Cuvântul Liber, noiembrie 2017 (Anul 29, nr. 209-229)

2017-11-01 / nr. 209

CUVÂNTUL MIERCURI, 1 NOIEMBRIE 2017 Colţul spiritual Te poţi şi sminti de cum iubeşte mama . Trăia odată în vârful unui munte o familie de vulturi. Era un munte foarte înalt care domina cu înălţimea sa toate împrejurimile. Din poziţia lor, ei puteau să vadă satul din vale şi toate ogoarele până departe. într-o zi mama a privit spre puii săi aflaţi în cuib şi le-a zis: - A sosit vremea. Trebuie să învăţaţi să zburaţi! - Dar cum? - au răspuns puii cu nelinişte în glas. - Trebuie să vă apropiaţi de marginea stâncii - a spus mama - şi să vă aruncaţi înainte pe aripile vântului. Tinerii vulturi s-au privit unul pe altul cu spaimă în priviri. S-au apropiat de margine, au privit în jos cu precauţie şi s-au căţărat repede în siguranţa cuibului. - Dar este prea sus - a spus unul din pui. - Putem să cădem - a adăugat un altul. - Mi-e frică - a adăugat al treilea. Dar mama era neînduplecată. - Apropiaţi-vă de margine - i-a îndemnat în repetate rânduri. Apropiaţi-vă de margine, nu vă speriaţi Când aceştia s-au apropiat încetişor, ea i-a împins cu grijă. Ei şi-au întins aripile, curentul i-a ridicat, şi au început să zboare. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş 1 NOIEMBRIE 2017 FILĂ DE CALENDAR 1 - Zile trecute: 305 Zile rămase: 60 Soarele răsare la: 7.06 Soarele apune la: 17.04 Ortodox: Sf. şi făcătorii de minuni fără de arginţi Cosma şi Damian Greco-catoHc: Sf. şi făcătorii de minuni fără de arginţi Cosma şi Damian Romano-catoHc: Sărbătoarea tuturor Sfinţilor Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) 'C 2005 - Astronomii NASA anunţă descoperirea a doi noi sateliţi ai planetei Pluto. 2000 - în China începe cel mai mare recensământ al populaţiei din lume (au fost recenzate 350.000.000 de familii). 1987 - în România este dată în folosinţă prima linie de tramvai. 1976 - La Timişoara se înfiinţează Muzeul Tehnic al Banatului. 1939 - Este prezentat public primul animal conceput prin înseminare artificială (un iepure). 1928 - La Bucureşti este inaugurat primul post naţional de radio din România. 1882 - în România este înfiinţată Facultatea de Teologie. Cugetarea zilei: „Singurătatea e foarte frumoasă...când ai lângă tine pe cineva căruia să i-o spui." (Gustavo Adolfo Bequer) Berbec. Este posibil să luaţi o hotărâre importantă ' ~r" şi definitivă, cu privire la ruperea unor relaţii în viitor, se va dovedi că aţi procedat corect. Taur. Şefii vă apreciază seriozitatea şi ideile constructive. Nu este exclus să fiţi propus pentru o mărire de salariu. Nu vă neglijaţi familia! „ Gemeni. Dimineaţa aveţi şanse să vă afirmaţi la serviciu. Din păcate, s-ar putea să vă atrageţi invidia colegilor. Nu neglijaţi problemele partenerului de viaţă. Rac. Este momentul să vă ocupaţi de situaţia financiară. Partenerul de viaţă vă susţine şi este convins că veţi reuşi. HOROSCOP Leu. Sunt şanse să aranjaţi jjjfk o colaborare avantajoasă, care să vă aducă venituri considerabile. Relaţiile cu partenerul de viaţă urmează un curs ascendent. Fecioară. Profunzimea ideilor şi ambiţia vă ajută în acti- akvitatea profesională şi în afaceri. Rezolvaţi cu uşurinţă toate problemele de la serviciu sau din familie. Balanţă. Aveţi posibilitatea să finalizaţi proiecte îndrăzneţe, mai ales în domeniul afacerilor. Sunt şanse mari să evoluaţi pe plan profesional şi social. Scorpion. Zi prielnică schimbărilor importante pe plan profesional. S-ar putea să fiţi propus pentru o plecare în străinătate. Săgetător. Pot apărea schimbări neaşteptate în viaţa dumneavoastră. Aveţi prieteni care vă susţin, la fel şi familia. Capricorn. La