relaţiile sentimentale. Vă simţiţi foarte bine într-o vizită la prieteni, unde vă aflaţi în centrul atenţiei. Leu. Ar fi bine să nu vă planificaţi treburi importante pentru astăzi, pentru că este puţin probabil să vă puteţi respecta programul. Aveţi de făcut mai multe drumuri. Fecioară. Aveţi ocazia să daţi sfaturi utile unor persoane mai tinere. Cu sprijinul financiar al unei rude, vă puteţi îndeplini dorinţa de a cumpăra câteva obiecte de uz casnic. Balanţă. Aveţi tendinţa să vă dedicaţi total muncii şi să neglijaţi relaţiile sentimentale. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie familiei. După-amiază, vi se propune să intraţi într-o afacere. Scorpion. Sunteţi decis să terminaţi o activitate începută mai demult, pentru casă. Puteţi beneficia de ajutorul unei rude, dar va trebui să îi suportaţi sfaturile insistente. Săgetător. Aveţi şanse mari să rezolvaţi probleme legate de cămin. Partenerul de viaţă vă ajută. Dupăamiază, s-ar putea să întâmpinaţi probleme. Capricorn. Sunteţi puţin descurajat de numărul problemelor pe care le aveţi de rezolvat. Cu calm şi răbdare, veţi reuşi. Fiţi mai atent la cheltuieli! Vărsător. Primiţi o sumă importantă de pe urma unei afaceri şi vă faceţi planuri de viitor. Vă sfătuim să nu începeţi decât ceea ce sunteţi sigur că puteţi termina. Peşti. Reuşiţi să faceţi schimbări radicale în viaţa dumneavoastră, mai ales în privinţa relaţiilor sentimentale. Faceţi cunoştinţă cu mai multe persoane importante. HOROSCOP ) Lansare de carte la Reghin: Cardinalul Alexandru Undea în dosarele Securităţii După o prezentare găzduită, în ziua de 27 iulie, la Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran" din Timişoara, cartea tânărului istoric Sergiu Soica - apărută la Editura Mega din Cluj- Napoca - va fi lansată şi la Reghin, sâmbătă, 5 august,ora 17, la Biserica Greco-Catolică „Adormirea Maicii Domnului" din Cartierul Libertăţii. întrun amplu studiu introductiv, de peste o sută de pagini, autorul creionează o veritabilă biografie a Cardinalului Alexandru Todea, cel care a suferit rigorile regimului de detenţie timp de 14 ani, la penitenciarele din Sighet, Râmnicu Sărat, Piteşti, Dej, Gherla. Apoi, pe parcursul a 600 de pagini, scoate la lumină din arhivele Securităţii un număr de 333 de „note informative", referitoare la viaţa şi activitatea acestuia din timpul în care era protopop la Reghin, respectiv episcop în clandestinitate, cât şi eforturile sale, din perioada comunistă, de a repune în drepturi Biserica Greco-Catolică, suprimată în anul 1948. Cititorii vor avea ocazia să descopere conţinutul tulburător al acestei cărţi, unii chiar să găsească situaţii, locuri şi nume cunoscute, dar mai presus de toate vor desprinde cu siguranţă mesajul acestei cărţi-document, dar şi carteavertisment: erorile trecutului să nu se mai repete! La eveniment vor participa: Episcopul Virgil Bercea (Oradea), Protopopul Florin-Ignat Boitoş (Reghin) şi scriitorii mureşeni, Nicolae Băciuţ, Valentin Marica, Dimitrie Poptămaş. VASILE CONŢIU Sergiu Soica Cardinalul Alexandru Todea în dosarele ■i 1 !. 0 STIMAŢI CITITORI! FOLOSIŢI CU ÎNCREDERE SERVICIILE DE PUBLICITATE ALE COTIDIANULUI „CUVÂNTUL PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Aproapele, Religia şi... Bătrânii .. Trebuia să vină Hristos în lume pentru a face ca toate lucrurile vieţii să apară în adevărata lor lumină, prin El se distinge clar curăţia de necurăţie, adâncimea de superficialitate, nobleţea de bădărănie, adevărul de minciună, conştiinţa de instinct, spiritul de materie, nicio umbră şi nicio îndoială nu mai e cu putinţă, şi niciun compromis cu răul." Friedrich Wilhelm Foerster (1869-1966), academician, educator, pacifist şi filosof german *** „De multe ori suntem tentaţi să vedem în ceilalţi oameni nişte rivali sau concurenţi, să vedem în ei chiar iadul. Şi totuşi Mântuitorul ne cheamă să vedem că în celălalt este Hristos, că celălalt este fratele meu pentru care s-a jertfit Hristos, că întâlnirea cu el este bucurie pentru mine... Deşi suntem tentaţi să ne manifestăm dragostea cu putere, care produce şi moarte. Hristos ne cheamă să descoperim puterea dragostei, care rodeşte frumuseţe şi fericire, puterea iubirii care învinge răul şi moartea, prelungindu-ne viaţa în împărăţia lui Dumnezeu, singura putere prin care noi putem să dăm un răspuns bun la înfricoşata Judecată a lui Hristos". (Biruieşte răul cu binele) Camară Daniel (1978), preot i. stav. profesor, dirijor *** ..Spre religie se îndreaptă încrederea şi aşteptările majorităţii oamenilor. Religia este reazem în epocile de schimbare profundă a condiţiilor vieţii oamenilor. Religia a rămas resursa de motivare pentru comportament în situaţii dificile. In civilizaţia europeană, în care trăim, de la tradiţia iudeo-creştină se aşteaptă, din nou, soluţiile" (2003) Andrei Marga (1946), filosof, politolog, om politic, prof. universitar, rector al Universităţii „Babeş Bolyai", fost ministru de Externe şi al Educaţiei, laureat al premiului „Herder" -2005 P.S. „Dar tu, creştine, grăieşte cele ce se cuvin învăţăturii sănătoase. Bătrânii să fie treji, întregi la minte, sănătoşi în credinţă, în dragoste, în răbdare. Bătrânele, de asemenea, să aibă, în înfăţişare, sfinţită cuviinţă, să fie neclevetitoare, nerobite de vin mult, să înveţe de bine, să le înţelepţească pe cele tinere să-şi iubească bărbaţii, să-şi iubească copii". (Ep. Tit 2, 2-5). „1001 CUGETĂRI” vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SÂRMĂȘANUL