Cuvântul Liber, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 1-19)

2019-01-04 / nr. 1

CD= UNIUNEA SCRIITORILOR DIN ROMÂNIA - Filiala Târgu-Mures IN MEMORIAM LAZĂR LĂDARIU (1939-2019) Scriitor si ziarist, jj f|H (2002), Vânătoare de redactor-șef al coti- jB-yT *** 9 umbre (2004), Sub norii dedianului „Cuvântul liber", V plastic (2005), Litaniile Lazăr Lădariu s-a născut JHP ML M cerului(2006), Trecerea la 25 martie 1939, în Idicel- jggML 9 râului (2007), Vâslele Sat, judeţul Mureş. Absol- 9 timpului (2009), Naşterea vent al Liceului „Al. Papiu flw ■ umbrei (2009), Medalii de Marian" din Târgu-Mureş «^9/ ';,T; „ IK' 9 rouă (2014), Poeme cu ochi (1957), în 1958 devine stu M de iarbă nouă (2016), dent al Facultăţii de 9^^9aw|: ’ Tranşeele ierbii [2QM) ş.a. Filologie a Universităţii ^ Poezii de-ale lui Lazăr din Cluj-Napoca. După Lădariu sunt antologate în obţinerea licenţei în 99999 culegerile lirice: Antologia filologie (1963), între 1963-1969 este asistent poeţilor ardeleni contemporani, realizată de Eugeniu universitar la Institutul Pedagogic de trei ani din Nistor şi Iulian Boldea (Editura „Ardealul", Târgu- Târgu-Mureş, iar în perioada 1970-1975 a fost Mureş, 2003), Târgu-Mureş - Trei decenii de poezie, corespondent judeţean la ziarul „Satul socialist". Din realizată de Ileana Sandu şi Kocsis Franciska (Editura august 1975 se transferă pe postul de redactor (apoi „Ardealul", Târgu-Mureş, 2007), Arcade, realizată de şef de rubrică la cotidianul judeţean „Steaua roşie", Eugeniu Nistor, Iulian Boldea şi Ileana Sandu (Editura unde trudeşte până în 26 decembrie 1989, când devine „Ardealul", Târgu-Mureş, 2008) ş.a. redactor-şef la aceeaşi publicaţie târgumureşeană. Unele cărţi de-ale lui Lazăr Lădariu au fost premiate redenumită „Cuvântul liber", de breasla scriitorilor mureşeni, la apariţie, pentru Ca literar a colaborat cu poezie şi însemnări literare, valoarea lor estetică şi umană (aşa cum au fost la revistele de cultură: „Vatra , „România literară , volumele de versuri: Câmpuri cosite de ceaţă, Planete „Steaua , „Tribuna , „Târnava ş.a., poeme de-ale pentru iscoadele albe, Sub norii de plastic, Litaniile sale fiind traduse în limbile germană, rusă, maghiară, compurs] volumul de publicistică Prezentih anul 2005 sârbă, albaneză. Este membru titular al Uniunii i s_a acordat iPremiul si Diploma de Excelentă" pentru Scriitorilor din România la Filiala Târgu-Mureș, din întreaga sg activitate jgr ^ decembrie 2Q18 . . . . . „ . .. . , s-a decernat Premiul „Opera Omnia al Uniunii Anterior debutului poetic in volum, a contribuit la _ ...............„ „ . ... , „ ■ . . „ .. t" , . .. Scriitorilor din Romania - Filiala Targu-Mures, apariţia altor trei cârti, fiind vorba de: Mures, pe marginea ta (împreună cu Serafim Duicu) - folclor Ca deputat în Parlamentul României, Lazăr Ladanu a poetic (1969), Caietul debutanţilor (volum colectiv desfăşurat o rodnică activitate politică şi socială, fiind rezultat în urma Concursului de debut în poezie al membru al delegaţiei române la Adunarea Editurii „Albatros") — versuri (1983) şi Râurile se întorc Parlamentară a Cooperării Economice a Mării Negre la izvoare (Editura „Sport Turism")-carte de reportaj şi membru al Comisiei pentru Cultură, Arte şi Mass(1984). Media a Camerei Deputaţilor. A fost preşedinte al Volumul care îl consacră ca poet în cadrul „valului Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI. optzecist" extins este Câmpuri cosite de ceaţă. Pentru meritele sale culturale şi civice deosebite, publicat la Editura „Dacia", din Cluj-Napoca, în 1985, s-au decernat peste o sută de premii şi diplome, a fost unde acesta se defineşteîn viziunea criticilor literari ales cetăţean de onoare al Municipiului Târgu-Mureş - ca un poet novator, cu inflexiuni tradiţionaliste, şi a fost decorat cu