Cuvântul Liber, februarie 2019 (Anul 31, nr. 20-39)

2019-02-01 / nr. 20

CUVÂNTUL VINERI, 1 FEBRUARIE 2019 Stimaţi cititori folosiţi cu încredere serviciile de publicanie ale cotidianului „cuvivniLIBEtrt 1 FEBRUARIE 2019 am . ■ 11 Zile trecute: 32 I Zile rămase: 333 Soarele răsare la: 7.45 Soarele apune la: 17.24 Ortodox: Preserbarea întâmpinării Domnului, Sf. Trifon Greco-catolic: Preserbarea întâmpinării Domnului, Sf. Trifon Romano-catolic, Sf. Veridiana Zodia, Vărsători (20 ianuarie -18 februarie) | FILĂ DE CALENDARUL 1995 - Intră în vigoare Acordul de Asociere la U.E. al '' -^0 României, Cehiei, Bulgariei și Slovaciei. 1974 - Ilie Năstase este declarat cel mai bun tenismen al anului 1973. 1920 - La Cluj este fondat Institutul de Istorie Naţională 1918 - în URSS este adoptat Calendarul Gregorian. 1912 - La Iaşi apare, sub conducerea lui Mihail Sadoveanu şi George Topârceanu, revista „însemnări Literare". 1894 - S-a născut Lucian Grigorescu, pictor român. 1885 - La Bucureşti a apărut ziarul „Drepturile omului". 1868 - S-a născut Ştefan Luchian, pictor român. 1852 - S-a născut Ion Luca Caragiale, dramaturg, nuvelist. 1790 - în SUA are loc prima şedinţă a Curţii Supreme de Justiţie. 1788 - în SUA este patentat vaporul propulsat de un motor cu abur. Cugetarea zilei: „Stejarul creşte numai unde-i pământul bun, burtenite cresc pretutindeni." (Mihai Eminescu) Berbec. Nu este o zi favorabilă investiţiilor. Vă sfătuim să evitaţi speculaţiile. Nu căutaţi să obţineţi sume necuvenite, pentru că riscaţi să aveţi necazuri! Taur. Vă aflaţi într-o perioadă favorabilă contactelor sociale şi relaţiilor sentimentale, dar şi pe plan social. Vă sfătuim să nu neglijaţi odihna. Gemeni. Sunteţi decis să rezolvaţi o problemă de familie, pe care aţi tot amânat-o. Sunteţi nevoit să faceţi câteva drumuri şi cheltuieli destul de mari. Rac. Sunteţi hotărât să începeţi ceva nou. Este o zi favorabilă activităţilor intelectuale şi aveţi ocazia să vă afirmaţi în societate. HOROSCOP Leu. Pot avea loc schimbări benefice în relaţiile dumneavoastră sentimentale. Sunteţi comunicativ şi aveţi ocazia să vă împrieteniţi cu o persoană deosebită. Fecioară. Vă simţiţi obosit, chiar epuizat. Este recomandabil să evitaţi deciziile importante, mai ales în afaceri, şi activităţile ce necesită un efort deosebit. Balanţă. Dimineaţa încasaţi o sumă considerabilă, de pe urma unei afaceri. Ar fi bine să vă petreceţi timpul liber împreună cu persoana iubită. Scorpion. Deşi sunteţi foarte aglomerat, aveţi suficientă energie pentru a face faţă tuturor problemelor. Aveţi ambiţia să mergeţi până la capăt. Săgetător. Aveţi posibilitatea să luaţi o decizie importantă în privinţa relaţiilor sentimentale, care vă poate schimba viaţa. Cineva apropiat vă oferă un cadou de care vă bucuraţi foarte mult. Capricorn. Doriţi mult să faceţi o schimbare sau să începeţi ceva nou. Traversaţi o perioadă dificilă, cu multe probleme de rezolvat. Vărsător. O rudă reuşeşte să vă tempereze dorinţa de a obţine venituri riscante. Ar trebui să acordaţi mai multă importanţă studiului şi relaţiilor sentimentale. Peşti. Este posibil să începeţi o nouă etapă în viaţa socială şi pe plan sentimental. Sunt favorizate întâlnirile cu persoane mai tinere. PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Istoria, Fecioara şi... recunoştinţa • Recunoştinţa creşte şi odrăsleşte în sufletele alese, în inimile iubitoare, care nu se semeţesc (mândresc), ci vibrează la suferinţa celor din jur. Ea este, în primul rând, un act de dreptate făcută lui Dumnezeu, recunoscându-L ca Tată creator, Fiu Mântuitor, Duh sfinţitor, izvor a toată existenţa şi prieten credincios al fiecăruia dintre noi. Recunoştinţa este, în al doilea rând, o îndatorire morală faţă de semenii noştri, făţă de