serviciu, cari, şefii vă apreciază ideile. Este posibil chiar să fiţi premiat. Vă recomandăm să vă odihniţi. Vărsător. Aveţi toate şansele să rezolvaţi problemele financiare ale familiei. Sinceritatea vă ajută să vă consolidaţi relaţiile şi să vă faceţi noi prieteni. Peşti. Aveţi mai multe întâlniri de afaceri, care se vor dovedi fructuoase. Primiţi o veste bună, din cauza căreia vă schimbaţi planurile pentru mâine. Să fim sănătoşi! CREIERUL NOSTRU FUNCŢIONEAZĂ, uneori, PE PILOT AUTOMAT Cercetătorii britanici de la Universitatea York şi cei de la Universitatea Cambridge, citaţi de descopera.ro, susţin că, la nivelul creierului, există un pilot automat, care intră în funcţiune atunci când mintea noastră „călătoreşte", permiţându-ne să îndeplinim sarcinile cu uşurinţă, fără să ne gândim la ele. „Pentru a analiza dacă există activitate în creier chiar şi atunci când nu ne punem mintea la contribuţie în mod conştient, i-am rugat pe cei 28 de voluntari care au participat la studiul nostru să joace un joc de cărţi în timp ce li se scana creierul. în joc, fiecare persoană avea patru cărţi. Apoi li se dădea a cincea şi erau rugaţi să o asocieze cu una dintre cele patru, fără să li se spună după ce criteriu nu ştiau că trebuie pusă în funcţie de culoare sau de număr. Prin încercări şi eşecuri repetate, fiecare persoană şi-a dat seama după câteva runde. în timpul acestei prime faze, activitatea cerebrală indica tiparele întâlnite în procesul de învăţare. Pe măsură ce jocul a continuat, iar participanţii s-au obişnuit cu el, activitatea cerebrală semăna cu cea care folosea setul de structuri cerebrale, numite DMN. De asemenea, răspunsurile au devenit mai rapide și mai precise. Acest lucru sugerează că, atunci când ne oprim din gândit, creierul intră pe pilotul automat, care ne permite să realizăm sarcinile fără să ne gândim prea mult la ele. Mai mult de atât putem deveni mai precişi şi mai eficienţi pe pilot automat în experiment, persoanele ale căror structuri DMN sunt mai puternic conectate s-au descurcat mai bine în jocul de cărţi, având o activitate mai coordonată. Deci, cu cât DMN-ul unei persoane este mai bine legat, cu atât pilotul automat este mai bun. Aşa se explică faptul că activităţi de rutină, precum spălatul vaselor sau condusul maşinii până acasă, necesită foarte puţin efort", afirmă experţii britanici. (LP.) 0. — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — Asociaţia Neumarkt Events COMUNICAT Asociaţia Neumarkt Events organizează Turneul Naţional „The man I (still) love ...after ten years" dedicat aniversării a zece ani de carieră artistică a vocalistei şi actriţei Ana Maria Galea. Spectacolul va avea loc sâmbătă,4 noiembrie 2017, ora 19.00 la Sala Mare a Teatrului Naţional Târgu-Mureş „The man I (still) love...after ten years" un spectacol unic care vorbeşte despre o temă pentru care niciodată întrebările nu sunt puţine iar răspunsurile întârzie să apară de cele mai multe ori. Iubirea, mărturisită sau nu, trece prin diferite etape de la dorinţă la extaz... la agonie şi mai apoi la resemnare. „The man I (still) love...after ten years" este spectacolul în care îţi recunoşti cele mai intime trăiri şi cele mai bine ascunse secrete. Ana Maria Galea este una dintre cele mai puternice voci de pe scena de jazz din ţara noastră. A debutat în anul 2007 alături de Anca Parghel la clubul Green Hours din Bucureşti. După acel moment a urmat o carieră construită pas cu pas. Azi, Ana Maria Galea este invitată să cânte în ţară şi străinătate la evenimente de notorietate şi în cluburi, duce o continuă campanie de promovare a muzicii de jazz şi a artelor prin voluntariat, organizarea