distincţia „Fibula de la Suseni" - promovând cu discreţie un imaginar melancolic şi cea mai importantă medalie a Judeţului Mureş, interogativ, în comuniune cu adâncurile de suflet. Scriitorul Lazăr Lădariu lasă în urmă o operă prin care trimite direct la tristeţea şi gravitatea umană care spirjină sau continuă să existe şi să îşi manifeste existenţiala ■ polivalentele lui creatoare, profund umaniste, ea stând Au urmat apoi numeroase alte cărţi de publicistică . . .. ... ... ... . . . din bibliotecile publice - la dispoziţia tuturor celor si de poezie, dintre care consemnam aici o parte a . . ■ .. _ , ' , ' ,.... , _ care sunt doritori s-o citească. Iar de orânduirea celor din ultima categorie, care alcătuiesc si ...... ........ . ... . . ... . . .. acestei opere se va ocupa, de acum înainte, critica şi reliefează, in integralitatea lor, profilul unui poet vetenace, legat şi de tradiţiile noastre literare, dar şi de istoria literară. Prin cercetătorii şi analiştii ei autorizaţi, modernitate, amintind, aşadar, următoarele volume: desPârţ'm» cu mare regret, de un poet de mare Doar lumina deasupra(\^^i], De pe celălalt mal{\992), f'nete Ş* rafinament liric şi, în acelaşi timp, de un prieten Dimineţi fără coloane (1994), Planete pentru iscoadele bun ?' devotat labe( 1996), Ieşirea din iarnă {mi), Zăpezi cinematice Lefctor “nîv- EUGENIU NISTOR, /4rtrtn. n ... . ,, , ^ membru al Comitetului de Conducere (1999), Onomastica ierbii (2001), Veghe cu fluturi IA LACRIMA niMIRII Ceea ce nu doream să se întâmple, s-a întâmplat. A plecat să se veşnicească în ceruri bunul nostru prieten, LAZĂR LĂDARIU, marele patriot român, ziaristul desăvârşit, pesonalitatea culturii naţionale, descoperitor şi îndrumător de tinere talente, cel care purta în inimă şi în gând toată istoria neamului nostru, pe care a iubit-o şi a preţuit-o ca nimeni altul. Nu avem cuvinte spre a-i mulţumii la câte a făcut el pentru noi, românii, cei trăitori aici, în Ardealul nostru cel răbdător şi sfielnic, aflat mereu sub umbra ocrotitoare a marilor noştri bărbaţi, Avrămat cu ai lui tribuni jertfelnici, Papiu, Maior, Netea cu toţi luminătorii neamului ce şi-au luat puterea şi nădejdea din focul revoluţiei, spre a ne-o lăsa nouă ca sfântă moştenire din veac în veac până la el, cel chemat acum la Domnul. Ne tot răreşti Mărite Doamne de oamenii noştri cei buni şi învăţaţi, de cei de care avem atâta nevoie acum când ei ne-ar fi fost de mare trebuinţă în aceste vremuri tulburi, nesigure şi neguroase. Poate că ai vrut să ne arăţi, prin lipsa lor, cât de valoroşi sunt ei cât îi avem în viaţă, tocmai pentru a le da importanţa ce li se cuvine şi a-i preţui ca atare, iar Lazăr Lădariu al nostru a fost unul dintre ei. Nădăjduim ca bunul Dumnezeu să-l ierte, să-l aşeze spre veşnicire în nesfârşitele sale raiuri şi să-i odihnească acolo sufletul său cel care a urmat mereu calea cinstei, a corectitudinii şi a adevărului, aleasă moştenire primită ca dar de la bunii şi străbunii lui. Membrii asociaţiilor, ligilor, fundaţiilor, societăţilor cultural-patriotice româneşti: Avram Iancu”, ,,Al.Papiu Ilarian”, „Vasile Netea”, „Cultul Eroilor”, „Romulus Guga”, „Liga Scriitorilor Români” CUVÂNTUL VINERI, 4 IANUARIE 2019 In memoriam LAZĂR LĂDARIU (1939 - 2019) Cu profundă durere, Conducerea Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş a aflat vestea tristă a trecerii la cele veşnice a poetului şi publicistului Lazăr Lădariu, membru în Consiliul Director al Forumului, născut la 25 martie 1939, în Idicel - Sat, comuna Brâncoveneşti, judeţul Mureş. Cărturarul şi patriotul român Lazăr Lădariu a fost o personalitate cunoscută şi recunoscută, apreciată şi respectată, un demn continuator şi apărător al tradiţiilor valoroase româneşti din spaţiul ardelenesc, autor şi coautor a peste 40 de cărţi de poezie, de publicistică