părinţii care ne-au născut şi ne-au crescut, faţă de educatorii care ne-au învăţat şi ne-au îndrumat, faţă de cei ce au grijă de binele obştesc şi faţă de toţi cei ce ne fac bine, sub orice formă. Esop, în Fabulele sale, ne dă o minunată lecţie de recunoştinţă, pe care trebuie să o avem cu privire la binefăcătorii noştri. Se spune că o furnică însetată, venind la izvor, a fost luată de curent şi era cât pe-aci să se înece. O porumbiţă, văzând aceasta, rupse o rămurică dintr-un pom şi-o aruncă în apa izvorului. Furnica, suindu-se pe ea, şi-a salvat viaţa. între timp, un pădurar s-a apropiat cu armele sale potrivite ca să prindă porumbiţa. Furnica, îndată ce-l zări, muşcă piciorul vânătorului. Acesta, tresărind de durere, a aruncat jos uneltele sale şi astfel făcu să zboare îndată porumbiţa. Din această fabulă învăţăm că trebuie să arătăm recunoştinţă tuturor binefăcătorilor noştri. *** • Creştinii dreptmăritori ai zilelor noastre, urmând exemplul străbunilor, se dovedesc fii evlavioşi ai Maicii lor cereşti, Sfânta Fecioară Maria. Este folositor pentru sufletele noastre să-i cunoaştem mărirea spre a o admira, virtuţile spre a le imita şi puterea spre a-i cere ajutor în toate împrejurările vieţii. De-a lungul veacurilor s-au împletit frumoase cununi de laudă în cinstea Maicii Domnului, prin care s-au preamărit privilegiile, virtuţile şi puterea ei. Faţă de vicisitudinile tulburătoare pe care le trăim, de refuzul lui Hristos de către lume, faţă de schimbarea valorilor tradiţionale şi de scăderea entuziasmului printre credincioşi, noi nu trebuie să ne lăsăm pradă neliniştii. Avem în Sfânta Fecioară Maria calea sigură ce duce la bucuria veşnică. Ea este pentru noi purtătoare a voinţei Fiului, zicându-ne: „Faceţi tot ce vă va spune El" (Ioan 2, 5). De aceea Biserica Ortodoxă o pomeneşte în glas de cântări pe puternica împărăteasă a îngerilor. Sfânta Fecioară Maria din Nazaret a fost chemată şi ridicată la sublima demnitate de Maică a lui Dumnezeu în vederea mântuirii noastre. ■*** •Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos m-a învrednicit(P.S. Irineu) să fiu de mai multe ori în Ţara Sfântă şi să calc pelocul unde au stat picioarele Lui (Psalmul 131,7). Aici am slujit la Sfântul mormânt, cu ierarhii veniţi din toată lumea pentru măreţia şi frumuseţea locurilor sfinte. Aici mi-am adus aminte că există o istorie a mântuirii, al cărui centru este Hristos, Mesia din Nazaret, Cuvântul lui Dumnezeu, prezent în mijlocul nostru până la sfârşitul veacurilor. (Matei28,20). El ne-a trimis pe Sfântul Duh, al cărui foc divin ne vindecă de toată neputinţa, ne curăţeşte de toată întinăciunea, ne acoperă cu strălucirea Sa, pentru a regăsi frumuseţea cea dintâi, pierdută prin păcat. Acum, în mileniul III, Tatăl Ceresc ne cheamă să fim fiii Săi, membre vii ale Trupului tainic a lui Hristos, temple luminoase ale Duhului Sfânt. Toţi cei care ne numim creştini, oricare ar fi rangul nostru, suntem chemaţi la plenitudinea vieţii creştine, la piscul însorit al sfinţeniei: „Fiţi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este" (Matei 5, 48). Din volumul „HRISTOS, SALVAREA NOASTRĂ” Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMĂŞANUL 0 HOROSCOPUL din FEBRUARIE 301» A doua lună din noul an şi ultima din iarna meteorologică va fi una plină de energie, pe care astrologica.ro ne îndeamnă să o canalizăm cât putem noi de bine, deşi nu va fi prea uşor. Pentru a face faţă provocării, trebuie să ne adaptăm, în funcţie de zodie, după cum urmează: Berbec - în această lună, înveţi să respecţi mai mult opiniile celor din jurul tău, fără a mai încerca să îi faci să adopte ideile tale. Pe de altă parte, vei fi pus de mai multe ori în faţa unor alegeri şi este important să te gândeşti bine la ce îţi doreşti