Cuvântul Liber, iulie 2019 (Anul 31, nr. 123-144)

2019-07-31 / nr. 144

V. —«IWTOA/AI, « Are peste timp. Şi romanii au fost, din nou, nm....w Motto: „... Din mila lui Dumnezeu, principele creştin Mihai Voivodul, principele ereditar al întregii Ţări Româneşti, domnul Regatului Transilvaniei, supremul guvernator şi domn al Moldovei, domn al unor părţi din Regatul Ungariei, premergătorul şi căpitanul întregii Creştinătăţi". (Mihai Viteazul, 1 mai 1600, „Hrisov boeritor din Ţara Românească", în „Documente", vol. IV, Eudoxiu Hurmuzachi) De ce se merge în pelerinaj, în fiecare an, la Plăviceni, în 9 august? De ce am purces eu la drum lung, zi de vară până-n seară, în vara toridă a lui 2013, când sănătatea încă îmi îngăduia, la peste 300 de kilometri distanţă de Târgu-Mureş? - m-au întreabat unii cunoscuţi, mai cu seamă neprieteni. Şi nu m-am ferit să răspund! „Mă dusei să trec la Olt" - vorba cântecului - în miez de luncă straşnic ascunsă de pădure, la graniţa Teleormanului, ca să îngenunchiez la sfintele moaşte de la Mănăstirea Plăviceni (Aluniş), ctitorită de Doamna Stanca, soţia Viteazului Mihai, în vremi de restrişte, urgisită şi azi de o nenorocită sârmă electrică mărginind, ilegal, moşia de vânătoare a „măriei sale" Liviu Dragnea. De ce am plecat departe, de bunăvoie şi nesilită de nimeni, pe banii mei (deşi invitată!), în zilele declarate de meteorologi drept cele mai fierbinţi ale anului? Fiindcă eu îmi asum tot ce fac şi spun. Şi, mai ales, pentru că eu chiar cred în ceea ce fac şi spun. Aş adăuga şi că, de multă vreme, nu mai am aşteptări, mai ales de la cei care, aflaţi, prin jocul hazardului, în fruntea unor instituţii stipendiate de Guvern, ori din bani publici, uită că se află acolo pentru a veghea cu străşnicie la păstrarea conştiinţei identitare a neamului, mai ales în condiţiile aglutinantei strategii a globalizării. Aşadar, de ce m-am dus la Plăviceni? Din dragoste pentru Mihai Viteazul, mai întâi de toate. Şi fiindcă nimic nu e întâmplător, îmi place să amintesc, de fiecare dată când am ocazia - fiindcă nu mi-am uitat, şi nu-mi voi uita vreodată rădăcinile -, că toţi bărbaţii din familia mea bucureşteană, pe linie paternă, au fost ofiţeri de carieră. Ca atare, am crescut într-un mediu în care despre valorile esenţiale ale individului, la modul general, şi ale ostaşului român, în special, se vorbea în mod curent. Dar şi despre Istoria Românilor şi a României, care avea să devină una dintre marile mele pasiuni. Aşa cum am precizat şi în Epilogul semnat în cartea protosinghelului Teoctist Moldovanu - pe care am editat-o, împreună cu MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) Este lege. Indemnizaţia foştilor deţinuţi politici a fost majorată în Monitorul Oficial nr. 625, din 26 iulie a.c., a fost publicată Legea nr. 159, din 25 iulie 2019, pentru modificarea Decretuluilege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și a celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945, din motive etnice. Legea are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art. 4 alin. (1) din Decretul - Lege nr. 118/1990, stabilindu-se majorarea indemnizaţiei acordate foştilor deţinuţi politici şi categoriilor asimilate la 700 de lei, pentru fiecare an de detenţie, strămutare în alte localităţi, deportare în străinătate sau prizonierat, indiferent dacă sunt sau nu pensionate. Documentar de ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) Proiectul privind rectificarea bugetară va fi postat pe site-ul MFP săptămâna aceasta Ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, a afirmat că proiectul privind rectificarea bugetară va fi postat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice în cursul acestei săptămâni. „Nu s-a decis nimic, nu s-a discutat", a declarat Eugen Teodorovici, luni, la finalul CEx al PSD, întrebat despre ce s-a decis în legătură cu rectificarea bugetară. întrebat de ziarişti câţi bani vor primi administraţiile locale la rectificare, el a spus: „O să vedeţi când se postează pe site". Despre faptul că ar urma să fie tăiaţi bani de la Educaţie, Transporturi şi Sănătate, Teodorovici a dat acelaşi răspuns. „O să vedeţi pe site şi o să vedeţi comentariile miniştrilor de resort", a spus ministrul. Surse guvernamentale au precizat anterior că, cel mai probabil, rectificarea bugetară ar urma să fie aprobată în Guvern pe data de 5 august. Noi elicoptere pentru operaţiuni medicale şi de căutare-salvare Ministerul Afacerilor Interne (MAI) va beneficia de noi elicoptere pentru operaţiuni medicale şi de căutare-salvare, potrivit unui comunicat al Guvernului transmis AGERPRES. Luni a avut loc semnarea acordului-cadru de furnizare a unor elicoptere uşoare, echipate corespunzător pentru operaţiuni medicale şi de căutare-salvare în mediul montan sau medii greu accesibile, eveniment la care a participat şi premierul Viorica Dăncilă. Proiectul este finanţat din fonduri europene, este valabil pentru o perioadă de 48 de luni şi are ca obiectiv achiziţionarea, în total, a zece elicoptere pentru operaţiuni medicale şi de căutare-salvare. în prima etapă vor fi achiziţionate patru elicoptere uşoare multifuncţionale, complet echipate pentru misiuni aero-medicale şi de căutare-salvare înmediul montan sau medii greu accesibile, urmând ca în a doua etapă să fie achiziţionate alte şase, precizează sursa citată. Acordul-cadru a fost semnat, din partea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, de AGERPRES (Continuare în pag. a 6-a) Tărgumureșeni, la răcoarea Weekendului... î în atenţia cititorilor! Vă informăm că cei interesaţi de ziarul „Cuvântul liber" îl pot procura zilnic la următoarele puncte de difuzoare: cele patru chioşcuri din Piaţa Trandafirilor, inclusiv la sediul Vetrei Româneşti, la chioşcurile din Piaţa Cuza Vodă, Piaţa 1848 - Dâmbul Pietros, „Piaţa de Ruşi". Ziarul nostru este disponibil şi în cele trei librării ale municipiului Târgu- Mureş: „Ion Creangă" - din cartierul 7 Noiembrie, „Hyperion" - Piaţa Teatrului I şi „Luceafărul" - str. înfrăţirii. Cartierul * Tudor Vladimirescu. II