şi eseistică, apreciat de critica literară, distins cu şase premii ale Asociaţiei Scriitorilor din Târgu-Mureş, „Cetăţean de Onoare" al municipiului Târgu- Mureş şi al altor localităţi mureşene, preşedinte al Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI, onorat cu „Fibula de la Suseni", cea mai înaltă distincţie judeţeană, răsplătit pentru eforturile sale cu sute de Diplome de Excelenţă, inclusiv cu „Placheta Eminescu", consilier judeţean. Senior al Târgu-Mureşului, prezent în dicţionare ale unor personalităţi, organizator de activităţi culturale, implicat profund şi benefic în viaţa Cetăţii, deputat de Mureş în Parlamentul României, în două mandate, în calitate de poet, scriitor, publicist, cât şi de parlamentar, consilier judeţean, lider al societăţii civile, Lazăr Lădariu a fost un apărător al valorilor naţionale şi a celor religios-morale şi spirituale. Personalitate complexă, om al timpului său, implicat profund în viaţa cetăţii, cunoscut luptător „cu pana şi cu cuvântul" pe baricadele românităţii, om de cultură, formator de opinie şi fruntaş al societăţii civile, Lazăr Lădariu şi-a pus viaţa în slujba binelui public, a apărării identităţii naţionale şi a afirmării valorilor culturii şi spiritualităţii româneşti. „Luptător pe baricada neliniştii" şi a interesului naţional, „câine de pază" al dăinuirii româneşti în Transilvania, „simbol şi efigie a românismului ardelenesc", „străjer care veghează la vatra românismului", „reper moral", „omul care a sfinţit locul", poetul şi jurnalistul Lazăr Lădariu şi-a asumat starea de veghe a naţiunii, fiind prezent în spaţiul public mureşean şi naţional, de peste o jumătate de veac, din care, la „cârma" cotidianului „Cuvântul liber", aproape trei decenii, în calitate de membru fondator al Uniunii Naţionale Vatra Românească, al Partidului Unităţii Naţionale a Românilor, al Despărţământului Central Judeţean Mureş al Astrei, al Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş şi al altor asociaţii cultural - patriotice şi civice, Lazăr Lădriu a promovat, cu curaj, o atitudine de demnitate naţională, de apărare a specificului şi identitarului românesc, pronunţându-se răspicat împotriva răului şi a minciunii, în întreaga sa viaţă a rămas omul verticalităţii, constantin convingeri, un luptător pentru adevăr, un patriot exemplar şi „apostol" al culturii româneşti. Ca prieten devotat şi consecvent al românilor din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş, Lazăr Lădariu a fost un excelent „ambasador" şi un avizat „purtător de cuvânt" al problemelor cu care se confruntă aceştia, în lupta lor cu răutăţile vremurilor actuale şi cu neprietenii, în calitate de membru în conducerea Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş, Lazăr Lădariu a susţinut şi mediatizat demersurile întreprinse de Forum pentru stoparea acţiunilor separatiste şi a celor care urmăresc obţinerea autonomiei teritoriale pe criterii etnice a aşazisului Ţinut Secuiesc. Pentru toate acestea, şi-a dobândit o binemeritată notorietate, în viaţa publică locală, regională şi naţională, notorietate care va dăinui, cu siguranţă, peste veacuri. Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească în pace, iar pe noi să ne întărească pentru a-i cinsti memoria aşa cum se cuvine! BIROUL DE PRESĂ AL FORUMULUI CIVIC AL ROMÂNILOR DIN COVASNA, HARGHITA şi MUREŞ „Sincer, nu ştiu cum să încep... Dumnezeu să-l odihnească în lumină pe cel care mi-a fost cu ani în urmă un foarte bun coleg de muncă... Ţie, Mariana, împreună cu sincerele condoleanţe, îţi adresez rugămintea să fii tare, să înfrunţi cu demnitate un foarte greu moment... Şi, totuşi, La mulţi ani, ţie şi colegilor de la «Cuvântul liber»!...Doamne, fii îndurător şi înţelegător cu noi toţi!" MIHAI BOCAI, director Media-Marketing la „Opinia Online”, Constanţa