cu adevărat. Vei cunoaşte oameni noi, care devin surse de inspiraţie pentru tine. Taur - Luna februarie se anunţă a fi benefică pe mai multe planuri şi, în mod deosebit, pe plan relaţional. înveţi să comunici mai eficient, atât atunci când vine vorba de partenerii de cuplu, cât şi atunci când eşti la locul de muncă; în plus, fructifici orice oportunitate îţi iese în cale şi ai un izvor inepuizabil de energie. Gemeni Vor apărea unele conflicte în interiorul cuplului, în mod special pentru că nu mai vrei să îţi consumi energia pentru a asculta lamentaţiile partenerului. Pe de altă parte, îţi îndrepţi toată atenţia spre carieră şi munceşti din greu la tot ceea ce ţine de aspiraţiile tale. începi proiecte îndrăzneţe şi te bucuri de multe oportunităţi pe plan profesional. Rac - îţi concentrezi atenţia asupra segmentului financiar. Vrei să îţi îmbunătăţeşti veniturile lunare şi, astfel, mare parte din energie se îndreaptă spre această zonă. Astfel, apare şi stresul în această lună, pe fondul dorinţei de a acumula bani. în plus, vei fi nevoit să iei o decizie importantă pe plan profesional. Leu - Se anunţă o lună cu adevărat interesantă. Vei avea parte de schimbări pe toate planurile, însă în mod special când vine vorba de relaţia de cuplu şi de carieră. Munca începe să îţi fie răsplătită şi, în cele din urmă, reuşeşti să te bucuri de reuşite. în ceea ce priveşte viaţa de cuplu, aceasta începe să fie tot mai armonioasă. Fecioară - Luna aceasta va fi, în mod deosebit, despre muncă. Vrei să faci paşi importanţi pe plan profesional şi nu mai eşti dispus să faci compromisuri sau să laşi lucrurile pe ziua de mâine. Luna februarie îţi aduce energia necesară pentru a duce la bun sfârşit tot ceea ce îţi pui în minte. Vei avea surprize şi la capitolul iubire. Balanţă - Creativitatea este elementul cheie al acestei luni. Ai o mulţime de idei interesante şi eşti gata să le pui în aplicare cât mai repede cu putinţă. în plus, îţi descoperi noi pasiuni şi talente şi te bucuri de aprecierea celor din jur. Mai mult vei avea parte de multe experienţe inedite, cât şi de romantism. Scorpion - Vei fi pus în faţa multor provocări, în această lună, în plus, viaţa ta va trece prin nişte schimbări semnificative, în faţa cărora vei fi nevoit să te adaptezi. Chiar dacă vor exista aceste momente, luna februarie se anunţă a fi una superproductivă. Dragostea va fi prezentă şi va aduce cu ea experienţe frumoase. Săgetător - Energie, determinare, magnetism. Toate aceste caracteristici vor fi prezente în luna februarie. Acum, găseşti curajul pentru a duce la bun sfârşit proiecte îndrăzneţe pe care le-ai tot amânat şi, mai mult decât atât, reuşeşti să te conectezi mai bine cu cei din jur şi să creezi noi prietenii care vor trece restul timpului. Capricorn - Banii reprezintă un segment important în această lună. Ai motivaţia necesară să îţi schimbi statusul financiar, însă nu ştii exact de unde să începi. în această lună, vei învăţa să îţi organizezi mai bine ideile şi, odată făcut acest pas important, lucrurile vor veni mult mai natural în viaţa ta. Vei privi viaţa dintr-un alt unghi. Vărsător - Primeşti încredere din partea celor din jur şi, astfel, eşti mai motivat să lucrezi la pasiunile tale. Creezi, inovezi şi, în fond, faci tot ceea ce ţine de zona de creaţie. Pe de altă parte, este posibil să primeşti veşti neaşteptate pe la mijlocul lunii februarie şi să faci mari schimbări relaţionale. Peşti - Prima parte a lunii te prinde într-o stare proastă de spirit. Nu ai energia cu care eşti obişnuit şi nici motivaţia de a merge mai departe cu proiectele tale. Cu toate acestea, mijlocul lunii îţi aduce încredere în propria persoană şi oameni noi în viaţa ta, care te motivează prin simpla lor prezenţă. Revine optimismul! (LP.)