de concerte, spectacole, workshop-uri, conferinţe, în spectacolul „The man I (still) love... after ten years" vor urca pe scenă alături de artistă unii dintre cei mai apreciaţi muzicieni de jazz din Statele Unite (John Betsch), Ungaria (Gyárfás István) şi România (Daniel Csikós şi Răzvan Cojanu) dar şi invitaţi surpriză. Prezenţa actorului Nicu Mihoc va completa o distribuţie de excepţie. Ana Maria Galea aniversează zece ani de carieră muzicală, zece ani de când a ales să trăiască „în jazz". „The man I (still) love...after ten years" este o experienţă care te va face să trăieşti „îndrăgostit de dragoste". Mai multe detalii despre artistă puteţi obţine de pe site-ul www.anaaalea.com Vicepreşedinte, DANIEL CSIKÓS PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE N........................... * ^ Şcoala, Scriitorul şi... Secuiul • 1 „ Decebal şi... secuii" - Nori de ploaie se adună/Dinspre Cluj spre Odorhei. /Unde vor să ne impună /Să jucăm cum cântă ei. Minţile au luat-o razna, / Umblă zvonul deşănţat/Că-n Harghita şi Covasna / Vor să facă „stat" în „stat". S-a udat de lacrimi pasul; / în Cristuru e prăpăd! / Imnul românesc şi steagul / Nu se-aude, nu se văd! Crişul, Mureşul, Târnava / Poartă jalea în aval. /Nesfârşită e gâlceava; / Nu e Unişte-n Ardeal! Munţii stau să răbufnească; / Fierbe galbenul podiş! /Vatra sfântă strămoşească/E tăiată-n curmeziş. Se anunţă o furtună / Cu efect devastator. / Impostorii vor să pună / Pe cultură sigla lor. Atmosfera prevesteşte / Un pericol iminent! / Tot ce sună româneşte / Capătă un alt accent. Graiul nostru plâns pe vetre, /Legănat de cărărui, /E lovit mereu cu pietre /Ca un pom al nimănui. Nu lăsaţi ca vorbitorii /Altor limbi pe-acest pământ, /Să ne umble în istorii /Şi să muşte din cuvânt. /Neamul românesc nu piere;/DACU încă mai trăiesc!/Scoateţi steagul la vedere / Şi-n Ţinutul Secuiesc! De pe stâncile străbune / Decebal ne dă curaj!/ Faceţi imnul să răsune / Peste Mureş, /Pân la Blaj. Nu permiteţi celor care/Se pretind alci stăpâni, /Să ne calce în picioare /DEMNITATEA DE ROMANI. (Anonim - Sursa internet) *** „Un SCRIITOR, orice ar face sau ar crede, este fiul vremii în care s-a născut. Opera lui, oricât de nouă şi, emancipată de ceasul contemporan ar fi, trebuie să fie un produs riguros deductibil din condiţiile istorice, sociale, economice... ale timpului şi ale locului. Scriitorul trebuie să se pună sub icoana timpului, să reliefeze în romanele, poeziile, comediile sale, idealul spre care tinde poporul, aşa cum au făcut Eminescu şi Caragiale". Ca român şi preot consider că toţi care au primit de la Supremul Creator, talanţii scrisului, acum când TRANSILVANIA noastră a moşilor şi strămoşilor, este pusă la mezat, s-o apărăm cu demnitate, cinste, adevăr şi să prezentăm adevărul istoric fără patimă şi ură, după cum ne-a învăţat Mântuitorul Hristos: „Să vă iubiţi unii pre alţii, precum şi Eu v-am iubit pe voi"(n.a.). Gala Galaction (1879-1961), preot, scriitor, profesor universitar, academician **■* „Nu mai puţin suntem cu toţii de acord că ŞCOALA are să deştepte şi să întărească în viitoarele generaţiuni conştiinţa naţională, spiritul de disciplină, iubirea de ordine şi de muncă, învăţământul de adevăr şi dreptate, trebuinţa de curăţenie şi deprinderea bunei-cuviinţe în purtări şi înfăţişare ”. Ioan Slavici (1848-1925) scriitor, publicist P.S. „Pocăiţi-vă că s-a apropiat împărăţia cerurilor. Faceţi deci roadă, vrednică de suferinţă, lată securea stă la rădăcina pomilor şi tot pomul care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în foc". (Matei cap. 3) „1001 CUGETĂRI” vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL